Totaal aantal pageviews

zaterdag 16 mei 2020

BESTAAT ER ZOIETS ALS "HET ALLERHOOGSTE"?

 Gelovigen zijn daarvan overtuigd, ook al is er nooit tastbaar bewijs geleverd..

 Ik ben niet religieus, maar weet dat er iets machtiger en groters bestaat dan de mens en voor mij is dat "de natuur", waarvan wij mensen met dieren en planten deel uitmaken..

 Een zwager overleed en wilde worden gecremeerd enkel gehuld in een wit laken.. Hij zei altijd: "Ik laat me niet kisten".. Dat is wel aardig: een grapje bij je dood maken...

 Moslimburen in Marseille, die diep gelovig waren, hoorden met verbijstering dat ik niet in Allah of God geloofde en besloten voor me te bidden.  Ik had daarvoor een groot respect: welk een tolerantie!

  We moeten in 2020 gemaskerd verder door het leven, ook al is het corona-virus verdwenen.. Heel Frankrijk zocht maskers en natuurlijk moesten handige grootgrutters als Auchan c.s.  ze vinden in … China!

  Als geboren Limburger ben ik met maskers vertrouwd geraakt door het jaarlijkse Carnavalsfeest.
Een avond was "het auw-wieverbal", vertaling: "Het bal voor de  Oudere dames"..  Dan was het oppassen geblazen, omdat dan vele mannen als vrouw waren uitgedost..

   Aan dat carnavalsfeest heb ik te danken  dat ik al jong kon beleven, hoe een masker bevrijdend kon werken.

   Je kon lekker een "avondje  "jezelf zijn" en dat ging lekker als je onherkenbaar was!

   Een Nederlandse radio-pater (genaamd: Pater de Greve), verkocht ons pamfletten waarop een groot oog stond en de tekst: "God ziet u altijd en overal" . Hij hoopte zo de zondaren af te schrikken..

   De man die ons huis in Nuth kocht noemde zichzelf "een agnost", omdat hij niet WIST of er een hoogste bestond, maar het ook niet wilde uitsluiten.

  Hij werd ongeneselijk ziek en voor hem was er een eredienst opgezet door een bevriende pastoor. Omdat hij zowel in Amsterdam als in Limburg als Hoofdredacteur van kranten , werd hij op beide plaatsen herdacht en in Amsterdam begraven.

  In Amsterdam zat de dienst vol met collega-journalisten en tijdens die dienst hoorden deze (per telefoon) over een gijzeling die daar net was begonnen.

  Ik bleek niet de enige te zijn die toen even dacht, dat die Allerhoogste op die manier wilde laten voelen dat er echt een Allerhoogste bestond..

   Ja wij mensen blijven rare snuiters..

Leon de Marsilho, juni 2020


Geen opmerkingen:

Een reactie posten