Totaal aantal pageviews

maandag 29 juni 2020

78 DOET DENKEN AAN 87!

  Over een paar dagen scoor ik score ik 78 levensjaren!  De 8 zit er al in, maar nog niet vooraan in het getal!

  Over 9 jaren kan het zijn dat ik 87 kaarsjes moet uitblazen of Mieke vragen dat voor me te doen!  Anders moet de taart maar even in de mistral gezet worden!

  Als je in het oorlogsjaar 1942 op de wereld kwam behoor je tot  "de kinderen van het optimisme",  omdat Hitler toen flink begon te verliezen.

  In Europa zijn we nog niet in een "onderlinge oorlog" , maar of de EU zonder kleerscheuren nog lang doordraait wordt hier en daar betwijfeld. Hopelijk gaat dat rare gedrag van Trump dat niet verpesten!

 Toch is deze constatering eigenlijk reden tot optimisme!  Want dat mijn ouders al in 1941 zagen dat er betere dagen aan zouden breken, maakt mij tot "een heraut van het optimisme!

  Daarom ben ik zo'n fan van Spinoza: hij haalde maar 45 jaren en besloot jaren eerder om "te leven vervuld van blijdschap"! En zijn leven was bepaald niet vervuld van vele mooie gebeurtenissen. 

  Hij werd "in de ban gedaan" door de Portugese synagoge van Amsterdam en moest uit vrees te worden vermoord, naar Rijnsburg en later naar Den Haag verhuizen.

  Nee, mijn familienaam Speetjens heeft niets met de naam Spinoza van doen. Het is een verbastering van de naam SPETIENS en een neef, die sterk is in geschiedenis, zocht alles netjes uit en schreef zelfs een boek over de familie.

   Voorvader Peter Spetiens werd opgeknoopt omdat hij werd verdacht van... bokkenrijders sympathiën"!  Dat waren lokaal opererende bandieten in het oude Limburg, waarvan sommigen beweren dat ze eigenlijk verzetsstrijders waren!

   Mijn neef José (een echte notaris) kocht een boerenhof in Groot-Genhout, die op enkele honderden meters lag van het "galgenveld". Bij een bezoek aldaar liepen we samen in de uitgestrekte weiden achter zijn boerenhof en toen greep hij zijn kans..

 Hij zei: "Leon onze voorvader Peter werd op deze plek aan de galg opgeknoopt": ik schrok er echt van. Hij vervolgde met:  "Hij was onschuldig, enkele opportunisten klaagden hem aan om na zijn dood flink te profiteren van zijn vele bezittingen". Die neef had zelfs een lijst opgemaakt van alle bestuurders die aan zijn veroordeling schuld hadden: een lijst van redelijk bekende Limburgse familienamen.

 José was van plan om alles wat gestolen werd alsnog wettelijk op te gaan eisen bij de erfgenamen van de moordenaars! Ik was onder de indruk maar moest later met anderen constateren dat deze actie verre van eenvoudig was.

 Zo is het gekomen dat ik nu als een Marseillaan met een modaal pensioen elke maand de eindjes aan elkaar moet knopen!

 Mijn beroep tegen mijn belastingaanslag bij de Frans autoriteiten haalde niets uit: ik moest de schade maar opeisen bij ene Mark Rutte was het antwoord!

 Gerechtigheid blijkt weer eens een vrome gedachte, die te vaak niet in een effectieve daad kan worden omgezet..

 We gaan de bloemetjes een beetje buiten zetten op mijn verjaardag, want de vreugde overheerst alle oude narigheid die de familie-historie onthulde!

 Proost dus, op nog eens 9 jaren!

Leonardus di Marsilho, 3o juni 2020.





 

 

1 opmerking:

  1. Buenos dias;
    No tardaré, mi nombre es CORRINE BURIERE de Bélgica, 73 años. Me pongo en contacto con usted para un proyecto humanitario. Mi situación física actual no me permite llevar a cabo el proyecto que planeo hacer. Pondré a su disposición los medios financieros para hacerlo porque al morir no nos llevamos ningún material material. Estaré encantado de recibir una respuesta de usted porque, demasiado atento antes de tomar esta decisión, he rezado mucho al creador para que me dirija hacia su hijo que puede cumplir esta misión.
    Únase a mi dirección de correo electrónico privada para obtener más información: corrineburiere@yahoo.fr

    BeantwoordenVerwijderen