Totaal aantal pageviews

woensdag 11 maart 2020

KLEREN MAKEN DE MAN

      Weer zo'n ongeëmancipeerd gezegde, terwijl het eerder voor vrouwen dan mannen klopt!

       In Marseille (en elders) is het; "Papieren maken de man", want zonder identificatie ben je niemand, clandestien en.... als ze hóren waar je vandaan komt (aan je taal) ga je meteen "enkele reis terug naar dat land". Ik spreek 4 talen, dus dat geeft mogelijkheden...

       Een land laat je lang niet altijd binnen en zo bleven af en toe mensen "hangen"  in een douane-gebied van een vliegveld. Aardige ambtenaren daar gaven die te eten en wisten ook wel een slaapplekje...

       Ik zie op het station Saint Charles regelmatig: discussies van een bosje agenten met iemand die geen papieren kan tonen, of... die dat liever niet wil. Want hij verstopte die op een veilig plekje..  Overigens is dat "bosje agenten"  nodig om de aangehoudene te beletten om weg te sprinten in de grote menigte..

       Natuurlijk, "Ordnung muss sein", dat hebben de overheden bepaald via hun parlementen... Ik raakte ooit mijn paspoort kwijt en voelde hoe vervelend dat was.. 

       Ik deed aangifte van het verlies van mijn paspoort en ik werd snel gevonden via een douane-PC..  Gek genoeg kon je daarmee niet mijn foto te pakken krijgen. Maar andere pasjes die ik had (o.m. van Verenigingen waarvan ik lid was),  hielpen goed en natuurlijk die kopie van mijn aangifte van het verlies, die de politie me verstrekte.

       Natuurlijk was ik ook netjes gekleed wat een stuk scheelde in de toon die men tegen me aansloeg...

Ja, "kleren maken de man", maar een document tonen is nog beter..

    Gebeurt het u ooit in La France, dan raad ik u aan om naar het perceel van de vereniging "Abbé Pierre" te gaan, dan bent u in elk geval zeker van een hapje en een warme deken..

   Abbé Pierre was de Parijse priester, die in La France duizenden verloren mensen op zeer humane wijze hielp om de eerste dagen als "sans papiers"  redelijk door te komen.

   Clandestien opererende "bedrijfjes" hebben in La France een vermogen vergaard door wat clandestiene "te verhuren", meestal op dag-basis.

   De uitdrukking "de een zijn dood is de ander zijn brood". kennen we allemaal!

Leon de Marsilho, maart 2020
.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten