Totaal aantal pageviews

woensdag 29 januari 2020

VERWARDE DISCUSSIE BIJ "MANIF KIJKEN"

   Het was weer een actiedag in La France en ik ging kijken naar de "manif in Marseille",  hier voor mijn deur. Naast mij stond een Franse monsieur van dik 50 jaar en we begonnen wat te babbelen..

   Ik vroeg hem of hij dacht dat dit gemanifesteer zou helpen en hij schrok wat van de vraag. Maar herstelde zich snel en legde uit dat "dit nodig was om "de pensioenleeftijd op 62 of zo te houden"...

   "Weet u" vroeg ik, dat die leeftijd in Duitsland en Nederland c.s. nu 67/68 is en dat in veel EU-landen wordt gedacht aan 70 jaar, want het aantal gepensioneerden groeit verder"..

   Dat schokte hem en hij vroeg "Hoe dat kon bestaan? Antwoord: "Zo houden wij de balans in evenwicht tussen betalende actieven en gepensioneerde niet-actieven" ..

   Hij zei me dat La France een groot en rijk land was waar enkel teveel miljardairs woonden die het geld inpikten en dat moest gewoon stoppen..

   Ik: "Maar La France heeft een enorme staatschuld en begint op Italië te lijken. En Macron krijgt dat 3%-begrotingsgat niet eens vastgehouden nu"..

  Hij bleef wat stil naar de demonstrerende CGT vóór ons kijken.. Hij zocht naar een passende reactie en kwam niet verder dan   te wijzen op de lage rentestand.. Dat wist hij van ene Melenchon die deze Franse schulden ook "du farfelu = onzin" achtte.

 Dat was een goed moment om hem nog een "excellente journée" toe te wensen en een stukje verder te lopen..

Leon de Marsilho, februari 2020

 ,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten