Totaal aantal pageviews

vrijdag 3 januari 2020

MARSEILLE IS EEN SCHOOL VOOR "MORGEN"?

    Het zou mooi zijn als ik dat niet meer hoefde uit te leggen, En dat kan... als u even langs komt hier. Het is de oudste staf van La France, maar dat toont de stad echt niet. Want hier was de stadsontwikkelings-idee eenvoudig: sloop om plek te maken en bouw wat daar je beter acht!

   U zult dit niet zomaar geloven, maar ik wed met u dat u nauwelijks één gebouw vindt dat ouder is dan ca 1860.: Dat zie je duidelijk  aan de het station Saint-Charles en aan de vele kerken hier.

   Ik denk dat geen andere Franse stad dat navolgde!\ Het is een puike filosofie als je niet wil verouderen. Maar, eerlijk gezegd breekt dat de stad nu ook nogal op: ze is stervensdruk en staat voortdurend vol met files.

  De stad heet "zeer gevaarlijk te zijn" maar dat is een onverwoestbare reputatie gebaseerd op de periode dat hier de burgemeester en de zijnen nauw samenwerkten met de maffia: dat was hier lang het geval..zo was.. 

 Maar de cijfers tonen dat "moorden om rekeningen te vereffenen in maffia kringen" liefst voor 2/3 van La France in Marseille gebeurt.. Waarbij wel moet worden bedacht dat het aantal "buurten + cités" hier 3 keer meer is dan in Lyon en 2,5 keer meer dan in Parijs.

 Het goede nieuws (dat vanwege de "vete Parijs-Marseille")  nauwelijks de media bereikt is dat de misdaadcijfers aardig snel dalen. en dan spreken we over meer dan 10% jaarlijks.. U ziet dat u bijna een expert moet zijn om deze mediastrijd echt te doorgronden!


  Na 10 jaar wonen hier kunnen we het volmondig beamen: als je maar wegblijft uit het arme noordelijke deel is er geen excessief gevaar . Zou u daar per ongeluk toch terecht komen dan maak meteen een U-turn en "go south"!

  Zo dit was onze "handleiding voor een bezoek aan Marseille"  die u niet kunt krijgen bij het Touristen buro..  Uiteraard geven we vrienden gratis trainingen, die beginnen met: neem niet te veel mee, hou uw spullen aan de voorkant en loop niet toeristisch uitbundig te doen..

  Natuurlijk betaalden we ook leergeld: ooit liep ik met camera in tas op de rug hier rond.  Iemand botste met me en tegelijk voelde ik mijn fototas "op mijn rug vertrekken".. Losgesneden dus.. Mijn mijn kreten "au voleur"  hielpen niet meer.  De figuur die met me botste ken ik nu nog, hij komt wel eens op bezoek tijdens een kleine nachtmerrie!

  Omdat in de toekomst "een algemene geweldtoename niet wordt uitgesloten": gelieve op uw "qui-vive" te blijven en ook hier!

Leon de Marsilho, januari 2020

..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten