Totaal aantal pageviews

maandag 13 januari 2020

HOVEEL BOEKEN GA IK NOG LEZEN?

       Ik las veel in mijn leven, want boeken brengen je naar een andere wereld. Waar dromen kan en moet, ook om de huidige wereld beter te begrijpen..

       Het boek PASSIONS van Sarkozy is uit: zelden las ik zo'n zelfkritisch, eerlijk boek en zeker niet van een politicus!  Zeer aan te bevelen!

       Nu lees ik het beroemde sprookjesboek LES MILLES ET UNE NUITS  (De duizend-en-en-nachten) dat in de 11e eeuw is geschreven en dat zeer "onverbloemd en zeer letterlijk" werd vertaald ene Dr. Mardrus (Fr).   

        Dit boek verrast door een grote speelsheid, die in de moslimcultuur van die tijd gewoon was. Totaal anders dan de wat verkrampte cultuur in de moslimwereld van nu.. Een blij boek  wat me deed denken aan "Het Rijke Roomse Leven"  in Europese katholieke regio's in de 60-er jaren..

        Boeken geschreven in vroegere tijden en zeer letterlijk vertaald, tonen hoe het echt was. Voor mij was het een openbaring over een religie, - ontstaan in de 7e eeuw van Mohamed -, die nu vaak wordt beleefd als "star en  orthodox".

       Wij gingen vaker naar Zuid-Marokko met Franse buren Asmaa en Youssef, naar hun familie daar. En we zagen wekenlang een cultuur van grote openheid en vol vriendelijkheid.  Zoals het boek Duizend-en-een-Nachten pagina na pagina ons ook "vertelt"..

       Wie zei ooit: "If you really want to understand a culture: Go there and see for yourself.".  Dat moet ik beamen na die bezoeken aan Marokko, waarbij we de bewoners intensief ontmoetten..

       Boeken over culturen zijn vaak de smaakmakers voor een bezoek of een bevestiging van wat je zag. LES MILLES ET UNE NUITS  (uitgever Robert Laffont), beveel ik van harte bij u aan..

Leon de Marsilho, januari 2020 (=800 jaar later)



      

      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten