Totaal aantal pageviews

maandag 23 december 2019

MENSEN WETEN ZELDEN WAT "MORGEN" BRENGT..

   … en dat lijkt me maar goed ook! Immers voor de mooie dingen blijft  zo  "veel moois een leuke verrassing". En de minder fraaie zaken kun je beter niet tevoren weten..

   Als je ouder bent zag je soms nare verrassingen bij geliefden om je heen arriveren en leerde je zo realistisch denken over wat jezelf kon verwachten. Dat is een belanrijk deel van wat men "levenservaring" pleegt te noemen..

   Verder hoor je te weten dat je nú, - bijna aangekomen bij de 80-er levensjaren-,  "tot de sterkere behoort". Maar ook dat je  dichter bij "het einde komt".

   Wetenschappers wijzen er op dat mensen in 1,5-e eeuw dubbel zo oud werden en ze zien dat  geleidelijk toenemen.  Elk jaar komen er x maanden aan "levensverwachting bij"..

   Men dent te weten dat 120 jaren een absolute biologische grens is voor een mens en dat zou betekenen dat er nog tientallen jaren kunnen bijkomen.

   Ik kende mijn grootvaders van beide stamfamilies en ken ook mijn kleininderen. En met wat positief denken, zou ik ook nog een achterkleinkind kunnen leren kennen.. Dat zou betekenen dat ik 5 generaties meemaakte en mogelijk 6..

  Zo kon ik profiteren van levenservaringen over een totaalperiode van  ca 1880 tot minstens nu (=2020): dus  zo'n 140 à 150 jaren! Dat zouden mijn grootouders nooit hebben geloofd! En het gaat nog verder: richting 180 en nog meer..

  Mijn generatie zag zaken, die aanzetten tot optimisme over de toekomst van de mensheid. Ik heb het over levensverwachting, maar ook over het feit dat ik zelf 75 jaar leefde in een regio zonder lokale oorlog! Onze grootvaders maakten er soms 3 mee! Dan mag je met recht spreken over "een lucky generation"!

  En als je het hebt over "de koopkrachtonwikkeling per hoofd van de bevolking"dan kan je ook enkel blij verbaasd zijn. Zonder het bewijs even te leveren schat ik dat hier sprake is geweest van minstens een factor 2 tot 3?

  Mooi toch dit soort analyses, maar ze leren ook dat het voor mensen "nooit genoeg zal zijn". Ik acht dat eigenlijk logisch: want genoeg heeft zelden iemand, toch? Op de vraag of je "wat meer wilt verdienen" lijkt me het antwoord bijna steeds: ja graag!

 Maar ja, we horen allen die Europesche politici, die spreken over "de blijvende (of zelfs groeiende!) ongelijkheid". En maar zelden over de enorme toename in de "kansen op een gezond en lang leven"..

 Nu ook bij mij de gezondheid wat begint te kraken,  achhte ik het goed om dit stukje "levens-filosofie" maar snel met u te delen! Voor ik dat niet meer overtuigend kan..

Leon de Marsilho, december 2019.





.


..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten