Totaal aantal pageviews

vrijdag 26 juli 2019

BLOG, BLAG, BLIG OF BLEG?

    Blog komt, denk ik, van backlog (b(ack)log, journaal, dagboek), wat kapiteins en piloten moeten bijhouden, om bij narigheid wat houvast te hebben..
   Blag zou een blog kunnen zijn die lollig is: denk aan "blague " (=grapje).
   Bleg  zou ik me kunnen voorstelen als benaming voor "een blog met lef" ..

U begrijpt het, ik speel graag met  taal en veranderingen in taalgebruik zijn teken van een levendige cultuur. Vaak gaat de jeugd voorop in het vinden van nieuwe uitdrukkingen, maar nu beginnen de oudjes ook mee te doen!
  
Zou "blig"  ook iets kunnen worden, bijvoorbeeld voor blogs met een "hoog IK-gehalte"?  En wat zou een blug kunnen zijn? Een opschepperige blog vol bluf?  Dit gedoe geeft rommel in ons taalgebruik en ik doe er aan mee.
Is dit alles een gevolg van een langdurig oververhit brein?  Als de zomer voorbij is zal blijken wat er van over blijft.

Leon de Marsilho, juli 2019

Geen opmerkingen:

Een reactie posten