SAINT LÉON DE MARSEILLE?
Nee, wees gerust, mijn heiligverklaring is
nog geen feit en ik zal die eer ook niet gaan beleven. Nee, Saint Léon is de
patroonheilige van het stadje Sperlonga van 3700 inwoners , ook aan zee, maar
tussen Napels en Rome. En hoe het komt dat nu dat de verjaardag van deze
heilige ook in Marseille wordt gevierd,- al sinds 1952-, en dat het beeld van Saint Leon zelfs de Grand Major (onze Kathedraal, wordt
binnengedragen, is gauw uitgelegd. In 1920 kwam er namelijk een groep inwoners
van Sperlonga naar Le Panier om van hieruit te gaan vissen in de Rede van
Marseille: Italiaanse immigranten dus die het hier prima deden. En hun nazaten
zijn nog steeds een hechte groep die deze traditie in de 50-er jaren startten
en die in leven hielden. Het is een jaarlijks feest in november met een grote Italiaanse delegatie mét hun
Saint Léon in de gelederen en alles is sterk religieus getint. Een fraaie mis
en een processie door Le Panier zijn natuurlijk onontbeerlijk en passen bij de
jaarlijkse processie van La Bonne Mère in augustus die dan ook de hele Panier
wordt door gedragen. Een levende les in religieuze tradities of moet je zeggen
“religieuze uitbundigheid”? Want alles
gaat op zijn Italiaans en dan zie je wat religie voor bindende kracht kan zijn…
De priesters van de Grand Major zijn bijna alle Italiaans van afkomst en dat
verklaart ook veel van deze warme vriendschap. Maar de relikwieën van ene Saint
Lazare (de heilige Lazarus dus) worden dan ook getoond. Hij is de
patroonheilige van het diocees Marseille en zijn resten worden beheerd
door De Hospitaliers van Saint-Lazare…
Het toeval wil ook dat ik woon in het kwartier Saint Lazaire dat naast het
station Saint Charles ligt… Zo, nu begrijpt u dat Marseille een soort van
katholieke burcht was (en een beetje nog is..) en als je dan katholiek bent
opgevoed zoals ik, geeft dat,- ondanks het feit dat mijn geloof niet meer echt
bloeit-, toch een beetje de geur van de vele wierook die ik vroeger moest
inademen. Dus schreef ik dit tekstje en zal ik, -si Dieu le veut natuurlijk-,
in 2013 weer gaan kijken naar Saint Léon
in rood en wit met zijn gouden tiara op.
DE HERLEVING VAN MARSEILLE: STAD EN HAVEN.
Eerst maar de haven.
In 2000 was de economie van de haven weer
eens op een dieptepunt, mede door de vele stakingen. Een havenstad is overigens
supergevoelig voor de schommelingen in de wereldconjunctuur. Na 2000 werd de
wederopstanding fors aangepakt nadat het statuut van de haven ferm was aangepast.
De omzet is nu 88 miljoen ton (groei 3% per jaar); 36 miljoen ton olieproducten
(nr. 1 van de Franse havens en nr. 3 op de wereld!) en 18,4 miljoen ton geraffineerde
olieproducten (ook 1e plek Frankrijk). Idem voor metallurgische producten die
22 miljoen ton bijdragen.
We hebben hier 2,33 miljoen passagiers
waarvan nu al 800.000 cruisepassagiers. De rest is de grote hoeveelheid
passagiers op Noord-Afrika (t.g.v. het grote aantal Afrikanen dat hier langs
komt op de reizen v.v. Afrika) en er zijn daarnaast veel ferrypassagiers voor
Corsica. Er werken hier dan ook ruim 1000 personen.
De stad en het giga-project
Euromediterannée.
Het werd het grootste Europese
stedelijke renovatieproject ooit: 480
hectaren, 7 miljard euro, 15.000 woonplekken, hotels, colleges en parken. Het
beoogt een tweede stadscentrum te scheppen rond de Joliette. De nu bestaande
toren van CMA-CMG de 3e reder ter wereld met zijn zeer aparte
ontwerp en zijn 150 meter hoog zijn daarvan het symbool. Er komen nog drie
torens bij en er schieten ook een aantal prachtige musea uit de grond deels
liggend aan, en omspoeld door, de zee en
alle met een fraaie architectuur. Wij wonen waar de zuidelijke grens van het
project Euromediterrannée en zagen tientallen grote hijskranen in alle windrichtingen
jarenlang hun werk doen. De hele omgeving werd gelift en er is een grot park in
aanbouw nu rondom de Porte d’Aix; de fraaie Arc de Triomphe. De stad verheft
zich nu dwars tegen de crisis in… en 2013 wordt het grote jaar dat we culturele
hoofdstad zijn van Europa. Er worden ruim 10 miljoen bezoekers verwacht waarvan
1 miljoen via cruises. Dat zal de dagelijks in- en uittocht van de vele ferry’s
en cruiseboten nog doen toenemen. Deze stad van tegenstellingen in rijkdom,
religies en etnische afkomst, links van hart en rechts van bestuur en vrediger
dan andere Franse steden vanwege zijn vijf grote minderheden bergt vele verrassingen in zich. En 2013 zal die volop tonen aan wie ze zoekt.
DE GEBOORTE VAN DE BOULEVARD DU LITTORAL
De geboorte van een echte zeeboulevard van 2,5 km aanschouwen op mijn
dagelijkse fietstochten is nog steeds een echt genot. Temeer omdat het mijn
toekomstige “piste cyclable” (fietsroute) zal worden en dat zal nu niet lang
meer duren. Nu ik dit schrijf half november 2012 plant men vele bomen (van elk
al drie meter) op de boulevard waar nu nog zo’n dozijn aansluitingen op aan– en
afvoerwegen moeten worden voltooid. De trottoirs zijn op de plekken waar
“gewone huizen staan” zo’n 14 meter breed en dat is wat een route tot een ware boulevard
maakt die langs de zee loopt van Fort St. Jean (kop van de Vieux Port) tot aan
de toren van CMA-CMG, die met zijn 150 meter een echt eindpunt vormt. De
officiële oplevering is nabij: fase 1 in januari (het zuidelijke deel St. Jean
tot aan de Place de la Joliette en de Docks), fase 2 het noordelijke deel (Tour

Geen opmerkingen:
Een reactie posten