Totaal aantal pageviews

zondag 17 februari 2019

STATION SAINT CHARLES, KRUISPUNT VAN UITERSTEN


 


Per jaar komen 12 miljoen bezoekers naar dit 150 jaar oude station, dat ik op mijn  vroege wandeling doorkruis.  Je ziet er de gehaaste zakenman met diplomatenkoffer zijn trein zoeken,  ouderen ongerust op screens kijken, jongeren die rennen met schoolbagage en vele illegalen, -vaak uit Afrika-, die er slapen.  Hier kruisen emoties van vreugde, verveling en ergernis tot hoop en wanhoop, zich voortdurend.  Je ziet screenshots van onze wereld in beweging: volgens statistieken zijn er jaarlijks 1,5 miljard aardbewoners `onderweg` en 60 miljoen op de vlucht...
  De broodjesshop is om 5 uur paraat voor de vroege mens en je ziet koffie-slurpers op hun smartphone tikken en vegen. De beelden prikkelen de fantasie, maar met iemand babbelen en iemand wat vragen ligt lastig. Anonimiteit en haast regeren, maar velen kunnen best een babbel en-of goede raad gebruiken.
  Deze plek is dualistisch en een die overloopt van levensverhalen, ze liggen hier voor het oprapen en je kunt ze pakken met een kopje koffie.  Elke ochtend neem ik me voor met mensen aan de praat te gaan, maar kennelijk ben ik, -wonend op 100 meter-, ook besmet met het Saint Charles-virus. Deze plek van duizenden fysieke ontmoetingen is een kruispunt van mensen maar er is weinig contact.
  Het menselijke ras is in zijn evolutie vele fasen doorlopen. Van de eenzaamheid van de jager in de jungle tot die van de massa ontmoeting, die nauwelijks tot communicatie uitnodigt.
  Ik geloof dat ik toch een low-cost koffietentje in de hal begin om te weten te komen waarom het zo gaat. Het lijkt me een superonderwerp voor een sociologische promotie of zit daar ook al de klad in het `veldwerk`?
  Mogelijk ben ik te oud-denkend om het te begrijpen.  Antwoorden vinden alleen dat low-cost koffietentje, maar krijg ik daarvoor een vergunning?  Mijn overpeinzing eindigt met de idee om me te vermommen als Jehova/getuige die het paradijs aanprijst, maar een slimme buurman zei me dat je ook daarvoor vergunning nodig hebt. Niet van de Allerhoogste maar van de gemeente..

Leon de Marsilho, febr. 2019

Geen opmerkingen:

Een reactie posten