Totaal aantal pageviews

woensdag 13 februari 2019

NU: OP NAAR " MIJN TWIN 7 YEAR"!.

OP NAAR "MIJN TWIN 7 YEAR"!

"YEAR TWIN 7" betekent dat ik op weg ben naar 77 levensjaren en, -omdat ik licht bijgelovig ben over het getal 7-,  is dat speciaal. Ik hoop dat de goden me genadig blijven !

Wat roept dat straks echt  overschrijden van 3/4 eeuw bij deze grijsaard op?
Wel, allereerst het besef dat je blij moet zijn dat het goed gaat: that's ONE!  Ik rammel wat in mijn scharnieren, maar ga daar tegenaan met elke dag 130 kilocal verdampen op mijn huisfiets en 20 minuten gewichtjes heffen: om de spier-atrofie af te remmen. We sluiten ons vol aan bij die dynamische jeugd om ons heen: we doen maf met de kleintjes als 2-jarige Gaspard  en rollen van het ene feestje in het andere.. En zien op de gemaakte foto's dat wij vaak de enige vergrijsden zijn.

Gisteravond: op naar Aix-en-Provence om te eten bij een charmante marokkaan, want buurvrouw Farah nodigde haar vrienden uit om te eten met vele glazen bier uit Casablanca. We zongen luid: For she is a very good fellow en Joyeux Anniversaire, terwijl de kaarsjes werden omver geblazen door de zwangere Farah. Die over 7 weken moet bevallen van haar dochter die ze samen met Hamid gaat groot brengen. De foto's toonden ons dat we de enige niet-moslims waren en veruit de oudste feestvierders. Hoezo moslims zijn saaie gelovigen die een achterlijke religie belijden? Geen enkele jongere vind dat wij (nu ver boven de 70), nu "te gek doen". We zijn nog echt OK..
Ik schrijf ook dagelijks aan "Leon's Memoires" en lees ze na, en verbaas me over wat er in mijn leven allemaal gebeurde. Maar ja, ik ben het toch echt én het moedigt me aan zo door te gaan..

Natuurlijk is het ook niet willen weten dat de finish er echt aan komt, maar we doen of het die van anderen is en juichen luid mee met het publiek. Niets wijst er nu op dat ik die 77 niet ga volmaken, maar er hoeft maar een marseillaanse trambestuurder niet op te letten om mij "in the morgue" te doen belanden voor 2-7-2019! Kortom: we zitten volop in "de vlucht vooruit"!
Omdat we ook omgaan met een neuro-expert snappen we dat we er goed aan doen ons "cerveau continu te prikkelen met claims om door te gaan", Dat voorkomt dat in de frontale kwab de idee ontstaat dat we moe zijn en verlangen naar de eeuwige rust.. Je moet de besturing van je fysieke omhulsel gewoon blijven belazeren, dan stoomt het machien volop door. .

Zo wil ik ervoor zorgen dat op de dag dat ik de 110 passeer, die nieuwsgierige journalist van La Provence, echt kan uitleggen  "Hoe ik zo leuk zo oud kon worden"! Ik geef die gewoon mijn Memoires en dan is die wel een uurtje echt stil.

Dit was mijn "mood" eind december 2018, op een frisse dag met mistral en een vrolijke on aan de strakblauwe hemel. Ik schreef dit, na mijn vroege ochtendwandeling,  op de PC in onze veranda met zicht op "de stad en de zee". "Urbi et Mare Nostrum" dus,  zo ben ik ook nog de paus even voor!

Sorry voor zoveel grijze overmoed maar die omgang met de flitsende jeugd montert ons elke dag op. Wie jong wil blijven moet aansluiten bij de jeugdige karavaan. Die feestend rond trekt en die de voorhoede is van de nieuwe wereld die we nog eens een beetje mogen beleven!

Proost op u allen  en op het lopende jaar 2019: YEAR TWIN 7 voor mij.
En, ik heb er best zin AAN..



Leon de Marsilho,  begin  2019, Marseille.
 

1 opmerking:

  1. Leon, proficiat met je verjaardag!
    Dat je nog lang mag fietsen en gewichtheffen.
    Jan Rosier

    BeantwoordenVerwijderen