Totaal aantal pageviews

maandag 11 februari 2019

PAS GOED OP UW IDENTITEIT!


VOEL WAT EEN ILLEGALE PERSOON VOELT..

 Ik verloor mijn paspoort in een vliegtuig van Marseille naar Eindhoven en stond op nederlandse bodem zonder HET bewijs van wie ik was…  Toen ik me dat realiseerde bekroop me een onprettig gevoel en dat zou  terecht blijken.


Maar, toen ontdekte ik mij OV-chipkaart waarop mijn foto prijkt en mijn naam en dat gaf me moed.  Daarna vond ik nog een expatkaart en een  European Health Insurance Card, maar beide zonder prent.  En, ik had gedrukte visitekaartjes bij me, maar die bewijzen weinig!

Ik ging ik naar de politie in Eindhoven om het verlies van mijn paspoort aan te geven. Dat was niet nodig zei men mij daar, maar toen ik zei dat ik in Frankrijk woonde werd men coulanter en ik kreeg mijn PV over dat paspoortverlies.  Mijn kredietwaardigheid bleef ongeschonden via mijn Visacard (zonder foto ), want ik had de code. 

Dit was mijn houvast  in januari 2019, toen ik lichtelijk illegaal werd.  Dus let op uw papieren en stop ze in een zakkie dat om uw nek hangt! Want wie u bent voor anderen dat staat om te beginnen in een roodachtig boekje, dat eigendom is van de overheid..

Bij het aanvragen van een nieuw paspoort bij de gemeente Maastricht, ..deze gemeente gaat over de paspoorten van nederlandse buitenlanders.., moest ik aantonen wie ik "waarschijnlijk" was. De dame aan het loket riep haar baas en die belde ook met de Marechaussee. Tja in onze dagen met die duizenden illegale immigranten is het verliezen en herkrijgen van je papieren , -terecht-, een zware opgave. Neem dus ook wat papieren die u eerder als onbetekenend voorkwamen mee... Want daarmee moet u, bij paspoortverlies, uw identiteit weer bij elkaar puzzelen!  U bent dus gewaarschuwd..
 
Leon de Marsilho,  13 febr. 2019

 PS: Enkele minuten na het tikken van deze tekst zag ik een blauw mapje in een vakje van mijn Longchampkoffer. Daarin zat een copie van... mijn eerst franse carte de sejour + mijn vroegere nederlandse rijbewijs.  Dan ontdek je wat zo'n onnozel copietje waard kan blijken te zijn.. 

 
Meer details voor de liefhebbers,
Zie hierna wat ik schreef over:  DE DAGEN NA `HET INCIDENT`.

Ik liet mijn paspoort vallen in de 747 van Ryan Air van Marseille naar Eindhoven .  Personeels leden vonden het meteen maar… gaven het aan het grondpersoneel van Marseille Airport.  Niet even je naam roepen, maar buiten het vligtuig afgeven!! Er in was mijn franse verblijfsvergunning geplakt én mijn franse rijbewijs.. Door hun vreemde reactie  verliet ik  zonder paspoort Marseille , later zei een  buurvrouw in het vliegtuig, dat ze het zag en zich verbaasde over wat men deed...

 Ik vroeg de douane op vliegveld Eindhoven `wat nu zonder  geldig identiteitsdocument`, want zo kon ik niet terug vliegen!  Ik moest bij gemeente  Maastricht het verlies melden en nieuwe papieren aanvragen..  want ik woon in Frankrijk.

Na de eerste nacht in hotel in Eindhoven ging ik vroeg s´ochtends naar de politie.  Al om 7 uur tikte  een vriendelijke agent mijn aangifte van paspoortverlies. Dat moest voldoende munitie zijn om nieuwe papieren te kunnen krijgen, zowel in Nederland als in Frankrijk..  Het begin was er, op 26 januari 2019,  van een lange tocht door `het woud van de verloren identiteitspapieren`..

Ik ging na het weekeinde naar Maastricht naar de afspraak en ik moest daar een lastig gesprek voeren over mijn identiteit!  Die moest ik aantonen én ook mijn wonen in Marseille.. Via een setje kaarten van ziekteverzekeringen en mijn gedrukt visitekaartje werd ik na een uurtje of twee geloofd en toen werd de snelle paspoortprocedure gestart tegen stevige vergoeding..  Ik zou 4 dagen later een nieuw paspoort kunnen afhalen..  En jawel, 3 dagen voor mijn retourvlucht naar Marseille was ik weer aantoonbaar Leon Speetjens en omklemde ik mijn nieuwe paspoort..

Ik voelde me even als een asielzoeker zonder papieren, als een naamloze, iemand die de zaak belazerde en kortom `als en mens met onbekende waarde`..  Nooit had ik gedacht dat dit kleine rode boekje van Rutte zo belangrijk was.    Ik hoop voor ons allen dat snel die onderhuidse chip er komt, die zal ons voor grote narigheid behoeden .
Ik dacht na of ik een manier kon vinden om het niet te kunnen verliezen, maar kwam niet verder dan een zakje om mijn nek. Al jaren draag ik een klein zakje met erin mijn visitekaartje, wat lidmaatschapskaarten van clubs en wat papiergeld.. Zo weet men wie ik ben als ik onverhoopt ooit bewusteloos op straat wordt aangetroffen..  Wat me ik Marseille al overkwam na een val met mij fiets..  Maar ik was zo snel bij, dat ik zelf kon handelen..
Als u ouder wordt en fragieler moet u ook maatregelen nemen die narigheid kunnen besparen!

Leon de Marsilho  (geschreven in Hotel DE PRINS te Sittard, febr. 2019).

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten