Totaal aantal pageviews

zaterdag 5 juli 2014

BELG OF HOLLANDER? DAAROM BLEEF DIE TWIJFEL!



Mijn doopkerk St.Martinus
 Mijn paspoort is Nederlands en mijn carte de sejour  is Frans. Mijn geboorteplek was op drie hoog in een Limburgs dorp “van standing”. En van daar kon je met een oud kanon gemakkelijk een kanons-kogel op Belgisch gebied droppen, net over de Maas.
Ik kwam aan totaal ruim meer dan 30 verhuizingen, waarvan al 5 in Frankrijk… Kortom ik mag zeggen dat ik wel wat zigeunerbloed heb!  
En enkele dagen geleden (op mijn 72e verjaardag), ontdekte ik ook nog heel precies waarom ik niet als belg werd geboren! Een ware schok!

  

Beekse synagoge (verdwenen)
Ook daar: Best goed eten!



Vervalste geschiedschrijving

verenigd konikrijk
Het is niks nieuws dat geschreven geschiedenis nogal eens werd “bijgepunt” conform de inzichten van de heersers van een bepaalde periode. Want geschiedenis, is ook patriottisme, vaderland, Blut und Boden, en dat is dus pure politiek. Dat het zuidelijk  stukje Nederland, dat Limburg heet, bij Nederland bleef in 1830, was ons natuurlijk ook verteld.

De gouverneur van Maastricht wilde niet bij die belgen horen en dus werd de Maas een grensrivier. En schoot het potlood ook nog een beetje uit naar de andere kant: om die 300 meter hoge heuvel heen (die nu Drielandenpunt heet!) en dan via een kronkelende lijn naar het noordelijke Mook. Waar ik ook al eens woonde dichtbij die Mokerheide!
Zo: klaar was dus dat Nederlandse Limburg! Dat boven Sittard zo smal is, dat je in twee uur snelwandelen van België via Nederland al in Duitsland aankomt. En waar iemand uit Maastricht een heel ander moerstaalgeluid produceert dan in Kirchroa, zo’n 40 kilometer verder oostelijk!

En nu vernemen wij van de Belgische Els Witte hoe dat uiteenvallen van het Verenigd Koninkrijk echt is verlopen. En dat hadden we echt eerder moeten horen dan was er veel leed minder geweest en waren er ook minder misverstanden ontstaan. Tijd voor de waarheid dus..


De Belgen stonden wel degelijk achter oranje!
grote Markt Brussel
Zo kopt dat artikel uit de Volkskrant van Marita Matthijsen, dat verhaalt over het boek: Het Verloren Koninkrijk… Waarmee dat mooie Verenigd Koninkrijk wordt bedoeld dat in 1830 ten gronde ging. Nadat de opera-aria: “Heilige vaderlandsliefde” in Brussel bij de opvoering van  La Muette de Portici had geklonken. Die ontketende grote onrust op die mooie Grote Markt in Brussel. En dat werd het begin van het afscheid...
Favoriet!
Die Grote Markt, waar ik zondags vaak over wandelde, op weg naar een heerlijk etentje in “Aux armes de Bruxelles”. Een groot vertegenwoordiger van de beste keuken van Europa. Wat de Belgische keuken voor mij is… Dus Brussel als Europese hoofdstad behoeft voor ons geen enkele nadere argumentatie!  

Belgische marsaillaise
Daar begon dus dat jammerlijke einde van de in de grondverf staande nieuwe natiestaat waar de Hollandse Willem I zich zo voor uitsloofde. En zelfs op toerbeurt, jaarlijks het Hof van Den Haag naar Brussel verplaatste. Daar ligt ook de herkomst van de idee van dat Europese Parlement dat beurtelings in Brussel en Straatsburg vergadert nu… Ook al een Hollandse uitvinding!


Willem stuurde een compleet Noord-Nederlands leger (met duizenden Hollandse vrijwilligers aangevuld!) om die belgen mores te leren, maar de grote mogendheden verhinderden een veldslag.. Tegen welk leger overigens? En wij begrepen dat Willem dat uit woede en teleurstelling deed en uit grote droefheid van het verlies van zijn veel grotere Vaderland… En niets blijkt weer eens minder waar nu!



Die belgen wilden dus wél blijven!
Niets wetend van deze schokkende waarheid maakte ik al vele fouten. Zo vertelde ik als hulp-Zwarte Piet (als Pere Fouettard heet dat hier) en quizzmaster aan de leden van de Franse AVF in Marseille, dat de Fransen de schuldigen waren aan het breken van de Groot-Nederlandse gedachte! Terwijl een grote meerderheid van de (Franstalige!) belgen nou net bij de Noordelijken wilden blijven! Nee, erger nog, die Hollanders (exclusief de Limburgers!) wilden die zuidelijke katholieken niet  en konden zo rechtlijnig protestants verder leven. Slechts  een minderheid aan zuidelijken was blij dat die bazige Hollanders ver weg waren en zo ook van die rare taal verlost waren. Het bewijs daarvan is nu nog zichtbaar in Brussel en elders waar je Nederlands kunt horen dat alle lachspieren kietelt. Zelfs het Belgische koningshuis brouwt er nu nog niks van! Zie maar de laatste troon-overdracht…  
De Limburgse leeuw (Leon)
Dus dat waarlijk diepgevoelde Belgische orangisme werd weggemoffeld een echt verzet tegen de splitsing werd gesmoord. Die werkelijkheid komt nu als en schok aan!
Hoe anders zou ik me hebben gevoeld die dag in de Voerstreek toen ik de weg vroeg aan een Belgische dame in een dorpje. Die me aanhoorde, niets zei, duidelijk keek naar mijn Nederlandse kentekenplaat en zich toen omdraaide…; mij verbijsterd achterlatend! Was mijn Frans zo gammel of was zij familie van ene José Happart? Die toen zizanie zaaide in de Voerstreek op een hoogtepunt van de taalstrijd… Nog lang nog voor dat Vlaams Belang en zo..

Wat was ik boos op deze onbescho… dame! En hoe onterecht was dat, begrijp ik nu pas. Bijna 30 jaar later in Marseille op het terras. Hoe anders is nu ook mijn oordeel over die weigering van de (Belgische) vrijwillige brandweer uit een dorpje dichtbij het Limburgse Gronsveld, om mee te helpen bij een giga-fik van een Limburgse boerderij. Die vervolgens geheel tot as verwerd… Ondanks de jarenlange afspraak elkaar te helpen nam het oude ressentiment de overhand.

Daar blijft het belastinggeld
En waar staat dat standbeeld eigenlijk, voor die gevluchte zuidelijke belgen in Parijs, Lille en Aken, die weg moesten om het vege lijf te redden in 1830 en 1831? De diaspora van de strijd om de Nederlanden, met een "n" op het einde. De letterlijke vertaling ook van Les Pays Bas (meervoud dus) van: De Lage Landen. 




Zo werden Limburgers tot: onderaan bungelende provincialen!
Ik heb het zorgvuldig gemeden om hier de Brabanders te noemen, die andere zuidelijke Nederlanders met dezelfde historie. En wil ook geen enkele wrijving met familieleden in Brabant oplopen die zich daar ook bestuurlijk uitleefden. Maar ik weet ook zeker dat ook zij echte Limburgse patriotten bleven. Mede omdat we afstammen van  die vroeg-revolutionaire beweging die, in de wat roomse volksmond "De Bokkenrijders" is gaan heten. Een van onze voorouders werd daardoor wreed opgehangen door die lage misdadige onderdrukkende overheid van die pre-revolutionaire dagen…In deze stille kringen, leven nog steeds oude ideeën, die ene Flip en co in Vlaanderen echt zouden kunnen doen schrikken!
Boek van neef José: the best there is!
Een bok van staal
Het verging die afgescheiden belgen dan ook slecht, ondanks hun economische voorsprong bij de afscheiding. Tot diep verdriet van gevluchte belgen in Den Haag, die Willem I nog lang opriepen tot actie. Pas na de dood van Willem II in 1849 doofde dat verre verzet… En Wallonië werd zo tot een wingewest en nu zelfs een zielige regio met een torenhoge WW . Dat ook nog wordt uitgekotst door de echte Vlamingen…

Te Groot Nederland
Veel Limburgers van mijn generatie bleven zich altijd wat schizofreen voelen en nergens echt bij horend. Met zo’n tragische calimero-gevoel en later zelfs als een (kolen)wingewest van die steile protestante Hollanders, die de Staatsmijnen kwamen runnen.

Zwart van de mijn!
Sorry, beste vrienden uit Antwerpen, met jullie wortels in Zuid-Holland en Indonesië en jullie tweede woonplek Malta. Maar , jullie kunnen mijn gevoel, -maar dan in omgekeerde zin-, eigenlijk best wel meevoelen.
Dat de zoon van Willem I na zijn flitsend optreden in Waterloo, ook uit was op de Belgische koningstroon was ook echt nieuw voor mij. Dat hij daarover ook ruziede met zijn vader en dat deze na 1830 nog langer naar een Unie streefde met zichzelf aan het hoofd, was me ook ontgaan. En dat “echt kopen” later, van dat Belgische Koningshuis, had dus bijna ook niet gehoeven…


Maar het verstand moet nu zegevieren…
Nu het kwakkeltijd is in de EU en anti-EU leden van het EU-parlement zich collectief omkeerden bij de europese hymne, moeten we de Groot-Nederlandse gedachte (waar de speechschrijver van Wilders zo dol op is) maar even stil houden.
Want wij kunnen vele problemen binnenkort vrij eenvoudig oplossen. De belgisch koning mag met vervroegd pensioen (en wat mij betreft mag Willem ook freewheelend naar zijn huis met haven op dat griekse eiland). En België mag weer gesplitst worden. Wallonië mag terug naar Frankrijk al is het met wat spijt dat we dit zo moeten laten gebeuren… We maken ook geen herrie over Lille en zo! En voor die sympathieke Oranjegezinde walen uit 1830 komt er een echt zeer fraai monument! Midden in Maastricht! 

België ingedeeld
Nederlands Limburg en Brabant herenigen zich dus met de Belgische broeders en zusters en die Vlamingen moge er echt ook bij. Die paar Duitse Belgische gebiedjes aan de zuidgrens van Limburg doen ook met ons mee. Indien Juncker het toestaat, doen we daar ook het katholieke (redelijk Duitse) Luxemburg nog bij (ook hier een groothertog die met congé kan).

Zo krijgen we een homogeen etnisch-religieus correct Zuid-Nederland dat goed leefbaar is als onderdeel van de EU. Met als hoofdstad natuurlijk Brussel met evt. Maastricht of Eindhoven of ??? (als reserve). Geografisch gezien heeft Maastricht echter nu wel wat plussen.. En Straatsburg: dat gedoe moet gewoon stoppen. Wij zuidelijken opteren dan ook voor de republiek à la Française (enkel een president en een premier).
Luxemburg
Noord-Nederland “boven de grote rivieren” gaat ook zijn weegs en als we een leuke bruidsschat krijgen hoeven we geen compensatie voor die vele Limburgers met stoflongen uit de steenkooltijden. Het noorden ook als EU-land en wat ons betreft ook als republiek à la Française. Het aantal EU-landen wordt er ook zelfs één minder van! De EU wordt qua etnisch-religieuze en mooi-geografische indeling ook een stuk evenwichtiger. Denk nu ook maar even aan die actuele herindelings-discussies; die in Spanje (Catalonië) en aan die in het UK (Schotland apart).     
Hoezo niet bij de duitse federatie?
Op dus naar het Europa der regio’s, met een wat andere plek van de natiestaat. Iets meer naar de richting Duits federatieve model. Waar noord- en Zuid-Nederland beide overigens prima bij zouden kunnen aansluiten (ai?). Ook daar bestaat al lang die noord-zuid mix en ook die religieuze mix katholiek-protestant…. Dat krijg je nou van een adequate correctie van een stuk geschiedenis:  dat blijft nooit zonder gevolgen..
Dat wekt oude passies...

De persoonlijke consequenties..
Wat zo’n artikel al niet kan oproepen?  Ik sta er zelf wat van te kijken. Zie wat een stukje (her)opgegraven historie en een diep sentiment van meerdere generaties oud, kunnen bewerkstelligen. Tot mijn schrik besef ik wat te laat dat mijn familie voor een flink deel nu buitenlanders voor mij worden (en ik voor hen). Ook moet ik maar hopen dat ik als Zuid-Nederlander een carte de sejour kan krijgen in Frankrijk….
Ach, mogelijk is al voor die tijd Marseille al autonome stadsstaat geworden in het kader van de nieuwe Hanze-achtige EU-structuur?

Hotel Dieu ***** (vr. armenhuis)
En nu aan de absint want het apero-moment komt er aan. En mijn ega biedt me een anniversaire-lunch aan in de Vieux Port. Een mooie verrassing, op het terras van Five star Hotel Dieu Continental, met een mooie rooie Crozes d’Hermitage, een surprise lunch met een fabuleus dessert (rijst, fruit juices en ijs) en nog een digestiefje uit 1942…

Ik geef geen advies!










En bij het volgende Sinterklaasfeest in Marseille zal ik mij excuseren bij de AVF-leden, voor mijn onjuiste verwijten over de slechte rol van de Fransen in 1830… Al waren die Fransen toen eigenlijk al voor de gedachtegang die ik hierboven uitwerkte.

dessert préferré
Merkwaardig toch dit alles… Alles aangedreven door een oud, geërfd sentiment van vooral patriottisch soort…. Iedereen bezit kennelijk dit soort, deep under, sluimerende drijfveren. En dat kun je nu ook weer overal ter wereld zien. En de daarbij voorkomende uiterst bloedige varianten leren dat het veel beter is tijdig iets te ondernemen. Wat een latere radicalisering kan voorkomen…

verrassende lunch!





En er blijkt nóg een voordeeltje! Want Marseille zal tzt zeker ook een consul Zuid-Nederland willen, zoals we nu ene Franse Heer Genot in die wij in die hoedanigheid kennen. Ik ga hem eens over mijn ideeën polsen… Want consul zijn hier lijkt me echt extra genieten. En … het kan, hoe dan ook,  mijn wat achtergebleven pensioenen best wat opvijzelen…


5 juli 2014

2 opmerkingen:

  1. Proficiat, 72 jarige wereldburger !
    Beek is n dorp, Limburg n stad, Nederland n deelstaat, Europa n werelddeel, en ....
    the Globe , again, ... a big village ! Daar zorgt burgemeester Leon voor de sociale controle !

    Frits
    uit Oitschot,
    dat andere
    mooie dorp

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank, alles is dus prima overgekomen. Dus nu op naar de volgende fase.
      Oh ja ik vergat ook nog dat het tijd is voor de gekozen burgemeester!
      Wat "in het zuiden à côté" natuurlijk altijd al zo was na de revolution...
      Moderniseren dus die hap.
      En Berlijn zal ons de toegang echt niet weigeren Mark bereidt e.e.a. al jaren voor. Dus ons bedje is gespreid.

      groet

      LS

      Verwijderen