Totaal aantal pageviews

zaterdag 22 februari 2020

BIJNAMEN VAN MENSEN

     In het Frans zijn bijnamen in sommige streken gewoon,  daar geeft men vele "un sobriquet" .

   In de Limburgse regio kwam dat ook voor en daar heette iemand ooit "Jan van Pie van 't Öirke" . Vertaling: Jan, zoon van Piet van de familie "van 't öirke (het oortje)". Als ik daar zou wonen met mijn oor-gedoe had men daar ook iets gevonden voor mij!

   Het doet denken aan de gewoonten van de Amerikaanse Indianen, die prachtige namen droegen. Wat dacht u van  Grote Beer of Sluipende Tijger?

   Zou ik in deze regio wonen nu dan zou mijn benaming kunnen zijn:  "Leon van Mieke van 't  drie-kwart Öirke" en dat klinkt best een beetje adellijk, toch?

   Ik hou me aanbevolen voor leuke suggesties: tradities moet je koesteren!

Leon de Marsilho, maart 2020

1 opmerking: