Totaal aantal pageviews

maandag 14 mei 2018

DIE MOOIE O EN I REUNIE VAN 2018

 DIE MOOIE O EN I-REUNIE VAN 2018..
 



DE HELE COLLECTIE 2018:   32 JAREN NA DE OPHEFFING (1986)
 


Re-unie betekent “her-enigd”: reunisten kijken samen achterom naar een soort van prettig referentiepunt in hun leven. Ze willen emoties “terughalen” van lang geleden, die ze zich als plezierig herinneren. Als, -zelfs na ruim 30 jaar-, meer dan 80% van de groep besluit om te komen, dan moet je van iets opmerkelijks spreken, zegt de statistiek. En als je er bij hoort is dat aanleiding om, -na het feitelijke genieten te Valkenburg-, er ook over na te denken. Want: waar lag dat nou aan? Zover wat de theorie betreft en nu op naar de reunie-praktijk..

   Uiteraard spreek ik vanuit mijn beleving en hoop dat anderen ook iets zullen opschrijven of commentaar gaan geven op deze schets. Terugdenkend aan “Valkenburg 2018” valt op dat de leeftijden van de reunisten weinig verschilden: iedereen bleef relatief jong! Trek er ca 30 jaar vanaf en dan wordt veel nog duidelijker. De meeste bleken nu net met pensioen of kort ervoor; enkele grijsaards (waaronder ikzelf) uitgezonderd). Dit betekent dat men, in de relatief korte tijd dat O en E/O bestond (=goed 10 jaar?), zo rond de 30 was.


De club werd opgericht na de ABP-overplaatsing naar Heerlen, zegt men en de eerste baas, overleed kort na zijn benoeming. Ik zag hem dus niet bij aankomst einde 1979 en, ook ik bleef niet lang: het werden niet meer dan 5,5 jaren!   “In zo’n korte tijd kun je niet echt veel verprutsen”, zei een wijze reunist en gaf daarmee een essentieel deel van het gezochte antwoord.
   Op vallend is ook dat de eersten, -die van vóór mijn komst-, bijna allen “in opleiding waren” en nauwelijks aan projecten werkten. En: vele van hen vertrokken meteen nadat  ze me hadden gezien, waarvan ik nog wel eens zwaar droomde. Gelukkig gaf  “Valkenburg 2018” enkele geruststellende verklaringen: bedankt daarvoor!
   O en E liep snel tot bijna nul terug maar parellel werden velen (bijna alle van buiten het ABP!) aangetrokken. Een collega-afdelingshoofd zei: “Leon, je snapt het niet! Je krijgt meer salaris als je méér mensen verzamelt”! Dat had de directie me nog niet verteld.
 
DUS:   O en E was geen échte ABP-club en "cultureel gesproken een eiland dan wel een unieke subcultuur”. En dat gold tot en met mijzelf! De eigen cultuur was “home-made”, kreeg weinig echte ABP-kleur en smaak mee en had een  “uniek karakter”! Het was jullie/onze eigen creatie, opge-bouwd in een bijna lege ruimte!

   Ik durf nu te verklappen, dat ik de eerste maanden in uiterste verbazing in ABP-Heerlen rondliep: dat had bijna niks van doen had met “mijn” bedrijfscultuur-achtergrond” na 12 jaar industrie buiten Limburg! Wat nog erger werd toen, kort na de start, dé grote affaire losbarstte. Even later zat ook ik voor de Commissie Polak voor “verhoor onder ambtelijke eed!” en diverse collega’s werden ook door de recherche verhoord (en sommige: “even meegenomen”). I

IK WIST TOT 1979 ECHT NIET WAT DIT GEBOUW WAS...
In directiekring heer-ste chaos; de hoofd-directie (Hoofddirec-teur Wiarda ging weg toen ik er 4 maanden was) wisselde, ene van der Dussen kwam en ging en even later weer en er arriveer-de een interim hoofddirecteur (ex PTT-er)..
  De O en E-ers merkten toen vooral, dat ik "veel weg was” en nauwelijks dat ik dagelijks rare dingen meemaakte, waarvan sommige onaangenaam. Intussen liep O en E langzaam vol, tot zoiets van 24 m/v , zowat alle van buiten en weinigen met eerdere werkervaring. De laatsten die kwamen, moest ik (het zal je maar gebeuren!) vertellen, “Dat ze hun baan niet meer zouden krijgen, maar een andere en nog onbekende”. Ik zie soms nog die verbijsterde gezichten voor me!
 
   Kortom: ik beleefde parallel, de zeer prettige “opbouw van O en E én de gedeeltelijke sloop van het oude ABP”! Natuurlijk was ik betrokken bij de reorganisatie van de ABP-top, waarmee de beide ministeries nogal blij waren! Die topstructuur kon “eindelijk op de schop” en een kenmerk was: versterking van de bedrijfseenheden. En dat,.. werd ook de afbouw van een deel van de AB-sector en die van O en I en PZ. Objectief en vakmatig gezien een terechte wijziging, die ik goed kende. Ik had eerder een enorme fusie mee-gemaakt, waarna ikzelf directeur werd van een grote concern-automatiseringsunit (met vijf decentrale automatise-ringscentra, in en buiten Nederland). En, -echt waar-, 4 jaar na mijn vertrek (bij Holec NV te Utrecht), viel het nieuwe concern van 8000 man, totaal uit elkaar! Wat ik had zien aankomen (want ik zat bij de RvB, in het kleine Utrechtse hoofdkantoor) en dus vertrok ik er.. ruim op tijd. En viel terug naar iets van 50% van mijn salaris + emolumenten!. Vele zullen nu beter snappen waarom ik “het eigen bedrijf Pilots BV" begon, na O en I. Ik had even helemaal genoeg van instortende organisaties, maar leerde in weinig jaren ook enorm veel, wat later prima paste! 
 
   Op de reunie hoorde ik vele levensverhalen, “uit het ná O en I-tijdperk”. De meeste positief en natuurlijk niet alle: such is life. Het was opvallend dat ik bijna iedereen “op zicht herkende” en me hun naam meestal herinnerde: een goed teken dus en erg plezierig. Niet weinige maakten verrassen-de carrières, binnen en buiten het ABP en ook binnen en buiten Nederland: de diversiteit was groot. Ik sprak vele en nogal willekeurig én... de tijd bleek natuurlijk te kort!  
 
   Mijn tijd na O en I, -waaraan ik vaker terug dacht-, werd een plezierige. Collega Peter T. was na 6 maanden weg: we stopten als vrienden en conform opgemaakt contract: deze optie was er in voorzien. Ik ging alleen verder in het advies-vak (veel samenwerkend met andere in het vak..) en Mieke had haar eigen bedrijf: beide opererend onder Pilots BV-vlag. We werkten hard en plezierig: iets meer dan 10 jaren. Ik werkte voor zowel industrie (vaak voor DSM in Nederland en daarbuiten) en nog vaker voor “de overheid” (gemeenten, woningcorporaties, en zelfs voor ministeries). Op vakantie in Portugal (1979) ging het goed mis: ik kreeg een voor mij (en ook de artsen) onbekend medisch probleem. Dat (na 7 jaar gedonder!) gelukkig bleek mee te vallen, maar... toen waren we al jaren in de on van de Provence.


DIT WAS ONS UITZICHT: VANUIT LE BRILHAS: WIJNVELDEN VOOR DE MONT VENTOUX

    We verkochten in 3 maanden álles (Mieke was 50; ik 53) en stapten in onze camper. En reden naar ons gehuurde appartement bij een artsenfamilie met 4 kids. En... we bleven in Frankrijk, zonder bazen en zonder salaris en dat is nu 23 jaar geleden....

ONS BADJE VOOR HETE DAGEN
OPRIT IN ONZE DRUIVEN















We bouwden zelf ”ons Le Brilhas” (= plek in de zon beschut voor de Mistral), pal voor de Mont Ventoux> Net buiten Mormoiron in de wijngaarden, op een fraaie plek: ons leven veranderde voor 100%. Een fraaie tijd met vele nieuwe vrienden, van diverse soort en vele nationaliteiten.

VIEW VANUIT DE TUIN VAN LE BRILHAS

EN MAAR ..LUNCHEN EN..






Na 15 jaar tussen de wijnstruiken, kozen we voor Marseille: een grote verandering die prima bevalt. Hoog boven het stadscentrum met blik op de Mediterranée in een bruisende stad die toont waarheen Europa op weg is.

MARSEILLE; INGANG VIEUX PORT
Onze integratie verliep mooi en voorspoedig, ook in de grote stad. Wonend tussen mensen uit alle windstreken (van VS tot Cap Verde). We aardden prima en werden (via buren) “grootouders” van Bahiya (1,5)  en Gaspard (2) . Waarmee de mooie tijd met onze kleinkinderen herleefde: die beide nu rond 25 jaar.

DE KLEINKIDS: WARD EN ZOË ROND 12 JAAR..
   
MIEKE EN GASPARD
EN MET BAHIYA..


We bleken dus "een soort van zigeuners te zijn": samen verhuisden we 24 keer, zegt de teller (we geloofden het zelf  niet!). En, de volgende (=laatste) verhuizing zou wel eens de meest aparte kunnen blijken...
    
 

 
DE BUSBOOT NAAR MARSEILLE-ZUID
     Als u Marseille wilt zien, zullen we u er met genoegen rondleiden en u vertellen over historie en over morgen..


EFFE HET WATER OP..








IN HET PHARO-PARK AAN ZEE


OP "ONS" TERRAS IN DE LENTE







Ik deed al voor cruisepassagiers: amerikanen, israëli’s, duitsers, belgen en nederlanders. En dan is die beroerde reputatie van deze oudste stad van Frankrijk (die totaal niet meer past!) snel vergeten.
ZEI IK TEVEEL?
Maar u moet wel “tegen een stootje kunnen”, waarbij ik het heb over uw “tolerantie voor het nogal andere”..

     Na bijna 76 jaren is de beste ontdekking, dat we vooral altijd gek op mensen waren en er vele tegen kwamen van zeer diverse soort. Ook O en I leverde daarbij een fraai aandeel. De ontvangen foto’s, -zeker ook die van het Jabeekse O.S.-feest-, deden alles extra herleven, alle zeer bedankt! No een kleine anecdote uit een Chefs-AB-sector meeting direct  na dat OS-feest. Een wat zure collega vroeg Soeteman of hij daar van wist…, ik zat naast hem. S. zei zeer overtuigd: “Jazeker en dat moet U met uw afdeling ook eens doen”! Goeie bal dus!
 
Dit alles doet ons eindigen met de hoop dat een volgende reunie er nog in zit.


TEL ER NOG MAAR EENS 4/5 JAAR BIJ...
Dan... is het een echte gepensioneerde bejaardenclub: met alle variatie van dien. Wij zullen er ons er weer op verheugen, ook al komen we misschien per rolstoel!
 
We danken de organisatoren voor alle, fraaie werk en wensen jullie een prettige tijd en gezondheid toe. Ook al zou 2018 de enige reunie blijven: "it was a real pleisure en zeker voor herhaling vatbaar”. Ga intussen door met wat u boeit, schuw daarbij verandering niet én   behoud enkel het goede.. En laat nu óók zelf wat van u horen: over “de O en E/O en I-Reunie 2018" en alles wat die bij u opriep!

WAT WILD BEZOEK..
WEER OP HET TERRAS!





1 MEI: MIEKE BETOOGT GEWOON MEE..
SAMEN BEETJE SPELEVAREN...









TYPISCH VOOR  MARSEILLE..
AL WEER!




NOG DAT VINGERTJE..








Veel groeten, tot ziens en alle goeds uit Marseille!

Leon (en Mieke) Speetjens   

                                00 33 (0)4 91 95 15 67 



+ TOEGIFTJE:


    







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten