Totaal aantal pageviews

vrijdag 31 mei 2013

WAT SPELEVAREN IN DE VIEUX PORT



De Vieux Port is de grote speelplaats van Marseille en dat nog meer nadat ze zo prachtig werd opgeknapt. De laatste speeldag was die voor studenten van technische opleidingen: ook in het kader van MP2013. We hebben hier vele high-tech opleidingen in en rond de stad. Dus was het logisch om hen uit te nodigen om met een zelfgefabriceerd voertuig van “eenvoudig




afvalmateriaal” (dus zo uit de vuilnisbak), een zeewaardig iets te maken. Voor een wedstrijdje in de Vieux Port: van de Quai de la Fraternité naar de twee grote witte boeien in het midden én terug… In een aantal “pools” van vier vaartuigen en dan op naar de finale… Die laatste heb ik niet afgewacht: ik lachte me onnozel en vreesde na enkele uren dat de finale pas in de avond zou plaatsvinden! De pret staat op de foto’s: het spreekt voor zich dus!
Het enige “serieuze” wat mij opviel, was de geringe aandacht voor het vraagstuk van de stabiliteit van de vaartuigen: de helft ervan sloeg gelijk om. Dus er was ook niet getest! Maar ja waar moet je dat doen als berooid studentje zonder auto? Verder blijkt ook de Wet van Archimedes tegenwoordig niet intensief te worden onderwezen in Marseille, dat toch zoveel water kent. Want de simpele waarheid dat “de opwaartse kracht iets van doen heeft met de hoeveelheid van het verplaatste water” bleek nauwelijks te zijn toegepast! Te veel vaartuigen zonken op het moment dat de hele bemanning er op stapte… Gelukkig kwamen ze zonder bemanning ook weer boven.. Het is te vrezen dat de dames en de heren op de grote dag met meer mensen op het vaartuig wilden, dan in de tekenkamer was aangenomen…
Ik hoop maar dat het dat was en dus niet “Archimedes unknown”. In de toekomst kijk ik dus toch wat beter rond voor ik in Marseille op een boot stap.. You never know…
De prijzen waren er in overvloed: voor de snelste, de meest strijdbare en ook de “Titanic-prijs” voor het “ding” dat het snelste was gezonken… Wat ik er bij miste was de prijs voor de origineelste, want zoals overal, er was verschil zat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten