Totaal aantal pageviews

zaterdag 9 februari 2013

L’EXCEPTION FRANÇAISE



DIE TGV’S ZIJN ZEER ROBUUST!

Ze zijn vaak al 32 jaar oud en vervoerden 2 miljard reizigers. Ze werden door Alstohm ontworpen om zo’n 30 jaar mee te gaan, en dat valt nu dus reuze mee. Maar wat nu te doen met dit onverwoestbare spul dat wel verouderd is qua comfort?  Ze worden nu meer en meer ingezet voor lowcost TGV en als extra-reserves gebruikt. Maar die goeie jongens van Alstohm krijgen toch ook hun ordertjes: zo’n 35 TGV’s worden nu besteld die alle moderne comfort hebben. Betere stoelen, betere verlichting etc. … Bijblijven is nodig… Petje af voor deze Franse prestatie, dat ook!

DE WW IN FRANKRIJK EN DUITSLAND
Kijk even naar de WW voor leidinggevenden in beide landen; uitgaande van twee niveaus van functies.
                              Frankrijk                          Duitsland

Maandsal.br.              6000                13.000             6000                13.000 euro

Premie                          384                    778                165                     165

WW-uitker.                  3020                  6161              2215                  2215

Duidelijk zat dus: in Duitsland krijgen beide salarisniveaus voor gelijke premies gelijke uitkeringen: geen verband dus met hun salarishoogte! Hoe anders is het in Frankrijk waar het verschil een factor twee is, maar ook in de betaalde premie! In Denemarken is het verschil met de Fransen nog hoger: daar krijgen ze maar 1/3 van het salaris aan WW-uitkering. Een troost is dat het hier maar gaat om ca 2,5% van de WW-ers in de groep boven de 3000 euro… Over de duur van de WW zullen we het maar niet hebben: die is in alle landen veel korter dan in Frankrijk. Het sociale paradijs is in Frankrijk, zeker weten. Maar nu blijkt dat het betaald moet worden met geleend geld… wat morgen weer peperduur kan worden.

AUTOFABRIEKEN? NIET SLUITEN MAAR WEL LEEGLOOP..

De Italianen zeiden het hardop: Fiat, Alfa Romeo en Maserati houden de capaciteit overeind om ze te gebruiken om auto’s in Italië te maken en niet in het buitenland… En nu zegt dat Peugeot en Opel ook al… En Renault onderhandelt al langer over open houden , maar… onder conditie van betere productiviteit te verkrijgen van het personeel en de vakbonden. Hun productie zakte van 2005 tot 2011 van 1,04 miljoen auto’s naar 646.000 en zijn personele omvang liep terug van 20.600 naar 9500. Dat is dus de nieuwe truc: die ook Peugeot nu al bekend maakte. Dat we daar niet eerder op kwamen; een mix van “made in…” en harder werken tegen hetzelfde salaris!

DE DIK-VERDIENENDE ARTIESTEN
Challenges inventariseerde de verdienste in 2012 van de Franse toppers voor zover ín het Franse land verdiend. Dus met verkopen van CD’s /DVD’s , met het draaien van hun muziek, met het verkopen van entreekaartjes bij tournees en hun publicitaire contracten (reclame etc.).

En dan komt, de in Zwitserland belasting betalende  Halliday weer (bijna) aan de kop. Hij is op zijn 70e terug van weg geweest…  Hij scoorde 2,5 miljoen euro! Maar de DJ David Guetta deed liefst 3,1 miljoen… en ook Myléne Farmer was erg goed bezig met haar 3 miljoen. Floret Pagny die nu weer in Florida woont en die Patagonië verliet, deed 1,4 miljoen, Bruel idem en Nolwenn Leroy de rijzende ster kwam op 1,2.  Aubert, Cabrel, Pokara zitten ook net boven de 1 miljoen. De export- top vijf zijn: Guetta 220.000 albums, M83 met 152.000, Nolwenn Leroy met 141.000, Christophe May met 135.000 en Air met 72.000. Mooi? Dat vinden artiestenverenigingen niet eigenlijk. Ze wijzen de minister van cultuur er op dat er te weinig muziek is op de publieke omroep en dat er een terugval is in de World play-lists van jong Frans talent.
Tja met die 75% ging het ook niet echt beter en verder is mogelijk het afnemende Frans-spreken ook debet. Dat zie je ook aan de grote successen van de tweetalige Quebecqois zoals Bolay, Lemay, Garou en natuurlijk Celine Dion.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten