Totaal aantal pageviews

vrijdag 19 september 2014

MARSEILLE GAAT DOOR…


   ALLEZ MARSEILLE ! 
 
DE TRANSBORDEUR UIT 1905
  
  Het grote vernieuwingsproject Euromediterrannée is al enkele jaren in zijn 2e fase, de afbouw van het “nieuwe stadscentrum” gelegen aan de Boulevard du littoral. Het startte in 2000 en vordert gestaag. Nieuwe torens en gebouwen om te wonen en te werken aan de noordkant aan de zee worden nu nog gerealiseerd. En de nieuwe stad begint nu te ontwaken..
 
Het culturele europese jaar 2013 was een daverend succes en in de stad is de oude discussie over “dat lukt Marseille nooit”  geheel verstomd. Dus gonst het nu weer van de nieuwe projecten… vooral rond de Vieux Port: die toch een importante kapstok blijft..
 
Daarbij is zeer opvallend dat oude en zeer beroemde voorzieningen die in de laatste ¾ eeuw werden afgebroken, weer volop terug komen in de plannen… De nieuwe tram die nu een tweede zuidelijke fase ingaat, was al zo’n herneming van het zeer bekende tramnetwerk van 1876 tot 2004… (liefst 200 km lang toen!). Marseille was een van de drie steden in La France, die de hele 20e eeuw een tramway behielden. De nieuwe tram bewees dat herhaling van dat oude idee zeer goed was: de tramway is hier een groot succes. Het tweede gedeelte,  dat naar Castellane in het zuiden, is dan ook ook al ver klaar..
 
 
METRO EN OUDE TRAM!
100 JAAR OUDE TRAM
 
 
 
 



VAN TRAM NAAR BUS...
OUDE TRAM QUAI DES BELGES

MOOIE BOCHT..

 
 
 
 
DE NIEUWE VAN BOMBARDIER..
Maar er is veel meer! De stad kende tot 1944 de beroemde transbordeur: een hoge soort van voetgangersbrug over de ingang van de Vieux Port. Die was door een rijke industrieel Ferdinand Anodin in 1905 gebouwd. De duitsers bliezen die uit wraak (en echt niet vanwege tactische oorlogsoverwegingen) in 1944 deels op. Even later vertrokken ze en men moest het zwaar beschadigde ijzeren bouwwerk afbreken… Wel nu is er weer volop de gedachte deze transbordeur in modernere vorm, terug te bouwen.. Kosten 100 miljoen of zo... Maar er zijn belangstellende investeerders voor. En met 1 euro per persoon om over te steken moet het lukken, zegt de rekenmeester..
 
DAAR WAS-TIE TOEN!
MODEL VAN DE OUDE..
 



 
 
 
 
 
 
 
DETAILS TRANSBORDEUR..

PLATTE NAMAAK: LEUK!
 
DE NIEUWE IN BETON?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Stelt je voor zo'n moderne transbordeur, die de oude glorie terug roepen kan…. Zo’n 230 meter lang, op 60 meter hoogte en ook 14 meters breed. Je gaat met trapen en liften omhoog, wandelt over en geniet van het fraaie zicht op de stad en de zee, en dan weer omlaag… Een droom vinden vele.. Maar nu wel een serieuze.

Ook zijn er die denken aan een oversteek: vanuit het  nieuwe Mucem -museum. Een lucht-passerelle dus, van daar naar het Palais du Pharo.. Als een alternatief voor de transbordeur… Ook best iets heel moois.

Ook komt ook de aloude "funiculaire" weer in beeld in de dromen. Deze ging ook ten onder via de slopershamers… 
OMHOOG VOOR HET GEBED..
BEST STEIL!
 


MOOIE KASSA!
Deze oude tandradbaan ging van beneden Vieux Port helemaal naar boven naar de basiliek van Notre Dame de la Garde. Nu moeten er armada’s van bussen iedereen naar boven sjouwen… Men denkt nu echter aan “een telepherique”, een kabelbaan, als vervanger… Over hetzelfde traject of vanaf het fort Saint Nicolas langs de Rive Neuve. Dat geeft minder juridische problemen van “luchtbezit”  en zo... Want je komt door iemand zijn luchtruim...…
 
TOT BUITEN DE STAD?
MORGEN? 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Maar: eerst wordt begin 2015 het afgebroken renovatieproject van de Vieux Port aan de kant van de Rive Neuve afgemaakt. Vanaf de Place des huiles naar de Catalans. De huidige narrowpass moet namelijk snel worden opgeheven..

Ik denk wel eens terug aan de indrukken opgedaan bij een aantal bezoeken aan San Francisco. Waar die oude Golden Gate brug nog steeds in ere wordt gehouden en ook die clowneske tram aan die kabel… Wegdenken daarvan is daar ondenkbaar... Marseille had de pech van WOI  die een megacrisis bracht en WOII die vervolgens zware vernielingen door de duitsers (en de Amerikanen...) opriep.. 

1944: QUAI DU PORT BIJNA PLAT... NA 2 WEKEN..

 
HALVERWEGE DE 2000 woningen..

BOEM NAAST DE MAIRIE

 
 
 

 
Nu is men ook al weer druk met het volgende grote evenement: het Euro Voetbal van 2016..

Marseille herontdekt zijn oude schatten. Die alle berusten op de aura van de Vieux Port; maar dat kan ook niet anders als je al 2600 jaar bent…

Wij zagen nu 4 jaar wederopbouw en geloven dat de rest ook komt. Deze stad hervond middenin een majeure crisis zijn energie tot wederopstanding. Anti-conjunctureel en koppig zoals het DNA van deze stad altijd in zich had. Allez Marseille dus!
 
DAT ZOU OOK  HEEL MOOI ZIJN...
 
We wensen in elk geval en waar u ook maar bent, veel zonnige momenten toe. En: ook U moet op bezoek komen in deze aparte stad!
  
MARSEILLE: 2100...ook vlgs Foster??

 

Leon de Marseille, 20 september 2014

 

 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten