Totaal aantal pageviews

zaterdag 25 juni 2016

BESTAAT “LANDJE PIK” NOG STEEDS?



“LANDJE PIK” IS WEER TERUG!  

HET MODERNE "LANDJE PIKKEN"

INHOUD:
BLOG
+
INFOBLOKKEN
-DE IJSOORLOG IS BEGONNEN
-CHINA VERBINDT WERELDWIJD
-AI: VOOR HET TTIP!
 
MET DE MESSEN IN DE AARDE! 
Wie kon bedenken dat met een Brexit, in juni 2016, de "kaart van de EU" zou wijzigen? Er werd geen "land gepikt", maar de opzet van de "Unie" veranderde. Het UK ging  "OUT"! Maar willen
  Schotland en Noord-Ierland "achterblijven"? En dus "OUT" het UK gaan?  
In Europa hangt nu dat sfeertje, bekend van vroegere  echte "landje pik" avonturen. Het zo trotse en bewonderde Verenigd Europa, kraakt luid in haar voegen.    
 
DE ENGELSE VERSIE
“Landje pik” is een oud spelletje en een van de bloedigste. De historie zit er vol mee. Lang  voor het kolonialisme werd er al land gepikt. Recent werd Verdun herdacht: daar vielen in 1916 in 10 maanden 300.000 doden: voor wat land en macht. De herhaling kwam in 1939 en Hitler pikte half Europa in voor vijf jaar… Daarna riepen we:“Nooit meer oorlog” en,“Moderne staten vechten niet meer over land”. Tot Servië in ex-Joegoslavië de “groot-servische idee” hervond en met bommen moest worden gekalmeerd.

DE EU ALS ACHTERTUIN VAN DE VS?
Daarna  viel Bush Irak binnen met steun van enkele EU-landen. Wat Poetin inspireerde toen hij de Krim pakte en daarna in Oost-Oekraïne ging rom-melen. Nadat hij met Georgie c.s. stevig ruzie had gemaakt.


DE DROOM VAN POETIN..
En nu pikt het “vreedzame China” de Spratley eilanden in en bebouwt die militaire installaties..
LANDJE PIK GEREEDSCHAPPEN
Zij die dachten dat met de Falkland oorlog de rust was weergekeerd nadat Thatcher zich niks liet afpakken, vergisten zich deerlijk. Dus: “Landje pik is vol terug”; Poetin waart rond en Erdogan denkt  ook aan ottomaanse tijden.



 

HET NIEUWE KOLONIALE GEBIED?

In het ijzige noorden zit 535 miljard dollar olie en 30% van de wereld-gas-voorraad in de grond! Dus daar begon de dans om de energie-jackpot. Ook hier dus: “landje pik-streken”.
Poetin bezit 30% van de kuststrook en Canada 25%. Moskou heeft de meeste ijsbrekers, bouwt er nog bij, opent vliegvelden en investeert in oorlogsschepen. En installeerde luchtafweer met radars.
POETIN BREEKT HET IJS...



We zijn daar dichtbij (NATO)-Noorwegen en de baltische EU-landen.
POETIN`S POOL-MANNEN
De russen overvliegen de poolzee en parachuteren er militairen. Men houdt er grote zee-manoeuvres met 100.000 man, 1500 tanks, 120 vliegtuigen, 5000 stuks artillerie en 70 schepen.. “Het gaat om hulpcentra”, zegt Moskou: zijn leger weet daar goed de weg. Aanwezigheid hier is 10-x duurder dan elders..

DE NOORDPOOL HEEL VROEGER
De amerikanen kijken met satellieten en onderzeeërs, Obama bouwt een grote ijsbreker en heropent de VS-basis op IJsland. Noorwegen vliegt vaker, verhoogt zijn Defensiebudget en Trudeau (premier Canada) schoot wakker over die russen. Hij zei: “Antarctica, dat bezet men snel, en dan ben je het kwijt”. Zijn land heeft er 50.000 inwoners; de russen 2 miljoen. Poetin heeft er vele diepe havens en Canada niet een. Dus stuurt het schepen om te tonen dat de Noord-West passage van Canada is. De VS varen er regelmatig rond.. Ook ligt daar Groenland: eigendom van Denemarken. 
DE NOORDPOOL PARTIJEN
CLAIMS EN LIJNEN NU



Het ijs smelt snel, waardoor geopolitiek alles verandert. Over 25 jaar is de oceaan 4 maanden zonder ijs: het wordt als doorgang concurrent van Suez en Panama. Daar nu varen is nog lastig. Naast de vis gaat het om grondstoffen. Noorwegen vangt 0,8% van zijn BBP met vissen maar 20% via olie. Nu kost een kilo zalm even veel als een barrel olie..

KORTERE ZEEROUTES
De minister voor Groen-land geeft jaarlijks 200 mijnbouw-vergunningen af. Men vond nog geen olie, maar wel ijzer, ko-per, goud etc. .  

Er vechten drie landen over de verdeling rond Lomonossov: Rusland, Canada en Denemarken. Canada ruziet met Denemarken over: het onbewoonde eiland Hans en eiland Ellesmere.
En het onderhandelt met de VS over deling van Beaufort Zee. En Rusland irriteert het, dat Noorwegen vasthoudt aan zijn Svalbard-rechten uit 1920. Gelukkig is het hier minder heet als in de chinese Zee: over de Spratley-eilanden...  
De VN ziet toe en regelde met Rusland en Noorwegen de rechten over de Barendtszee. Moskou kreeg haast en zei: “Arctica dat zijn wij. Wij gaan daar de veiligheid regelen en daar geld in steken”. Op het schiereiland Lamal loopt een giga-gasproject. Novatek, Total en CNPC  bouwen er vloeibaar-gasfabrieken: genoeg voor 50% van de franse gasconsumptie. Er is een vliegveld, een haven en men bestelde 15 methaanschepen bij Samsung; om door het 2,5 meter dik ijs te varen. Ca 30 miljard dollar aan investeringen: start in 2017.
HET SMETENDE NOORDPOOL IJS 

Gazprom doet offshore in de Petchora Zee: daar zwemt een platform “boven” het ijs. Noorwegen wacht op 30% van alle moois in de Barendtszee; die aan de zuidzijde open gaat. Daar wint men gas met Goliath, het meest noordelijke platform op aarde. De olieput gaat binnenkort ook open.  

GREENPEACE LOVE`S THE POLE
Greenpeace weet dat noren olie-verslaafd zijn en snel willen gaan exploiteren. Ze geven nu 54 blokken uit aan 26 gegadigden: waaronder Shell. Alaska (VS) gaf nog maar enkele vergunningen. De VS hebben nog genoeg schalie-olie en –gas, en studeren op de mijnbouw (diamant, koper, zink etc.).  Arcelor-Mittal heeft al een grote ijzermijn.
RUSSISCH GAS
DRIJVENDE PLATFORMS RUSLAND
De lage prijzen beschermen Arctica nog: maar Rusland en Noorwegen hebben haast. Hier kost een barrel oppompen 80-100 dollar. Gazprom verschoof het gasproject Chtokman net als Exxomobile met Rosneft ook deden.  


SEETRAVEL MORGEN; SATELLITE VIEW

Vooralsnog is het technisch nog rustig.. Het blijft bij diplomatieke machts- en krachtsvertoon.. Maar iedereen is nu wel klaar wakker! Vanaf nu gaan we dit gebied vaker in de media aantreffen waarbij Poetin weer de koppen zal verzorgen.... 
OLIE EN GASWINNING RUSLAND

 

China heeft geen “landje-pik-reputatie”, maar zie nu toch de herrie rond de Sprattley-eilanden! Verder werkt het stil maar wereldwijd aan een immens netwerk van verbindingen. Wegen, spoor, havens, pipelines, van Azië tot in Z-Amerika en van Afrika tot Europa. Leningen en hypotheken en kredieten alom om  die transportwegen te scheppen. Niet uit goedgeefsheid: Peking wil geopolitiek op de kaart, want straks is 1 op de 5 mensen chinees. Hun spreekwoord luidt: Wie rijk wil worden moet wegen bouwen…
TITANENSTRIJD VS-CHINA

De romeinen snapten dat al met hun 100.000 km wegen van Marokko tot Roemenië en van Schotland tot Irak. Ook de Republiek Venetië wist het: met handel in specerijen en zijde. Tussen Europa en MO in de 16e eeuw. En de nederlandse VOC ook: met zijn 4500 schepen en 100.000 man. Men onderhield tot WOII een grote kolonie: nu Indonesië.  Het britse koloniale rijk dat de zee domineerde in de 18/19e eeuw is nog een voorbeeld voor China.
CHINA (EI)LANDJE PIK
Dus doet China het ook: van Peru tot Pakistan, van Algerije tot Zambia, van de zuid tot de noordpool men is overal.

Wil men een imperium worden? Nee: maar men wil zijn grote bedrijven ruimte geven en wil laatste schakels toevoegen om zijn wereldnetwerk te maken. Want het heeft grondstoffen nodig en die landen hebben infrastructuur nodig op hun beurt. Dat is hun : New Deal..
Xi Jinping sprak over “een nieuwe zijderoute” tussen Europa en Central-Azië. China refereert aan zijn Han-dynastie van 200 v. JC met zijn 8000 km lengte. En tekende stapels contracten voor spoorwegen. Er is al een spoorlijn waarover de i-Phones van Apple, Sony en Nokia via Wuhan naar Lodz gaan in Polen.  Recent arriveerde de eerste chinese trein in Lyon, want spoor is goedkoper dan vliegen.
SUPERSPOOR RUSLAND-CHINA



 
BEGIN ZIJDE-ROUTE
Over land dus: dan mijdt je de Straat van Malakka. Waar piraten actief zijn en de VS (met zijn kruisers) die 75% van de chinese olie kan stoppen.
HET SPOOR BINNEN CHINA
Daarom ook gas per pijpleiding over land , een autoroute naar Pakistan en een die Tadjikistan en Kazakhstan verbindt. Daartoe kwam de BII: die men al IMF II noemt. Nu: 57 landen (ook Nederland!) aangesloten.
SPOOR CONTRA ZEEROUTES

China zit nu even in een dip, maar heeft 3000 miljard dollar. Dat geld stroomt ook in Brazilië: voor een spoorlijn van Rio tot in Peru. Goedkoper dan dat Panamakanaal. Deze lijn van 30 miljard staat in het licht van de handel Brazilië-China: X 25 tussen 2001 en 2013, China verslaat de VS.
CHINA EN ZIJN ZIJDE-NET
En zie ze in Afrika! In 2015: verdrag met de Afrikaanse Unie. Voor spoor en autoweg tussen liefst 54 hoofdsteden en ook voor TGV`s en vliegroutes. In Nigeria een spoorweg van 3200 km: kost 13 miljard, heeft 45 stations en China bouwt die. In Kenya gaat een spoor Nairobi verbinden met Mombassa en Lamu: voor 4 miljard. En nog een: die van Addis Abeba (Ethiopië) naar Djibouti.

Zie ook de haven in Tanzania dichtbij Zanzibar, een samenwerking met Oman. Daar kan men 20 miljoen containers p. jaar afhandelen: het dubbele van Rotterdam! 


Bagamoyo in O-Afrika wordt (via spoor van 65 km) tot de hub voor: Oeganda, Ruanda, Burundi, Zambia, Malawi,  en Zimbabwe. Er komen nieuwe havens: Maputo (Mozambiek), Libreville (Gabon), Tema (Ghana) Dakar ( Senegal) en Sao-Tome.

CHINA IS OVERAL
In Egypte financiert Peking de nieuwe hoofdstad  (45 km van Caïro) die 45 miljard kost. Met een vliegveld groter dan Heathrow. Een leuk plusje op dat VS-geld. Peking kijkt ook naar de nieuwe gasvoorraden in de Middellandse Zee: een der grootste ter wereld?






CHINA `S HAVENS EN TERMINALS OP DE WERELD
Er is ook werk in Azië: een TGV-spoorlijn tussen Maleisië, Singapoer en Laos, de haven in Kuantan (Maleisië) en het vliegveld van Malè (Maldiven). Ook in Pakistan: 42 miljard, centraal-Azie verbinden met de Zee van Oman. Een verbindingspunt in de zijderoute: via Gwadar waar een net van spoor, pijplijnen en wegen zal komen. Dit is: 100 km van Iran en van Kachgar (grote chinese stad). 
Zie ook die ex-sovjetrepublieken: Turkmenistan met olie en gas. De helft van het gas voor Peking komt er vandaan. In Ouzbekistan  gaat CNPC 1 miljard m3  (2020) oppompen. Handel tussen Centraal-Azie ging X25: tussen 2000 en 2013.

Rusland annonceerde in Sint-Petersburg de nieuwe relatie met Pacific Azië. CNPC (China) gaat een gazoduc bouwen (30 miljard m3 per jaar) en doet er ook een pipeline bij.  Ca 3968 km lang  en goed voor 61 miljard m3 (ook voor Gazprom). Zie ook de TGV-lijn: Moskou-Peking (245 miljard en 7000 km lang). Daarna: twee dagen treinen in plaats van 7 dagen!
CHINA INVESTEERT WERELDWIJD 
De chinese spullen komen uit schepen in Piraeus. De haven werd voor 368 miljoen gekocht.
TGC OP Z'N CHINEES






Cosco uit Hongkong investeert 350 miljoen voor spullen per trein naar de Balkan. Hongarije ging akkoord met de TGV-lijn tussen Budapest en Belgrado: 3 miljard, China leent dat. En er is ook een portugese haven in chinese handen..
HANDEL RUSLAND---CHINA
China werd ook ge-sprekspartner in  De arctische Raad. CNOOC kreeg een explora-tiecontract voor Dreki (200 km van IJsland).  Peking heeft een research-centrum op Spitsbergen (Noor-wegen).  Let wel: China begint op 1600 km van de Noordpool.
En: op de zuidpool opent Peking een derde onderzoekcentrum van totaal 5. China wil daar zijn voor het oude contract (in 2048) expireert!  Want dat verbiedt nu…alle exploitaties daar…
CHINEES LANDJE PIKKEN
 
Zie deze immense chinese droom: van de PC en Xi Jinping. Een mix van economie en nationalisme. Het lijkt een echt ontwaken.  Alles samen is indrukwekkend: we zien een soort chinees  Marshallplan, maar nu voor de hele wereld.

 



WINDTURBINEPOWER IN CHINA

GROOT-INVESTEERDER CHINA

















EURASIA PER TREIN : EU-RUSLAND-CHINA










DE LANDEN VH ASEAN-VERDRAG
In de wereld stikt het van de verdragen tussen landen: vele tienduizenden! Bilaterale en ook binnen regio`s. Want handel drijven is beter dan oorloog voeren… En vrienden helpen tegen agressieve landen in je buurt.





DE LANDEN VAN MERCUSUR ZUID-AMERIKA
Ook tussen EU-landen en de VS zijn al honderden verdragen. We werken lang en veel samen en maakten veel mee. Zie : WO I en WO II en ook die Nato.
VERDEDIGINGSVERDRAG VS-EU
TTIP EN TAFTA 
Handel vereist duidelijke ver-houdingen. Om rechtvaardige verhoudingen te garanderen en wederzijdse bescherming.

Natuurlijk zijn altijd compro-missen nodig: gewoonten kunnen zeer hinderlijk verschil-len. Dus: dat nieuwe TTIP-verdrag is een normale zaak en is noodzakelijk omdat die EU tussen 28 landen intussen ontstond!
HANDEL VS - EU
Psychologisch is “gelijkheid van kracht en macht” vereist: zich “ongelijk voelende par-tijen” onderhandelen moeilijk. De EU-landen voelen de “hegemonie” van de VS. Maar: geen verdrag sluiten verbetert ook niets! Onderhandelen is HET middel om “meer gelijk-waardigheid” te bereiken.

Tegen dit decor moet de storm van “angst en afwijzing” rond TTIP worden gezien. Zowel dat europese minderwaardigheidsgevoel, die amerikaanse hegemonie-idee maar ook die hang bij BEIDE naar “nieuw protectionisme”.
TTIP is ook DE kans om dat te veranderen.. Praten, overleggen brengt ons verder dan afwijzen, je afsluiten en eigenlijk “wegvluchten”. In de VS zei Rumsfeld ooit: “That old Europe”.. In de sterk veranderende wereld is TTIP eigenlijk niets meer of minder dan “gewoon bijstellen” van de VS-EU verhouding vanwege die verandering.     
Al sinds 1990 en 1995 wordt er onderhandeld over TTIP: een transatlantische vrijhandelsverdrag.  Omdat Doha zeer langzaam vordert werd voor deze aanpak gekozen: tussen EU en VS. Het gaat over toegang tot markten en samenwerking op regelgebied. Dus over: douanerechten, publieke opdrachten, reductie van tarieven, bescherming van de intellectuele eigendom, merken etc. En over investeringsregelingen en de wijze van regelen van conflicten tussen bedrijven en staten. Dus ook een soort van EU-verdrag (28 landen), nu tussen EU en VS.
Voor beide regio een lucratief project: want er ontstaat een ruimte van “820 miljoen rijke consumenten”.  Goed voor 40% van het wereld-bbp en 1/3 van de wereldhandel. De VS zijn al onze eerste handelspartner, na Canada.
Dit verdrag kan 0,5% extra-groei betekenen, miljoenen banen er bij, plus hogere salarissen.

Het bleek taai, ook vanwege de Buy-American Act van 1933 en de Small Business Act. En op het punt van de besturing van de europese publieke diensten. Idem bij het afstemmen van sanitaire, sociale en milieu-normen. De rechten op intellectuele eigendom: vooral in gezondheid en  landbouw vroegen ook veel werk. Het vinden van een gezamenlijke juridische arbitrage voor de conflicten bleek ook niet eenvoudig.
Natuurlijk is zoiets geen sinecure ook omdat de relatie eerder onder druk was gekomen. Denk aan die numerieke overwaking via NSA, die trucs van de banken + FED (+regulateurs) en over dat “juridische imperialisme van de VS”. En natuurlijk aan die “digitale  VS-dominantie”: mede door die GAFA-M.
De krach van 2008, de nieuwe populismen (protectionistich) maken het niet leuker. Sanders, Clinton en Trump staan ook onder druk van hun populisten en de EU-landen hebben er ook diverse. Trump is er overigens tegen TTIP!

Dus: het kan mislukken. Omdat: het teveel het gesloten terrein van diplomaten is/was en andere groepen, uit politiek en sociale leven, er teveel buiten bleven. Het gaat ook te geheimzinnig: zelfs parlementen kregen weinig toegang tot documenten. Dat leidde tot verdenkingen.
EURO-KOLONIAAL VS
Dus er moet meer transparantie komen, om de rondwarende fantasmes tegen te gaan.. Ook het MKB moet zijn kansen krijgen. De formulieren voor export en de normen moeten gelijker worden. Dat normen en regels in de EU veel strikter zouden zijn dan in de VS: dat is niet juist. Zie maar de europese affaire: dieselgate! De beste normen voor beide ontdekken, dat is nu de kunst.
De VS werpen al sterk de schaduwen van hun hegemonie in de 21e eeuw vooruit. Vooral via recht en technologie: niet meer door soldaten. Het TTIP is een kans om die GAFAM-hegemonie te doorbreken. Voor wat de concurrentie betreft en de publieke vrijheid en ook dat rommelen met persoonlijke data moet anders.
LEDEN INT. GERECHTSHOF DEN HAAG
Die arbitrage zou ook via een permanente rechtbank kunnen lopen: gebaseerd op het model Canada-EU  (september 2014): waarin 15 onafhankelijke rechters werken.
Over dat TTIP was te weinig voorlichting. Die druk om eind 2016 klaar te zijn, is ook contra-productief. Dus: langzamer, meer openheid en degelijkheid zijn nodig.
HANDEL EN DE GROTE DRIE
Dat geeft de ruimte om publiek en politici beter te informeren. Dus moet niet alleen de vrijhandel worden her-uitgevonden, maar ook een betere modernere economische diplomatie. Inclusief het er bij betrekken van het grote publiek.    (Mede naar Le Point mei 2016).

GOEDE RELATIES  OF OORLOG: dat werd opnieuw dè vraag..  Onderlinge relaties (handel, cultuur, militair, etc) voorkomen oorlog, omdat men onderling afhankelijker wordt. Oorlog voer je of met wapens (barbaars) of economisch-politiek (beschaafder). We leven in tijden van isolationisme, protectionisme en afscheidingen. Grenzen en deuren gaan weer dicht. Brexit, Schotland, Catalonië, Belgische wrijvingen,  Noord-Ierland...   

De wereldorde verandert snel ook economisch: drie blokken, VS-EU-China-, bepalen de wereldeconomie. Het EU-verband (mega economisch blok) vereist een nieuw verdrag: het TTIP, tussen de VS en de EU-totaal. Dat de aparte landenverdragen en het Safe Harbour Pact (2015) vervangt. Het gaat dus om de grote lijn op langere termijn die de wereldverhoudingen bepaalt. Dus ook: oorlog of vrede... 
De TTIP-onderhandelingen verlopen stroef en aan beide zijden is ook politieke tegenstand groeiend: Trump (mordicus tègen!) en de diverse populistische groepering binnen de EU. 
Dat TTIP zal er einde 2016 niet komen: de nieuwe situatie in de VS (Clinton of Trump) en ook die in de EU (Brexit etc. ) zal zijn beslag moeten krijgen. Intussen raakt de stemming steeds meer bedorven.. Een teken aan de wand?
Gaat het "oude Europa" nu ook hier zijn toekomst laten liggen? 
Hebben we niets onthouden van de 20e eeuw met zijn grote wapengekletter? De slag van Verdun (1916)werd eind mei 2016 herdacht.. Dat viel nauwelijks op ondanks die 300.000 doden in 10 maan-den.  Will we ever learn? 


LEON DE MARSEILLE, 25 JUNI 2016



INFOBLOKKEN BIJ BLOG: 
                           BESTAAT LANDJE PIK NOG?
-DE IJSOORLOG IS BEGONNEN
-CHINA VERBINDT WERELDWIJD
-AI: VOOR HET TTIP!
 

DE IJSOORLOG IS BEGONNEN
In het ijzige noorden zit voor 535 miljard aan olie bij de huidige prijs berekend! En er zit 30% van de wereldgas-voorraad! Dus is de dans begonnen rond deze energie-jackpot. Maar we weten nu meer van de maan dan van die noordelijke diepten. De laatste russische expeditie westelijk deed veel nieuws ontdekken over eilanden, kapen, doorgangen enz. . Poetin weet dat daar zijn toekomstige leefgeld zit en laat luid horen wat hij wil.  Rusland bezit 30% van de kuststrook daar  en Canada 25%. Moskou heeft 3x zoveel ijsbrekers als de andere..  en bouwt er nog vele bij.  Men opent er vliegvelden en investeert er in oorlogsschepen. En er wordt luchtafweer geinstalleerd daar en radars. Dichtbij Noorwegen ook. Men vliegt steeds vaker over baltische landen en de poolzee en er wordt geparachuteerd.  Er zijn grote manoeuvres op zee  waaraan 100.000 man deelnamen. Meer dan 1500 tanks, 120 vliegtuigen en 5000 stuks artillerie en 70 schepen.. Maar het gaat vooral om “hulpcentra” zegt Moskou en het leger weet daar nog het beste de weg nu.  Maar pas op: aanwezigheid daar kost 10-x meer dan elders en de russen ontbreekt nu het geld. Ook de amerikanen kijken intensiever met hun satellieten en onderzeeërs en Obama wil een nieuwe grote ijsbreker. En wil de VS-basis op Ijsland die nu dicht is heropenen. Noorwegen vliegt er ook al vaker en verhoogde zijn Defensiebudget en de nieuwe premier van Canada is zeer wakker over die russen. Hij zei: Antarctica, die bezet je en zo niet dan ben je die kwijt. Maar zijn land heeft er 50.000 inwoners en de russen doen 2 miljoen daar. En heeft er vele havens in diep water en Canada geen een. Maar het stuurt schepen om te tonen dat de Noord-West passage van Canada is, De VS/Alaska vaart er ook regelmatig rond.. Dan is er nog Groenland van… Denemarken.

Het ijs smelt echter snel daar en dat verandert alles geopolitiek gezien. Over 20-30 jaar zal de oceaan daar 4 maanden per jaar zonder ijs zijn. En dus is het als doorgang een concurrent van Suez en Panama, maar het is nog pril. En daar varen is nog lastig, maar er is veel potentieel.

De vis is er ook maar het gaat vooral om grondstoffen daar.. Noorwegen als voorbeeld: het pakt 0,8% van zijn BBP met vissen maar 20% via de olie.  Maar nu kost een kilo zalm even veel als een barrel.  De minister voor Groenland geeft jaarlijks 200 vergunningen af voor mijnbouw maar men vond er nog niets aan olie… Maar wel ijzer, koper, goud etc. . Groenland kan er zijn onafhankelijkheid van Denemarken mee betalen! Dus is er dat gevecht over de verdeling rond Lomonossov door drie landen: Rusland, Canada en Denemarken. Canada ruziet met Denemarken over bezit van het onbewoonde eiland Hans en het eiland Ellesmere. En onderhandelt met de VS over deling van Beaufort Zee. Rusland is geirriteerd over Noorwegen  over Svalbard-rechten uit 1920. Maar hier is het nog niet zo heet als in de chinese Zee. De VN ziet hier nog toe en deden mooi werk met Rusland en Noorwegen over de rechten op de Barendtszee. Maar Moskou heeft haast gekregen..  Zijn minister zei: Arctica dat zijn wij en wij zullen daar de veiligheid regelen. En er ook geld in steken… Op het schiereiland Iamal loopt er een groot gasproject van Novatek, Total en CNPC voor (vloeibaar-)gasfabrieken genoeg voor 50% van de franse gasconsumptie.  Meer dan 200 putten die op 20 meter lange palen komen tot aan de permafrostlaag. M een vliegveld en een haven in Sabetta en er zijn nu 15 methaanschepen besteld bij Samsung om door het 2,5 meter dikke ijs te varen. Totaal: 30 miljard dollar aan investeringen.  Start in 2017. Gazprom doet er offshore in de Petchora Zee  en zijn platform zwemt “boven”  het ijs. Noorwegen weet dat 30% van het moois in de Barendtszee zit en wacht op het opengaan aan de zuidzijde. Waar het door de Golfstroom het hele jaar door open blijft. Daar werkt men aan gas met Goliath het meest noordelijke op aarde en de olieput daar gaat binnenkort open.

Greenpeace weet dat de noren olie-verslaafden zijn en snel willen gaan explouteren.  Het geeft nu 54 blokken uit aan 26 gegadigden waaronder Shell.  Dat elders stopte omdat het daar TE koud was. Alaska (VS) slaapt nog er zijn maar enkele vergunningen vergeven.  De VS hebben nu even genoeg schalie-olie en –gas. Men studeert op de mijnbouw (diamant, koperr, zink etc.) vooral op het Eiland Baffin.  ArcelorMittal heeft daar een grote ijzermijn. De lage prijzen beschermen nu nog Arctica   maar enkel Rusland en Noorwegen hebben nu al haast daar. Hier kost een barrel volpompen 80-100 dollar. En die sancties verlammen nu de russen technologisch. Gazprom heet het gasproject Chtokman verschoven net als Exxomobile (met Rosneft). Vooralsnog is het er technisch redelijk rustig..  Het zijn nu nog schermutselingen van diplomatieke soort en machts- en krachtsvertoon.. Maar iedereen is wel wakker..

 CHINA VERBINDT WERELDWIJD
In “stilte” werkt China wereldwijd aan een immens netwerk van verbindingen. Wegen, spoor, havans, pijpelines.. Van Azie tot in Z-amerika en van Afrika tot Europa. Leningen en hypotheken en kredieten alom om  transportwegen te scheppen en dat is geen goedgeefsheid. Peking wil geopolitiek op de kaart want straks is 1 op de 5 mensen een chinees. Spreekwoord: Wil je rijk worden bouw dan wegen…  Dat begrepen ooit de romeinen met hun 100.000 km wegen van Marokko tot Roemenië en van Schotland tot Irak. Ook de Republiek Venetië was er achter met specerijen en zijde tussen Europa en MO in de 16e eeuw. De nederlandse VOC ook met zijn 4500 schepen en 100.000 man dat tot WOII een grote kolonie onderhield die nu Indonesië heet.  En het britse koloniale rijk dat de zee domineerde in de 18 en 19e eeuw is het andere voorbeeld voor China. Dus doet China dat nu ook.. Van Peru tot Pakistan, van Algerije tot Zambia, van de zuid tot de noordpool men is overal. Wil het ook een imperium zijn? Nee maar het wil wel zijn grote bedrijven ruimte geven en het ziet ook dat het de laatste schakels nu kan toevoegen aan de bestaande voorzieningen om zijn wereldnetwerk te maken. 
Want het heeft veel grondstoffen nodig van overal en die landen hebben nu infrastructuur nodig op hun beurt. Dat is de new deal..

Xi Jinping had het over “een nieuwe zijderoute” tussen Europa en Central-Azië en China en refereert aan zijn Handynastie van 200 v. JC met zijn 8000 km lengte. En tekende nu al een stapel contracten vooral spoorwegen. Nu is er een spoorlijn waarover nu al de i-Phones van Apple, Sony en Nokia via Wuhan naar Lodz gaan in Polen.  En recent kwam de eerste chinese trein aan in Lyon! 
Want over spoor is veel goedkoper dan vliegen en over land is ook het mijden van het nauw van Malakka waar nu  piraten actief zijn en de VS zijn kruisers heeft. Daarlangs gaat nu 75% van de chinese olie en die kan de VS stoppen daar.  Dus werkt het ook aan gas per pijpleiding over land en aan een autoroute van Pakistan en een die Tadjikistan en Kazakhstan verbinden moet.
Daarvoor werd die BII opgericht die al IMF II heet.  Er zijn al 57 landen bij aangesloten ook Nederland.  China zit in een dip maar heeft er met zijn 3000 miljard dollars wel de centen voor. Dus is het ook actief in Brazilië van Rio tot in Peru  met een spoorlijn die veel goedkoper is dan dat Panamakanaal. Die lijn kost 30 miljard maar daar staat de handel Brazilië-China tegenover: 25 keer toegenomen tussen 2001 en 2013. China is belangrijker daar dan de VS qua handel. En men is er nu welkom in die recessie. Ook in Nicaragua waar de rijke chinees Wang Jing een kanaal wilde dat leek fout te gaan. Geld op via beurszakker..

Maar in Afrika is het helemaal raak. In 2015 tekende de Afrikaanse Unie een contract met China om spoor en autoweg te maken tussen liefst 54 hoofdsteden. En van TGV`s tot vliegroutes ook.  In Nigeria komt er een spoorweg van 3200 km die Lagos met andere nigeriaanse steden moet verbinden . Liefst 13 miljard en met 45 stations en chinezen bouwen het ook.  In Kenya zal een nieuw spoor Nairobi verbinden met Mombassa en Lamu voor 4 miljard. En er komt er een van Addis Abeba (Ethiopië) naar Djibouti.
Er komt een haven in  Tanzania (dar es Salaam) dichtbij Zanzibar, in samenwerking met Oman en China  waar 20 miljoen containers p. jaar kunnen worden behandeld.  Het dubbele van Rotterdam!  Bagamoyo in O-Afrika wordt via een spoor van 65 km tot de hub  voor: Oegand, Ruanda, Burundi, Zambia, Malawi,  en Zimbabwe. En er staan nieuwe havens op de lijst: Maputo (Mozambiek), Libreville (Gabon), Tema (Ghana) Dakar ( Senegal) en Sao-Tome.
In Egypte financiert Peking de nieuwe hoofdstad op 45 km van Caïro dat 45 miljard moet kosten. En dat een vliegveld krijgt groter dan Heatrow. Egypte acht het een leul plusje op VS-geld en Peking kijkt naar de gevonden gasvoorraden in de Middellandse Zee.. Een der grootste ter wereld zegt men.

En dan in Azië: de TGV-spoorlijn tussen Maleisië, Singapoer en Laos. Een haven in Kuantan in Maleisië en het vliegveld van Malè op de Maldiven.
Ook in Pakistan: 42 miljard om centraal-Azie te verbinden met de Zee van Oman.  Pakistan is een verbindingspunt in de zijderoute ook via Gwadar waar een net van spoor, pijplijnen en wegen uit zal komen. Op 100 km van Iran en van Kachgar de grote chinese stad in Xinjiang (China).
In de ex-sowetrepublieken met zijn vele olie en gas zit Turkmenistan waar de helft van het gas voor Peking vandaan komt.  In Ouzbekistan  zal CNPC 1 miljard m3  (2020) oppompen. De handel tussen Centraal-Azie ging 25 x hoger tussen 2000 en 2013.

Rusland annonceerde in Sint-Petersburg in 2013 een nieuwe relatie met Pacific Azië. ”e. CNPC gaat een gazoduc bouwen voor 30 miljard m3 per jaar en doet er dan nog een pipeline bij.  Dan is ze 3968 km lang  en straks goed voor 61 miljard m3 waaraan ook Gazprom meedoet natuurlijk. En er komt een TGV-lijn tussen Moskou en Peking voor 245 miljard en die wordt 7000 km lang. Twee dagen treinen in plaats van 7 dagen!
En dan komen de chinese spullen uit de schepen in de haven van Piraeus die voor 368 miljoen werd gekocht door Peking. Cosco uit Hongkong investeert er 350 miljoen bij en dan gaat het spul per trein naar de Balkan. En Hongarije is akkoord met de TGV-lijn tussen Budapest en Belgrado kost ook 3 miljard en China leent dat voor 30 jaar. En dan is die portugese haven in chinese handen nog vergeten..

China is nu ook gesprekspartner geworden in  De arctische Raad  en CNOOC kreeg een exploratiecontract voor Dreki 200 km van IJsland.  Peking heeft ook een research-centrum op Spitsbergen (Noorwegen).  Let wel: China ligt 1600 km van de Noordpool.
Op de zuidpool opende Peking het derde onderzoekcentrum en het vijfde is gepland. China wil daar ook zijn als het oude contract in 2048 expireert!  Dat verbiedt alle exploitaties daar…

Ziehier de chinese droom  van de PC en nu Xi Jinping en is een mix van economie en nationalisme. Of is het een echt ontwaken? Want dit alles is zeer indrukwekkend: dit chinese Marshallplan voor.. de hele wereld.

 
AI: VOOR HET TTIP!
Sinds 2013 wordt er al onderhandeld over dit transatlantische verdrag dat gaat over toegang tot markten door bedrijven (douanerechten en publieke opdrachten), reductie van tarieven er erkenning van andere obstakels,  bescherming van de intellectuele eigendom, de merken etc. en de investeringsregelingen plus de wijze van regelen van conflicten tussen bedrijven en staten.

Dit is een zeer lucratief project zeker voor de EU omdat het een ruimte van 820 miljoen rijke consumenten doet ontstaan die goed zijn voor 40% van het wereld-bbp en 1/3 van de wereldhandel.  Het zal ook de 260 regeionale verdragen versterken en wat doen tegen de cyclus van Doha in de Wereldhandelsorganisatie.  De VS zijn de eerste partner van de EU na Canada en dit zou 0,5% groei extra kunnen betekenen, miljoenen banen er bij plus hogere salarissen met name in de EU.
Helaas zit de zaak nogal vast en stuiten op de Buy-American Act van 1933 en de Small Business Act. Ook op de besturing van de europese publieke diensten en het respecteren van sanitaire, sociale en milieu-normen. En op de rechten voor intellectuele eigendom vooral in gezondheid en  landbouw. En met de juridische arbitrage voor de conflicten gaat het ook niet goed..

Dat komt ook door die transatlantische crises die gingen over die numerieke overwaking via NSA en die trucs van de banken met FED en regulateurs in de VS en over dat juridische imperialisme van de VS en hun dominantie door dat ogipole GAFAM.

De herinneringen aan de krach van 2008 en de nieuwe populismen die sterk protectionistische kanten hebben doen er ook geen goed aan.  Sanders, Clinton en Trump staan hier ook onder druk van populismen.
Kortom de risico`s van mislukken zijn niet gering.  Dat komt ook omdat het nog teveel het eigen terrein van diplomaten is nu en andere groepen uit politiek en sociale leven er tever van weg staan.  Het gaat er ook te geheimzinnig toe en te ver af van de parlementen die weinig toegang krijgen tot documenten. Dat leidt tot verdenkingen en er moet meer transparantie komen. Om de fantasmen tegen te gaan.. De MKB moet zijn kansen pakken er moeten gelijke formulieren komen voor export. En de normen moeten gelijker worden. Het breed verbreidde vooroordeel dat normen en regels in de EU veel strikter zouden zijn dan in de VS moet worden bestreden. Zie de europese affaire met de auto`s, het Dieselgate! Men moet de beste normen voor beide nemen dat is de kunst.
Want de VS werpen nu al sterk de schaduwen van hun hegemonie in de 21e eeuw vooruit door recht, technologie en minder door soldaten. Het TTIP is de kans de hegemonie te doorbreken van de GFAM die ons echt bedreigen in concurrentie en in publieke vrijheid en ook dat rommelen met personele data moet aangepakt worden. En in plaats van arbitrage moet er een permanente rechtbank komen gebaseerd op het model Canada-EU van september 2014 waarin 15 onafhankelijke rechters werken.
Er is veel onrust over dat TTIP en te weinig voorlichting. De druk moet er ook wat af om eind 2016 klaar te zijn. Langzamer en degelijker is beter en dat geeft ruimte om publiek en politici beter te informeren. Dus moet niet alleen de vrijhandel worden her-uitgevonden maar ook de economische diplomatie en het er bij betrekken van het grote publiek. (Le Point mei 2016).

 LEON DE MARSEILLE 25 JUNI 2016.

1 opmerking:

  1. Dit moeten alle politici,alle opiniemakers, alle critici en Blogger & alle burgers, alle studenten en en scholieren van Europa en alle andere continenten .... verplicht lezen !!!

    BeantwoordenVerwijderen