Totaal aantal pageviews

zaterdag 4 april 2015

2010: TOEN SPOTTEN MET TERRORISME IN LA FRANCE NOG KON.... .

 
           OOK TERREUR IN MORMOIRON?
 
 
AU PIED DU MONT VENTOUX (1912 m.)








ALS INTRO
 
Terrorisme is zo oud als de mensheid. Onze generatie kende de RAF, de Rode Brigades en ook de RMS-terroristen in Nederland. Ook Frankrijk kende zijn terroristen, zoals die club van ene Poujade en ook die zeer vuile terreur in de algerijnse oorlog. Tegen de Gaulle en zelfs door zijn generaals! En de periode van La Grande Terreur van na de revolutie heette ook niet zo voor niets.
Kun je nu toch nog wat luchtigs zeggen over terro-risme? Na IS, Al-Qaida en Boko Haram en hun bloe-dige streken ? Dat kon in 2010 nog wel, toen er in Mormoiron, -aan de voet van de Mont Ventoux in de Vaucluse-, wat rare dingen gebeurden die ons wat deden schrikken. Waarover ik toen een wat luchtig stukje schreef.

Dit oude dorp, uit de 9e eeuw, dat recent wakker  werd geschud door een ambitieuze maire, -die ook onze notaire was-, groeide snel van 1300 tot 2000 inwoners in één decennium.

Omdat na veel push van de maire-notaire, nogal wat boeren hun terreinen ver-kochten voor fancy-prijzen, Aan fransen en buitenlan-ders werden er ook best  in no time enkele tot miljonair. En onze notaris had ook al snel 5 man personeel.. Want vele wilden wel voor de Mont Ventoux van hun pensioen genieten en ook wij. Het dorp leefde dus op en herkreeg ook zijn prima middenstand. Waardoor wij weer alles in het dorpscen-trum konden verkrijgen...
PLAATS DES ONHEILS
 
ONZE WINKELS...
 










Het was een rustig dorp met veel autochtonen: 80% fransen; maar ook 20% uit de rest van Europa. Én met ook goed honderd maghrebiens, die in de fruit- en de wijngaarden de kost verdienden met plukken en snoeien. Voor weinig loon (of soms zelfs wat zwart), waardoor de boeren hun negotiet, -naast die EU-subsidies-,nog net  konden volhouden.. Toen al stopte er in de Vaucluse, elke dag een boer...

WOONPLEK BIJ DE MONT VENTOUX

Lou Mistral=IN DE ZON BESCHUT VOOR MISTRAL


 
 We zagen deze “ouvriers” daar ook, op hun kleedjes bidden, in de zon, in het wijnveld naast het onze... De eerste keer dat we dat (uit het raam) zagen, wisten we niet wat die mensen daar op hun knieën deden… Maar uit de informaties van de ex-eigenaar van ons terrein Jean-Luc,  begrepen we dat ze daar tot hun Allah baden.. In hun "plein-air" moskee.

De integratie in deze boerse en wat gesloten gemeen-schap vereiste, -terecht-, ook enige inspanningen. Ik ging regelmatig op de bank onder de olijfboom,-in het dorpscentrum-,  zitten bij mijn wandelingen. Daar zaten nog een paar oudere en in het begin zei ik niet veel meer dan “bonjour”.. Maar na 50 keer of zo, werden ze nieuwsgierig. Ze wisten intussen natuurlijk al best wie ik was! Ce neerlandais die zijn huis Le Brilhas, zelf in een wijnveld met Muscat d’Hambourg, had gebouwd.. En wiens epouse ook best goed kon koken…  Dat hoorde ik, per ongeluk, in de dorpsbieb, toen ik daar een boek stond uit te zoeken..

Langzaam werden we zo ook vertrouwde figuren en kon ik me ook aan de conversaties wagen op de dorpsbank bij de “vieux”, wat zeer amusant was..

Zo gleden we er steeds beter in bij deze “au fond”, best vriendelijke mensen… Waarbij ook onze prima contacten met paysan Jean-Luc en familie (die ons zijn terrein had verkocht), hielpen ..

PRACHTIG TOCH?

MUSCAT D'HAMBOURG
 


OUDE CEPS ROND LE BRILHAS VAN + 50 JAAR

ZICHT OP PLATEAU DE VAUCLUSE

 

PRIMA VOOR JUS EN HEERLIJK BIJ ROQUEFORT
Na enkele jaartjes konden we bij een film- of toneelvoorstelling, in het fraaie dorpstheater, al een dozijn mensen op z’n dorps begroeten. En nadat we de 60-e verjaardag van mijn ega in het dorpscafé hadden gevierd,-met onze franse dorpsvrienden én nog 30 “buitenlanders van 5 landen-, ging het zelfs heel goed. De hapjes had het plaatselijke restaurant gemaakt en de drankjes waren van het café… Toen het zeer geanimeerde feestje aan zijn einde kwam, deelden we alles wat nog over was, gewoon uit aan de vaste bezoekers van de kroeg. Daarna hadden we meteen meer vrienden; er werd zelfs naar ons gezwaaid als we door het dorp reden. Maar dat bleek ook te komen, omdat ik een Landrover Defender had gekocht,  die ooit van de burgemeester was…Waardoor vele dachten dat… die er nog in zat!

Kortom, we voelden ons best senang na enkele jaren in Mormoiron en dus waren ook wij volop betrokken bij alle dorpse roerselen..
MORMOIRON:  LE CENTRE



 

KERK:  BASIS DATEERT UIT DE 10e EEUW

 

AU JOUR DU MARCHÉ 

 

OUD AANZICHT, VANUIT HET ZUIDEN
Zoals met oudjaar 2010, toen twee auto’s in het dorp in de fik gingen (in Parijs waren er dat er duizenden). Men was er best wat ongerust over.. De gendarmerie stelde een onderzoek in, waarvan we de uitslag nooit mochten vernemen. Wat ook niet goed was...

Daarna kwam er een geheimzinnige incident, -op een koude winterdag-, wat tot nog meer reuring leidde.

LE CAFÉ: HET IS ER NU NOG ZO...
En dat ging zo.. Let wel dit werd in 2010 ge-maakt, toen in Frank-rijk nog niet veel van terrorisme was te merken.


OP EEN MORGEN IN HARTJE WINTER... BEST FRISJES!

                                     XXXXX

 
INHOUD:
1.Intro
2.Het terrorisme bereikt Mormoiron (2010)
3.Tot besluit
 
HET "OMSTREDEN" WAPEN

        
JANUARI 2010: HET TERRORISME BEREIKT  NU OOK MORMOIRON

Het kon niet uitblijven! Nu gelooft het hele dorp dat ook wij aan de beurt zijn.
DE KOP VAN ONS DORPSBLAD
In de vroege ochtend van 11 januari 2010 loop ik door de koude ochtend richting winkels, en zie van verre enige reuring bij onze Cocci. Dat is ons supermarktje.

 
 Er staan twee auto’s op de stoep, die met hun koplampen de winkelgevel beschijnen. Dichterbij gekomen zie ik Mr. “Cocci” (de kleine eigenaar) driftig rondrennen en ik hoor hem ook afgrijselijk vloeken. Zijn eega en dochter staan wat verslagen te kijken, en maken geen enkel geluid. Omdat het winkel-rolluik nog dicht is, denk ik even dat papa dus de sleutel van het rolluik heeft verloren… Maar, nee, nou zie ik het: de hele voor-gevel, inclusief het rolluik zijn gegrafitteerd, in diep bordeauxrood…
 
ACTIEVE WIJNBOER..
CHATEAU PESQUIÉ:  DE OVERBUREN
 
 


ONZE FILM-TONEELZAAL "EN ROUGE"

 
Ik lees links: “Nique la mère de Cocci…”  (= Fuck etc), dan ook “Nique Cocci “0 op het rolluik (twee keer is duidelijker kennelijk). En dan rechts ook nog “Nique la police”.. En, ook nog de signature van de daders: “MORBAK”, staat er rechts boven!

MARSEILLAANSE GRAFFITTI
Dan treft mijn oog ook de tekst op de muur naast onze geldautomaat: “On veut ta money”, staat er gemengd frans-engels..

 Zie je nou wel, denk ik dan, want ik schreef  eerder een verhaaltje over “Morbak”. Toen alle dorpsnaamborden zwart waren gespoten….en de dader ook “MORBAK” achterliet.

Dit is dus een tweede oorlogsverklaring van onze bloedeigen terreurgroep met die mysterieuze naam “MORBAK” !  Mogelijk waren dus het ook zij, die de laatste maanden, vele gemeentelijke bloempotten braken. Al vaker lagen die in scherven, met de aarde en de heesters er naast.
Het is wel niet dat je nu de dood in de ogen kijkt, maar zelfs ik, nog wat  allochtoon, voel de lichte schok van kwaadheid in mij. Wel Pu de Me… (dit enkel voor insiders),  denk  ik. Wat gaan we nou krijgen in “ons” vredige dorpje?
OOK: CAPITALE D'ASPERGES!

 
 
PLATANEN EN KERKTOREN
 
 


PRODUCT VAN ONZE ZANDGROND
Ik blijf bij Cocci even staan en geef ruim uiting aan mijn afkeuring over deze rotstreek. Maar dat vermag nu niet om de familie echt te kalmeren. Ik wens ze dus maar “bon courage”, zeg ook nog “dat nu het gezag moet ingrijpen” en vervolg, “un peu deprimé” mijn promenade.

Ik had eens een ferme woordenwisseling met een groepje jongeren, zo’n tiental dus, die er ook wat magrhebiaans uitzagen. Maar dat is altijd een wat linke bewering. Immers, veel echte meridionale lijken best wat op hun buren aan de overkant van de Mediter-ranée. Maar ja, dat ingebouwde Googlesysteem in je hersens, komt natuurlijk METEEN met “maghreb- /arabes/Algerie”, op de proppen. En hier is het dus niet “alweer die marokkanen, want deze groepering heeft hier echt een uitstekende reputatie. Wil jij hier een goed huis bouwen, dan laat je dat bij voorkeur een marokkaans familiebedrijf doen… Zelfs fransen, die hier steevast Le Pen stemmen, doen dat. Want als het om ping-ping gaat is ook wat racisme wel te overkomen...

LA CAVE COÖPERATIVE

 
Het kan dus zomaar zijn dat zo’n lichtgekleurd jongetje, Francois Conil heet of zo, wat zeker provencaals is. Ook weet ik dat Mormoiron ooit door de saracenen werd belegerd en dat de moren (uit Bagdad!) 700 jaar de baas waren in Spanje (dat toen El Andaluz heette). En ja denk nou maar niet dat sexuele omgang precies de grenzen van de etnische groepen volgde… Want die moorse mannen, zijn zeer vurig en niet elke spaanse vrouw is een ijsblokje. En omgekeerd..

Ach de zuid-fransen, zijn etnisch gezien niet sterk familie van hun noordelijke landgenoten. Al moeten we beseffen dat de noormannen, de merovingers en , jawel, zeker ook de franken (!) uit het hogere noorden hier kwamen. Dus wat ze hier nou eigenlijk zijn? Een mix dus van catalaans, moors, frankisch en zelfs deens bloed. Zelfs Le Pen ziet er ook niet erg zuid-frans uit toch? Hoogblond en ooit (de vader!) ook nog niet echt afkerig van de vroegere duitse bezetters.. Het is een ingewikkeld landje hier…

MET BETON BIJ ELKAAR GEHOUDEN..
 








DETAIL VAN EEN HUIS
Maar nu terug naar Mormoiron. Ik zag recent ook dat er twee jongens uit dat groepje, -een sneeuwbal, een ijsbal beter gezegd-, naar een argeloos voorbij rijdende auto met dame aan het stuur, gooiden. Die schrok enorm en stond bijna met haar  bagnole op het café-terras.. Dus ik stapte op het groepje af en zei luid en duidelijk tegen de twee ballengooiers dat ik dit niet pikte en het zou melden bij “les flics”. Hoongelach was mijn deel. Ik beloofde ze dat dit niet lang meer zou duren zo. Maar ja, in ons dorp, is men nog niet zo  “hot” met het aanpakken van dit soort lichte problemen..
 
ALWEER FILM?
Maar toch, enkele dagen geleden, zag ik een her-haling van dit incident, met het verschil dat er plotseling drie dorps-agenten bij de groep stonden en hun onder-hielden over… dat sneeuwballen gooien naar auto’s!  Dat gaf de burger dus weer enige moed: het gezag kwam toch,-zij het wat langzaam-, overeind...

LA PLAGE MET WIT ZAND..
Maar wat nu gebeurde, is een duidelijke aanwijzing naar een voortschrij-dende escalatie… Al-Qaida heeft dus nu MORBAK ontdekt, aan hun een mailtje gestuurd en bevolen  dat de aan-val verhevigd moet worden.. En daar is nu de familie Cocci het eerste slachtoffer van geworden.

Ach ik maak wat grapjes, maar we voelt best die grote verontwaardiging bij onze brave dorpelingen. Immers, zo zijn wij mensen; kom ons niet aan onze rust en onze normen en waarden..  Dat pikken we echt niet!

Dus gaan we nu een tijdperk tegemoet van strijd tussen het gezag, burgervader en zijn police municipal? Want “onze” gendarmerie,- wij hebben hier ook een kazerne-, acht dit onder haar waardigheid. Zij komen pas bij doden etc. echt in actie...
 
TRACTOR-EXPO
Onze agenten zullen nu een  “anti-Morbak strate-gie” moeten opstellen. En maken nu kennis met het uiterst lastige bewijs-probleem. Want je “WEET” wie wel het deed (95% zeker of zo), maar je kunt “ze” niet oppak-ken”. Wegens gebrek aan wettelijk, deugdelijk bewijs. Dus je moet getuigen hebben.. of ze op heterdaad betrappen…

Wel u begrijpt het, ik trek mijn conclusies hieruit. Vanaf nu wandel ik met mijn camera op zak en mijn wandel-stok (zo’n nordish walking uitschuifding) en ik zal goed opletten. Ik zoek ook mijn haltertjes op om wat meer spiermassa te forceren. Dus ik ben geheel opgescha-keld naar alarmfase 2.
 
NEE, GEEN ONGELUK!
En, weet u mogelijk wat MORBAK betekent? Ik heb een idee: Mouve-ment Revolutionaire de Base Anti-Kapitaliste. Maar dat kan niet echt, want in het Frans schrijf je: Capitaliste...

De gewone autochtoon hier weet het beter: MOR komt  NATUURLIJK van Mormoiron en dat BAK dat is gewoon arabisch… Want we kennen ook  allemaal het woord BAKSJISH en dat betekent smeergeld. Die club is dus omgekocht door Al-Qaida en heeft uiteraard ook een rekening bij de CA (Credit Agricole) die de CIA nog niet ontdekte. Dit is dus een eerste veelbelovend spoor!
Immers: met dieven vangt men dieven. En dus ook: met allochtonen vangt men(andere) allochtonen. En ik ben hier ook allochtoon.

Ik hou u verder op de hoogte wil en gaarne ook uw medewerking. En, ik ga ook nog een kliklijn openen..
 
HET OUDE CENTRUM OP ZIJN "MOR"

Intussen gaat het muur bevuilen door: de teksten spreken voor zich. “Le monde est à nous", lees ik en ook al “Nique le maire” en ook een geheimzinnige Mor 8-4 met er onder een paar woorden in een soort namaak-arabisch schrift, zo lijkt het. Dus dit is pas het begin… en als ik de Maire was zou ik nu overgaan op het uitloven van een stevig potje met zakgeld… Want getuigen , die moet je soms gewoon kopen.

Dus: we kijken gespannen toe en wachten af of het onze gekozen burgemeester ook lukt om ook hier “de boel bij elkaar te houden”.

Leon , 20 januari  2010 (toen nog niet vertrokken uit Mormoiron).
 
PS:
MORBAK blijkt in het “slang” Frans (het argot) ook MORPION te zijn… 

DE MORPION? 
Dat zei me een echte fransman, die taalkundig goed op nivo is. Ook vond ik het in de Larousse, waar het betekent: “vlo” en ook “jongetje”… Dus MORBAK zou zijn: de vlooien of de jongetjes? Nou, ik denk toch eerder, dat ook dit een trucje is van Al-Qaida!

 




TOT BESLUIT
Toen ik dit verhaal  in 2015 herlas, besefte ik dat de luchtige toon, nu voor vele nu niet meer acceptabel zal zijn. Maar besloot het toch nog eens te “verbloggen” om te zien wat er gebeurt. Het toont overigens ook hoe voorzichtig je met oudere teksten moet zijn, bij latere interpretatie. Zonder ze te kunnen plaatsen in “de context van hun tijd” leiden ze al gauw tot verkeerde indrukken. Over de tijd...  en/of over de auteur! 

PREEK VAN DE PROFEET
Dat hou ik in mijn achterhoofd bij het lezen van “Mohammed dans la Bible et Jésus dans le Coran” (van A.Alem, La Ruche). 
In het AVANT-PROPOS stond een fraai betoog, ook over (on)echtheid van oude heilige teksten. Dus nu tracht ik vast te stellen of de auteur Alem zelf die fout ook niet maakt…
Zij die beter willen begrijpen wat de Koran is en wat die met de Bijbel te maken heeft, -mede omdat mensen als Wilders daarover al jaren zo veel dreigends weet te vertellen-, moeten dit (of een soortgelijk) boek eens lezen. Het geeft je een totaal andere kijk op de vele verbanden tussen joden, christenen en moslims en hun religies. Die alle uit dezelfde regio stammen en die ook alle uitzwierven over de hele wereld. En dat tot op vandaag…
HIJ STAAT IN DE KORAN

Kijk dus ook eens in de Koran en zie welk een merk-waardig boek dit is. Wat niet eenvoudig is te snappen net als die heilige voorgangers overigens.
Enkel al de vorm van de Koran is zodanig dat je meteen begrijpt waarom het doorgronden zo complex is.
Daarom geloof ik ook geen minuut dat Wilders en consorten ooit enige moeite namen in een Koran te kijken. Wat hun recht op oordelen er over eigenlijk volledig inacceptabel maakt. Maar zij kregen natuurlijk "bijles" van de hooggeleerde Janssen.. Als je volksver-tegenwoordiger bent van een westers, verlicht land, dat zich democratisch en tolerant acht, gaat het niet aan om maar wat flauwekul rond te strooien!
 
NIEMAND MOET ER AF VALLEN..
U ziet waar een grafitti-incident in een Frans dorp al niet toe kan leiden!

 
Leon de Marseille, 4 april 2015.

   

 
 
  

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten