Totaal aantal pageviews

maandag 23 juli 2018

DE TOYOKO TEST..



DE VOORDEUR VAN JAPAN IN MARSEILLE

 
EEN NACHTJE "TEST-SLAPEN" OP Z’N JAPANS, KAN ALLEEN IN...MARSEILLE!


OPMERKELIJK FRAAI ONTWERP! BEETJE TYPISCH JAPANS?



 
EEN TWEEDE TOYOKO  IS GEPLAND: JAPANSE INVASIE OP KOMST?
 
In mijn generatie was men vaak francofiel en dat kwam, dachten sommige, omdat het zuiden ons aan de dagen van onze grootouders herinnerde. Daar zag je dat oude wat verloren was gegaan bij ons. Dat imperfecte, wat we de graag de franse slag noemen. Hier in Marseille is "het imperfecte" een beetje hét kenmerk, ook omdat de vele kleuren van de mensen hier mede die (meestal), lichte chaos veroorzaken. Dat dit alles dwars op de Japanse cultuur staat ontdekten velen in Marseille, toen er het Japanse hotel Tokyo werd gebouwd. En sommigen kostte dat veel hoofdbrekens en nogal wat geld. Dat was het lot van de aannemer van dit nogal uit de toon vallende hotelgebouw.
Daarover gaat dit verhaaltje: de culturele clash die plaats vond in Marseille in Tokyo.. Tot voor kort dacht ik dat “een nachtje test-slapen" in een splinternieuw hotel leek op het een een nachtje stiekem overblijven bij een jeugd-vriendinnetje. Maar niets bleek minder waar!

Wij kijken vanaf ons terras al lang uit op het nu pas geopende  japanse hotel Toyoko en toen ik er recent voorbij liep stond… hun voordeur open! Het werd bijna veel eerder 
geopend, maar bij 1e oplevering zo totaal afgekeurd, dat er 1,5 jaar werd gesloopt (!) en, men herbouwde het zelfs deels. Pech voor de franse aannemer: japanners pikken alleen een perfecte uitvoering! Daarmee werd Toyoko het duurste recent gebouwde hotel per m3 van onze havenstad!

Nieuwsgierig schoot ik naar binnen: achter de balie zag ik liefst 4 personen. Twee kleine japse meisjes en twee fransen die "op zijn japans gemanaged werden"! Een apart gezicht: Azië gaf Europa les in perfectie.. En toen kwam de verrassing: Toyoko was de komende nacht geopend voor “een generale repetitie”, iedereen kon er een nachtje 
testslapen met ontbijt!  De enige tegenprestatie was, het invullen van 3 A4-tjes met vragen..  
Ik belde twee bevriende echtparen en vroeg hen of zij daar ook zin in hadden: “just for fun”. En jawel, ik verleidde er nog twee x twee. Ik reserveerde vast bij de japse dames in en beloofde met paspoort terug te komen, wat mijn vrienden ook zouden doen. Japan was me zeer dankbaar men had er nog niet genoeg voor de test bleek later..

Ik liep naar huis en verraste mijn ega met dit aparte uitje, pakte een koffer en stopte er de boel voor een nacht in! Plus wat hartigs, want het resto was nog dicht en (helaas..) ook de bar! Maar daar wist ik wel wat op. Even later stond ik weer voor die Toyoko-balie, toonde mijn nederlandse paspoort en voegde toe dat  onze vrienden amerikaanse en franse paspoorten hadden. Toyoko was verrukt: de test werd zo waarlijk internationaal! Soms blijkt iemand blij maken heel eenvoudig..
DE VLUGGE JAPANSE MANAGER-MEISJES

De kleinste japse vroeg waarom mijn koffer bij me had, want we konden er pas over twee uurtjes echt in. Domme vraag voor iemand die een hotel test: immers ik moest nog in de stad eten (omdat hun resto dicht was), en kwam dus alvast mijn koffer op mijn kamer zetten en me inschrijven. Ze begreep haar fout onmiddellijk en even later had ik de electron.ische key van rooms 104 en 105 bij me.. Omdat ik met ega kwam en DUS twee (!) kamers moesten testen! Dan ben je even plat, maar na enig denken snapte ik het toch: best slim die japanners! 

Ik stapte kamer 104 binnen, plaatste mijn valies: het zag er ongelofelijk schoon en clean uit en de kamers bleken "op beperkte Japanse maat" te zijn. Dat cleane viel ook zeer op bij de balie en in de marmeren lounge: het blonk overal als een spiegel. De hygiene droop er af in deze japanse enclave van nivo, in het zo rommelige Marseille. Dat zou onze franse vrienden nog doen blozen straks!

Naar huis en eerst samen op naar “onze italiaan achter de Vieux Port” waar onze vrienden zouden aansluiten. De voorpret was alleraardigst en we fantaseerden over wat er ging gebeuren, als de badkamer geen water zou hebben, of het toilet niet zou spoelen of het bed het zou begeven… Wat doet dan zo’n klein japs managertje daarmee? Wel dan stuurt ze natuurlijk die onderdanige fransoos om ons subiet naar een andere kamer te verhuizen!

Na de tagliatelli en een mooie ijscoup metro-den we naar Toyoko en werden met egards onthaald. Er waren al 
tientallen mensen ingeschreven: bij het ontbijt ontdekten we dat het er +100 waren! Een echte dikke, degelijke test dus.

Helaas: er was niks kapot, de TV deed het en had veel keuze, de conditining werkte na wat geknop ook, de gordijnen sloten en het bed kraakt niks.
JAPANSE MINI-MAATJE MAAR PERFECT!
 Dus dan op naar kamer 105 aan de overkant: licht teleurgesteld constateerden we dezelfde perfectie! Ik nam de oreiller (kussen) van 105 mee naar 104 want daar werd twee-persoons gepit en kamer 105 was nu al 100% getest..

We spraken het onbijt-tijdstip af met onze vrienden, keken wat TV en sliepen als frans-japanse adel. De wekservice was OK en alle ochtend-acties verliepen perfect. Op naar de ontbijtzaal dus..  We waren vroeg maar troffen er toch al  enkele tientallen en dat werden er snel honderden!

BREAKFAST JUST BEFORE THE STORM..
 
ONTBIJTENDE AMERIKAANSE/FRANSE VRIENDEN

De aanval op het ruime ontbijtbuffet was massaal… maar dat had Japan feilloos in de gaten. De logistiek verliep perfect en het glimmende marmer met het vele licht gaf een speciaal cachet aan de laatste testfase. Het werd een van de grappigste ontbijten ever en niemand had ik maar een vuiltje kunnen vinden! Bravo Toyoko!


ZEER GEANIMEERD TEST-ONTBIJT!

 
Voldaan gingen we onze bagages halen en checkten uit: de formulieren werden bekeken op volledigheid en men vroeg  naar onze “totaal-indruk”. Het antwoord deed de twee kleine japsen glimmen en we kregen nog wat kortingen mee voor volgende bezoeken, ook geldig voor anderen die we stuurden! We zeiden hun maar niet dat we ook verrukt waren van hun "super-nederige houding en het vele instemmende knikken". Want je weet nooit of dat niet verkeerd wordt begrepen vanuit hun zo andere cultuur.. 

Wel dan sta je om 10.30 uur voor Toyoko met je vrienden en bent zeer prettig verrast. Een uiterst fraaie ontvangst, perfectie in beeld en al het andere en een blij afscheid met toegift! Japan heeft ons overtuigd en als u ons komt bezoeken stoppen we u in Japan in Tokoyo in bed! Die doen alles veel beter dan wij, wij zijn intussen wat té marseillaans geworden..

Leon de Marsilho, 27 juli 2018    


 

 

 

1 opmerking: