Totaal aantal pageviews

zaterdag 2 augustus 2014

DE “BRIC-à-BRAC” VAN MARSEILLE..


De term dateert uit de 19e eeuw en betekent zoiets als ‘van hier en daar”, “van alles en nog wat” dus ook “wat bij elkaar geraapt rommeltje”. Het is ook een brocante term, zoals elk ontwikkeld mens wel  weet. In dit stukje tekst mag u ook denken aan “brood en spelen voor het volk” omdat het gaat over wat bij en door de overheid, dus in publieke organisaties en bedrijven, soms wordt opgevoerd. Een bont circus gevoed met veel zuidelijk temperament, archaïsche toestanden en soms gewoon ordinaire lamlendigheid en “lichte verwaarlozing van zijn taken”…
 
Maire Gaudin: in zijn 4e termijn!
Deze stad zit, mede vanwege nogal wat “bric-à brac” ook vol grappen en grollen. En kent zelfs de dolste vormen van echte “dorpse politiek”! Voila een actuele greep uit deze grabbelton aan de oever van de Mare Nostrum.. Waar we naast zeer frekwente "manifs" in de Vieux Port en op de Canebière mogen aanschouwen
waarvan we als aftrap enkele shots aan u tonen.




Marseille de demonstrant.
Sinds de Marseillaise zijn de bewoners "toujours dans la rue". Voor alles wat ontbreekt en alles wat verkeerd is!1 Op straat is het beter, omdat het altijd zonnig is. En omdat je op straat ontspannen  praat.  Ziehier wat aktie-foto's als "warming up"!


Hobby en amusement
In roze mag het ook!










Sommige ruiken wat er aan komt!

Still going strong!













En nu enkele recente, opvallende special stories.
Die typerend genoemd mogen worden voor een marseillaanse specialiteit, die in Frankrijk grote (en ook al daarbuiten!), bekendheid geniet! Zowel bewondering als afkeuring. En dat laatste begint het nu wat te winnen..  



 
I. De ereplaats komt toe aan SNCM, dat recent veruit de meeste punten scoorde!


EEN SNCM - FERRY

SNCM- collega uit Tunesië 














DE FERRIEHAVEN VAN DE MARE NOSTRUM
De Br. & Br. van SNCM (= Société Nautique Corse et Mediterra-née, een naam die om moei-lijkheden vráágt) heeft alles van doen met wéér zo’n staking. De zoveelste bij de ferrydienst SNCM die vooral op Corsica en ook Sardinë vaart. En die nu in grote financiële problemen  verkeert. En die daarom nu echt een nieuwe investeerder zoekt. Want de huidige aandeelhouder Veolia-Transdev wil de zaak graag “overlaten” voor 1 eurotje…. In Bastia op Corsica likt men ook de wonden en stelde een verlies van 5% aan toeristische omzet vast.



Ná 35 uur werken....
SNCM-collega uit Algerije
DE CONCUURENT!
Hollande, die voor 20% aandeel-houder  van SNCM is,  wilde deze aankomende “extra-werkeloos-heid” van enkele duizenden perso-nen niet opnieuw voorkomen. Ondanks dat de franse ww recent opnieuw steeg:  toename van 4% in een jaar..  Totaal meer dan 5 miljoen al.

Wéér veel steungeld in SNCM pompen was geen optie meer. De laatste donatie van 440 miljoen (ja, u leest het goed!) mocht niet van Brussel. Dus die pret is ook al bedorven. SNCM moet aan Hollande (= aan ons dus) dat geld nu ook terugbetalen, maar het is helaas… helemaal op! Het geloof in staatssteun als wondermiddel sleet opnieuw zeer, het vertrouwen in de CGT-vakbond zakte nog meer af en concurrent Corsica Ferries  (die het vrij goed gaat, al is ze italiaans!) wacht nu op de klandizie van SNCM… 





II. Maar ook de sport ( dat is hier OM)  kent hier het nodige bric-à-brac!

Le maire en forme!
De eigenaresse van OM...


Zoals het schitterende grondig vernieuwde Velodrome dat net klaar is. Een juweeltje van een stadion zelfs met europese maten gemeten! Zo’n 67 000 overdekte plaatsen voor het publiek onder een groot hemels uitzien dak. Met een fraai gat in het midden en nu ook nog een grasmat op “een kurk met zand mix”die ook nog 1 miljoen kostte. Maar het speelt lekker en is nu wereldtop kwaliteit…

Strijdlustig OM 
Wie schetste onze verbazing toen er bij het gereedkomen een enorme herrie uitbarstte tussen de Mairie (de eigenaar met haar lease-exploitatiebedrijf Arema, van aannemer Bouyges, dat 30 jaar afbetaald moet worden), en Olympique Marseille (notre OM) over de huurprijs…. En de betalingswijze! En een heel erge ruzie: want de eerste competitiewedstrijd van het nieuwe seizoen wordt nu…. In een prutsstadion in Montpellier gespeeld! En het OM-bestuur dreigt zelfs met een jaarcontract daar! OM gaat dus naar Montpellier: dus spot men hier al met “Olympique Montpellier” als de nieuwe naam!

Het werd een echte zuidelijke macho-ruzie intussen waarbij geen enkele streek uitblijft. Experts lachen er wat mee: de club heeft een budget van rond de 130 miljoen. Dus 8 miljoen per jaar huur vragen plus 75% van de recettes boven 1 miljoen is niks excessief! Ook al is het... liefst 5 keer meer dan eerder voor het "oude niet-opgeknapte stadion. Gewoon nog geen 10% van het budget, klinkt het. Eén stom foutje bij spelerskoop-verkoop kost meestal meer… Maar de pijn is dat er nu toch bij gelijk budget in de zeer hoge post : salarissen” moet worden geknipt! Ai! En, zo’n 10.000 plaatsen méér levert 10% meer op en dan kom je op 36 miljoen aan recettes per jaar!

Mooi hè? Van binnen gezien?
Het nieuw bedakte Velodrome: mooi!











Natuurlijk is ook de pleuris uitgebroken in …. De supportersclub OM. Want die arme drommels moeten nu ook op stap voor een “thuiswedstrijd” en het is natuurlijk onbestaanbaar dat hun club BUITEN Marseille speelt… En ook nog dit schitterende stadion niet bespeelt: waar je voor zon, mistral en regen (dat kan!) bent beschut!

Het mooiste van Europa?
 
En dat snode Montpellier vroeg maar 20.000 euro per wedstrijd! Dat betaalt de club van Montpellier ook…  Liefst 20 keer minder en er wordt ook al voor de wedstrijden van 30 aug, en 20 september onderhandeld..  Op 30 juli zou het besluit over de wedstrijdplek in augustus bekend worden gemaakt.. De burgervader, die dat nieuwe dure stadion erdoor drukte, verklaart natuurlijk nu dat hij gereed staat om ook met de grootaandeelhouder Margarita Louis-Dreyfus te onderhandelen… Hij kent zijn pappenheimers uitstekend…


Waar die van OM zitten is wel duidelijk!
Maar er wordt nog even gedreigd met het gaan bouwen van een eigen nieuw stadion voor 120 miljoen… Dat kostte het Juventus Turijn tenminste. En ook Lyon heeft dat besloten.. maar doet het omdat dit 75 miljoen op zou brengen…. Natuurlijk heeft de maire veel meer in het achterhoofd zoals kandidaat zijn voor een WK of zo in Frankrijk? Dan is zo’n mooi stadion natuurlijk een must!

Blaffende honden... bijten niet!
Iedereen bemoeit er zich mee, de kranten hebben hoogtij-dagen, vele smullen van dit soort krachtmetingen. Die je weer beter doen snappen waarom hier in de regio dat stierenvechten zo geliefd is…
Eén dag voor de fatale datum vond men een akkoord... Een vaste som jaarlijks van 4 miljoen plus "een variabel deel dat afhangt van het reilen en zelen van OM".... Deze cryptische toevoeging garandeert ons dat er nog veel meer reuring gaat komen!
Maar bronnen rond "le maire" zeggen dat de jaarhuur zo neerkomt op 7,8 miljoen. Allez OM, dus! En bravo voor Mr. le Maire..




III. MAAR SNCF, ST. CHARLES IS OOK NIET UIT TE VLAKKEN!

 
Les drapistes du SNCF St. Charles
De art deco trap St. Charles
Ja en bij bric-à-brac kan het franse spoorweg-bedrijf  SNCF met zijn marseillaans beroemde station Saint Charles (waar ik pal naast woon), echt niet worden weg gelaten. Onze buren hier, dat zijn de ware specialisten van de sociaal-politieke kolder.
 
Te zwaar: deze wil niet verticaal!

Een van de leukst blijft, zeker voor ons op 7-hoog naast Saint Charles, dat gedoe met die SNCF-vlag… Die na zo’n 15 keer in een jaar, enkele dagen geleden wéér in flarden aan de paal wapperde! Mijn volste Nederlandse neef, die hier regelmatig vanaf het terras meekijkt, kreeg onmiddellijk bericht daarover.En hij kon het natuurlijk niet laten om er een gepassioneerd stukje over te schrijven! De vlammen van verontwaardiging slaan er uit! Europees schandaal eigenlijk! Hier ziet zijn bevlogen mailtje:
-----------

Hoi beste neef,
Die (half)Gare Directie van Gare St. Charles lijdt aan een paradigma.
Ze zien niet dat 15 drapeaux p.jaar, een slijtage-index betekent van 1 op <4weken . 

Een ander gebrek aan inzicht is, dat de kwaliteit van het ingekochte stof (cq de kant en klaar ingekochte vlaggen), bedroevend laag is. Absoluut inferieur en Frankrijk , de SNCF ,  en Marseille  ook geheel onwaardig.  Ik laat de verhouding tussen prijs en kwaliteit nog maar even buiten beschouwing.
Het kan dus best zijn dat we zelfs moeten spreken van een zware miskoop en 'n echte canard!

Als ze in 't groot zouden zijn ingekocht, voor alle gares, groot en klein,  in heel Frankrijk, dan verdient dit toch wel een Parlementaire Enquete! Waar ook de vraag aan de orde moet komen:  hoe lang zitten wij nog tegen die rotzooi aan te kijken? En wat er gedaan moet worden tegen deze schande, deze enorme reputatie-beschadiging?

Voorts :  
als deze inferieure vlaggen nationaal-centraal zouden zijn ingekocht  (zeker denkbaar in het centralistisch geleide France), dus voor alle openbare / overheidsgebouwen  & alle nutsbedrijven, scholen, postkantoren, mairies, grens- en Douanekantoren, politieposten, kazernes, gevangenissen, Haven- en Loodswezen, vliegvelden, musea,  etc. samen, DAN is dit une vraie catastrophe d'un ampleur national. Même, un scandale d'état.
 
QUELLE  HONTE  !.?!

 Zoek dit svp tot op de bodem uit!  Informeer Le Canard Enchainée, et s'il te plait, tout de suite.
 Groetjes van een hoe langer hoe feller wordende neef G. 
-----------

Ik dankte neef G. voor zijn scherpe analyse en zijn adviezen. En belde direct met Mr. Pepy (Dir. gen. SNCF) in Parijs. Want een gewaarschuwde directeur telt voor minstens drie... (vlaggen). Vervolgens begon ik met mijn brede bevlagde onderzoek....


Op 28 juli j.l. begon in La France de drie-daagse rouw over het neergestorte vliegtuig in Mali. Dat 55 franse levens kostte… Dat is natuurlijk niks om mee te lachen.

Die wappert: maar voor hoe lang? 
Maar toen vanmorgen, al om 7.00 uur, twee mannen op het SNCF-dak van Saint Charles verschenen om weer een nieuw tricolore dundoek te monteren en nu natuurlijk halfstok, werden we bevangen door een nogal verwarrende gemoeds-stemming. Want de vreugde over een nieuwe windvaan voor ons (eindelijk…) mengde zich met de droefheid over die vele arme nabestaanden… Maar door dit toeval kreeg ik eindelijk ook mijn kans op dat lang gehoopt foto-shot. Want nu weten we eindelijk WIE voor de vlaggerij bij Saint Charles verantwoordelijk zijn…


BEKENDSTE  PAMFLET VAN SNCF
 En nu kunt u het ook eens zelf zien zoals ook onze volste neef. Die op het vlagge-nieuws vanuit Marseille voor eeuwig de allerhoogste rechten verwierf!

Wij houden u op de hoogte!  
 
 

Onze  maire blijft lachen!
Zo sturen helpt echt niks!









LEON DE MARSEILLE,    2 AUGUSTUS 2014

 


 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten