Totaal aantal pageviews

woensdag 12 februari 2020

TEL JE ZEGENINGEN OPA


   Dat is een goed advies en dat zouden alle oudere mensen moeten DOEN!  Soms is dat niet zo gemakkelijk, bijvoorbeeld als je familie nog nauwelijks bestaat of de contacten verstoften.

   Dat is bij ons (een uitzondering daargelaten) gelukkig niet het geval en dus kunnen wij op Chandeleur (2 februari 2020) met kleinzoon en vriendin op stap en onze (en hun)  vrienden hier gingen mee.  Alles moet in het Engels want enkel dát spraken we allemaal..

Chandeleur vier je 40 dagen na Kerst en dan gaan de dagen snel langer worden. In Marseille  eten we dan Navettes van Saint Victor en in de hele Provence eet men "crêpes".  Navettes zijn bootjes en die herinneren aan de overtocht van Heilige Land naar Marseille van de Saintes Vierges, waaronder de "Vierge noir" en dat zou "la Sainte Madeleine" (Maria Magdelena) moeten zijn.  Vandaar ook "les Saintes Maries de la Mer", het beroemde vissersplaatsje, waar ze nog altijd Sarah vanuit de zee binnen brengen naar de kerk.

   Samen uit eten in Marseille werd een feest en het wás écht feest, omdat Omi Mieke de 75 jaren vol maakte!  "Omi", omdat er nog meer grootouders zijn die Granny en Oma heten...

   Bij het apero moest ik natuurlijk "effe wat zeggen" en ik maakte een korte levensbalans op.  Omi 75,  ik ken haar bijna 50 jaar en daarvan al 25 jaren in Z-Frankrijk.  Dus was mijn eerste zinnetje: "Miesje, with you it was a big pleasure"  (applaus!) en daarna : " Let's add 50 years more" en natuurlijk "I love you".

   De avond was prachtig en in de volgende ochtend was Ward het eerst na mij op. We rookten wat in de veranda en zagen zonnig Marseille. En constateerden dat het feit dat wij zo met elkaar konden omgaan (leeftijdsverschil bijna 50 jaar!) voor ons beiden een groot geluk was..

   U begrijpt nu waarom ik zo graag af en toe mijn zegeningen tel en over deze wat nadenk!

Leon de Marsilho, februari 2020



   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten