Totaal aantal pageviews

woensdag 26 februari 2020

EEN NIQAB VOOR MIEKE

  Ik liep door onze "souk" in Marseille en zag op deze Arabische markt een aanbieding liggen. Voor 6 euro kon ik een aantal fraaie niqab`s kopen en ik had Mieke nog nooit in een niqab gezien..

  De verleiding was groot en nu moet ik nog de manier vinden om haar om te praten om die even aan te doen! We hebben nogal wat moslimvrienden en die wil ik er graag eens mee verrassen..

  Natuurlijk is er geen sprake van een late bekering: de moslimvrienden weten dat wij niet veel op hebben met religie. Wat aantoont dat moslims niet allemaal religieus intolerant zijn.

  Natuurlijk wil ze niet met mij naar de moskee op een vrijdag (dat is de zondag van de moslims en de zaterdag is de sabbat van de joden). Alles is netjes verdeeld in La France en elders..

 Uiteraard kreeg ik al lang geleden, -van onze vroegere buren met Marokkaanse wortels-, een fraaie djellaba, zo'n lang mannengewaad dat in hete zomers best lekker is om te dragen! Kleding is voor alles praktisch bedoeld en afgestemd op het klimaat en ik beveel U zo'n djellaba dan ook aan, nu de zomers ook in het noorden nog warmer worden..

 Wie weet lopen we nog wel een keertje door Marseille, beiden uitgedost in onze lange gewaden, wat hier niemand storen zou.

 Het leek me goed om even met u te "repeteren" hoe het op religieus (en cultureel) gebied is geregeld, dat kan elk van ons nog eens van pas komen, wie weet! Want die radicale islam is in opmars..

Leon de Marsilho, maart 2020

Geen opmerkingen:

Een reactie posten