WELKE BEZUINIGINGEN KOMEN ER AAN?
Deze vraag giert door de Franse economische pers en het is tijd een bloemlezing te geven. Wel, daar gaan
we!
Sous Préfecture de Carpentras |
Ziekenvervoer kan best met
450 miljoen minder, het aantal sous-prefectures ook. Er zijn er nu 238 (er zijn
meer sous-prefectures als huisartsen, is een grapje!). Het aantal
jobadviescentra (8500!) kan ook wat minder (ze kosten 1,3 miljard samen), de
beruchte intermittents in de culturele sector veroorzaken een tekort van 1
miljard in hun Unedic (wie van hen minstens 500 uur werkt in de laatste 10
maanden kan rekenen op 243 dagen WW), sociale woningbouw is er teveel waar onvoldoende
vraag is (in minstens 18 departementen, komt dat voor..) en het aantal cinema’s
(terrein van de CNC) dat zou kunnen worden samengevoegd, is ook nogal groot
(maar de CNC heeft 820 miljoen in kas en leent toch niet weinig wat ook 9
miljoen aan rente kost)…
Een greep uit een lijst van
diverse pagina’s uit enkele weekbladen. Maar waar je “aan” komt dat is een bron
van protest, omdat er altijd banen aan zitten en ook politieke stokpaardjes van
de een of de andere elu (verkozene)… Dus het is op eieren lopen.
Bezuinigen is niks leuk,
politici willen populair zijn en niet controversieel en teveel werknemers zijn
gewend geraakt aan nogal eenvoudig en niet te zwaar werk… Wat slecht betaald
maar dat hoeft niet perse een kwaad leven te betekenen… Het echte “bezuinigingsfeest”
is nog niet begonnen en nu wordt er moed verzameld. Maar de eerste bewegingen
zijn er. Bij de familie uitgaven (allocations familiales) en zelfs bij de
extra-pensioenen… Maar zie ook Renault waar de sociale partners elkaar vonden in
moeilijke problemen en dat lijkt nu ook bij de extra-pensioenen het geval te
gaan worden…
Maar of het verbranden van
een CFDT-vlag door CGT-ers een goed of
een slecht signaal is moet nog blijken..
We gaan, hoe dan ook, hier
echt spannende tijden tegemoet!
DE FRANSE STAATSDEELNEMINGEN
De Franse overheid is
aandeelhouder bij zo’n dozijn Franse bedrijven en strijkt daar jaarlijks 4,5
miljard aan dividend voor op. De 56 miljard aan beurswaarde zitten in Air
France (16%), Renault (15%), GDF (36%), Thales (27%) en Telecom (13%). Plus nog
heel wat (of zelfs 100%) in La Poste, SNCF en RATP. Dus als Hollande het heeft over rijken en hun
dividenden dan moet hij ook zichzelf niet vergeten. Frankrijk had zo’n 50 jaar
geleden vele staatsbedrijven en dat was een “goede tijd” weten nog veel Fransen
uit de “glorieuses trentes” (1950-1980). De socialistische regeringen waren later
echter ook zeer actief in het privatiseren. En we zagen dat het dreigen van
confiscatie van “bedrijven in de problemen” zoals Montebourg ook deed, toch
niet echt meer aansloeg… Want een failliete boedel confisqueren en dan overeind
houden dat kan veel belastinggeld kosten. Zoals ook Nederlanders nog weten bij
het overeind houden van Verolme c.s. Je moet in deze dingen niet enkel ideologisch denken maar ook realistisch en
afgemeten aan de tijden waarin je leeft.
Nu er zeer grote dynamiek is vereist om op wereldschaal te kunnen
concurreren is een privé-onderneming de betere oplossing, waar het export
betreft. Al wordt je ook snel de slaaf van de aandeelhouders op de beurs. Ook
als er sprake is van een strategisch belang voor de toekomst van het land is
het wijs dat de staat een bedrijf in eigendom houdt: bij energiebedrijven en
olie/gas exploitaties is dat vaak het geval en bij wapenindustrieën… Over dit
onderwerp is geen echte verwarring meer, al zijn er nog steeds uitersten in de
opinies. Maar het gaat nu veel meer over de omvang van de supergrote
overheidssector in al zijn onderdelen. Hét domein van de vakbonden…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten