Totaal aantal pageviews

donderdag 28 maart 2013

HET FRAC WERD ONS GETOOND



Dit museum moest, zei de architect, “een open plek worden naar de veranderende wereld gekeerd, waar  ook kunst en technologische ontwikkeling interactie tonen”. En dat is de hem, denk ik, op verrassende wijze gelukt.
FRAC betekent Fonds Regional d’Art Contemporain (Regionale Stichting voor Hedendaagse Kunst )en dat is een landelijke museumorganisatie die er ook al was in Marseille. Maar die was wat weggestopt in een paar zaaltjes in de oude wijk, Le Panier. Eindelijk ging nu het hagelnieuwe FRAC open, voor een eerste publieke bezichtiging, op 22 maart j.l. .
Het zeer “lumineuse”  gebouw is een creatie van de Japanse architect Kengo Kuma, die ooit in Marseille studeerde en die ook een bewonderaar is van Le Corbusier. Hij  betreurt het zeer dat men nog niet al zijn 1500 “pixels” van glas, die op al de gevels van het gebouw zitten (ook zelfs vóór de ramen!), kreeg toegeleverd. Want de leverancier er van ging failliet.. En zo’n “pixel” van 63 bij 126 cm elk, van gerecycled glas met een motiefje erin, kan niet iedereen zomaar maken vóór de regeling van het faillissement… . Mede daardoor ging het
gebouw niet open bij de start van het culturele jaar begin januari, maar dus pas einde maart. Crisis en cultuur zijn zelden goede vrienden. Het fraaie gebouw aan de Boulevard de Dunkerque, kostte 21 miljoen (waarvan 2 miljoen voor de grond!) en dat werd gelapt door de Region (65%) en de staat (35%). Het  is 5700 m2 groot en dat oppervlak is over 6 etages verdeeld. Met 4 expositiezalen, een documentatiecentrum, een opname- en projectiezaal, twee woonstudio's, een restaurant en een prachtig buitenterras met een fenomenale view op het nieuwe centrum van Marseille! De eigen collectie beslaat ca 920 moderne werken waarvan de meeste zijn opgeslagen in Vitrolles (bij Marseille) in een onderaards gebouw van 1000m2. Het nieuwe gebouw is voornamelijk van beton, verzinkt staal en glas en er is veel licht en lucht in de hoge ruimten. De achterzijde met terras en tuin grenst direct aan hoge appartementengebouwen, waardoor de bewoners (de buren dus) direct in het museum en de tuin +terras kunnen kijken. En, de bezoekers, een
volks schouwspel op zijn Marseillaans krijgen te zien: kleurig en rommelig volgestapelde balkons, drogende was en kleine balkontuintjes over zo’n 9 woonetages. De aanwonenden hoeven geen ticket te kopen ze kijken vanuit hun woonkamers zomaar in het museum…

De architect kwam als student 50 jaar geleden in Marseille en hij werd gegrepen door het licht hier. Zo komt het dat de hele gevel van het FRAC vol zit met die glazen plaatjes die de zon deels weerkaatsen en een beetje doorlaten. Hij herinnert ons aan de Japanse schermen van rijstpapier in de huizen in zijn land waardoor er ook fraaie lichteffecten worden geschapen en inderdaad is er die relatie zichtbaar en ook bedoeld.
Het gebouw kent communicerende ruimten waarin je ook alle gebouwtechniek kunt zien. Vanaf het fraaie rood gemeubileerde terras kun je rustig uitkijken over de tramlijn, de vele fraai gekleurde nieuwe gebouwen van het nieuwe centrum maar ook op de oude gerestaureerde docks. Voor twintig miljoen kreeg de stad nu zijn tweede contemporaine museum waar men tot het laatste moment nog werkte aan het opstellen van de kunstwerken. De foto’s tonen u shots van gebouw en omgeving en ook enkele van de zeer moderne werken waaraan ook best iets te lachen viel! 
De openingsexpositie heette: “De fabriek van het mogelijke 
en is dus ook futuristisch van inslag. Een samenwerking tussen het halve dozijn technische instituten in de omgeving voor moderne technologie met een groep kunstenaars, bracht de link aan tussen de technologie én kunst van morgen! Als ingenieur treft mij deze idee natuurlijk zeer en ik genoot best van wat er getoond werd. Zeer te prijzen is ook dat men “futuristische kunstenaars” van de vorige eeuw en uit diverse landen, en zelfs expo’s uit die tijd, terughaalde en ook hun waanzin van toen in mooie creaties laat zien. Met name die over de ruimtevaart tonen hoe dicht kunstenaars bij de toekomst  kunnen komen, lang voor iets gebeurt. En toen al onze werkelijkheid van nu raakten. Marseille heeft eindelijk dus ook een echt museum voor contemporaine kunst en het FRAC en, en ook ín, zijn omgeving, de Joliette, zijn een bezoek meer dan
waard. De metro is op maar 100 meter en de tram stopt voor de deur: dus u kunt zeer gemakkelijk aanreizen, hoe u ook maar naar Marseille bent gekomen. Ons FRAC is een echte opsteker en een waar symbool van de stadsvernieuwing hier. De bezoeker ziet en voelt ook de omgeving die ook nadrukkelijk zichtbaar is. Die van het oude Marseille en die van het nieuwe centrum. Het FRAC ligt er midden tussen en laat alle door ramen en pixels alles goed zien. Zeker vanaf het geniale terras+tuin op de begane grond en het hoge terras met zijn rode meubels dat is als een “huiskamer” van de Joliette.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten