HET AANTAL TWEEWIELERS DAALT
Je hebt voor een brommertje
ook in Frankrijk een rijbewijs nodig en
er is ook een crisis gaande: dus zakt de verkoop van tweewielers met 10% in
2012! Dat zijn de 125 cc types, de lichte categorie dus. De zwaardere lopen
lekker; de scooters zijn zelfs met 37% gestegen! En ook de driewielers zijn nog
op niveau gebleven en weinig gezakt. We zitten nu hier op minder dan 300.000
uitgegeven kentekens per jaar. In 1998 waren er dat 400.000. U ziet waar die WW
vandaan komt! De snelle tweewielers zijn
mijn grote concurrenten in de stad waar ik dagelijks fiets. Ze zijn nog
onvoorzichtiger dan ik en ook veel te snel: je ziet ze te laat! Dus u begrijpt
waar mijn echte risico’s liggen, naast die van de crisis.
HET TOERISME IN FRANKRIJK LOOPT PRIMA! Er kwamen liefst 81 miljoen toeristen naar La France in 2011: + 5% t.o.v. 2010. Bravo dus; Frankrijk is de grootste ter wereld op toeristengebied!
HET TOERISME IN FRANKRIJK LOOPT PRIMA! Er kwamen liefst 81 miljoen toeristen naar La France in 2011: + 5% t.o.v. 2010. Bravo dus; Frankrijk is de grootste ter wereld op toeristengebied!
De VS trekken “maar” 62,3 miljoen in datzelfde jaar en dat was… +4,2%! China leverde 58 miljoen toeristen en dat waren 3,5 % meer dan een jaar daarvoor. Spanje, de buren, hadden er bijna 57 miljoen ook niet slecht; + 7,6% (!). Italië sloot de rij met 46 miljoen en +5,7%..Het leverde Parijs 77 miljard op aan inkomsten: meer dan men nu (per jaar!) moet gaan bezuinigen wat moet worden opgebouwd in de komende 5 jaar.. In de Franse cijfers ontbreekt nog het laatste trimester 2012 wat volgens insiders ook heel goed was. Want de hotelbezetting was flink boven de 80%. Al deze cijfers zijn extra-goed omdat de Fransen zelf minder op vakantie gingen; -2,8% Franse overnachtingen in 2012 namelijk. Dat is dus gewoon goed nieuws en dat is zeer nodig!
HET FRANSE LEGER KRAAKT
De oorlog in Libië liet zien
dat er nogal wat mankeerde in het sterk afgeknepen Franse leger; want ook hier
(net als in België en Nederland bijvoorbeeld) sloegen de bezuinigingen toe.
Daarbij komt dat oorlogvoeren sterk veranderd: zie de VS met zijn drones in
Afghanistan en Pakistan die vanuit een kantoortje in de VS bestuurd worden… En
zie ook de cyberwar: computers plat leggen bij de tegenstander; Amadinedjad
weet er alles van na het Stuxnet-virus
uit Israël. De VS en Israël zoeken met haast veel cyberkids om hun nieuwe
IT-warcrew snel aan te vullen want daar zit straks de crux van de oorlog. Toch
moet er meestal ook op de grond worden gevochten om het laatste restje oorlog
te winnen: zie ook Libië en Syrië…
Wel
het Franse leger mankeert het een beetje aan alles zeker aan
bevoorradingsvliegtuigen, een antwoord op de moderne luchtafweer en aan drones.
Dat en veel meer staat in het laatste “Livre Blanc” een geheime en anonieme
publicatie over de ellende van nu in het Franse leger; de admiraal de topper is
er niks blij mee, zegt hij. Na 3 miljard bezuinigen is het ook een grote
gatenkaas in het leger geworden en de moraal is echt “au fond” bij de
manschappen. En nu kwam er ook nog dat schandaal bij van die foute
salarisbetalingen… Vele soldatengezinnen zitten zelfs al maanden zonder geld!
Het komt dor de onverwachte lawine van premies voor de echte vechtende soldaten
in Afghanistan en Libië… Daar kon het nieuwe geautomatiseerde systeem (en ook
de menselijke organisatie!) niet tegen. Er is beloofd dat het in drie maanden
(!!) weer zal kloppen en de bijna failliete gezinnen kregen voorschotten… Ach
Frankrijk heeft geen echte vijand meer al moet je Al-Qaida nu nog niet
onderschatten, zie Noord-Mali. De admiraal krijgt het nog veel moeilijker nu er
weer een andere regering in Parijs zetelt; want deze is echt niet primo
militair gezind. Troost is dat de vechtende soldaten, zegt de admiraal, zich
prima voelen in hun job. Ondanks de bijna 100 doden in de laatste oorlogen…
vooral die in Afghanistan. Waar Frankrijk nu snel uitstapt. Het is eigenlijk
best paradoxaal: in een tijd van snel toenemende onveiligheid en totale
modernisering van de oorlogsvoering, in de wereld bezuinigt men op het leger.
Dat deed Nederland ook vlak voor WOII en we kennen het resultaat: want een deed
dat niet en die kwam op bezoek…
Dit
leger vecht nu in Mali samen met vooral Tsjaad en het lukte hen snel op te
treden. Maar de rebellen bleken taai en er is nu wel sprake van een echte guerrilla, waarbij al twee kopstukken van Al-Aqim zouden zijn gedood. Maar de Fransen weten het
niet zeker, ze zijn voorzichtig. De versterkingen uit W-Afrika blijven nog uit
en de Fransen willen best dat de VS en de EU mee gaan betalen. Hoe dit gaat
eindigen is niet duidelijk: in juli zijn er in Mali nieuwe verkiezingen…
DE EXPOSITIES WORDEN BELEGERD!
Centre Pompidou Paris |
Musée d'Orsay Paris |
DE TREINREIZIGERS KOMEN IN OPSTAND
De SNCF beleeft harde tijden nu de
reizigers steeds duidelijker en harder aan de bel trekken: met petities,
abonnementen stakers, belangenverenigingen etc. En bij elk incident breekt er
nu een storm van protest los.. Naar de
SNCF wordt geageerd maar ook naar de politiek en de politici.. En Pepy en de zijnen haasten zich nu om de
vele verwaarloosde trajecten en het materieel te verbeteren: wat een giga-klus
is. De tijd van een directie die bibberde voor de vakbonden en haar
stakingsdreigingen is niet meer: nu staan men te bibberen voor de acties van
boze klanten die zich steeds beter organiseren. De club “A fond du train” met
300 leden die allemaal reizen in de trein Parijs-Cambrai publiceerde op het
internet de rammelende treinwagon zonder verwarming. En ze kwamen meteen op TV
en de presi8dent van de region werd met hen boos op de SNCF… Nu is er een mooie
verwarmde wagon in deze trein… Op de lijn Lyon-Amberieux (12000 reizigers per dag)
ontstond er ook een vereniging van reizigers: ook hun protest kwam in de media
en nu worden er 100 miljoen geïnvesteerd in deze lijn… Dus zo werkt het: de vereniging verzamelt
klachten via het net, gaat naar de media en de politiek en dan moet SNCF wel
luisteren en ageren. Kijk op de site Turbulances (van de vereniging AVUC) om te
lachen: vele bezoekers en een grote vrees voor de SNCF-directie.
Nu komt daar ook Twitter
waar sommige klachtenaccounts al duizenden followers hebben. Sindsdien is er de
SNCF-site “Question-Reponse” en het
werkt; zeker voor wat het grote gebrek aan info steeds was bij incidenten. Ook
de blog SNCFvametuer van drie jonge dames is een groot succes voor de reizigers
van ligne B van de RER tussen Parijs en Creil. Kortom de stilte is voorbij, de
reiziger pikt het niet meer en de media bewijzen weer eens hun macht… En dan is
de combine media-politiek er om SNCF op de knieën te dwingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten