Totaal aantal pageviews

zondag 3 maart 2013

ALLEDAAGS UIT MARSEILLE EN DE MIDI



WAAROM IS ONZE METRO ZO SCHOON?


Het antwoord op deze inderdaad steeds vaker te horen vraag stond… in de krant! RTM vertelt daar over zijn equipe van 65 personen “techniciens de surface” worden ze genoemd, die “” 24 sur 24”, alles blits en blank houdt in de 28 metrostations en de 28 treinstellen. En ze zeggen erbij dat het prima werk van deze mensen ook waarneembaar leidt tot een meer “civique” gedrag van het publiek dat elke dag met zo’n 300.000 mensen met die metro reist. Het is uitbesteed aan een onderneming die ca 2 miljoen jaarlijks kost en daarbij moet nog eens 300.000 euro worden bijgeteld voor de reparatie van toegebrachte schade. De 100 conducteurs van RTM vormen een “petite famille” binnen het bedrijf, met zijn in totaal 1600 mensen. RTM denkt er nu ook over om de stations, die vaak nogal triest uit zien, op te gaan vrolijken met meer kleur en fleur. Met decoratie en mooi licht en waarom niet ook met wat muziek?  Want ze zijn nu overtuigd van het nut daarvan. En dat geldt ook voor de nu 700 camera’s. Er zijn hier twee metrolijnen die elkaar op twee stations kruisen en lijn 2 wordt in 2015 nog met 1 km verlengd en met 1 station en een parking uitgebreid. Dan komt de nieuwe lengte op 22 km in totaal. En omdat Marseille zich ook geen dorp meer voelt maar een wereldstad werd gaat de metro per 1 april ook rijden van 4.50 uur tot 00.30 uur! Nog een laatste informatie: de trams en de bussen van RTM worden door hetzelfde bedrijf schoon gehouden..

DE WAGON VAN DE GEDEPORTEERDEN

Hij werd door de SNCF echt terug gevonden in een oude opslag: een originele wagon waarin in 1943 arrestanten van de Duitsers zijn vervoerd uit het Camp Les Milles (bij Aix)  waar joden uit zijn vertrokken naar de concentratiekampen…  Het ding heeft nog het opschrift: 40 personen of  20 paarden..  De oude steenfabriek in Les Milles (interneringskamp) is intussen helemaal gerestaureerd tot gedenkplaats voor de joodse vermoorden uit Marseille. Die overigens voor mijn voordeur met treinen naar Les Milles gingen… Daarvan getuigt ook een bord op de muur beneden. Nu is het plan om de houten wagon te laten restaureren en daar  worden nu fondsen voor gezocht. Dit unieke monument moet daarna ook in Les Miles een plek krijgen, lijkt me. Want het doet je gedachten blokkeren als je beseft wat er mee is uitgehaald… Zeker nu er weer een herleving dreigt van rechts-extremisme wat altijd bloeit in onrustige en chaotische tijden. Want dan zijn er altijd simplisten die het probleem met geweld tegen “de gevonden zondebokken” weten op te lossen. Een bezoek aan Camp Les Milles bij Les Miles buiten Marseille is dus ook best goed om uw oplettendheid en ongerustheid op peil te houden.       

DE EXPLOSIE IN DE VIEUX PORT


Het is al 70 jaar geleden dat de Duitse bezetter uit represaille alle huizen langs de Quai du Port opblies. Tussen 1 februari 1943 en begin maart werden 1500 woningen opgeblazen op een oppervlak van 14 hectaren… En 25.000  personen waaronder zo’n 1600 gevonden joden en verzetsmensen werden weggevoerd naar de kampen. Het Memorial in de Vieux Port naast Fort Saint Jean herinnert er nog aan.. Het afvoeren per trein gebeurde hier voor onze deur in Saint Charles. Deze afgrijselijke gebeurtenis werd in januari herdacht,  opdat niemand het zal vergeten. Marseille pleegde nogal wat verzet tijdens de bezetting en de Duitsers namen vreselijk wraak… Bijna onbegrijpelijk nu. Onwillekeurig moet je dan nu denken aan de weer verslechterende relaties tussen Parijs en Berlijn. Ja, ik weet het: er is nog lang geen oorlog! Maar wat alle Fransen in de dertiger jaren niet konden geloven, geloven wij nu net zo, ook niet. Wie weet helpt zo’n herdenking ook nog tegen een herhaling? Een oorlog zit in een klein hoekje, dat zien we nu ook weer in Mali.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten