WAAROM IS ONZE METRO ZO SCHOON?
Het antwoord op deze inderdaad steeds vaker te
horen vraag stond… in de krant! RTM vertelt daar over zijn equipe van 65
personen “techniciens de surface” worden ze genoemd, die “” 24 sur 24”, alles
blits en blank houdt in de 28 metrostations en de 28 treinstellen. En ze zeggen
erbij dat het prima werk van deze mensen ook waarneembaar leidt tot een meer
“civique” gedrag van het publiek dat elke dag met zo’n 300.000 mensen met die
metro reist. Het is uitbesteed aan een onderneming die ca 2 miljoen jaarlijks
kost en daarbij moet nog eens 300.000 euro worden bijgeteld voor de reparatie
van toegebrachte schade. De 100 conducteurs van RTM vormen een “petite famille” binnen het bedrijf, met zijn in totaal 1600 mensen. RTM denkt er nu ook
over om de stations, die vaak nogal triest uit zien, op te gaan vrolijken met
meer kleur en fleur. Met decoratie en mooi licht en waarom niet ook met wat
muziek? Want ze zijn nu overtuigd van
het nut daarvan. En dat geldt ook voor de nu 700 camera’s. Er zijn hier twee
metrolijnen die elkaar op twee stations kruisen en lijn 2 wordt in 2015 nog met
1 km verlengd en met 1 station en een parking uitgebreid. Dan komt de nieuwe
lengte op 22 km in totaal. En omdat Marseille zich ook geen dorp meer voelt
maar een wereldstad werd gaat de metro per 1 april ook rijden van 4.50 uur tot
00.30 uur! Nog een laatste informatie: de trams en de bussen van RTM worden
door hetzelfde bedrijf schoon gehouden..
DE WAGON VAN DE GEDEPORTEERDEN
Hij werd door de SNCF echt terug
gevonden in een oude opslag: een originele wagon waarin in 1943 arrestanten van
de Duitsers zijn vervoerd uit het Camp Les Milles (bij Aix) waar joden uit zijn vertrokken naar de
concentratiekampen… Het ding heeft nog
het opschrift: 40 personen of 20
paarden.. De oude steenfabriek in Les
Milles (interneringskamp) is intussen helemaal gerestaureerd tot gedenkplaats
voor de joodse vermoorden uit Marseille. Die overigens voor mijn voordeur met
treinen naar Les Milles gingen… Daarvan getuigt ook een bord op de muur
beneden. Nu is het plan om de houten wagon te laten restaureren en daar worden nu fondsen voor gezocht. Dit unieke
monument moet daarna ook in Les Miles een plek krijgen, lijkt me. Want het doet
je gedachten blokkeren als je beseft wat er mee is uitgehaald… Zeker nu er weer
een herleving dreigt van rechts-extremisme wat altijd bloeit in onrustige en
chaotische tijden. Want dan zijn er altijd simplisten die het probleem met
geweld tegen “de gevonden zondebokken” weten op te lossen. Een bezoek aan Camp
Les Milles bij Les Miles buiten Marseille is dus ook best goed om uw
oplettendheid en ongerustheid op peil te houden.
DE EXPLOSIE IN DE VIEUX PORT
Het is al 70 jaar
geleden dat de Duitse bezetter uit represaille alle huizen langs de Quai du
Port opblies. Tussen 1 februari 1943 en begin maart werden 1500 woningen
opgeblazen op een oppervlak van 14 hectaren… En 25.000 personen waaronder zo’n 1600 gevonden joden en
verzetsmensen werden weggevoerd naar de kampen. Het Memorial in de Vieux Port
naast Fort Saint Jean herinnert er nog aan.. Het afvoeren per trein gebeurde
hier voor onze deur in Saint Charles. Deze afgrijselijke gebeurtenis werd in
januari herdacht, opdat niemand het zal
vergeten. Marseille pleegde nogal wat verzet tijdens de bezetting en de Duitsers namen vreselijk wraak… Bijna onbegrijpelijk nu. Onwillekeurig moet je
dan nu denken aan de weer verslechterende relaties tussen Parijs en Berlijn.
Ja, ik weet het: er is nog lang geen oorlog! Maar wat alle Fransen in de
dertiger jaren niet konden geloven, geloven wij nu net zo, ook niet. Wie weet
helpt zo’n herdenking ook nog tegen een herhaling? Een oorlog zit in een klein
hoekje, dat zien we nu ook weer in Mali.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten