In elke gezonde democratie bestaat een stakingsrecht met wettelijke regels over de toepassing er van. Want soms loopt het overleg over arbeidsvoorwaarden vast en dan moet er zwaarder geschut in stelling komen..
Natuurlijk moet een publieke dienst (vaak een monopolist) goed beseffen dat hij de landgenoten flink te pakken neemt, als er echt gestaakt wordt. De praktijk van dit alles is per land nogal verschillend en La France valt hierbij op met "nogal eigen opvattingen"..
Neem nou dat "droit de retrait" dat in La France elke werknemer kan inroepen, als hij vreest "onveilig" te moeten gaan (door)werken.. Omdat bijvoorbeeld nóg een ongeluk kan plaatsvinden zoals dat van net eerder: je staakt dus "preventief " eigenlijk... En er was/is geen aanzegging en dus ook geen mogelijkheid "om te redden wat kan" van de service aan de klanten.
In vele landen kan je via "kort geding" de rechter vragen om een snel oordeel, zo kan teveel "spielerei" worden voorkomen en wordt de reiziger narigheid bespaard..
De situatie in La France laat zien hoe beroerd de verhoudingen vaak zijn binnen een onderneming en dat "verstandig overleg" ontbreekt. Dus moet vaak worden ingegrepen door de overheid.... een nogal kinderachtige vertoning, vinden sommigen..
Na ruim 20 jaar hier wonen, kan je niet anders concluderen dat "er weinig ten voordele van de klant" is veranderd. Ik liep ooit vast in een Franse treinstaking en moest in Dyon concluderen dat ik een hotel moest nemen. Ik ontmoette er een Nederlands echtpaar dat per auto reisde, en die konden me naar Lyon meenemen..
Ik kwam na enkele dagen in Avignon aan via allerlei trucs met trein en bus.. Intussen was wat ik betaald had genoeg geweest om een taxi te nemen..
Zijn we weer op weg naar dit soort toestanden?
In elk geval heeft u nu wat extra-ideetjes voor het nemen een wijs besluit als het U gebeurt!
Leon de Marsilho, oktober 2019
Geen opmerkingen:
Een reactie posten