De opening op 12 + 13 januari j.l. was
een oorverdovend succes, dat is u al uitgebreid gemeld. Zij die dachten dat het
daarna wat slapjes zou gaan worden zo midden in de winter kregen (Dieu soit
beni) volkomen ongelijk. De zeer ruime Vieux Port trekt dagelijks stromen
publiek: gewone Marseillanen maar ook met allerlei apparaten en papieren
gewapende vreemdelingen. Waarvan de meesten van verder dan Aix komen: dan ben
je “étranger” hier. Wat werd gehoopt lukt: de opgeknapte Vieux Port is het
echte ontmoetings- en flaneercentrum van de stad geworden. Aan “de ombrière”
(schaduwdak?), wordt nog gewerkt. Geloof
het of niet maar de beroemde architect koos voor een spiegeldak; dus als je
omhoog kijkt zie je van alles flink verdraaid boven je en zelfs jezelf in een wat
verrassende positie. Hij is gemaakt om te voorkomen dat die arme toeristen
verbranden in onze beruchte mix van volle zon en mistral. De brommende
klachtenstroom van de restaurateurs in de VP die tijdens het vele werk een
“mauvais chiffre d’affires” opliepen (zeggen ze..) is opgedroogd. Eindelijk
snappen ze dat aanpassen klanten oplevert. En hij die nu nog geen extra-klanten
uit deze grote stroom dorstigen haalt, kan beter zijn pensioen gaan nemen.
Maar dan de Boulevard du Littoral met
zijn uiterst fraaie nieuw- en oudbouw! Vooral in het weekend (maar ook op
gewone dagen als ik er fiets) zie je drommen mensen zich vergapen aan alle
moois en spectaculairs. Buiten maar ook in J1 de grote havenhangar met zijn
vele verrassende activiteiten; van exposities tot leren foto’s en grafiek
maken. Of luisteren naar de gratis concerten van muziek van rond de Mare
Nostrum. Het valt op dat mensen prettig verrast zijn tot licht sprakeloos: is
dit dat wat dubieuze Marseille? Pas possible!
Wij hebben wel vijf gidsen vol met
theater, muziek, exposities en lezingen die we dagelijks raadplegen. Ook op de
sites staat nog veel extra’s.
Het culturele jaar loopt en dat is geen
loze kreet: hier wordt je blij moe en wat ouder nu. De ploeg die het
Mediterrannée project ooit in kaart zette, doordrukte en kreeg gefinancierd,
mag nu terecht trots zijn. Want de combinatie van de gigantische
stadsvernieuwing én cultuurhoofdstad is in een woord: une trouvaille! Wanneer
zien we u hier om dat ook te beleven? De TGV zet u op de stoep (vanuit Brussel)
in 5,5 uur en Ryanair doet het vanuit Eindhoven in 1,5 uur… En als u wat handig friemelt in het
reisaanbod betaalt u echt niet te veel. Dus er is geen enkele smoes meer over.
À bientôt dus!
ALLEDAAGS UIT MARSEILLE EN DE MIDI KENT
U DE DIVERSE TYPEN SDF’S?
SDF is iemand zonder dak boven zijn
hoofd (Sans Domicile Fixe dus) en daar zijn er enkele duizenden van in
Marseille. Die nu vaak 's nachts wel onderdak krijgen: als ze willen. Ik fietste
op een zonnige winterzondag langs een SDF gezeten op een muurtje met al zijn
bagage om zich heen. In de zon en intensief lezend in een dik boek… Zijn
memoires misschien?
SDF et son chien (SDF-ESC) |
SDF-O |
Je ziet ze vaker met een boek viel me
op: het is voor mij het type SDF-AV (avec Livre). Ik zag er nog geen met
E-book, wel met PC… Veel vaker zie ik SDF’s van het type AB dus Avec Bouteille.
Dat is vaak bier, maar nog vaker wijn wat logisch is voor een Franse SDF
natuurlijk. Natuurlijk bestaat ook de
SDF-ABV die beide doet lezen en drinken… En nu zoek ik naar de SDF-ABS dus met
een moderne winkelkar die slipvast is. Omdat het hier zelden glad is zal ik
daarvoor naar Parijs moeten, vrees ik. SDF’s van het type P (portable) en MX
(walkman) zijn al zo gewoon dat we er al niet meer van opkijken. Het wachten is
op de SDF-O (ordinateur) en T (tablet) en waarom ook niet op de SDF-TNT
(Television Numerique Terrestre) dus eentje die digitale TV kijkt..
Niemand moet opkijken als het zover
komt dat SDF’s een winkelwagentje vol elektronica voortduwen met een
zonnepaneel er aan. En die dopen we dan dus SDF-NV (Numerique et Vert)… Tja,
niets staat stil, alles stroomt. Ook bij SDF’s..
LES PARAPLUIES DE MARSEILLE
Paraplu’s hebben we hier gelukkig niet
vaak nodig. Maar als het drupt zie je dan ook meteen dat een Marseillaan niet
echt in een paraplu investeert. Want niet zelden gaat druppelen samen met wind
en daar kunnen low-cost paraplu’s niks mee. Het omklappen bij het om de hoek
komen is dan ook niet van de lucht en dat dit vaker voorkomt zie je nog dagen
na slecht weertje aan de dozijnen plu’s die geheel geruïneerd op de straat
liggen. Want opruimen én slecht weer tegelijk dat is teveel gevraagd hier. Er
is ook ruim botsingsgevaar op natte dagen: de klassieker dus, twee
parapludragers klappen op elkaar… Dat levert nieuw vocabulaire in het plat Marseillaans op en is prima voor
de economische groei natuurlijk. Zo’n paraplu is wel gemakkelijk als je zo’n
half gare automobilist nat spettert die tekort langs je rijdt: een mep met de
plu is dan een teken van duidelijke afkeuring. Je moet wel hopen dat de chauffeur
dan niet van de RTM is..
Door het Gare Saint Charles lopen met
veel regen is in het oude gedeelte zeer gevaarlijk: de marmeren tegelvloer
wordt dan spekglad, door al die gaatjes in het dak van 150 jaar oud. De SNCF
zet er meestal plastic pionnetjes bij met opschriften… Attention ça glisse!, en
zo..
U begrijpt het wij kunnen echt niks met
regen, dat is een uiterst kwalijke verstoring van ons dagelijkse gedoe. En die
ene keer per jaar met westerstorm als de Vieux Port door opstuwing van zeewater deels blank staat is, dat is dan
ook iets dat hier tot grote protesten leidt bij de mairie en zelfs bij het
ministerie. Want dat komt in de buurt van zeer grove nalatigheid. Wij Fransen,
echte of residenten, kunnen echt niet tegen overheden die ons gewoon laten zitten:
daar betalen we echt niet die hoge belastingen voor! Alors compris?
MARSEILLE KRIJGT TWEE NAVETTES!
Navettes de Marseille |
Een havenstad die zichzelf respecteert
moet natuurlijk niet één pontje hebben (onze elektrische die de Vieux Port over
vaart), maar liefst nog een. En die komt er; hij gaat de fraaie oversteek maken
van de Place de la Fraternité (V.P) naar het aanlegsteiger van het museum
MUCEM. De laatste is de opgelapte, stokoude “Cesar” die jarenlang de gewone
oversteek deed in de haven. Hij is dus ook gewoon “thermique”; dus met een
plofmotor. Het besluit hiertoe plus het
voornemen om de diensten in het weekeinde (of mogelijk alle dagen?) en zelfs
ook 's avonds aan te gaan bieden, veroorzaakte een lichte aardbeving in de gemeentelijke
organisatie! Nieuw personeel, een elektrische boot (die nu vaker moet worden
opgeladen) en god weet nog wat moet er nu geregeld worden. De aankondiging
stond bol van moeilijke taal…
Maar het wordt, zowel voor de Marseillanen als “les étrangers” (de toeristen) een “merveille”. Want dat is
zeker als je weet hoe het museum Mucem en de Vieux Port er vanuit zee uit
zien.. De stad gaat nu echt in volle concurrentie met Parijs en daar moet men
nu echt gaan oppassen. Marseille nu op naar de 8 miljoen bezoekers per jaar als
basis en nu vanwege MP2013 zelfs naar 10 miljoen. Alors, on y va!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten