-De vooruitgang vanuit het zicht
van een opa-blogger
Tja,
als u nu ook maar bent gezwicht, omdat u best wat meer “ge-liked” zou willen worden
en nu dus ook een “account” op Facebook hebt, -om zo ook de capriolen van uw
kleinkinderen te kunnen aanschouwen-, dan komt u nu net nog met de hakken over
de sloot. Ook kunt u zien enkele familieleden en vrienden, daar “met hun tijd
meegaan”.
Doet
u dat dan ook nog met uw I-phone, -waarop u ook nog de juiste apps heeft gedownload-,
dan bent u echt helemaal toonbaar, voor de jeugd om u heen. U voorkwam zeer
alert, dat u een conservatieve dombo zou worden genoemd.
Want
zelfs lezen op een E-book-reader lijkt nu al ouderwets. Een gewoon mobieltje hebben
(waarop SMS-en de laatste nieuwigheid is) is, rechtuit gezegd, nu een zware beschadiging
van uw imago. Want hoe kunt u in godsnaam zo uw weg nog vinden? Ah, u heeft ook
nog zo’n antieke GPS voor in de auto? En die hangt u om uw nek als u in de stad
loopt? Pas maar op dat ze hem niet jatten als ze het ding aanzien voor uw
portefeuille!
U
stuurt ook nog gewoon mailtjes met uw PC? Wel dan bent u al aangekomen in het
voorgeborchte van de digibetenhel… Uw PC of laptop is ook nog ouder dan 5 jaren
en u rommelt nog wat aan met Windows XP? Wel dan bent u er ook uiterst beroerd
aan toe.
Een
camera met minder dan 15 miljoen pixels? Dan is medelijden met u echt op zijn
plaats en is eigenlijk geen enkele foto, die u mensen toestuurt, nog acceptabel
te noemen.
U
blogt ook nog niet? Wel dan behoort u nog tot de “zwijgende, grijze minderheid”
die hun hart niet durven lozen “en plein publique”. U zult dan ook gauw veel vrienden
gaan verliezen.
Tja,
wat is mode en wat is “met je tijd meegaan”?
-De vooruitgang vanuit het zicht
van onze ouders
Ik
moet steeds vaker denken aan mijn ouders en aan toen ik zelf nog jong was! Op
een dag, -nadat mijn familie naar een moderne buurt waren verhuisd (naar het eigen
huis, ook best modern toen!), zagen we dat er een mast op een dak in de buurt werd
gehesen. Daar kreeg dus iemand televisie! De eerste onder ons; een echte
moderne rijke dus.
Ooit
hoorde ik een mopje: een oude, wat domme oude man in een dorpje in de
Ooi-polder, zag een mast zetten op het dak bij een van zijn buren. Hij zei in
de dorpskroeg: “Mien buren kriegen dia’s!” En de hele dorpskroeg bulderde van
het lachen.
Auto’s, (kleuren-)TV’s, CV’s en eigen
huizen
Toen
een van onze buren een auto kocht, was
de hele buurt opgewonden door die oude Engelse Ford Anglia, die bijna kaal werd
gepoetst! Daarvan trok die buurman zelfs een keer (per ongeluk), de
versnellingspook uit de vloer en onder het rijden, wist mijn vader. Het was een
veel besproken uiterst modern voorval in die dagen, eind jaren vijftig.
Auto’s
en TV-antenne’s zag je toen in de nieuwbouwwijk van dat Limburgse stadje voor
het eerst bij de “leidinggevende ondergronders”. Het prima betaalde kader dus
van een van de Staats(kolen)mijnen. Met ons huis, -met een echte CV erin-,
telden we ook duidelijk wat meer mee in de wereld van toen, waar fornuizen en
haarden nog dé verwarming waren.
Eerder,
gingen we soms zondags, op de fietsen, naar een wat jongere, vooruitstrevende
oom, die al TV had: zo’n houten doos met een wc-raampje er in als scherm. We
waren opgetogen! Begin 60-er jaren was ik (student-onbevoegd-b) wiskundeleraar
op een MMS in het Eindhovense en kwam zo met de collega’s terecht in het huis
van Prof. Casimir van Philips. Omdat zijn vrouw in het schoolbestuur zat en wij
docenten ook moesten ruiken aan de aangebroken nieuwe tijden. Casimir had thuis
namelijk een experimentele kleuren-tv namelijk en dus vergaapten wij ons, als de eerste burgers van Eindhoven, aan die
kleurige beelden uit een Philips TV-teststudio (die een paar uurtjes per week
testuitzending deed). We waren allen zeer onder de indruk!
In
1959 of zo kwam ons vader thuis met een Volkswagen, bouwjaar 1948, die (helaas)
geen synchronisatie in de versnellingsbak bleek te hebben… Pa trachtte met het
ding te rijden maar dat terugschakelen, met echt tussengas, kreeg hij echt
onder de knie. Ik dus wel, en zo ziet U dat ook toen de jongeren veel nieuwe
dingetjes gauw onder de knie kregen. Kijk nu maar naar uw googelende en
Facebookende (klein)kids!
Vrije zaterdag, 40-uur werken, vakanties en uitgaan,
De
40-urige werkweek kwam er met ook de vrije zaterdag, en de salarissen stegen
gestaag. Albert Heyn, de winkel voor de betere van die tijd, werd steeds moderner en internationaler in
zijn assortiment. Er werd wel eens buiten de deur gegeten en buitenlandse
vakanties kwamen ook op. Naar Luxemburg voor de armere en naar Frankrijk etc.
voor de beter gepositioneerde.
TV,
radio en pick-ups kwamen in: ook wij kregen zo’n pick-up en hadden zelfs een
beetje rock-and-roll muziek. Maar pa vond het voor ons toch beter dat er vooral
operette muziek werd gespeeld.. Wat ons niet blij maakte. We moesten ook nog op muziekles, maar omdat
mijn zus en ik niet serieus genoeg studeerden, ging dat dure grapje snel over.
We
kregen wat zakgeld en mochten op stap naar vriendjes en (meestal stiekem), als je
jongen was, ook naar de kroeg. Uiteraard kwam het ook tot conflicten over het
uur van thuiskomen in het weekend. Ook wij vochten voor onze rechten! Op school
werden leraren echt stevig gepest; zo
erg dat er zelfs bijna ongelukken gebeurden.
Vrijgevochten, afvallig, ludiek en
revolutionair..
We
vochten ons steeds vrijer tot schrik van ouders, leraren en niet te vergeten,
de pastoor. Het naar de katholieke kerk moeten werd ook een regelmatig
strijdpunt en we verloren in rap tempo “het geloof”. Tot grote schrik van
ouders c.s. .
Tja,
we waren de voorlopers van de “wilde zestiger jaren” en spoedig hoorden we over
provo in Amsterdam en van Duyn met zijn kabouterclub. Ludiek zijn was in, ook
in de studentensociëteit waar happenings plaatsvonden.. Zoals een bar helemaal
ingepakt in plastic zeil. En je moest drie gaten daar in maken (hoofd en twee
handen) om een pilsje te bemachtigen en te kunnen uitdrinken. Dat moest zeer
snel want de plastic bekertjes waarin dat was getapt had men van twee gaatjes
voorzien. De pils liep er uit dus het was opschieten geblazen! Boven op de bar
lag een loeiende stofzuiger waaraan een loeiende fluit was gemonteerd. We
wisten van gekkigheid niet wat we moesten verzinnen! We roken de vrijheid, maar
dan ook alle vrijheid. We waren op weg naar “1968” en het roerige Parijs, waar
zelfs de Gaulle even moest vluchten per helikopter!
Op
de THE waren ook de kritische studenten die voortdurend wilden horen wat “de
maatschappelijke relevantie was” van de gepredikte collegestof! Tja, wat is die,
bij een college materiaalkunde? Als net afgestudeerde en wetenschappelijk
medewerker bij de nieuwe faculteit Bedrijfskunde, moest ook ik een stuk college
geven. Statistische kwaliteitscontrole: een echte Philipsuitvinding, wat ik
zeer relevant vond…. Mijn hoogleraar keek voor het collegebegin wat angstig
door de kier van de deur: zat die vervelende student er weer met dat knalrode
hemd? Die stond namelijk voortdurend overeind en stelde onmogelijke vragen. En
nu weet ik: best ook wel goede vragen…
Onze
welvarende wereld, met elke dag meer, waarin geen WW bestond en elke baan was
te krijgen, leek op weg te zijn naar een paradijselijke status. Toen ik nog
niet was afgestudeerd werd er al om me gelobbyd door de industrie en ik was
echt geen uitzondering! We solliciteerden bij diverse bedrijven en lieten ze,
bij sollicitaties, zelfs tegen elkaar opbieden.
Zat banen, hypotheken, mooie huizen,
ontwikkelingshulp, eigen bedrijf en vroeg pensioen
De
voortdurende vooruitgang ging samen met een doorstijgende welvaart en we werden
echt meer en meer verwende figuren met alles wat we wilden hebben. Onze ouders
en wij dus. De oude wereld van degelijkheid en spaarzaamheid werd afgedankt en
er was voor alles de hypotheek: voor een huis, een boot een auto of zelfs een
vakantie. Want de waarde van onze huizen schoot omhoog… En de rente was
aftrekbaar: heerlijk toch bij een stijgend salaris in een progressief
belastingsysteem? Dus kochten en verkochten wij ook nogal wat huizen: een nieuwe
splitlevel woning in Mook, een mooi oud herenhuis uit de 30-er jaren in
Bennekom, een oude Limburgse boerderij met immense stallen en een mooie
bungalow met extra-etage met fraai uitzicht.. En toen gingen we zelfs, met even
meer dan 50 jaar op de teller, op weg naar Zuid-Frankrijk… met pensioen.
Ons
hele land en zijn buren in Europa werden puissant rijk en we sleepten van
overal de gastarbeiders weg.. En zagen niet echt dat er ook miljarden hongerig
waren. Ach we betaalden toch ook “veel” Ontwikkelingshulp? Zo verging het ons
en ook de meesten van U; elk met zijn eigen variaties..
Meedoen en veranderen was toen vanzelfsprekend
Nee
zeg ons en onze ouders niet dat wij niet met onze tijd meegingen! We zetten
onze huizen vol apparaten en hadden er veel plezier mee. We lieten de kerk voor
wat ze was en genoten en feestten. Het kon immers niet op.
Hoezo
was veranderen moeilijk? Nee toch, hoogstens een beetje voor onze grootouders
die licht verontrust naar onze capriolen keken. Die vooruitgang was wel wat
vermoeiend, maar vooral “prettig vermoeiend”. De uitschieters die echt aan de
drank en drugs gingen zagen we steeds meer in de straten van de grote steden
opduiken… De eerste symptomen van een overgekookte maatschappij. Door een
toeval werden wij de “pleegouders” van een drugsverslaafd meisje dat op straat
werd gevonden. We namen haar in huis en werden officiële pleegouders. Zo kregen
wij in een klap echt zicht op de drugsscene van Nijmegen. Wat een
verbijsterende ervaring werd voor ons; gelukkig werd de pleegdochter na jaren
clean en ging uit huis. En wij deden nog vele jaren opvangwerk, naast onze
banen… Zo zagen we ook wat beter hoe de
wereld echt over ging, via onze contacten met hulpverlening, politie en verongelukte
kids van vele leeftijden..
Dat
wennen aan die nieuwe technologie en die moderniteit om ons heen, dat ging onze
generatie toch eigenlijk zeer gemakkelijk af. De wereld werd er in vele
opzichten comfortabeler en ook leuker door.. Veranderen was vooral fun, voor de
meesten.
Het fraaie gebouw vertoonde wat
haarscheurtjes
Het
gevoel dat het verkeerd zou kunnen aflopen, kwam steeds vaker op. Maar we
dachten enkel aan wat verkeerd lopen met “de geestelijke waarden”, met onze
samenleving en natuurlijk niet met onze welvaart en de vooruitgang. En dat
bleek een grote vergissing!
Details
van die opgang naar de huidige crisis(sen) bespaar ik u hier. Het veranderen
werd nog intensiever, maar nu leek de richting omgekeerd… De groei nam af,
banken gingen failliet, de schulden bleken overal te zijn en werden enorm, het
lenen werd duur, hele sectoren gingen ten onder en de WW was volop terug… En de
stille, verre en arme wereld van vroeger werd luid, concurrerend en deels ook terroristisch en ons vijandig
gezind. We kregen in huis ook nog de pest aan niet-geïntegreerde immigranten,
en aan hoofddoekjes.
De
schok van 9/11, een mislukkende oorlog in Afghanistan, een nieuwe grootmacht in
wording China (die weinig verantwoordelijkheid wilde), een tot op het bot
verdeelde VS, een krakende EU die de weg kwijtraakte en “bijna-exits uit de
eurozone”…
Veranderen werd zwaar en naar; ja, zelfs niet
meer te verdragen!
Zo
werd veranderen een grote narigheid en we begonnen met vechten over wie moest
worden gekort en waarmee… De hele politiek raakte op drift en liep enkel nog op
de brandstof die “populisme” heet. Het open landje aan de Noordzee werd
onherkenbaar: een grijs land met een ongelukkige jeugd en veel, vaak klagende, oude mensen.
Autofabrieken sloten, de bouwsector stortte in, kleinkinderen verloren hun
beurzen en moesten echt vakken vullen en Nederlanders gingen weer met
honderdduizenden emigreren. En de droom van een machtig Europa dat iets had in
te brengen in de wereld verdampte snel. Men maakte steeds vaker vergelijkingen
met de 20-er en 30-er jaren van de 20e-eeuw, toen onze grootouders
“50-ers” waren… Dit was voor ons onbekend land, iets van horen zeggen en veel
erger dan we ooit begrepen hadden!
-En nu weer racen naar
(over)morgen?
Aan
overmorgen denken komt bij sommigen van ons enkel op, omdat ze graag uit
“vandaag” willen ontsnappen. Dus uit frustratie dat het maar niet beter wordt
en omdat ons nog vaak “nog erger” wordt beloofd… Of zijn er ook onder u, die wél meer willen
weten over wat ons wacht, volgens managers van reputatie en wetenschappers en
techneuten van naam en faam? Het kan mogelijk toch ontspannend zijn, en ,-wie
weet-, ons zelfs wat geruststellen?
Of
vindt u het zo wel genoeg geweest en wacht u liever, in uw hoekje, af wat er
aan gaat komen. Immers, zei de grapjas: “Op het kerkhof vind je maar weinig
high-tech”. Al hoorde ik al van elektronische palen op het giga-cimetière Saint
Pierre in Marseille waarmee u informatie kunt opvragen over deze (ook mooie!)
plek en waarmee u natuurlijk ook de overledene kunt vinden die u met een gebedje
en/of een bloemetje wil eren. Hoorde u ook van tombes met beeldscherm waarop u
beelden en geluid kunt vinden van hen in die tombe, die u voorgingen? Daarvoor moet u naar de VS natuurlijk… Er schijnen daar
ook mensen te zijn die hun hele leven, van uur tot uur, filmen en in geluid
vast leggen. En ook alle papier documenteren. Een woont er in Californië in een
huis vol met elektronica en met toegang tot een giga-computer. Gesponsord door
Google c.s. natuurlijk en ook voor de wetenschap, heeft hij besloten alles te
doen registreren van zijn leven… Het gebeurt echt, nu al jaren, en
wetenschappers zijn er gek van!
-U hebt genoeg aan die
veranderingen van gisteren?
Zijn
uw gevoelens nu nog negatief over de komende veranderingen, dan neemt het u
niemand kwalijk dat u liever niet verder leest en iets leukers gaat doen.
Blijft
u echter toch nog even nieuwsgierig en denkt u dat het toch beter is om iets
van de wereld van uw kleinkinderen, dus van (over)morgen, te kunnen begrijpen?
Lees dan verder. Want je kunt de wereld, met al zijn feilen en narigheid, ook
anders zien en je zelfs amuseren met die eeuwige veranderingen. Die sommigen ook
nog vooruitgang durven te noemen.
Let
wel: we gaan hierna niet aan wazige profetieën doen, maar kijken naar wat zo’n
100 echte kenners, professionals elk van “hun stukje van morgen”, aan ons
durven voor te leggen. We beperken ons tot de komende 25 jaren… Niet heel ver
weg en ook nog deels, binnen ons bereik, met enig geluk.
Zij
gaven bij die publicatie van hun wijsheid (in het kader van het z.g. Techcastprojekt;
site: techcast.org) ook “de waarschijnlijkheid van optreden aan” en ook “de
omvang/de impact (dmv een inschatting van de marktomvang)”. Geen enkele
genoemde ontwikkeling is een echte nieuwigheid; alles is nu al in onderzoek
en/of ontwikkeling. Echte ontdekkingen laten we voor wat ze zijn: vooral
toevalstreffers en dus niet voorspelbaar.
Want
zeg nou zelf: als u alles wat eerder aan de orde kwam, zelf al heeft mogen
(moeten?) meemaken, dan kunt u eigenlijk niet echt schrikken van wat volgt. U
bent immers een echte ervaringsdeskundige, een oude rot in het levensvak, dat
is zeker!
-Een nieuwe economische hausse en
een technologische revolutie
Zo
heet het artikel van ene Wiliam Halal (!) van de Georg Washington Universiteit
en de Universiteit van Bangkok en ook actief bij Tech Cast LLC. En U moet het
ook doen met mijn interpretatie en (beperkte) inzicht en ook met mijn luchtige
en afstandelijke manier van verwoording, waarbij ik wat “humor en/of lichtheid”
niet zal schuwen. Let’s go dus…
Ziehier het overzicht van de
zeven gebieden van veranderingen voor de komende 25 jaren. De uitwerking van “1.Medisch
en biogenetisch” en 2.Transport gaan als “smaakmakers” mee met deze blog. Dit hoofdstuk
werd namelijk over twee blogs verdeeld; de vijf resterende gebieden volgen over
een week.
De
gebieden:
1.Medisch en biogenetisch
2.Transport
3.Energie en milieu
4.Ruimtevaart
5.Productieprocessen en robotica
6.Informatietechnologie
7.E-commerce
1.Medisch
en biogenetisch
In
veel opzichten de spannendste sector, met grote implicaties. Beter en langer leven dus, maar dus ook duurdere,
langer levende oudjes…. Het lijkt dus dé politieke sector te worden. Overal ,
ook in Nederland, is het een enorme budgetpost en stijgen de uitgaven jaarlijks
met minstens 5%... En dan tel ik niet eens het eigen risico en de eigen bijdragen
mee. De omvang hangt natuurlijk ook af van de budgetten voor medische research en
ook het aantal onderzoekers dat wereldwijd op dit gebied werkt. Hen bij de
overheid en hen bij de medische industrie: het zijn er nu miljoenen! Geld is
hier bijna alles en niet genoeg geld betekent, uitstel en achterlopen..
-Wel,
de medische hulpverleners gaan ons vanaf 2015 verblijden met consulten per telefoon… U hoeft niet meer in de wachtkamer: u wordt
gebeld als u aan de beurt bent. De (wat duurdere) concurrerende dokter is er mogelijk
“metéen” voor u… Het gaat via de camera van uw PC die ook uw medische kaart
even meestuurt, naar de PC van ome dokter. Die dan zo ook bij al uw eerdere en
beveiligde data kan komen. Het recept gaat via het “touwtje” naar uw apotheek
die het desgewenst bij u thuis laat bezorgen (of elders). Dus de dokter, dat
wordt een front en een back-office… Het back-office is de bij de dokter “thuis”,
als U moet langskomen, al het andere gaat “op afstand”.
-Zo
rond 2020 kan men u ook een soort van telefoon meegeven (óf een apps laden op uw
telefoon) en wat sensoren op u plakken en
zo uw lichaam continu monitoren. Of u een cameraatje laten inslikken, als u
wat maag- of buikklachten heeft.. Uw dokter krijgt die data toegezonden, zelfs (semi)-continu,
en kijkt als hij dat wil. Of meteen, als er bij hem een piepje gaat. Vele
waarden worden zo statistisch nauwkeurig en betrouwbaar gemeten en u bent onder
veilig medisch toezicht.. Het voorkomt mogelijk ook wat van die dure lab-analyses
van nu…
-Wat
dacht u van medicijnen op maat? Niet
die standaarddoses, maar precies wat u moet hebben? Goedkoper qua hoeveelheid
materiaal en gezonder: want met minder bijwerkingen… De dokter geeft het aan,
de apotheker maakt of bestelt het en u slikt… Dit kan er zijn rond 2020.
-Kunstmatige organen, dus kleine ingebouwde of meegedragen apparaten kunt u
verwachten rond 2025; een vitale uitbreiding na de bril, het hoorapparaat, het
stoma en de pacemaker. Nu elektro-mechanische nieuwe nieren, longen en
dergelijke. Super-protheses dus; op naar The Bionic Man!
-Gekweekte “nieuwe” organen uit uw
stamcellen zullen mogelijk zijn rond 2030. U kunt nu al bot voor uw reparaties
bestellen bij Nederlandse bedrijven, U levert wat eigen materiaal en men kweekt
het voor u. Daarna wordt “het nieuw en op maat gemaakte onderdeel” er bij u ingemonteerd,
in het ziekenhuis.
-Kanker genezen moet rond 2025 mogelijk
zijn. Deze belangrijke doodsoorzaak met al zijn angsten verdwijnt omdat de
miljarden investeringen resultaat opleveren. What’s up next?
-Gentherapie is er ook vanaf 2025. Men
vervangt dan “ziekmakende genen”, ook preventief, waardoor u erfelijke
afwijkingen/ziekten kunt vermijden.
-Het kiezen van het geslacht van uw
volgende kind is niks moeilijk meer rond 2035. Of nog wel, maar dan door
grenzen gesteld door de wetgever.
-Waarom
dus ook geen genetisch voedsel om u
gezond te houden in 2030 en niet ook geen substantiële
levensverlenging in 2040?
Tja,
u begrijpt, dat hier wel eens het verschil zou kunnen ontstaan voor de happy
few (and rich) en de armere donders… Het
verschil in levensverwachting, dat er nu ook is door verschil in werk, voedsel
en woning en opleiding… zou dus dan nog verder oplopen.
De
medische verzorging met zijn “twee snelheden”, die eigenlijk al bestaat (neem
de VS en ook steeds vaker Europa, om maar niet over arme landen te spreken),
neemt verder toe.
Gezondheid
wordt nog meer dan nu, een geldkwestie en idem het prettig oud worden met een
mooi pensioen. Je kunt het pensioen met de leeftijd-staffeling al voelen
aankomen.. Politici maak uw borst dus maar weer nat!
De
morele/ethische bezwaren die sommigen hier zien, laat ik voor wat ze zijn. Dat
is ook wat China c.s. doet: daar ziet men geen enkel beletsel. Dus gaat men
daar snel verder terwijl in Europa de ethische commissies jarenlang debatteren…
De
euthanasie discussies zullen blijven maar nu vergezeld gaan van veel bredere
van discussies over : hoe ver gaan we medisch nog bij ziekte en behandeling?
Denk aan de 80.000 euro maximaal voor een extra levensjaar, die een Nederlandse
commissie al eens adviseerde. Jong en oud zullen vanuit hun (economische) posities
gaan meedoen en dat zal zijn weerslag vinden in de politieke structuren.
Nederland heeft nu al zijn aanstormende 50-plus partij.. De generaties staan
dus vaker “naast” en soms “tegenover” elkaar! Een nieuwe kijk op de aloude
solidariteit…
2.Het
transport
-En
full-electrics zijn er in 2030 veel.
Dus dan rijden we vooral op elektriciteit… Die wordt gemaakt uit (gas,
olie,uranium of wind, zon of waterkracht + ??)
en die wordt opgeslagen in stuwmeren (uit eerder opgepompt water),
superbatterijen of ?? En er moeten ook nogal
wat dingen worden omgebouwd…. Laadpunten en batterijen zijn de “narrow passes”.
-De
waterstofauto rijdt ook al in 2020;
dan zijn de gevaarlijke kanten er afgehaald. Dan rijdt u op gas dat uit water
is gemaakt…ook met energie natuurlijk! En daar moet nog wel wat voor worden
omgebouwd hier en daar (veiligheid,tanken, parkeren…). Het kan ook met de
brandstofcel een gasfabriekje in het voertuig.. Er is al een aansteker op dit
principe.
-Intelligente auto’s zijn er al en echte
komen er snel aan voor 2020 mogelijk al. In Californië rijden nu al auto’s
zonder chauffeur. U rijdt al safe achteruit en parkeert al zonder kijken dus…
-Geautomatiseerde snelwegen zijn te
verwachten in 2025 met systemen die de chauffeur vervangen gaan er komen.
Netjes voort in de elektronische rijdende file..
-Hogesnelheidstreinen (> 400 km/uur,
en dus niet de Fyra) rijden er in 2030 ook al. China probeerde het maar moest
wat gas terug nemen recent; ook kinderziekten.
-Hypersonische vliegtuigen vliegen in
2035. Zeer snel (ver boven de 1000km/uur) daar hoog boven ons
-Vanaf
2025 zijn er ook een keur van kleine elektrische
voertuigen à la Segway, Smartjes, invalidenwagentjes, scooters, skates,
fietsen, etc. in gebruik.
-Vanaf
2030 zullen er ook veel kleine
vliegtuigjes komen voor privégebruik. Een soort vliegende Smartjes..
Dat er steeds meer op zuinigheid zal worden gelet is duidelijk, maar als het elektriciteit
en waterstof wordt is het transport van die dure olie nog niet weg… Want die is
nodig om aan die (dan ook duurdere) elektriciteit te gaan: die moet namelijk worden
opgewekt! Dat is het echte vraagstuk. Dus: een zonnepaneeltje op het dak
misschien?
En
wat doen we met die zware vrachtauto’s met hun honderden pk diesels? Marseille
heeft sinds enkel jaren een elektrische veerpont in de haven (met veel
storingen!) en sinds kort ook twee kleine full electric bussen die rond de Vieux
Port rijden.
Als je in
het garagevak werkt wachten je nog heel veel veranderingen! Van plofmotor + elektromotor naar de pure elektromotor, en dan weer naar de brandstofcelmotor?
Dat zal niet meevallen. Ook de gigantische aanpassingen aan de infrastructuur
zullen veel mensen bezig gaan houden. Een tankstationshouder is dus gewaarschuwd
en ook zij die in de olielogistiek zitten. Autofabrikanten staan ook opnieuw voor zeer grote investeringen in R&D
en productie-plants. En dat in Europa in een dalende markt.. Zal de auto dan al
met al zo goedkoop worden, dat die weer het openbaar vervoer gaat
beconcurreren? Want de (stads)lucht werd eindelijk schoner en elektro-auto's
vervuilen niet?
De chauffeurs
van de auto’s krijgen het ogenschijnlijk gemakkelijker: nu rijden er al
auto’s zonder chauffeur in Californië! De auto doet het allemaal zelf… er komt weer
veel meer automatiek op ons af. Fors wennen voor de oudere chauffeurs! En wat
dacht u van rijbewijs en rijexamen?
Wat
later wachten er ons de (semi)-automatische
autowegen, waar u als het ware in een bewegende file gaat rijden terwijl u
een boekje leest of met de familie bij praat.
Ver vliegen wordt dus veel minder ver: reistijden met hypersonische vliegers
gaan terug tot de helft of zo. Parijs-LA dus in 5 uurtjes? Dat is de tijd die
nu de TGV naar Brussel neemt vanuit Marseille. Dus zal het verre toerisme weer
gaan toenemen en ook zakenmensen verliezen weer minder reistijd. We vliegen dan
in superlichte en zuinige Dreamliners? Met betere batterijen? Maar wel nog op
die dure kerosine? Nog grotere kisten dan de A380? Of net niet? Elektrisch zit
er (nog) niet in vanwege die zware batterijen? Maar boven de wolken schijnt de
zon toch? Toch hybride vliegers dus? De gigantische strijd en omslag in de
vliegtuigindustrie die we al jaren meemaken tussen Airbus en Boeing zal nog
feller worden?
Waarom
dus ook niet meer stadsvliegen of
regionaal vliegen met kleine vliegtuigjes, ook dat is zegt men dichtbij.
Dan krijgen we dus zwevende stoplichten en luchtfiles? In New York is het met
die helitaxi’s nu al uitkijken geblazen. Het moet zo zijn dat een vliegbrevet
straks met die hooggeautomatiseerde kleine vliegtuigjes (de grote vliegen al
lang op de computer) een peulenschilletje is. Dus uw kleinkinderen uit de regio
hoek landen gewoon op het dak van uw
bejaardentehuis bij hun bezoek! En u wordt mee uit genomen voor een hoog
zondagsreisje naar een resto aan het strand!
De TGV
gaat straks ook 50% of meer sneller. Dus van Wuhan naar Peking gaat u dan
in een paar uurtjes. En Marseille-Brussel doet u in een kleine drie uurtjes.
Een helse concurrentie is dus voorspelbaar op de middellange afstanden. Waarop
de auto het zal blijven verliezen? Of komen er straks ook grote snelle bussen
(en concurrerende) op die
geautomatiseerde autowegen? En viert de auto elektrische dan weer zijn
come-back?
Wij
maken hier nu al met regelmaat de keuze
tussen vliegen, TGV of de linebus! Alles staat hier voor de deur en de SNCF
gaat nu ook vervoer doen in linebussen!
Nu rest er nog de mens die even boodschappen wil doen of even in het dorp naar wat
verder wonende vrienden of familie wil
gaan. Gaan we dat ook doen straks in een soort van Segways? Of fraaie
rolstoeltjes met bagagemogelijkheid? Of wint het de elektrische dorpstaxi en
zet het boodschappen laten bezorgen door? Want shoppen doet u straks heel slim en goedkoop met de nieuwste PC en
daarmee geeft u ook de bezorgopdracht etc. Wat nu al kan..
Kortom: voor de reizende mens wordt het veel
aangenamer maar er zal veel blijven veranderen. En de nu al opkomende keuzeproblemen aangaande: “waar koop ik mijn ticket” (trein of vlieger
etc.) en “wil ik nog een xx-auto of ga ik verder met “gehuurd” vervoer” worden
mogelijk nog wat lastiger. Wij wonen in de stad zonder auto en weten na drie
jaar dat het voor ons dé oplossing is. Maar we kozen dan ook 5 jaar geleden
voor een appartement op 50 meter van TGV, metro en bussen en op 20 bus-minuten
van het vliegveld. Ideaal en supergoedkoop, so far!
-Voor
ongeduldige: ook een voorschotje op de epiloog van volgende week.
-EPILOOG
Succes en implementatiesnelheid hangen sterk
af van economische en mode/trend-achtige
factoren. Als iets nieuws simpelweg en zonder veel omringende investeringen
een duurdere oplossing vervangt, zal het zeer snel gaan. Denk aan goedkoop
vliegen als concurrent voor de trein en idem concurrentie door de linebussen. Of
een nieuw goedkoper medicament. Moet er veel qua infrastructuur voor veranderd of gerealiseerd worden, dan zijn
investeringen nodig en dus ook, (voor de financiering daarvan), een interessant
cash-flowprofiel. Denk maar aan die all-electric auto’s met hun speciale
laadstations.
Er is ook sprake van interactie tussen de ontwikkelingen: de ene verdringt de andere of
beïnvloedt die in bepaalde mate. Zie “Energie en milieu” en “Transport en ook “
Robotica” en “Medisch en biogenetisch”.
De visie (en het vertrouwen!) aangaande groei en economisch klimaat zijn essentieel voor “de snelheid van
de vooruitgang”. Bij dit alles is enkel
westers denken een ware valkuil; de verschillen tussen regio zijn
wereldwijd groot en daarmee ook de implementatiesnelheid. In Afrika zijn in 20
jaar of zo meer dan de helft van de inwoners voorzien van mobieltjes. Want een
antenne voor mobiele communicatie plaatsen is veel goedkoper en sneller te doen
dan een heel telefoonkabelnet aanleggen.. Dus inschatting van succes hangt ook sterk af van regio’s en ontwikkelingsniveaus.
Naarmate West-Europa dieper
wegzakt in de crisis, zal het tempo van de veranderingen lager kunnen zijn…
Ook toenemend protectionisme en nationalisme spelen een rol bij veranderingen
en expansies. Rampen van grote omvang,
oorlogen, grote sociale onrust en
pandemieën kunnen trendbreuken veroorzaken. Zie Fukushima in Japan. Ook de
Dreamlinerproblemen laten zien dat de techniek kan falen, zoals ook bij de 747
lang geleden (motorenpanne) gebeurde. Maar het werd later een groot succes..
Vele hebben de indruk dat nu alles breder, intensiever én sneller gaat dan
vroeger. Is dat objectief gezien zo of is dat onze wat vermoeide perceptie? Een
belangrijk objectief verschil is dat er nu miljoenen researchers en techneuten
wereldwijd in rigide concurrentie en soms in nauwe samenwerking tegelijk bezig
zijn… Dat zijn er dus tientallen meer dan
vroeger en in fellere concurrentie!
Volgens
Darwin zijn wij ons nu al aan het aanpassen:
is dat wat we zien bij onze rappe kleinkinderen? Brengt dit hoge veranderingstempo
ons ook sneller bij “een nieuwe mens” die
later met wat ons nu bedrukt, hartelijk zal lachen? Zoals wij lachten bij het
horen over die grote schrik, die de eerste auto’s ooit veroorzaakten?
Zo gezien zijn er best wat vraagtekens te plaatsen bij die snelheid
van veranderen.. Maar de trend blijft en dus zal het er toch ooit van komen… En
pas op: er zijn experts die wijzen op de enorme kansen die hier liggen; dus zij
zien de nieuwigheden vooral ook als
stimulans voor groei en minder werkelozen…
Vervolg: De vijf resterende
sectoren treft u aan in de blog van 16 febr.
Maar,
De zon beschijnt alle kerkhoven ter wereld en
weet als geen ander wat vooruitgang is. Ze zag dat wij westerlingen een eeuw
geleden de 50 net haalden en nu met 75 nog vaak fit rondspringen. Ook kent ze de levensverwachtingen van de
grote aardse meerderheid: zeker 15 jaren minder dan die van “ons”. Zou zij
kunnen berekenen wat het totaal van dat ouder worden en al die nieuwe mensen
gaat betekenen? Experts zeggen dat we, einde 21e eeuw, de 9 miljard
halen (+28%) en dan de bevolking dan weer zou gaan zakken. Alles zonder met grote
rampen en wereldoorlogen te rekenen.
Ze
kent ook de “Dokters zonder grenzen” en de luxe klinieken voor “cosmetische
verbouwingen”
Ook
ziet ze het toenemende tekort aan (para)-medici in de westerse wereld en ze ziet
ons dokters van elders werven. Ze ziet ons aan genen rommelen, organen
vervangen of repareren en streven naar het eeuwige leven. En vraagt zich af hoe
dat alles betaald gaat worden. En dus ook hoe de westerse mensheid gaat denken
over ouderdom, geneeskunde zonder grenzen en hoever doorleven… Ze neemt de
oplopende spanningen tussen jonge en oud waar en tussen arm en rijk en het
baart haar wat zorgen.
Maar
zij blijft gewoon bijdragen aan onze gezondheid met veel lekkere zonneschijn en
als onverslaanbare leverancier van vitamine D (wat de zon onder uw huid doet
ontstaan!). En dan zijn er ook nog de zonnepanelen en de zonneboilers..
Intussen
ziet ze ook, -zij het op wat eerbiedige afstand-, van alles om haar heen
vliegen en steeds maar sneller.. Ook ziet ze onze aardse voertuigen versnellen
en dan weer lang stilstaan. En ze schudt haar hoofd over al die haastige
mensjes.
Veranderen
zag ze veel en het kan haar dus niet verbazen. Want de mensheid bleef maar
vernieuwen en veranderen en overleefde het steeds. Succes en ellende kwamen er
bij voor. Dus echt bezorgd is ze niet over ons… De zon kan ons ook hierbij
gerust stellen; laat u door haar dus
troosten en opbeuren. Dus ga naar buiten
en zoek een warm plekje.
En
ik wens u maar weer veel mooi weertje toe!
9 februari 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten