Totaal aantal pageviews

zaterdag 23 februari 2013

L’EXCEPTION FRANÇAISE



HET LEVEN VAN DE FRANSE EX-PRESIDENTEN
Elke oud-president kost de Franse staat ca. 2 miljoen per jaar: hij heeft recht op een bureau met personeel in Parijs, auto met chauffeur, beveiliging en gratis reizen met Frans vervoer…  En in het buitenland logeren ze op de Franse ambassade natuurlijk. Sarkozy heeft een zeer fraai appartement ter beschikking 320 m2 met 11 kamers met prachtige schilderijen. Huurwaarde 15.000 euro per maand. Ook heeft hij een kabinetschef, een diplomatieke adviseur, een adviseur communicatie, twee secretaresses en een intendant.  Plus een permanente equipe politiebescherming. Wat zijn Carla ook heeft, voor hun privé-appartement. En voor alle duidelijkheid: dit is voor het leven! Nu zijn er dus ook nog Giscard D’Estaing en Chirac die zo leven… Zo gaat er nu jaarlijks zo’n kleine 10 miljoen in rook op. Maar de echte centjes komen vooral van het levenslange lidmaatschap van de Conseil Constitutionel: dat doet 12.000 euro per maand. Chirac kan dat nu niet meer door ziekte, maar Giscard en Sarkozy wel. Hollande heeft dat laatste nu voor de toekomst (en dus zichzelf) afgeschaft. En natuurlijk: hun eigen inkomen is er ook naast dit pensioen dat ze levenslang krijgen. Duur, inderdaad. Maar deze ex-en worden nog vaak diplomatiek ingezet.. Vaak hebben ze nog een interessant telefoonboekje en een imposant netwerk. Wat niet zelden zeer van pas kan komen. Voor actieve politici en ook voor het bedrijfsleven. En dat kan ook een hoop opleveren!
Zo, nu begrijpen we dus nog beter waarom er zo hard om deze baan wordt gevochten!
 

DE STATISTIEK VAN HET FRANSE GEVANG
De bezettingsgraad van de Franse gevangenissen is zo’n kleine 120%...  Mede omdat het aantal wachtende op een oordeel, ca 25% van de opgeslotenen betreft. Maar vooral omdat het totale aantal gevangen personen opliep van 61.000 in 2008 naar nu 67.000 in 2013.. Dus iets van +10% in 5 jaar! Ai!  Daar komt dan nog bij dat het aantal wachtende op een oordeel van 2005 tot nu terugliep van 35% naar 25%...  Dus eigenlijk nog flink meer stoute mensen!

De nieuwe overheid stelt nu voor andere straffen op te leggen: alternatieve straffen voor lichte misdrijven, sommige delicten niet meer te straffen, andere in boetes om te zetten etc. Tja, dat is altijd wat pikant: het probleem oplossen door sommige zaken geen echt misdrijf meer te achten… Maar dat vermindert niet de misdaad natuurlijk. Kun je niet beter de rechterlijke macht wat versnellen of de procedures wat stroomlijnen misschien?  Want als het aantal blijft groeien is dat toch ooit ook nodig… Maar nu ben ik te slim het probleem aan het op lossen. Want ik weet uit mijn adviespraktijk, dat een voorraad “aanvragen” (vergunning, uitkering etc.) in de ambtelijke sfeer (die de doorlooptijd dus verlengt) daar altijd moet worden opgelost met méér ambtenaren… Ook als die voorraad ooit ontstond door een tijdelijk stuwmeer van aanvragen, vaak bij een wetswijziging. En ik zweer het u, ik zag ooit dat er meer mensen aan het werk werden gezet wat ook echt hielp: de voorraad was in een jaar weg… Maar daarna waren er ook ambtenaren zonder werk: want het aantal aanvragen bleef niet eens op oude peil, maar het begon zelfs te zakken! Soms zijn mechanismen niet echt uit te leggen omdat het ambtelijke oor niet wil luisteren! Ook vanwege politieke motieven.

DIE RADARS DAT IS KASSA!
Het zijn er nu nog “maar” 4000 maar er komen er in 2013 nog 2600 bij! Feest dus voor de schatkist die naar het verluidt zo’n 713 miljoen euro gaan ophalen! Bij deze poen zit veel meer buitenlands geld want Parijs kreeg in de gaten dat ook die niet-Fransen erg hard over les autoroutes scheuren… Om van dat sukkelen thuis uit te kuren natuurlijk. Wel dat gaat een dure bevlieging worden in het vervolg. U bent gewaarschuwd al hopen we natuurlijk dat u flink door rijdt. Dan hoeven wij niet zo veel te bezuinigen in de toekomst. In Marseille, de hel van de parkeerwereld, is het nu ook raak: de agenten lopen met nieuwe apparaatjes rond met GPS er op. Staat u fout dan tikt de agent enkel nog uw kenteken in en de rest is automatique… Het apparaatje stuurt de bon direct naar een computer die er voor zorgt dat u die snel in de bus aantreft. Dit heeft ook alles van doen met MP 2013, cultuur hoofdstad van Europa… U kunt dus  uw auto beter thuis laten of op het vliegveld parkeren en dan de shuttle nemen. Gratis tip!
Tenslotte, stort zich nu ook een leger spoorwegagenten op de treinreizigers: zo’n 13% van hen rijdt namelijk zwart… En dat moet in een jaar terug naar 10% vindt de SNCF! Dus ook in het openbare vervoer is het zondigen nu duur geworden: al is 35 euro boete eigenlijk nog bescheiden… Want dat is vaak minder betalen dan de prijs van het reeds zwart afgelegde circuit op het moment van “gepakt worden”? Het blijft dus nog vaak Big Business!
Kortom:  Frankrijk wordt aanzienlijk duurder voor de zondaren onder ons…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten