HET LEVEN VAN DE FRANSE
EX-PRESIDENTEN
Elke oud-president kost de Franse staat ca. 2 miljoen per jaar: hij heeft recht op een bureau met personeel in Parijs,
auto met chauffeur, beveiliging en gratis reizen met Frans vervoer… En in het buitenland logeren ze op de Franse
ambassade natuurlijk. Sarkozy heeft een zeer fraai appartement ter beschikking
320 m2 met 11 kamers met prachtige schilderijen. Huurwaarde 15.000 euro per
maand. Ook heeft hij een kabinetschef, een diplomatieke adviseur, een adviseur
communicatie, twee secretaresses en een intendant. Plus een permanente equipe
politiebescherming. Wat zijn Carla ook heeft, voor hun privé-appartement. En
voor alle duidelijkheid: dit is voor het leven! Nu zijn er dus ook nog Giscard
D’Estaing en Chirac die zo leven… Zo gaat er nu jaarlijks zo’n kleine 10
miljoen in rook op. Maar de echte centjes komen vooral van het levenslange
lidmaatschap van de Conseil Constitutionel: dat doet 12.000 euro per maand.
Chirac kan dat nu niet meer door ziekte, maar Giscard en Sarkozy wel. Hollande
heeft dat laatste nu voor de toekomst (en dus zichzelf) afgeschaft. En
natuurlijk: hun eigen inkomen is er ook naast dit pensioen dat ze levenslang
krijgen. Duur, inderdaad. Maar deze ex-en worden nog vaak diplomatiek ingezet..
Vaak hebben ze nog een interessant telefoonboekje en een imposant netwerk. Wat
niet zelden zeer van pas kan komen. Voor actieve politici en ook voor het
bedrijfsleven. En dat kan ook een hoop opleveren!
Zo, nu begrijpen we dus nog beter
waarom er zo hard om deze baan wordt gevochten!
DE STATISTIEK VAN HET FRANSE
GEVANG
De bezettingsgraad van de Franse gevangenissen is zo’n kleine 120%...
Mede omdat het aantal wachtende op een oordeel, ca 25% van de
opgeslotenen betreft. Maar vooral omdat het totale aantal gevangen personen
opliep van 61.000 in 2008 naar nu 67.000 in 2013.. Dus iets van +10% in 5 jaar!
Ai! Daar komt dan nog bij dat het aantal
wachtende op een oordeel van 2005 tot nu terugliep van 35% naar 25%... Dus eigenlijk nog flink meer stoute mensen!
De nieuwe overheid stelt nu
voor andere straffen op te leggen: alternatieve straffen voor lichte
misdrijven, sommige delicten niet meer te straffen, andere in boetes om te
zetten etc. Tja, dat is altijd wat pikant: het probleem oplossen door sommige
zaken geen echt misdrijf meer te achten… Maar dat vermindert niet de misdaad
natuurlijk. Kun je niet beter de rechterlijke macht wat versnellen of de
procedures wat stroomlijnen misschien?
Want als het aantal blijft groeien is dat toch ooit ook nodig… Maar nu
ben ik te slim het probleem aan het op lossen. Want ik weet uit mijn
adviespraktijk, dat een voorraad “aanvragen” (vergunning, uitkering etc.) in de
ambtelijke sfeer (die de doorlooptijd dus verlengt) daar altijd moet worden
opgelost met méér ambtenaren… Ook als die voorraad ooit ontstond door een
tijdelijk stuwmeer van aanvragen, vaak bij een wetswijziging. En ik zweer het
u, ik zag ooit dat er meer mensen aan het werk werden gezet wat ook echt hielp:
de voorraad was in een jaar weg… Maar daarna waren er ook ambtenaren zonder
werk: want het aantal aanvragen bleef niet eens op oude peil, maar het begon
zelfs te zakken! Soms zijn mechanismen niet echt uit te leggen omdat het
ambtelijke oor niet wil luisteren! Ook vanwege politieke motieven.
DIE RADARS DAT IS KASSA!
Het zijn er nu nog “maar”
4000 maar er komen er in 2013 nog 2600 bij! Feest dus voor de schatkist die
naar het verluidt zo’n 713 miljoen euro gaan ophalen! Bij deze poen zit veel
meer buitenlands geld want Parijs kreeg in de gaten dat ook die niet-Fransen erg
hard over les autoroutes scheuren… Om van dat sukkelen thuis uit te kuren
natuurlijk. Wel dat gaat een dure bevlieging worden in het vervolg. U bent
gewaarschuwd al hopen we natuurlijk dat u flink door rijdt. Dan hoeven wij niet
zo veel te bezuinigen in de toekomst. In Marseille, de hel van de
parkeerwereld, is het nu ook raak: de agenten lopen met nieuwe apparaatjes rond
met GPS er op. Staat u fout dan tikt de agent enkel nog uw kenteken in en de
rest is automatique… Het apparaatje stuurt de bon direct naar een computer die
er voor zorgt dat u die snel in de bus aantreft. Dit heeft ook alles van doen
met MP 2013, cultuur hoofdstad van Europa… U kunt dus uw auto beter thuis laten of op het vliegveld
parkeren en dan de shuttle nemen. Gratis tip!
Tenslotte, stort zich nu ook
een leger spoorwegagenten op de treinreizigers: zo’n 13% van hen rijdt namelijk
zwart… En dat moet in een jaar terug naar 10% vindt de SNCF! Dus ook in het
openbare vervoer is het zondigen nu duur geworden: al is 35 euro boete eigenlijk
nog bescheiden… Want dat is vaak minder betalen dan de prijs van het reeds
zwart afgelegde circuit op het moment van “gepakt worden”? Het blijft dus nog
vaak Big Business!
Kortom: Frankrijk wordt aanzienlijk duurder voor de
zondaren onder ons…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten