DIE TGV’S ZIJN ZEER ROBUUST!
Ze zijn vaak al 32 jaar oud
en vervoerden 2 miljard reizigers. Ze werden door Alstohm ontworpen om zo’n 30
jaar mee te gaan, en dat valt nu dus reuze mee. Maar wat nu te doen met dit
onverwoestbare spul dat wel verouderd is qua comfort? Ze worden nu meer en meer ingezet voor
lowcost TGV en als extra-reserves gebruikt. Maar die goeie jongens van Alstohm
krijgen toch ook hun ordertjes: zo’n 35 TGV’s worden nu besteld die alle
moderne comfort hebben. Betere stoelen, betere verlichting etc. … Bijblijven is
nodig… Petje af voor deze Franse prestatie, dat ook!
DE WW IN FRANKRIJK EN
DUITSLAND
Kijk even naar de WW voor
leidinggevenden in beide landen; uitgaande van twee niveaus van functies.
Frankrijk Duitsland
Maandsal.br. 6000 13.000 6000 13.000 euro
Premie 384 778 165 165
WW-uitker. 3020 6161 2215 2215
Duidelijk zat dus: in
Duitsland krijgen beide salarisniveaus voor gelijke premies gelijke uitkeringen:
geen verband dus met hun salarishoogte! Hoe anders is het in Frankrijk waar het
verschil een factor twee is, maar ook in de betaalde premie! In Denemarken is
het verschil met de Fransen nog hoger: daar krijgen ze maar 1/3 van het salaris
aan WW-uitkering. Een troost is dat het hier maar gaat om ca 2,5% van de WW-ers
in de groep boven de 3000 euro… Over de duur van de WW zullen we het maar niet
hebben: die is in alle landen veel korter dan in Frankrijk. Het sociale
paradijs is in Frankrijk, zeker weten. Maar nu blijkt dat het betaald moet
worden met geleend geld… wat morgen weer peperduur kan worden.
AUTOFABRIEKEN? NIET SLUITEN
MAAR WEL LEEGLOOP..
De Italianen zeiden het
hardop: Fiat, Alfa Romeo en Maserati houden de capaciteit overeind om ze te
gebruiken om auto’s in Italië te maken en niet in het buitenland… En nu zegt
dat Peugeot en Opel ook al… En Renault onderhandelt al langer over open houden
, maar… onder conditie van betere productiviteit te verkrijgen van het
personeel en de vakbonden. Hun productie zakte van 2005 tot 2011 van 1,04
miljoen auto’s naar 646.000 en zijn personele omvang liep terug van 20.600 naar
9500. Dat is dus de nieuwe truc: die ook Peugeot nu al bekend maakte. Dat we
daar niet eerder op kwamen; een mix van “made in…” en harder werken tegen
hetzelfde salaris!
DE DIK-VERDIENENDE ARTIESTEN
Challenges inventariseerde
de verdienste in 2012 van de Franse toppers voor zover ín het Franse land
verdiend. Dus met verkopen van CD’s /DVD’s , met het draaien van hun muziek,
met het verkopen van entreekaartjes bij tournees en hun publicitaire
contracten (reclame etc.).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten