In J1, HAVENHANGAR, AAN DE NIEUWE
BOULEVARD, IN DE ZEE
In de grote havenhangaar die nu J1 is
gedoopt, kwamen in minder dan 1 maand na de opening van MP2013 al 40.000
personen kijken naar de honderden familiefoto’s. Die zijn er gekomen via de
site http://www.mp2013.fr/chercheursdemidi/ en het zijn
familiekiekjes van duizenden Marseillanen die elk apart genomen, zelden
bijzonderheden zijn. Maar als je de collectie, van nu 6500 foto’s, langs gaat wordt het “grootste foto-album van
de midi” een waar document van stad en bewoners. De actie heet dan ook “les
chercheurs de midi (de speurders van de midi) en men heeft het album in een
aantal hoofdstukken verdeeld. “Het eerst was ”Paysages” (landschappen) en eind
februari startte het hoofdstuk “Usages” (gewoonten) wat doelt op het “samen-leven”.
En daarna komt “Personnages” (personen) en dat zijn natuurlijk portretten van
de bewoners!
Het laat zien waar men woon(t)de en
werkte, en met wie en het staat natuurlijk ook bol van de bekende bouwwerken in
deze stad. Een waar volks-document gemaakt door hen zelf.. Een idee dat echt
past bij deze vrijgevochten bevolking die ook niets te verbergen heeft. Een
idee om te stelen…
ONS DIERBARE CENTRALE STATION: LA GARE
SAINT CHARLES
Het is nu 165 jaar oud
en werd dus geopend in 1848, na een veelbewogen bouwperiode die zelfs lange
onderbrekingen kende. Een koppige ingenieur ene Palin Talbot zorgde dat het er
uit eindelijk toch kwam en hijzelf de directeur kon worden van de spoorlijn
Paris-Lyon-Marseille, PLM dus. Toen stond er enkel de hoge “primitieve” stationshal
die nu een geclassificeerd monument is. Wij kijken er vanaf een 7e
etage op uit; het is ook een van de hogere punten van Marseille dat op heuvels
is gebouwd. Bij de opening was lang niet alles af, maar de Marseillanen waren
er talrijk om de eerste 172 km (retour) Marseille-Arles, in te wijden: de reis
duurde toen 5 uren. Wat nu, op een half uurtje na, de reistijd enkel is naar Brussel-Zuid. In
1857 was de verbinding met Parijs er ook en later kwamen er ook lijnen naar
Limoges en Genève. Daarna kwamen er de nodige regionale lijnen bij met een
apart goederenstation. Na WOII begint de echte bloei van dit station met nieuwe
perrons en een hoofdgebouw voor de nationale spoorwegen, SNCF genaamd. In 1962
werd de trein electrisch en in 1983 op Oudejaarsdag vielen er 2 doden en 32
gewonden. Bij een bomaanslag van de terreur-bandiet Carlos.. En even later die
avond klapte er nog een bom in Tain L’Hermitage die de TGV in tweeën deed
breken. Wat 3 doden en 13 gewonden eiste. Carlos schreef in 1982 een ultimatum
aan Deferre, de burgervader van de stad Marseille; maar men geloofde er niet al
te veel van. Tussen 1997 en 2007 werd het station ingrijpend verbouwd ook
vanwege het project TGV Mediterranée en het grote stadsproject Euromediterranée
wat het verrijkte met een ondergrondse parking. In 2007 komt de hal St.
Honnorat, het prachtige busstation erbij. Wij zien het van het terras. Veel
glas en ijzer en vol met bomen die bij nauwkeurig kijken, niet meer levend
zijn… En dus geen water hoeven onder het hoge dak van deze hal vol met winkels,
loketten en resto’s… En nu wordt er aan
de voorkant op de Square Narvik opgeknapt en bijgetrokken. Ook kregen we een
fraaie reizigersruimte van 100 m2: met een bibliotheek met 2500 boeken en een
leeshoek (!), een tentoonstellingsruimte, een klein resto en een kinderhoekje.
Ook bloemetjes zijn er te koop en in de lente komt er nog een terrasje bij! Ik
heb nu nog niets geschreven over de monumentale Art Nouveau-trap, die u, via de
Boulevard D’Athene, richting het centrum voert met zijn grote afdaling in meer
dan 100 treden. Mooi en historisch rijk genoeg voor een apart verhaal, een
volgende keer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten