WE GAAN WEER MEE
IN DE VAART DER VOLKEREN
Wij zijn de oudste stad van La France en stammen af van varende handelaren uit Phocea; met grieks en wat phoeniciërs bloed.. Deze stad was half 19e eeuw nog de ster van de mediterrane havens. Kinderen werden hier na hun geboorte direct met zeewater gewassen! Geen betere kapitein dan een geboren marseillaan dus.
Het zakte hier "even!" in: de crisis duurde hier eigenlijk een kleine eeuw. Maar nu hervindt de stad weer zijn (zee)-wortels. Lees hoe dat hier gaat!
BEZOEK: 5000 PASSAGIERS |
FRANSE KEUKEN KAN! |
Tot verrassing van vele, -en nogal eens met jaloezie gesausd-, zeiden 7 van de 10 cruise-toeristen, dat ze graag nog eens naar Marsalia willen komen! Langzaam werkt het vele tegengif dat werd gegeven aan de vele sceptici en de “Marseille-bashers”.
Eindelijk, na 1 miljard opbrengst uit het toerisme in 10 jaar en nu al een 1000-tal arbeidsplaatsen in de cruise-sector, moeten ze een toontje lager zingen.
FOR THE HAPPY FEW |
Marktstudies geven unaniem het groei-potentieel aan, wat bij sommige al leidde tot de droom “dat wij Barcelona voorbij zouden kunnen” op dit gebied. Ondanks die laatste stomme SNCM-staking die altijd weer leidde tot negatieve impact bij de cruiseboot-kapiteins. Die wel even genoeg kregen toen er enkele keren geen dragers in de cruise-terminal waren en er ook geen bus of taxi bij kon, omdat de stakers de toegang blokkeer-den..
Alles weer eens op slot gedraaid door de “deskundige” vakbond CGT… Maar steeds meer komt er opstand tegen hun wat al te gemakkelijk toegepaste “stakingsrecht”. Vaak denken ze ook nog dat ook ANDEREN mee moeten staken voor hún zaak.
LOODSBOOT |
ALLEMAAL NAAR MARSEILLE |
Intussen gaat de stad gestaag verder na weer 71 miljoen aan recente investeringen in terminals. Waardoor we nu al zes cruiseboten tegelijk, die van hier vertrekken (plus nog enkele dagbezoekers) kunnen laten aanmeren. In 2013 schoten we dus het 1e miljoen voorbij: het jaar 2013 eindigde met 1,2 miljoen cruisegasten.
FERRY LA MERIDIONALE |
NAAR DE OUDE KOLONIE |
We schoten toen naar plek 6 op de cruise-havenlijst van de Mare Nostrum. En het jaar begon met plekje 9! In 2014 moet het in de top 5 eindigen. Onze bestuurders maken het volgende rijtje: 2015: 1,6 miljoen passagiers en in 2020-2025 op naar 2,5 miljoen. Waar nu al Barcelona zit.. Het voorspelde groeicijfer van +18% (op naar 515 bootbezoeken) wordt nu gehaald. Zo’n 60 “departs” meer, (dus nu al 377) in 2014 ten opzichte van 2013. Wat daarbij opvalt is de sterke stijging in het bezoek “buiten het topseizoen”.
Uw blogger is ook GREETER: dus lid van een wereldwijde netwerk van "lokale gidsen" die bezoekers rondleiden. Voor nop en hopend op goed gezelschap. Het is een openbaring gebleken, het kan zeer "rewarding" zijn. Als deze stad je boeit is een dagje rondlopen in het oude en het nieuwe Marseille, met een walktalk van de mix "gisteren en nu", kennelijk voor zowel de bezoekers als de gids vaak een "very happy moment. Ik pik er vaak de Israëli's, de amerikanen en de Z-Aziaten uit... De grootste beloning is een lekkere lunch en mensen met smaak en historisch besef. De bedankjes per mail zijn altijd aangename en niet zelden ook ontroerende verrassingen. Het is echt aan te raden!
THE LITTLE ONE |
SEASIDE VIEW MUCEM |
SEASIDE GRAND MAJOR |
Het nieuwste haven project is het vergroten van de noordelijke ingang haveningang met + 50 meter, door drie dijken “te verkorten”. Want volgend jaar komt er al een hele grote die “Allure of the Seas” cruiseboat met zijn +6000 passagiers. Zo’n 350 meter lang, 62 m. breed en 70 meter hoog… Met 2700 cabines. En die zal liefst elke keer 6000 toeristen voor Marseille aanvoeren. Want tot nu toe beperkt de meteo (= de mistral vooral) nogal eens het veilig binnenkomen. Boven de 35 knopen dus een wind van +65 km/uur..
VOORZICHTIG MAAR! |
Waardoor we nu 20 bezoeken verliezen jaarlijks. Nu zijn 2/3 van de cruiseboten al langer dan 300 meter en dus moeten nu die twee dijken 50 meter korter en een golfslag-beschermingsdijk moet nou net 60 meter langer worden om die baren buiten te houden..
FERRIES CORSICA EN SARDINIË |
FERRIES MAGHREB |
De haven van Kopenhagen kon daartoe goede bewijzen aanleveren: merci Danemark! Dat grapje kost wel nog eens 35 miljoen… Maar daarna zijn wij een van de 5 havens ter wereld die bij dikke wind die dikke kanjers toch kunnen binnen laten.
ITS NOT A HOSPITAL! |
THE BEST THERE IS! |
Naast deze verbetering moet ook het passagiers-transport naar de
stad worden verbeterd. Te vaak loopt het vast en staan horden toeristen te lang
in de zon te bakken.. Er is nu al een boot die vanaf de cruiseterminal naar het
Mucem-museum passagiers aan- en afvoert, maar ook het busvervoer moet nog beter. Want
zo’n toerist laat per kop gauw zo’n 70 euro achter bij kort bezoek en al 160
euro indien de cruise begint en eindigt in Marseille…
THE CHAMPION! |
En dat is een leuke som bij een bootje van 6000 personen: van bijna een half miljoen tot wel 1 miljoen per cruiseboot! En dat doet vele marseillanen echt goed…
Dus hup: op naar de 2 miljoen per jaar!
NEEM EEN ABSINT-JE OP Z'N TIJD |
Niet alles gaat altijd goed, dat is geen nieuws voor ervaren reizigers. Dus een extra-zwemvestje is geen luxe. Maar het water van de Mare Nostrum aan de kant "le coucher" is niet slecht. Verder zijn zuid-franse kapiteins veruit de beste en zij laten nooit de brug over aan een grapjas. Garanties genoeg lijkt ons zo.. Maar let toch even op die prijs......
A VERY BAD ITALIAN DREAM |
PRIJSBEWUST! |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten