De term dateert uit de 19e eeuw en betekent
zoiets als ‘van hier en daar”, “van alles en nog wat” dus ook “wat bij elkaar
geraapt rommeltje”. Het is ook een brocante term, zoals elk ontwikkeld mens
wel weet. In dit stukje tekst mag u ook
denken aan “brood en spelen voor het volk” omdat het gaat over wat bij en door
de overheid, dus in publieke organisaties en bedrijven, soms wordt opgevoerd.
Een bont circus gevoed met veel zuidelijk temperament, archaïsche toestanden en
soms gewoon ordinaire lamlendigheid en “lichte verwaarlozing van zijn taken”…
Maire Gaudin: in zijn 4e termijn! |
waarvan we als aftrap enkele shots aan u tonen.
Marseille de demonstrant.
Sinds de Marseillaise zijn de bewoners "toujours dans la rue". Voor alles wat ontbreekt en alles wat verkeerd is!1 Op straat is het beter, omdat het altijd zonnig is. En omdat je op straat ontspannen praat. Ziehier wat aktie-foto's als "warming up"!
Hobby en amusement |
In roze mag het ook! |
Sommige ruiken wat er aan komt! |
Still going strong! |
Die typerend genoemd mogen worden voor een marseillaanse specialiteit, die in Frankrijk grote (en ook al daarbuiten!), bekendheid geniet! Zowel bewondering als afkeuring. En dat laatste begint het nu wat te winnen..
EEN SNCM - FERRY |
SNCM- collega uit Tunesië |
DE FERRIEHAVEN VAN DE MARE NOSTRUM |
Ná 35 uur werken.... |
SNCM-collega uit Algerije |
DE CONCUURENT! |
Wéér veel steungeld in SNCM pompen was geen optie meer. De
laatste donatie van 440 miljoen (ja, u leest het goed!) mocht niet van Brussel. Dus
die pret is ook al bedorven. SNCM moet aan Hollande (= aan ons dus) dat geld nu ook terugbetalen, maar
het is helaas… helemaal op! Het geloof in staatssteun als wondermiddel sleet opnieuw zeer, het
vertrouwen in de CGT-vakbond zakte nog meer af en concurrent Corsica
Ferries (die het vrij goed gaat, al is ze italiaans!) wacht nu op de klandizie van
SNCM…
II. Maar ook de sport ( dat is hier OM) kent hier het nodige bric-à-brac!
Le maire en forme! |
De eigenaresse van OM... |
Zoals het schitterende grondig vernieuwde Velodrome dat net klaar is. Een juweeltje van een stadion zelfs met europese maten gemeten! Zo’n 67 000 overdekte plaatsen voor het publiek onder een groot hemels uitzien dak. Met een fraai gat in het midden en nu ook nog een grasmat op “een kurk met zand mix”die ook nog 1 miljoen kostte. Maar het speelt lekker en is nu wereldtop kwaliteit…
Wie schetste onze verbazing toen er bij het gereedkomen een
enorme herrie uitbarstte tussen de Mairie (de eigenaar met haar lease-exploitatiebedrijf
Arema, van aannemer Bouyges, dat 30 jaar afbetaald moet worden), en Olympique
Marseille (notre OM) over de huurprijs…. En de betalingswijze! En een heel erge
ruzie: want de eerste competitiewedstrijd van het nieuwe seizoen wordt nu…. In
een prutsstadion in Montpellier gespeeld! En het OM-bestuur dreigt zelfs met
een jaarcontract daar! OM gaat dus naar Montpellier: dus spot men hier al met
“Olympique Montpellier” als de nieuwe naam!
Het werd een echte zuidelijke macho-ruzie intussen waarbij
geen enkele streek uitblijft. Experts lachen er wat mee: de club heeft een
budget van rond de 130 miljoen. Dus 8 miljoen per jaar huur vragen plus 75% van
de recettes boven 1 miljoen is niks excessief! Ook al is het... liefst 5 keer meer dan eerder voor het "oude niet-opgeknapte stadion. Gewoon nog geen 10% van het budget,
klinkt het. Eén stom foutje bij spelerskoop-verkoop kost meestal meer… Maar
de pijn is dat er nu toch bij gelijk budget in de zeer hoge post : salarissen”
moet worden geknipt! Ai! En, zo’n 10.000 plaatsen méér levert 10% meer op en
dan kom je op 36 miljoen aan recettes per jaar!
Mooi hè? Van binnen gezien? |
Het nieuw bedakte Velodrome: mooi! |
Natuurlijk is ook de pleuris uitgebroken in …. De
supportersclub OM. Want die arme drommels moeten nu ook op stap voor een
“thuiswedstrijd” en het is natuurlijk onbestaanbaar dat hun club BUITEN
Marseille speelt… En ook nog dit schitterende stadion niet bespeelt: waar je
voor zon, mistral en regen (dat kan!) bent beschut!
Het mooiste van Europa? |
Maar er wordt nog even gedreigd met het gaan bouwen van een
eigen nieuw stadion voor 120 miljoen… Dat kostte het Juventus Turijn tenminste.
En ook Lyon heeft dat besloten.. maar doet het omdat dit 75 miljoen op zou
brengen…. Natuurlijk heeft de maire veel meer in het achterhoofd zoals
kandidaat zijn voor een WK of zo in Frankrijk? Dan is zo’n mooi stadion
natuurlijk een must!
Iedereen bemoeit er zich mee, de kranten hebben
hoogtij-dagen, vele smullen van dit soort krachtmetingen. Die je weer beter
doen snappen waarom hier in de regio dat stierenvechten zo geliefd is…
Waar die van OM zitten is wel duidelijk! |
Blaffende honden... bijten niet! |
Eén dag voor de fatale datum vond men een akkoord... Een vaste som jaarlijks van 4 miljoen plus "een variabel deel dat afhangt van het reilen en zelen van OM".... Deze cryptische toevoeging garandeert ons dat er nog veel meer reuring gaat komen!
Maar bronnen rond "le maire" zeggen dat de jaarhuur zo neerkomt op 7,8 miljoen. Allez OM, dus! En bravo voor Mr. le Maire..
III. MAAR SNCF, ST. CHARLES IS OOK NIET UIT TE VLAKKEN!
Maar bronnen rond "le maire" zeggen dat de jaarhuur zo neerkomt op 7,8 miljoen. Allez OM, dus! En bravo voor Mr. le Maire..
III. MAAR SNCF, ST. CHARLES IS OOK NIET UIT TE VLAKKEN!
Les drapistes du SNCF St. Charles |
De art deco trap St. Charles |
Te zwaar: deze wil niet verticaal! |
Een van de leukst blijft, zeker voor ons op 7-hoog naast Saint Charles, dat gedoe met die
SNCF-vlag… Die na zo’n 15 keer in een jaar, enkele dagen geleden wéér in
flarden aan de paal wapperde! Mijn volste Nederlandse neef, die hier regelmatig vanaf het terras meekijkt, kreeg onmiddellijk bericht
daarover.En hij kon het natuurlijk niet laten om er een gepassioneerd stukje over te schrijven!
De vlammen van verontwaardiging slaan er uit! Europees schandaal eigenlijk! Hier ziet zijn bevlogen mailtje:
-----------Hoi beste neef,
Die
(half)Gare Directie van Gare St. Charles lijdt aan een paradigma.
Ze
zien niet dat 15 drapeaux p.jaar, een slijtage-index betekent van 1 op
<4weken .
Een ander gebrek aan inzicht is, dat de kwaliteit van het ingekochte
stof (cq de kant en klaar ingekochte vlaggen), bedroevend laag is. Absoluut inferieur en Frankrijk , de SNCF , en Marseille ook geheel onwaardig. Ik
laat de verhouding tussen prijs en kwaliteit nog maar even buiten beschouwing.
Het
kan dus best zijn dat we zelfs moeten spreken van een zware miskoop en 'n echte canard!
Als
ze in 't groot zouden zijn ingekocht, voor alle gares, groot en klein, in heel
Frankrijk, dan verdient dit toch wel een Parlementaire Enquete! Waar ook de vraag aan de orde moet komen: hoe lang zitten wij nog tegen die rotzooi aan te kijken?
En wat er gedaan moet worden tegen deze schande, deze enorme reputatie-beschadiging?
Voorts
:
als deze inferieure vlaggen nationaal-centraal zouden zijn ingekocht (zeker denkbaar in het centralistisch
geleide France), dus voor alle openbare / overheidsgebouwen &
alle nutsbedrijven, scholen, postkantoren, mairies, grens- en Douanekantoren,
politieposten, kazernes, gevangenissen, Haven- en Loodswezen, vliegvelden,
musea, etc. samen, DAN is dit une vraie catastrophe d'un ampleur national. Même, un
scandale d'état.
QUELLE HONTE !.?!
Zoek
dit svp tot op de bodem uit! Informeer Le Canard Enchainée, et
s'il te plait, tout de suite.
Groetjes
van een hoe langer hoe feller wordende neef G. Ik dankte neef G. voor zijn scherpe analyse en zijn adviezen. En belde direct met Mr. Pepy (Dir. gen. SNCF) in Parijs. Want een gewaarschuwde directeur telt voor minstens drie... (vlaggen). Vervolgens begon ik met mijn brede bevlagde onderzoek....
Op 28 juli j.l. begon in La France de drie-daagse rouw over het neergestorte vliegtuig in Mali. Dat 55 franse levens kostte… Dat is natuurlijk niks om mee te lachen.
Die wappert: maar voor hoe lang? |
BEKENDSTE PAMFLET VAN SNCF |
Wij houden u op de hoogte!
LEON DE MARSEILLE, 2 AUGUSTUS 2014
Onze maire blijft lachen! |
Zo sturen helpt echt niks! |
LEON DE MARSEILLE,
Geen opmerkingen:
Een reactie posten