FLORENCE: DE STAD VAN MACHIAVELLI |
DE KUNST(EN)
VAN HET MANIPULEREN
À LA MACHIAVELLI
Spinoza |
Ook al machiavellist? |
cynisch realisme? |
Op nu, naar die spannende
wereld van de manipulatie, die in deze tijden van toenemende chaos, onzekerheid,
opportunisme en populisme weer tot grote bloei komt. Deze Machiavelli is eigenlijk
dé (nog onontdekte) leermeester van
de moderne populist! Hij is ook de “echte hooggeleerdheid”
van de moderne spindoctors. Maar tegelijk hopen bestuurders, politici en
populisten stilletjes dat hun geestelijk elixer, nu niet echt publiek bekend
wordt. En een geheim recept blijft. Dat
moet nu maar eens anders: dus lees nu alles over dé beste manipulatie-expert ever…
soms ook jongens..
Hij werd “maar” 58 jaar oud, wat voor die tijd stok-oud was. Hij begon op zijn 28e of zo in de politiek en stierf op natuurlijke wijze... Hij zwoegde op diverse plekken in Italië, maar ook aan het franse hof. En zelfs bij de paus van Rome.
Kortom hij werd een echte “ervaringsdes-kundige”
en die weten als de beste de echte kneepjes.. Enkele van zijn keiharde vuistregels,
als opening:
1.Pleeg
alle wreedheden liefst “tegelijk”. En etaleer meteen daarná, -en heel uitgebreid-,
al het goede wat U (ook) deed..
2.Door
je deugden te eta-leren en te volgen, verlies je het meestal. Met je streken kun
je het veel eerder en beter winnen.
3.Oorlog
is echt noodzakelijk. Afkeer daarvan, zal op een dag je eigen einde betekenen..
mannen zijn gek op titels... zelfs meer dan die hun kúnnen eren |
Ook zei
hij:
“Prince, (prins =politicus) worden kan op twee manieren. En: rijkdom en afkomst
zijn niet primair van belang. De ene is dat je intensief jaagt op de macht. Ook met
alle middelen. De andere is, dat je de gunst van de burgers verwerft. Je moet daarbij
niet denken dat er geen “waarde” zou zitten in zaken als: het massacreren van
de medeburgers, het verraden van je vrienden, niets en niemand geloven en geen
enkel medelijden hebben…. Want vooral zo moet je aan de macht komen. Maar, helaas;
dat levert je geen “verering en glorie” op. Toch moet je erkennen, dat zij, -die
met inzet van alle middelen, met veel inspanningen, het nemen van veel risico
en zelfs veel moorden, aan die aan de macht kwamen en dat ook lang bleven-,
niet écht onderdoen voor hen die minder bloedige wegen naar de macht volgden…”
(Zie hoofdstuk VIII uit “De Prins” van Machiavelli). Voorwaar: hij was geen adviseur van de “koude grond”!
(Zie hoofdstuk VIII uit “De Prins” van Machiavelli). Voorwaar: hij was geen adviseur van de “koude grond”!
De
snelcursus machiavellisme in 5 lessen
Machiavellistisch politiek
bedrijven is echt niet moeilijk te leren. Omdat het direct aansluit op het elementaire
(slechte) instinct in elke mens. Met de volgende 5 lesjes kom je al aardig ver!
1.Weet te liegen, als het “moet”!
Die zit ook al! |
2.Suggereer en beweer dingen,
en verdraai ze, indien dat beter werkt.
Mensen zijn eenvoudige zielen
en snel overtuigd van beweringen. U vindt dus altijd genoeg mensen, die zich snel laten misleiden.
3.Wees nooit aarzelend of
besluiteloos.
Als u de reputatie oploopt
een twijfelaar te zijn of een besluiteloos persoon of iemand bent die hoorbaar
aarzelt, dan bent u gewoon verloren.
4.Blijf nooit neutraal.
Wees óf een goede vriend óf
een keiharde vijand. Kies duidelijk voor of tegen iets of iemand. Neutraal
blijven is zeer gevaarlijk voor uw imago.
5.Zorg dat men u vreest en streef niet naar “geliefd willen zijn”.
Het is veel beter dat men
bang voor u is, dan dat u een zacht en geliefd iemand lijkt. Vooral op de
momenten dat het er écht op aan komt.
De helpers maken de man.. |
Machiavelli en de geschiedenis van de mensheid
M. neemt een aparte plaats in tussen de politieke filosofen. Zie ook “De Republiek” van Plato en “Politiek” van Aristoteles. Deze laatste werd overigens door M. zeer bewonderd; en door zijn tijdgenoten.
M. heeft iets zeer specifieks:
voor hem telt enkel de politiek. Dat is voor hem het enige dat voor hem, voor het verkrijgen en behouden van de macht telt.
Bijgevolg is er ook geen sprake van moraal, geen enkel idee van gerechtigheid
of gelijkheid en zelfs “de geschiedenis”, is voor M. maar van geringe
betekenis. Niet uit cynisme of immoraliteit, nee: het past gewoon niet in zijn zienswijze
en methodiek. Zijn interesse gaat dan ook enkel uit naar het heden, de
realiteit van nu met de nu draaiende politieke scene. Idealen, modellen,
postulaten, doctrines, dat alles past niet in M’s benadering. M. is een
“realpoliticus” avant la lettre. In deze zin is hij dus eigenlijk geen echte
politiek filosoof… Voor hem dus geen
eenheidsbeginsel in de regering, geen enkel globaal systeem en ook geen
homogene concepties van de geschiedenis. Ook de menselijkheid houdt hem niet echt
bezig en evenmin de evolutie daarvan..
Hij ziet die mens enkel als: de homo politicus, koud minutieus en
methodisch handelend. Dus bij hem: niets over doelen, idealen, ideologieën, etc.
Jozef S. was er ook een.. |
Heydrich ook al? |
Er verandert voor hem dus ook
niets in essentie, door de eeuwen heen, ook al beweegt alles voortdurend. Naties
en staten komen en gaan, mensen maken gewelddadig ruzies en de
chaos blijft en bloeit, eindeloos.. Het essentiële is het toeval of geluk/pech , Fortuna de godin van de loop van de
historie. Alles kan immers gewoon op elk
moment totaal veranderen? Door een
natuurramp, een epidemie, een bankroet en een breuk in een verbond of alliantie...
Het enige wat telt en echt iets kan doen veranderen is “de macht en de kracht”.
De enige en ware tegenstrevers van het toeval,
het (on)geluk of het lot… Het gaat dus helemaal
niet om deugdzaamheid! Nee, voorop staan: vitaliteit, stoutmoedigheid en de kracht
om de dingen te veranderen en te verkrijgen wat men wil. De grote staatslieden
zijn óf virtuozen óf ze zijn helemaal
niets…
Het komt neer op kracht en
list… Zij die hun verlangen naar macht beperken maken nergens lang de dienst uit. Nederigheid, gewoonten en regels
bestaan eigenlijk ook niet echt. M’s ideeën lijken op die van filosoof Nietzsche.
Hun visies lijken ook bij elke tijd te passen..
Die man was een ziener! |
Poetin de ex-KGB-er, van alle ideologieën en religies, met de orthodoxe patriarch (ook miljonair) |
Geschiedenis van het machiavellisme tot in onze dagen.
Hoe verging het deze opmerkelijke zienswijze, in de 500 jaren ná Machiavelli’s dood? Machiavelli kreeg een nogal negatieve reputatie. Wat niet zonder meer “terecht” is. Maar als je de werkelijkheid zoals hij doet “koel analyseert en die bepaald niet flatteuze zaken van de de mensheid aan de kaak stelt” en ook uittekent wat de politici onder hen doen en laten, dan wordt je al gauw afgeschoten.
Hoe verging het deze opmerkelijke zienswijze, in de 500 jaren ná Machiavelli’s dood? Machiavelli kreeg een nogal negatieve reputatie. Wat niet zonder meer “terecht” is. Maar als je de werkelijkheid zoals hij doet “koel analyseert en die bepaald niet flatteuze zaken van de de mensheid aan de kaak stelt” en ook uittekent wat de politici onder hen doen en laten, dan wordt je al gauw afgeschoten.
Uit de kerk gegooid.... |
Slechte publiciteit? |
Dat komt er van! |
Daarna, -tijdens de Verlichting-, was Voltaire aan de beurt om de man en zijn geschriften neer te sabelen. Als “absolutistisch en tyranniek”. Het Machiavellisme was zei hij: “Een afschuwelijke visie op politiek” en die schrijver zou “een vriend zijn van het despotisme”. Zowel bij christenen als atheïsten leefde deze idee ook. En zelfs bij monarchisten én bij revolutionairen! Een buitengewone brede score, voor deze harde filosoof!
Mitterand, De Gaulle en ook
Chirac waren, volgens insiders, ook “echte
florentijnen”… Mitterand werd vaak gezien
als cynisch en calculerend. Zijn verzuchting over zijn mislukte
werkgelegenheidspolitiek was ooit: “Nu we
alles hebben geprobeerd, concluderen we maar dat het dus niet beter kan…”.
En die hoge ww (van meer dan 8%) bleef bestaan, gedurende meer dan 30 jaren in
Frankrijk. Nu is die ruim 10%...
Het duurt tot einde 20e
eeuw voor er enige waardering ontstaat
voor zijn werk. Een boek van Prof. Pocock uit 1975 (John Hopkins Universiteit
van Baltimore), wees op de specifieke situatie in Florence en toonde aan dat
die aardig leek op… de politieke wereld die de engelsen en de amerikanen
ontwikkelden, nadat “de oude wereld” wegzakte.. .
De duitse marxist Althusser uit Ulm bewondert nu het denkwerk van Machiavelli en oordeelde in 2009: “M. is helemaal geen utopist! Hij gaat de dingen zeer direct te lijf. Zijn filosofische concepten maken hem tot de grootste materialistische filosoof ooit. Een gelijke van Spinoza die hem ook kende, maar niet zag dat hij de meest scherpe collega was in de filosofie van het materialisme”.
En
Kardinaal Mazarin zei het ook en very straigt: “Ik prefereer de wat eenvoudigere aanpak dan wordt ik ook beter
gehoorzaamd”.
Als dat waar zou zijn.... |
Het
geeft je beter inzicht, als je elke politicus eens analyseert langs “de M-schaal”. Bij Blair, Poetin en ook Merkel zie
je dan best een hoge score… De stelling is verdedigbaar, dat politici meer machiavellistisch gaan handelen,
naarmate de chaos in de wereld toeneemt. Want dan wordt het: reageren op de
korte termijn, puur overleven en boven blijven. Als de enige mogelijke politiek.
Immers nú is overleven al het hoogste doel: de korte termijn is wat telt… . Dat
belooft dus wat voor de nabije dagen…
Herontdekking
van filosofen kenmerkt een tijdvak..
Machiavelli
en Spinoza staan beide weer in de belangstelling. De mensheid grijpt in tijden
van verwarring noodzakelijkerwijze terug
op vroegere wijzen en hun denkwerk. En in onze dagen van individualisme en
groot materialisme kom je dan al snel bij deze beide uit. Die in hun tijd veel
reuring veroorzaakten, maar ook grote invloed uit oefenden op het denkende en
handelende deel der naties. Beide werden ook, in meerdere of mindere mate
uitgekotst, omdat ze zo haarscherp waarnamen, analyseerden en fileerden. En
zware tikken uitdeelden aan gelovige
romantici en stille cynische heersers, die volgens hun inzichten handelden,
maar dat liever niet wilden erkennen.
Huis van Spinoza |
Zo zie ik het ook! |
die ook vaak verkrijgen.
Daarmee
begrijpen we de mens beter. Alsook de relatie tussen een complexe omgeving met
veel spelers en een enkele heerser, die niet wil opgeven. M. schetst een
mensbeeld dat sterk naar voren komt in tijden van veel chaos en geweld en grote
onzekerheid. En waarin “het pure overleven” leading wordt.
De combinatie van beide filosofieën is
aantrekkelijk omdat het twee extremen verenigt. Beide gaan uit van sterk realistisch denken, maar met een
tegengesteld “oordeel over de aard van de mens”. Spinoza blijft van mensen
houden. Machiavelli ziet de mensen, -maar zonder verwijt lijkt het!-, vooral als egoïsten en opportunisten.
Voeg
daar nog een flinke scheut Darwinisme
bij, en dan ontstaat er een cocktail die in veel tijdperken goed smaakt. En die
ook toont dat deze smaak zich nog verder zal
ontwikkelen…
Iedereen is dus zijn eigen terrorist? |
Dus durf
ook de dingen eens “te meten langs de
M-schaal” en u gaat veel geopolitiek sneller en beter doorzien. Zoals die
arme Obama, die zo fraai speechte over “other and better times to come” en die op
zo keiharde wijze het tegendeel moest
ervaren…
Natuurlijk
is de M-schaal niet de enige maatgevende, maar deze wint sterk aan waarde
nu de omstandigheden snel verslechteren.
Dan heeft “de mens” als het ware geen keus meer en moet hij, -om zijn soort te
redden-, (tijdelijk?) verworden tot wat M. sterk uitlichtte in het karakter van
“die naakte aap”.
So: “Don’t make war, make love…” Maar besef
ook dat dit soms een tijdje net omgekeerd kan (of ook moet?) verlopen… In
afwachting van “those better times to
come”..
Maar,
De zon zag onze aardkloot
zonder en met ons mensen er op… En bewonderde onze sterkte op vele momenten. Maar moest ook vaker, en met afschuw, onze
zwakten zien.Daarom is deze "MAAR", voor één keer, ook in het teken geplaatst van het blogsubject: machtswellust à la Machiavelli.....
De Heilige Catherina van Rusland, hield ook van zon, maar was echt bezeten van de idee van "een nieuw Groot-Rusland". Daarom wordt ze nu ook door Poetin vereerd. Zij was ook de tsarina die het gezelschap van ene Raspoetin zo op prijs stelde. Was hij dan toch meer een filosoof dan een boerenpummel?
Raspoetin |
Heilige Catherina van Rusland |
Dat hoort er ook bij = oeucumene! |
Toen Vladimir nog : cool" was... |
Medvedev is nu premier en ook al zo christelijk-kerkelijk. En niks bang voor een kaarsje en een orthodox gesluierde dame.
Ook al gelovig en niks tegen hoofddoekjes |
Dat maakt de wereld, -zelfs voor de zon, die toch al veel moest zien-, wat verwarrend en ook een wat droevige boel. En kan ons nu niet troosten...
Ga toch maar naar uw zonnige plekje en ben u bewust van dit kleine verdriet van onze koperen ploert… Zoals ene auteur Stijn Streuvels, de vlaamse zon ooit noemde..
2 augustus 2014
Dit retegoed artikel verdient OOK plaatsing in NRC cq Volkskrant .
BeantwoordenVerwijderenFrits
Ai toch bedoelde ik niks pornografisch ermee. Al zou het kunnen dat Machiavelli sommige ook een orgasme bezorgde en dat die machiavellisten ook maar wat rondkloten in hun leven. In elk geval kun je bij sommige spreken van een ware passie... Zie hamas-gaza en poetin-rest of the (western0-world)!
BeantwoordenVerwijderenUiteraard ben ik al zeer verheugd bij plaatsing in het kerkeblaadje waar dan ook... Al moet ik daar vrezen voor censuur..
Dank voor het lof: dat is ook TOF!
Gr. Leon de Marseiller