Totaal aantal pageviews

zaterdag 20 juni 2020

MARSEILLE BLIJFT VERRASSEN!

  Ik kom terug van mijn ochtendronde en zag vele die naar hun werk gingen: en sommigen waren er al. Want ook al mag dat niet, enkele bedelen hier om hun dagelijks brood te verzamelen.
Waarschijnlijk hebben ze geen andere keuze in een land met een wankele economie en een hoge werkeloosheid.  Daarbij komt dat ze zonder diploma etc. zijn... Ik geef af en toe een munt, want je moet hun niet elke dag "verkeerd stimuleren"..

  Ook ligt er altijd wel iemand ergens, die het na de blikjes pils verder niet staande af kon. De lege blikjes liggen in de rondte..

  Marseille is een verzamelplaats van arme donders, omdat het hier goed slapen is in de open lucht met die ene deken: Parijs c.s. zijn veel frisser.

  Het blijft mogelijk, maar de meeste zien er niet naar uit ze op de beurs verkeerd speculeerden. Een groot deel is afkomstig uit een nog warmer land in het zuiden. Waar een bedelaar niet veel mag verwachten, ook al is een aalmoes geven een plicht als je moslim bent.

  Met de ouderen onder hen, voel ik een diep medelijden. Want ik weet dat de meesten geen pensioen konden opbouwen en van AOW hebben ze nog nooit gehoord.

  U weet dat ik een verwoed bewonderaar ben van Spinoza, de Nederlandse immigrant uit Portugal uit de 17e eeuw. Hij maakte veel slechte dingen mee, vooral omdat hij niet geloofde in het bestaan van een God en dan was je als jood in zijn dagen bepaald niet populair.

 "Tel uw zegeningen", zei hij altijd en hij vond die steeds, ook toen hij een herem (= banvloek)  tegen zich hoorde uitspreken. Dat was een echte: de tekst daarvan was in een woord afschuwelijk.
Want daarin werden allen opgeroepen om hem totaal te negeren, zo hoorde dat in die dagen als je met een "atheïst" te doen had.

 Hij werd ondanks alles "de filosoof van de blijdschap" en ging vrolijk door het leven. Het spinozisme bestuderen is een must voor iedereen, die angst heeft voor de dag van morgen.

  Want hij wist dat "ook morgen voor hem" een blijde dag zou zijn. Bent u niet zo optimistisch over wat er komt, dan is over hem lezen een uitstekend advies! Natuurlijk durf ik wat ik nu schrijf niet tegen die bedelaars te zeggen..

 Leon de Marsilho, juni 2020

Geen opmerkingen:

Een reactie posten