Totaal aantal pageviews

vrijdag 26 juni 2020

A NARROW ESCAPE

  … dat is Amerikaans en betekent "op het kantje".  Het gaat dan over:  "stom geluk hebben" en over "het geluk is met de domme"..  Iedereen heeft dat wel eens meegemaakt..

Mijn eerste keer: de motorrijder zonder kenteken...

We waren op vriendenbezoek en dronken gezellig teveel glaasjes wijn: Tja een Gigondas  (Cote du Rhône-Villages) daar kan ik liters van op..  Dan toch met de auto naar huis en op de autoweg was er een stevige politie-controle: ik zat in hun fuik..

  We wachten angstig op onze beurt en  toen dacht ik: die motorrijder gaat er dadelijk vandoor! Wishfull Thinking, ja zeker, maar geloof het of niet,  terwijl de agent zijn papieren bekeek gaf hij enorm gas en verdween in de donkere nacht... De agenten reageerden zoals het hoort en stapten in hun auto zette het alarm aan en raceten er achter aan..

  Ik wachtte geen seconde langer en gleed langzaam verder langs het nu even ontmande checkpoint! Dat voorkwam dat ik mijn rijbewijs kwijtraakte..

  Een andere keer reed ik in zeer dichte mist: je zag bijna niks! Ik moest nog even en toen zag ik voor me een stevige vrachtauto die ook door reed. Ik besloot in zijn slipstream te gaan rijden..  en volgde dus twee rode achterlichten..

  Zo merkte ik niet dat de vrachtauto een afrit opreed pas boven op het viaduct zak ik dat ik er af was gereden. Ik stapte uit om te zien wat er op de richtingborden stond: ik wist echt niet meer waar ik was aangekomen..

  Ik moest zowat in de paal klimmen om de borden te kunnen lezen en terwijl ik dat probeerde hoorden we een enorme kettingbotsing beneden op de autoweg.. Het bleken er later tientallen te zijn geweest!

 Weer geen schrammetje opgelopen dus.. Mijn hele no claimkorting (ik had het maximum van 60%) bleef gelden! Weer eens stom geluk gehad..

 Ik reed in die tijden zo'n 65.000 km per jaar en had maar een ongelukje: iemand reed op mijn achterkant bij een kettingbotsing. En ik had een forse trekhaak die zijn radiator lek prikte..

 Ooit schatte ik wat ik in totaal in vele jaren aan kilometers kon hebben gereden en kwam niet ver van 1 miljoen!  Dat betekent, rekenend met een gemiddelde van  70 km/uur,  ca 14.286 uren in de auto en dat is 1786 dagen oftewel: bijna 6 jaar..

U kunt dus rustig met mij in de auto meerijden dwaz vroeger. Nu zoi ik dat niet meer aanraden en... ik heb de auto weggedaan!

Leon de Marsilho, 26 juni 2020

Geen opmerkingen:

Een reactie posten