Totaal aantal pageviews

woensdag 24 juni 2020

EEN FRAAI LEVENSVERHAAL...(Spinoza)

        Het is wat laat voor mij, maar zoeken naar "mensen met een voorbeeldige levensloop", blijft de moeite waard.  En wat hopen we/ik dan te vinden?

        De een zoekt naar erudiete mensen  die diepzinnige gedachten overdragen, een ander naar vrolijk levende medemensen en nog een ander leest het liefst verhalen van wandelaars in de natuur..

        Ik kwam Spinoza lang geleden "tegen": hij schreef opvallende  dingen en óver hem is ook veel geschreven. Hij leefde in Portugal, werd er als jood verjaagd (door katholieke monarchen)  en kon verder in het tolerante protestante Nederland van de 17e eeuw.

       Ook als blogger reken ik hem tot de interessante mensen, die vele verder kunnen helpen. Met leven , maar ook met ons onvermijdelijke levenseinde. Dus ik put steeds vaker uit zijn verfrissende  voorraden..

       Baruch Spinoza bleef nieuwsgierig tot zijn laatste snik, probeerde met zijn verstand alles te doorgronden en bleef daarbij (ondanks veel narigheid), vooral een blijmoedig mens. Hij werd "de filosoof van de blijdschap" !

       Bijzonder is ook wat hij dacht en opschreef over Jezus Christus, die met zijn indrukwekkende houding, ook een voorbeeld voor Baruch (al zegt men dat hij een "atheïst" was).  Baruch en Jezus zijn beide fascinerend: filosofen die niet dwingen maar indruk maken door hun levenswijze. Beide "pacifistes en avant-la-lettre"  zeggen de Fransen (en vele andere) over hen.

       U begrijpt dat ik een fan van beide werd en U gaat geregeld over hem lezen in mijn blogs.

       Niemand betaalt me om u te paaien, dus u richt geen enkele schade aan als U er niets van gelooft!

Leon de Marsilho, juni 2020

Geen opmerkingen:

Een reactie posten