Totaal aantal pageviews

zaterdag 25 januari 2020

DE WERELD WAS NOG NOOIT....

  ...zo groot of zo  klein .. :   *) doorstrepen wat niet van toepassing is..

Immers mijn persoonlijke wereldje krimpt, terwijl DE wereld steeds groter lijkt te worden. Nee, er kwam geen stuk ruimte bij, maar  mijn wereldje blijft gewoon  krimpen.

   Dat komt door het wegvallen van medemensen in mijn leven en door de noodzaak om de belevingswereld aan te passen op "wat mijn brein nog kan bevatten".

   Spinoza uit Den Haag riep ons op om "onveranderd nieuwsgierig te blijven tot de laatste snik": zijn recept voor een mooi en lang leven.. Voor zijn tijd scoorde hij zelf niet beroerd..

   Ik vraag me nu af hoe ik op dit thema kwam op deze Marseillaanse ochtend...  De vele informatie die mij bereikt , (waarbij vele vrienden me regelmatig helpen),  speelt zeker een rol.

   Daarnaast zal het ook de demotie zijn die bij een groeiend aantal levensjaren schijnt te behoren.

   Dus u gelieve te begrijpen dat ikzelf hierbij steeds meer "een bescheiden rol speel". De natuur eist zijn tol en die is voor mij "de Allerhoogste"..

   Een filosoof uit mijn studententijd (ene pater Luijpen) zei eens: "De mens is als een soort zak, die alles wat er in belandt, tot mest verteert".. Cynisch of wilde die pater (Dominicaan?) ons denken accelereren?

   Hier moet ik het nu ook maar doen..  Natuurlijk roep ik u niet op me hierbij te volgen,  Het is enkel van belang dat u dit van mij weet!

Leon de Marsilho, januari 2020

   


Geen opmerkingen:

Een reactie posten