Totaal aantal pageviews

zaterdag 1 december 2012

ALLEDAAGS UIT MARSEILLE EN DE MIDI




SAINT LÉON DE MARSEILLE?
Nee, wees gerust, mijn heiligverklaring is nog geen feit en ik zal die eer ook niet gaan beleven. Nee, Saint Léon is de patroonheilige van het stadje Sperlonga van 3700 inwoners , ook aan zee, maar tussen Napels en Rome. En hoe het komt dat nu dat de verjaardag van deze heilige ook in Marseille wordt gevierd,- al sinds 1952-,  en dat het beeld van Saint Leon zelfs  de Grand Major (onze Kathedraal, wordt binnengedragen, is gauw uitgelegd. In 1920 kwam er namelijk een groep inwoners van Sperlonga naar Le Panier om van hieruit te gaan vissen in de Rede van Marseille: Italiaanse immigranten dus die het hier prima deden. En hun nazaten zijn nog steeds een hechte groep die deze traditie in de 50-er jaren startten en die in leven hielden. Het is een jaarlijks feest in november  met een grote Italiaanse delegatie mét hun Saint Léon in de gelederen en alles is sterk religieus getint. Een fraaie mis en een processie door Le Panier zijn natuurlijk onontbeerlijk en passen bij de jaarlijkse processie van La Bonne Mère in augustus die dan ook de hele Panier wordt door gedragen. Een levende les in religieuze tradities of moet je zeggen “religieuze uitbundigheid”?  Want alles gaat op zijn Italiaans en dan zie je wat religie voor bindende kracht kan zijn… De priesters van de Grand Major zijn bijna alle Italiaans van afkomst en dat verklaart ook veel van deze warme vriendschap. Maar de relikwieën van ene Saint Lazare (de heilige Lazarus dus) worden dan ook getoond. Hij is de patroonheilige van het diocees Marseille en zijn resten worden beheerd door  De Hospitaliers van Saint-Lazare… Het toeval wil ook dat ik woon in het kwartier Saint Lazaire dat naast het station Saint Charles ligt… Zo, nu begrijpt u dat Marseille een soort van katholieke burcht was (en een beetje nog is..) en als je dan katholiek bent opgevoed zoals ik, geeft dat,- ondanks het feit dat mijn geloof niet meer echt bloeit-, toch een beetje de geur van de vele wierook die ik vroeger moest inademen. Dus schreef ik dit tekstje en zal ik, -si Dieu le veut natuurlijk-, in 2013  weer gaan kijken naar Saint Léon in rood en wit met zijn gouden tiara op. 

DE HERLEVING VAN MARSEILLE: STAD EN HAVEN.
Eerst maar de haven.
In 2000 was de economie van de haven weer eens op een dieptepunt, mede door de vele stakingen. Een havenstad is overigens supergevoelig voor de schommelingen in de wereldconjunctuur. Na 2000 werd de wederopstanding fors aangepakt nadat het statuut van de haven ferm was aangepast. De omzet is nu 88 miljoen ton (groei 3% per jaar); 36 miljoen ton olieproducten (nr. 1 van de Franse havens en nr. 3 op de wereld!) en 18,4 miljoen ton geraffineerde olieproducten (ook 1e plek Frankrijk). Idem voor metallurgische producten die 22 miljoen ton bijdragen.
We hebben hier 2,33 miljoen passagiers waarvan nu al 800.000 cruisepassagiers. De rest is de grote hoeveelheid passagiers op Noord-Afrika (t.g.v. het grote aantal Afrikanen dat hier langs komt op de reizen v.v. Afrika) en er zijn daarnaast veel ferrypassagiers voor Corsica. Er werken hier dan ook ruim 1000 personen.
De stad en het giga-project Euromediterannée.
Het werd het grootste Europese stedelijke  renovatieproject ooit: 480 hectaren, 7 miljard euro, 15.000 woonplekken, hotels, colleges en parken. Het beoogt een tweede stadscentrum te scheppen rond de Joliette. De nu bestaande toren van CMA-CMG de 3e reder ter wereld met zijn zeer aparte ontwerp en zijn 150 meter hoog zijn daarvan het symbool. Er komen nog drie torens bij en er schieten ook een aantal prachtige musea uit de grond deels liggend aan, en omspoeld door,  de zee en alle met een fraaie architectuur. Wij wonen waar de zuidelijke grens van het project Euromediterrannée en zagen tientallen grote hijskranen in alle windrichtingen jarenlang hun werk doen. De hele omgeving werd gelift en er is een grot park in aanbouw nu rondom de Porte d’Aix; de fraaie Arc de Triomphe. De stad verheft zich nu dwars tegen de crisis in… en 2013 wordt het grote jaar dat we culturele hoofdstad zijn van Europa. Er worden ruim 10 miljoen bezoekers verwacht waarvan 1 miljoen via cruises. Dat zal de dagelijks in- en uittocht van de vele ferry’s en cruiseboten nog doen toenemen. Deze stad van tegenstellingen in rijkdom, religies en etnische afkomst, links van hart en rechts van bestuur en vrediger dan andere Franse steden vanwege zijn vijf grote minderheden bergt vele verrassingen in zich. En 2013 zal die volop tonen aan wie ze zoekt.    

DE GEBOORTE VAN DE BOULEVARD DU LITTORAL
De geboorte van een echte zeeboulevard van 2,5 km aanschouwen op mijn dagelijkse fietstochten is nog steeds een echt genot. Temeer omdat het mijn toekomstige “piste cyclable” (fietsroute) zal worden en dat zal nu niet lang meer duren. Nu ik dit schrijf half november 2012 plant men vele bomen (van elk al drie meter) op de boulevard waar nu nog zo’n dozijn aansluitingen op aan– en afvoerwegen moeten worden voltooid. De trottoirs zijn op de plekken waar “gewone huizen staan” zo’n 14 meter breed en dat is wat een route tot een ware boulevard maakt die langs de zee loopt van Fort St. Jean (kop van de Vieux Port) tot aan de toren van CMA-CMG, die met zijn 150 meter een echt eindpunt vormt. De officiële oplevering is nabij: fase 1 in januari (het zuidelijke deel St. Jean tot aan de Place de la Joliette en de Docks), fase 2 het noordelijke deel (Tour CMA-CMG tot aan het haventheater Le Silo) even later en het derde en laatste deel  (langs de Docks en het nieuwe winkelcentrum Les Terrasses du Port) in de lente van 2014… Nu kom je nog terecht in een ware mierenhoop van werkende mensen met hun machines die honderden dingen nog moeten doen: bomen planten, straatverlichting, verkeersborden, schoonmaken, straatbeschildering etc. ; het is een nerveus geheel en je voelt de “opleveringskoorts”. De snelheid waarmee de nieuwe boulevard door de Marseillanen werd ontdekt is verbazingwekkend: overal nu al geparkeerd blik dus, waar de parkeerwachters nu ordening in moeten gaan aanbrengen… Dat wordt nog een pedagogische klus van niveau! De nieuwe parkeergarage is al twee maanden in gebruik (700 plaatsen) en de nieuwe Esplanade rond de Kathedraal is nu ook onder handen. Men noemt deze eindspurt hier “le cirque des travaux” en dat geeft de huidige situatie best goed weer. Elke dag sta ik ook te kijken naar de finalisering van de fantastische museumgebouwen het MUCEM en het CEREM die nu van buiten bijna gereed zijn. Er omheen zal de Mare Nostrum spoelen en er wordt nu nog gewerkt aan de kades, het enorme parkeerterrein er omheen met zijn vele bomen en de aansluiting gebouwen aan de Boulevard. Nog even en ik kan weer ongestoord zo de Vieux Port in fietsen naar het centrum en ik kan ook de eerste tocht te voet maken van de Panier via de loopbrug door de ijle lucht naar het Fort Saint Jean met zijn Italiaanse Tuinen en vandaar over nog zo’n loopbrug van 60 meter naar het dak van het museum MUCEM… En dan kan ik ook de zig-zaggende hangende trappen omlaag lopen die langs het glas van de buitenwand hangen en die worden afgesloten aan de buitenzijde door een wand van een soort spaghetti-idee (of moet je zeggen: zeewier?) , waar je doorheen kijkt naar de omgeving… En wat voor omgeving! De Grand Major, de zee en de haven en het zicht op de Boulevard du Littoral. U bemerkt mijn ongeduld want nadat ik al in het MUCEM was enkele maanden geleden, wat een feest was ook al was de bouw nog in volle gang, kan ik nauwelijks nog wachten tot ik in het afgebouwde Mucem kan lopen met zijn fraaie tentoonstellingen en door het glas en de spaghetti heen naar de vier windstreken kan kijken vanuit de zalen van het MUCEM. Komt dat zien, Marseille wacht op wel 10 miljoen bezoekers in 2013… als Culturele Hoofdstad van Europa…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten