ONZE STADSKATTEN
Je ziet ze overal in de stad, die
katten die zich weten aan te passen aan alle gevaren van een grote stad en er
meestal niks beroerd uitzien. Eigenaren moeten ook creatief zijn want een kat
in de stad is niet hetzelfde als in een huis met tuin “à la campagne”. Wij
hadden twee katten in de wijngaarden en namen er één mee naar de 7e–etage
in Marseille. Ze was te oud om net als haar dochter bij onze buurman op het
platteland te blijven, maar ze haalde het in Marseille helaas ook niet. We
deden onze best, zetten zelfs het terras af met kippendraad om ontsnappen te
voorkomen, maar helaas, ze werd ziek en ging… Maar nu zien we een dame in ons
appartementengebouw op de begane grond (dus grenzend aan onze mooie
gezamenlijke tuin), die een appartement heeft hier… dat enkel door haar (wel
20!) katten wordt bewoond! Zijzelf woont in haar appartement enkele honderden
meters verderop, ook weer met wat katten! Dus zien we vanaf hoog heel wat katten
en als je in de tuin loopt zitten ze ook overal… Happy dus en dat in het
centrum Marseille!
Ook in de grote tuin van het Museum van
de Marseillaanse Geschiedenis zaten dozijnen wilde katten, voor de grote
restauratie begon (die nu bijna klaar is). Zeer goed doorvoed met volle buikjes
woonden ze daar waar heel vroeger de haven eindigde. Die echte “Vieux
Port” werd ontdekt en opgegraven bij
toeval; zo’n 30 jaar geleden. En de katten namen onmiddellijk bezit van de stenen
resten van 2600 jaar geleden in de aangelegde tuin van het museum. De gasten en
voorbijgangers voeren hen door de hekken en ze liggen uitgestrekt te dutten in
de zomerzon: ze lijken er zeer happy te zijn.
Regelmatig zie ik ook kattenluikjes in
vensterluiken van appartementen op de begane grond in de stad… En kom ook vaker
hun “gebruikers” tegen bij een wandeling, die zich dan snel onder geparkeerde
auto’s even verbergen. Ze leven hier echt: katten zijn echte overlevers en zeer
taai!
Recent zag ik een dikke wit-zwarte kat
zitten tegenover Saint Charles, het station, in de entree van een “armenhotel”.
Waar je kunt pitten vanaf 28 euro per nacht… Ze keek met wijd open ogen naar
een drietal vette stadsduiven die zich tegoed deden aan de kruimels van brood
die stamden van de ontbijters op het aangrenzende terrasje. De kat herinnerde
zich kennelijk hoe lekker zo’n vogels hapje kon zijn, maar wist niet meer hoe
(of durfde het niet meer aan?), om er eentje te pakken. Ze zat roerloos te
loeren en ik vermoedde dat het water haar in de mond liep… Jagen op een dikke
duif in de stad is best een riskant avontuur. Dus ze zal wel terug zijn gegaan
naar haar blikje Sheba, binnen… Al met al zie je hier best wat natuur in zo’n
stad waaronder de diverse soorten meeuwen die ons vaker bekrijsen bij het
overvliegen.. En vrienden van ons voederen ze ook op hun terras: zo’n
voederpartij zagen we eens en die was indrukwekkend. Zo’n megavogel die
feilloos landt op een balkonmuurtje en dan met de bek vol zijn vlucht hervat
gedragen door zijn uitgeslagen megavleugels..
Na ruim 15 jaar wonen in de wijngaarden
is het best wat anders geworden. Maar natuur is er overal; ze is ook goed is te
zien op de vele balkons en terrassen vol met echte tuinen.. De mens maakt
overal voor zich de wereld die hij zich wenst.
DE WEDEROPSTANDING VAN CMA-CMG
Ze doopten de Marco Polo in Zuid-Korea
recent, de superjumbo der zeeën, die bijna 400 meter lang is, 54 meter breed en
met een zeegang van 16 meter onder de waterlijn. En drie jaar gelden leek
CMA-CMG nog onder te gaan… Omdat ze de vele
bestelde boten niet kon betalen. De banken trokken de steun terug aan het
bedrijf en de oprichter moest plaats maken voor een buitenstaander.. Maar nu is
zoon Saadé weer de grote baas nadat er eerst een Turkse investeerder met veel
cash op de proppen moest komen.. En na
de Marco Polo komen er ook nog twee zusterschepen aan van hetzelfde kaliber. Nu
wil iedereen wel weer geld geven aan de herleefde reus nr. twee op container
transport gebied op de wereld (na Maersk, Denemarken). De hoge toren in Marseille
blinkt dus weer blauw-zwart als nooit tevoren. Saadé zoekt het natuurlijk ook
in Azië-Europa (waar Maersk al twee keer moest bijstellen naar beneden!) maar
is nu vooral geïnteresseerd in het verbrede Panamakanaal. Daar varen nu
jaarlijks 14000 boten door, maar in 2014 kunnen er echt hele grote ook
doorheen. En dan is CMA-CMG met zijn superjumbo’s vooralsnog onverslaanbaar in
transportprijs… Het lef van vader Saadé leek even tot de ondergang te leiden
maar nu is alles weer anders en de Saadé’s zijn weer happy. Behalve de broer
van de huidige senior die na een hevige ruzie jaren geleden het bedrijf
verliet… En, by the way, deze familie zijn immigranten en kwamen ooit uit het
toen in oorlog verkerende Libanon… In Marseille zijn we blij met CMA-CMG dat
moge duidelijk zijn.
WIJ DRINKEN WATER UIT DE DURANCE!
Marseille verbruikt per
dag 350.000 m3 water wat neerkomt op ca 320 liter per bewoner per dag. Het
smaakt echt goed en je proeft dat wat vieze chloorsmaakje ook niet hier, wat we
in de Vaucluse niks lekker vonden. De Durance is een echte regenrivier, die
wordt gevoed uit de hoogten, de Alpen dus, ten noordoosten van ons. Dus ook
veel smeltwater in de zomer… Via een
groot kanaal wordt dat water afgetapt en richting Marseille gestuurd nadat het
door een groot bassin liep (dat duurt ca 40 uur) even groot als de Vieux Port.
En dat betekent dus zes hectaren oppervlak. Want het water moet eerst zijn
slib, zand, steentjes en rotsdeeltjes verliezen door ze te laten bezinken in
langzaam stromend water… Dat bassin ligt
bij het stadje La Roque d’Antheron en werd daar al in 1882 aangelegd. Het moet
dus eens per jaar met veel bulldozercapaciteit ook weer gecleand worden. Er
komt dan 15.000 ton “limon” ((steentjes, zand kortom bezinksel) uit en dat gaat
weer netjes terug in die Durance waar het ook thuishoort. U bent het eens, dat
het belangrijk is te weten waar je (drink)water vandaan komt; en dat weet u nu
van het onze. Overigens heeft Barcelona jarenlang in de zomer twee tankers per
dag aan Marseillaans drinkwater gekregen… Omdat er dan zoveel toeristen waren
natuurlijk. Nu maken ze weer alle water (via ontzilting van zeewater) zelf,
maar ze weten dat ons drinkwater echt lekkerder is!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten