Totaal aantal pageviews

vrijdag 17 augustus 2012

L’EXCEPTION FRANÇAISE


SCHUBERT EN RAVEL IN DE GROTE METROPOOL
De Mairie van ons arrondissement nodigde ons uit om te 18.00 uur te komen luisteren naar een concert van twee jonge, veelbelovende, trio’s die een gesubsidieerde rondreis maakten door Z-Frankrijk. Gratis Schubert en Ravel + apero en dat geeft me je niet dagelijks. Dus we waren present in de binnenplaats onder de grote plataan tegenover de Grand Major onze kathedraal..
Het stroomde snel vol en trio een trapte af en Schubert vulde de binnenplaats…. Nou riskeer je bij een buitenconcert in de stad altijd dat er ongewenst geluid je deel wordt: van luisteraars of van passerende. Ja zelfs van kerkelijke zijde! Om deze tijd loopt de verkeersstroom van huiswaarts kerende naar N-Marseille dicht langs onze mairie. En veel mensen nemen nu hun moto wat een gewoon woord is voor soms ware racemonsters. Die een cello, een viool en een piano qua decibellen geheel weg kunnen vagen voor een minuutje of zo… Helaas kwamen er diverse voorbij achter de lagere muur tijdens de romantiek van Schubert… De planners van de Mairie hadden niet lang nagedacht. Want die huiswaarts daverende Marseillanen hebben wel een uurtje nodig en Schubert was ca 45 minuten… De artiesten deden of er niets te horen was: zij zaten ook dichter bij de muziek dan wij. En Schubert gemixt met de uitlaat van een Aprilia-racemonster dat is een echt nieuw arrangement met nogal gewelddadige vormgeving. We haalden alle natuurlijk het einde en applaudisseerden extra hard: dat was echt verdiend de jongeren waren echt goed en … ook moedig! En het trio na hun , dat Ravel speelde, ook met cello, viool en vleugel, had iets meer geluk. Het nogal moderne stuk van Ravel liet zich wat beter met de verkeersgeluiden mengen… maar was ook niet echt bestand tegen de Aprilia’s ondanks de soms luide passages van Ravel… En toen we bij het onderdeel dat Perpetuum Mobile heette waren aangekomen begonnen ook de klokken van de Major te luiden voor de avondmis van 19.00 uur… Mooi maar vreselijk uit de maat… En lang én luid, want dichtbij net boven ons… De artiesten hielden stand en kregen hun verdiende applaus onder de geluiden van de laatste auto’, motoren en scooters… We klapten niet té lang want een toegift daar durfde niemand aan te beginnen. Het gezellige apero maakte wel wat goed: de artiesten en de toehoorders peuzelden in hoog tempo, onder het genot van een pastis en een glaasje wijn, de hapjes weg… Het is mogelijk dat de organisatoren van de culturele afdeling er niet waren vanwege vakantie… Maar next year zullen we bij een dergelijke invitatie om 18.00 uur daar ter plekke alleen maar daar heen gaan als ze de Royal Water Music van Händel ten beste geven. Dat maakt nog een bescheiden kansje daar… Ach perfectie bestaat niet ook niet in Marseille: het was goed bedoeld.
  
BELEVENISSEN ROND EEN RIJBEWIJS
Als je Frans resident wordt moet je het Nederlandse rijbewijs omzetten in een Frans exemplaar. Onder meer omdat het Franse systeem werkt met een strafpuntenstelsel: je hebt 12 punten en bij elke stommiteit krijg je een of meer punten afgetrokken, die na verloop van tijd weer aangroeien… Ga je over de 12 dan is je rijbewijs ongeldig… En er zijn best wat Fransen met zo’n gesloopt rijbewijs en dus ook zonder geldige verzekering. Hoe dan ook ik meldde mij, wat laat, bij de sous-prefecture in Marseille want op mijn rijbewijs stond dat het half 2012 ongeldig zou worden… Tja, voor de sous-prefecture staan 's morgens werkelijk honderden mensen in een enorme rij op straat omdat in het gebouw de diensten zitten van de verblijfsvergunningen, de kentekenbewijzen en de rijbewijzen.. Een stad als Marseille kent dagelijks een toestroom van duizenden (!) mensen die iets willen op het gebied van asiel of verblijfsvergunning dat hoort bij haar ligging en aantrekkingskracht. Daarom sta ik om 7 uur in de ochtend tussen 50 mensen voor deze sous-prefectuur voor mijn rijbewijs omruil.. Om 8.15 uur gaat het fort open en ontstaat er een ferm gewring om binnen te komen: ik heb geluk omdat ik naar de omruilafdeling moet waar er niet echt veel klanten komen. Ik trek mijn nummertje uit de machine en ga zitten voor het beeldscherm dat laat zien welk nummer er aan de beurt is per loket. Er zijn er 8 voor me zie ik en ik lees mijn tijdschrift in alle rust. Ding-dong zegt het beeldscherm en het is nu nr 8:  ik begeef me naar het loket, waar een nors kijkende dame me wacht. Ik toon mijn Nederlandse rijbewijs en zeg dat ik graag een Frans exemplaar wil… De dame zegt dat het nog niet is verlopen (duurt nog ca 5 maanden) en wil het nog niet omruilen nu (!)… wat wettelijk erg vreemd is. Ik duw wat door maar ze wil niet en zegt: “Komt u maar terug als u een proces verbaal krijgt want dan moeten er punten worden afgetrokken”… En daar moet ik het mee doen. Ik geef blijk van mijn verbazing en verontwaardiging: de nette burger wordt niet geholpen. Ik bel daarna het Nederlandse consulaat in Marseille waar de consul zeer geduldig luistert.. En belooft zich tot de prefect te wenden. Intussen wacht ik af… En krijg een kopie van een brief van het Franse ministerie van Biza: ja ik had wel gelijk dus… En toen vergat ik maar even mijn rijbewijs, tot ik drie weken voor de verloopdatum, zwaar geschrokken, weer in de rij moest bij die sous-prefectuur… Na het gewacht en geworstel tref ik nu een wat vriendelijkere mijnheer die al mijn papieren checkt: een kopie van mijn rijbewijs, een kopie van mijn paspoort, een kopie van mijn elektra-rekening (bewijs dat ik op dat adres woon!) en een ingevuld formulier. Plus een lege geadresseerde en gefrankeerde retourenveloppe…  Maar dat blijkt niet genoeg, er moet nu nog een Nederlandse echtheidsverklaring van de RDW bij… Een nieuwe regel die men mij niet eerder mededeelde. Dat gaat dus twee weekjes of zo duren want het moet per brief…. Daarmee raak ik over mijn geldigheidsdatum heen natuurlijk. De loketmijnheer haalt de schouders op…  Ik naar huis en een brief geschreven en 4,50 euro gestort.. En afwachten dus: en er komt niets. Ik bel de RDW en hoor dat mijn betaling niet is gevonden… dus bel ik de Nederlandse bank die deze wel overmaakte. Na drie dagen vindt de RDW mijn centjes en een week later valt de echtheids- + geldigheidsverklaring in mijn bus. Want La Poste had ook nog vakantie. De volgende dag ga ik weer om 7.00 uur in de grote rij en ik worstel me weer voor het loket met dezelfde mijnheer. Hij kijkt mijn in het Engels (service hè!) gestelde verklaring aan en zegt: Sorry mijnheer die moet in het Frans en dus worden vertaald door een beëdigd vertaler! Ik moest dat eerder doen met mijn honderden pagina’s voor de bank voor een overbruggingskrediet bij woning-aan- en verkoop. Het kostte een klein vermogen. Nu zijn het drie simpele pagina’s maar dat gaat toch pegels kosten. De stemming aan het loket is niet best en de responsabele komt er bij: ik kan haar niet vermurwen met mijn aanbod het ter plekke schriftelijk voor haar te vertalen: ik ben niet beëdigd natuurlijk. Dus nu zoeken naar een vertaler die ik via Internet vindt en die belooft het werk voor 60 euro in een week te klaren. Ik moet wel accepteren en wacht weer af: het rijbewijs is intussen al meer dan twee weken ongeldig… Een gehuurde auto lever ik een dag voor de fatale datum in.. Mijn vertaling valt in de bus en opa gaat voor de vierde keer in de rij in de volle Rue Saint Sebastien…  Na twee uren sta ik weer voor de mijnheer die mijn spullen weer bekijkt en zegt: “Ik weet niet wat deze afkortingen betekenen”. Die stonden in de RDW-verklaring en zijn uiteraard (?) “onvertaald” gebleven. Het gaat om de diverse rijbewijswijzigingen omdat ik meer rijbewijzen kreeg voor motor etc. in de loop der jaren… Weer komt de responsabele erbij en met veel moeite krijg ik het voor elkaar: het is OK! Men beweert dat ik nu over 10 dagen mijn nieuwe rijbewijs in de bus krijg…. Zo gaat het in Europa als je iets wil omruilen in de papierenboel… De RDW-service om het in het Engels te doen is onvoldoende in Frankrijk… Terwijl in Brussel Engels en Frans wel geaccepteerd worden… Dus nu moet ik mij wenden tot het Europese parlement… Ach, ik vrees dat het een fransman in Nederland ook zo zal vergaan… Maar vermoeiend is het wel. Een immigrant heeft het niet gemakkelijk zegt u? Wel, ik zag in die rijen in die straat vooral ook fransen staan… die het ook zo vergaat. Dat is dus een troost.

TEN STRIJDE TEGEN “LES GANGS DU CUIVRE”.
Koper brengt nu 6000 euro per ton op en mede daarom wordt er nu voor 30 miljoen aan koper(draad) gestolen bij alleen al de SNCF en daarbij komen nog 5000 uur vertraging voor reizigers… Nu is men het moe achteraf te waarschuwen en is besloten om de dieven “in flagranti” te pakken. En de straffen zullen fors verhoogd gaan worden door justitie.
Telecom begon met een alarm te plaatsen op “in de smaak vallende” kabels en met succes. Het alarm ging herhaaldelijk af, hun beveiligers er op af en jawel de heren waren nog aan hun klusje! Twee mannen kregen 18 en 24 maanden gevang opgelegd! Want de schade is soms meer dan wat materiaal en uren: het kan gevaar opleveren én maatschappelijke schade doordat zaken langdurig uitvallen… Wij in het zuid-oosten hebben relatief veel kabeldiefstallen. SNCF gaf dus 10 miljoen uit recent om de trajecten samen 1250 km lang te beveiligen. Ook worden nu de administraties van de metaalhandel uitgekamd: hun voorraden worden nauwkeurig gecheckt. En ook werden er personeelsleden van de stortplaatsen, die metalen stiekem verkochten, ontslagen en gestraft. Men is nu dus actief geworden en hoopt ook op preventieve werking… En wie weet, gaan we ook nog wat doen aan de diefstallen van de gietijzeren putdeksels.. het aantal levensgevaarlijke gaten in de trottoirs van Marseille is legio en erg gevaarlijk ook!

KRITIEK OP DE NIEUWE FRANSE REGERINGSPLOEG
In een democratie is de oppositie er om het regeringsbeleid heel scherp te fileren en om alternatieve voorstellen te doen. Niet zo moeilijk omdat de oppositie uitgaat van een meestal fundamenteel ander mensbeeld en maatschappelijke visie…Dus wees kritisch op de regering, maar let ook op wat de oppositie zegt. En wacht u voor “ideologische Principiënreiter” zoals de duitsers dat zeggen. De nieuwe regering is nog “jong” natuurlijk. Maar ziehier toch wat Pierre-Antoine Delhommais, Nicolas Bavarez (beide rechts-liberalen) en Claude Allegre (links-pragmatische wetenschapper) nu over de ploeg Hollande-Ayrault ons te zeggen hebben. Het stond in Le Point van begin augustus.. Ik vat het samen:
-Delhommais schrijft onder de kop: “De regering vaart op zicht”. En hij bedoeld dat ze eigenlijk geen echte koers hebben en nogal paniekerig improviseren… Maar wijst er op dat ook Sarkozy niet uitblonk door grote samenhang in zijn beleid…  Ook zegt hij dat Moscovici en zijn socialistische vrienden in het verleden weinig lazen in de “Financial Times” en “Les Echos” rechts-liberale financiële businessbladen van naam uit Engeland en Frankrijk. Hollande wordt een ouderwetse keynesiaan genoemd die het niet klaar krijgt om de financieel-economische realiteit echt onder ogen te zien. Hij vergat Ricardo te herlezen om de afkalvende positie van Frankrijk in de wereld beter te snappen…  Ayrault is een premier die het woord bezuiniging (“rigeur”) niet wil horen maar die dat (noodgedwongen) wel op grote schaal doet nu…  En hij wijst spijtig naar Duitsland waar de stuurlieden Merkel en Schaübele het roer ferm op een koers hielden en houden…
-Bavarez zet boven zijn tekst: “De moord-zomer”. En legt uit dat hij doelt op de snelle afkalving in Zuid-Europa die nu in de zomerhitte plaats heeft daar… Met grote gevaren voor de euro. De europese aanpak noemt hij: “Te bescheiden, te laat en te onsamenhangend” . Het te kleine potje van 500 miljard, het toenemende verschil noord-zuid en het gedrag van de markten die een grote geldstroom oproept van zuid naar noord… Het overleven is op korte termijn in handen van Draghi en zijn ECB maar op lange termijn zal, vanwege afwezigheid van een gezamenlijke Europese politiek, de euro uit elkaar vallen en daarna ook de EU. En de Franse regering blijft op de koers van het financieren van groei met krediet en uitstellen van alle grote hervormingen…  Als Frankrijk aan de beurt komt, in de rij Griekenland, Spanje, Italië en Frankrijk… zal de snelle val beginnen, voorspelt hij…. En pas op: hij was steeds een goed profeet!
-Allègre dan onder het hoofd: “De angst voor morgen kwam in de plaats van de ondernemingsgeest”. En zegt dan: “Helaas is de angst voor de vooruitgang een Europese specialiteit”. Ook ergert het hem dat de Franse staat en zijn bobo’s steeds opnieuw de beschermende, almachtige vader speelt en daarmee veel wat moet worden geprobeerd, blokkeert. Zoals het exploiteren van het schistegas en dito olie in Frankrijk.. Hij weidt uit over de grenzeloze experimenteerdrift in China, Japan, Korea, Brazilië en ook de VS  waar dat niet gebeurt en waardoor ze daar met een noodgang wegsnellen van ons, bange mensjes. Hij spreekt vooral tegen de militante “groenen” die vergeten zijn dat ene Harold Wilson (socialist!) ooit zei: “ De vooruitgang in de wetenschap moet ten dienste komen aan de sociale vooruitgang”. De regering van China bestaat voornamelijk uit wetenschappers en ingenieurs van hoog niveau en ook om Obama heen vindt je die. En Merkel is ook een natuurkundige van huis uit… Hij zegt cynisch: “Als ik de Franse politici over innovatie hoor praten moet ik altijd denken aan kardinaal Ottaviani die het over de pil had”. Hij pinkt een traantje weg als hij opsomt hoe het nu gaat me dé innovaties van moreg: de kernenergie, de genetische veranderingen, de biotechnologie, de nanotechno, de nieuwe duurzame energie (schistegas, waterstof, geothermie,..) en dat is zeker een der redenen van het achterblijven en het wegkwijnen van de Franse industrie… Dus roept hij op tot: moed, risico nemen, innovaties en meer ambitie… Maar betwijfelt of hij zal worden verhoord… 
Insiders weten echter ook dat Hollande zeer ongerust is over de situatie en achter de schermen zeer veel probeert te doen… Hij is (nog) niet zoals Fillon bang voor een uiteenspatten van de eurozone in een noordelijk en een zuidelijk deel, maar praat met iedereen met Monti, Draghi en Merkel om een ramp te voorkomen. Hij heeft zich ook omringd met echte specialisten van de financiële markten… en benoemde ook ene Aquino Morelle, als “stille woordvoerder”. Hij schrijft voor Hollande en is er op elke buitenlandse trip bij. Dus lijkt Hollande toch wakkerder dan vele denken? Laten we het in elk geval hopen…. Het is van eminent belang nu.

PSA MISTE DE BOOT
De crisis kwam, de nieuwe president kwam en toen bleek hoe droevig PSA de grootste franse fabrikant van auto’s er bij stond. En de nieuwe minister Montebourg moest in de bres springen toen het grote arbeidsplaatsen verlies het Franse land diep schokte. Sluiting van haar grootste Franse fabriek en 8000 plaatsen weg.. direct dus, in de indirecte sfeer zijn het er nog veel meer. De Franse auto-industrie is 9% van de werkgelegenheid, 2,3 miljoen werknemers, 14 assemblagefabrieken, 255 onderdelenfabrikanten, 2 internationaal opererende fabrikanten , ruim 2 miljoen auto’s geproduceerd in 2011 en een omzet van bijna 60 miljard en een resultaat van 1,3 miljard inclusief zijn eigen autotransporteur en financieringsclub. En PSA is ook “veroorzaker” van een tekort op de handelsbalans van 3,4 miljard…
PSA produceert nu 44% van de Franse auto’s (Citroen en Peugeot) terwijl Renault in Frankrijk nog maar 22% doet. PSA kent ook geen staatsdeelneming zoals Renault wat voor 15% eigendom is van de Franse overheid. PSA is bijna niet in China te vinden, kent geen grote internationale alliantie (zoals Renault en Nissan) en zijn samenwerking met GM is niet ver gekomen mede door de zwakke positie van Opel in Europa. Nu krijgt de PSA-baas Varin er fors van langs alsook de familie Peugeot, groot-aandeelhouders. Zij die “made in France” hoog hielden met kwaliteit voor de interne markt en die niet mondialiseerden… zoals Renault deed.  Nu zakken de Franse verkopen enorm en die zijn nog 60% (!) van de omzet van PSA… bijgevolg draaien de PSA-fabrieken op maar 75% van hun capaciteit. PSA maakte in 2007 nog 262.000 auto’s en in 2011 nog maar 150.000 terwijl het in Duitsland niet op lijkt te kunnen!
Jazeker, PSA maakte strategische blunders en heeft nu nauwelijks verweer tegen de hoge arbeidskosten (mede vanwege hoge sociale lasten)… Louis Gallois werd aangesteld door de regering om de competitiviteit te bevorderen en denkt nu aan een pot van 30 à 50 miljard om een aantal sectoren er bovenop te krijgen door middel van een strategische heroriëntatie). Hij is er van overtuigd dat de arbeidskosten te hoog zijn en een essentieel element zijn in de malaise… Naast de strategische inertie van PSA… Dat nu forse verwijten incasseert van Montebourg en zolfs van Hollande persoonlijk. Hij sprak van “leugens ook door de familie Peugeot” wat van die kant een ferme reactie opleverde. De malaise lijkt nu compleet, iedereen verwijt iedereen van alles en nu moet Montebourg’s plan, gebaseerd op een inventarisatie van het PSA-geheel, op korte termijn tot een oplossing leiden… Het zit werkelijk niets mee in Frankrijk waar de werkelijkheid nu keihard boven komt… Heel erg laat dat lijkt nu wel zeker. Het land ziet in verbijstering haar grootste industrie nu ook nog kopje onder gaan…Een nachtmerrie is gaande en de rapportage over PSA werd uitgesteld tot na de vakanties… Niks overtuigend dus...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten