SCHUBERT EN RAVEL IN DE GROTE METROPOOL
De Mairie van ons arrondissement
nodigde ons uit om te 18.00 uur te komen luisteren naar een concert van twee
jonge, veelbelovende, trio’s die een gesubsidieerde rondreis maakten door
Z-Frankrijk. Gratis Schubert en Ravel + apero en dat geeft me je niet
dagelijks. Dus we waren present in de binnenplaats onder de grote plataan
tegenover de Grand Major onze kathedraal..
Het stroomde snel vol en trio een
trapte af en Schubert vulde de binnenplaats…. Nou riskeer je bij een
buitenconcert in de stad altijd dat er ongewenst geluid je deel wordt: van
luisteraars of van passerende. Ja zelfs van kerkelijke zijde! Om deze tijd
loopt de verkeersstroom van huiswaarts kerende naar N-Marseille dicht langs
onze mairie. En veel mensen nemen nu hun moto wat een gewoon woord is voor soms
ware racemonsters. Die een cello, een viool en een piano qua decibellen geheel
weg kunnen vagen voor een minuutje of zo… Helaas kwamen er diverse voorbij
achter de lagere muur tijdens de romantiek van Schubert… De planners van de
Mairie hadden niet lang nagedacht. Want die huiswaarts daverende Marseillanen
hebben wel een uurtje nodig en Schubert was ca 45 minuten… De artiesten deden
of er niets te horen was: zij zaten ook dichter bij de muziek dan wij. En
Schubert gemixt met de uitlaat van een Aprilia-racemonster dat is een echt
nieuw arrangement met nogal gewelddadige vormgeving. We haalden alle natuurlijk
het einde en applaudisseerden extra hard: dat was echt verdiend de jongeren
waren echt goed en … ook moedig! En het trio na hun , dat Ravel speelde, ook
met cello, viool en vleugel, had iets meer geluk. Het nogal moderne stuk van
Ravel liet zich wat beter met de verkeersgeluiden mengen… maar was ook niet
echt bestand tegen de Aprilia’s ondanks de soms luide passages van Ravel… En
toen we bij het onderdeel dat Perpetuum Mobile heette waren aangekomen begonnen
ook de klokken van de Major te luiden voor de avondmis van 19.00 uur… Mooi maar
vreselijk uit de maat… En lang én luid, want dichtbij net boven ons… De
artiesten hielden stand en kregen hun verdiende applaus onder de geluiden van
de laatste auto’, motoren en scooters… We klapten niet té lang want een toegift
daar durfde niemand aan te beginnen. Het gezellige apero maakte wel wat goed:
de artiesten en de toehoorders peuzelden in hoog tempo, onder het genot van een
pastis en een glaasje wijn, de hapjes weg… Het is mogelijk dat de organisatoren
van de culturele afdeling er niet waren vanwege vakantie… Maar next year zullen
we bij een dergelijke invitatie om 18.00 uur daar ter plekke alleen maar daar
heen gaan als ze de Royal Water Music van Händel ten beste geven. Dat maakt nog
een bescheiden kansje daar… Ach perfectie bestaat niet ook niet in Marseille:
het was goed bedoeld.
BELEVENISSEN ROND EEN RIJBEWIJS
Als je Frans resident wordt moet je het Nederlandse rijbewijs omzetten in een Frans exemplaar. Onder meer omdat het Franse systeem werkt met een strafpuntenstelsel: je hebt 12 punten en bij elke
stommiteit krijg je een of meer punten afgetrokken, die na verloop van tijd
weer aangroeien… Ga je over de 12 dan is je rijbewijs ongeldig… En er zijn best
wat Fransen met zo’n gesloopt rijbewijs en dus ook zonder geldige verzekering.
Hoe dan ook ik meldde mij, wat laat, bij de sous-prefecture in Marseille want op
mijn rijbewijs stond dat het half 2012 ongeldig zou worden… Tja, voor de
sous-prefecture staan 's morgens werkelijk honderden mensen in een enorme rij op
straat omdat in het gebouw de diensten zitten van de verblijfsvergunningen, de
kentekenbewijzen en de rijbewijzen.. Een stad als Marseille kent dagelijks een
toestroom van duizenden (!) mensen die iets willen op het gebied van asiel of
verblijfsvergunning dat hoort bij haar ligging en aantrekkingskracht. Daarom
sta ik om 7 uur in de ochtend tussen 50 mensen voor deze sous-prefectuur voor
mijn rijbewijs omruil.. Om 8.15 uur gaat het fort open en ontstaat er een ferm
gewring om binnen te komen: ik heb geluk omdat ik naar de omruilafdeling moet
waar er niet echt veel klanten komen. Ik trek mijn nummertje uit de machine en
ga zitten voor het beeldscherm dat laat zien welk nummer er aan de beurt is per
loket. Er zijn er 8 voor me zie ik en ik lees mijn tijdschrift in alle rust.
Ding-dong zegt het beeldscherm en het is nu nr 8: ik begeef me naar het loket, waar een nors
kijkende dame me wacht. Ik toon mijn Nederlandse rijbewijs en zeg dat ik graag
een Frans exemplaar wil… De dame zegt dat het nog niet is verlopen (duurt nog
ca 5 maanden) en wil het nog niet omruilen nu (!)… wat wettelijk erg vreemd is.
Ik duw wat door maar ze wil niet en zegt: “Komt u maar terug als u een proces
verbaal krijgt want dan moeten er punten worden afgetrokken”… En daar moet ik
het mee doen. Ik geef blijk van mijn verbazing en verontwaardiging: de nette
burger wordt niet geholpen. Ik bel daarna het Nederlandse consulaat in
Marseille waar de consul zeer geduldig luistert.. En belooft zich tot de
prefect te wenden. Intussen wacht ik af… En krijg een kopie van een brief van
het Franse ministerie van Biza: ja ik had wel gelijk dus… En toen vergat ik
maar even mijn rijbewijs, tot ik drie weken voor de verloopdatum, zwaar
geschrokken, weer in de rij moest bij die sous-prefectuur… Na het gewacht en
geworstel tref ik nu een wat vriendelijkere mijnheer die al mijn papieren
checkt: een kopie van mijn rijbewijs, een kopie van mijn paspoort, een kopie
van mijn elektra-rekening (bewijs dat ik op dat adres woon!) en een ingevuld
formulier. Plus een lege geadresseerde en gefrankeerde retourenveloppe… Maar dat blijkt niet genoeg, er moet nu nog
een Nederlandse echtheidsverklaring van de RDW bij… Een nieuwe regel die men
mij niet eerder mededeelde. Dat gaat dus twee weekjes of zo duren want het moet
per brief…. Daarmee raak ik over mijn geldigheidsdatum heen natuurlijk. De
loketmijnheer haalt de schouders op… Ik
naar huis en een brief geschreven en 4,50 euro gestort.. En afwachten dus: en
er komt niets. Ik bel de RDW en hoor dat mijn betaling niet is gevonden… dus
bel ik de Nederlandse bank die deze wel overmaakte. Na drie dagen vindt de RDW
mijn centjes en een week later valt de echtheids- + geldigheidsverklaring in
mijn bus. Want La Poste had ook nog vakantie. De volgende dag ga ik weer om
7.00 uur in de grote rij en ik worstel me weer voor het loket met dezelfde
mijnheer. Hij kijkt mijn in het Engels (service hè!) gestelde verklaring aan en
zegt: Sorry mijnheer die moet in het Frans en dus worden vertaald door een
beëdigd vertaler! Ik moest dat eerder doen met mijn honderden pagina’s voor de
bank voor een overbruggingskrediet bij woning-aan- en verkoop. Het kostte een
klein vermogen. Nu zijn het drie simpele pagina’s maar dat gaat toch pegels
kosten. De stemming aan het loket is niet best en de responsabele komt er bij:
ik kan haar niet vermurwen met mijn aanbod het ter plekke schriftelijk voor
haar te vertalen: ik ben niet beëdigd natuurlijk. Dus nu zoeken naar een
vertaler die ik via Internet vindt en die belooft het werk voor 60 euro in een
week te klaren. Ik moet wel accepteren en wacht weer af: het rijbewijs is
intussen al meer dan twee weken ongeldig… Een gehuurde auto lever ik een dag
voor de fatale datum in.. Mijn vertaling valt in de bus en opa gaat voor de
vierde keer in de rij in de volle Rue Saint Sebastien… Na twee uren sta ik weer voor de mijnheer die
mijn spullen weer bekijkt en zegt: “Ik weet niet wat deze afkortingen
betekenen”. Die stonden in de RDW-verklaring en zijn uiteraard (?) “onvertaald”
gebleven. Het gaat om de diverse rijbewijswijzigingen omdat ik meer rijbewijzen
kreeg voor motor etc. in de loop der jaren… Weer komt de responsabele erbij en
met veel moeite krijg ik het voor elkaar: het is OK! Men beweert dat ik nu over
10 dagen mijn nieuwe rijbewijs in de bus krijg…. Zo gaat het in Europa als je
iets wil omruilen in de papierenboel… De RDW-service om het in het Engels te
doen is onvoldoende in Frankrijk… Terwijl in Brussel Engels en Frans wel
geaccepteerd worden… Dus nu moet ik mij wenden tot het Europese parlement… Ach,
ik vrees dat het een fransman in Nederland ook zo zal vergaan… Maar vermoeiend
is het wel. Een immigrant heeft het niet gemakkelijk zegt u? Wel, ik zag in die
rijen in die straat vooral ook fransen staan… die het ook zo vergaat. Dat is
dus een troost.
TEN STRIJDE TEGEN “LES GANGS DU
CUIVRE”.
Koper brengt nu 6000 euro per ton op en
mede daarom wordt er nu voor 30 miljoen aan koper(draad) gestolen bij alleen al
de SNCF en daarbij komen nog 5000 uur vertraging voor reizigers… Nu is men het
moe achteraf te waarschuwen en is besloten om de dieven “in flagranti” te
pakken. En de straffen zullen fors verhoogd gaan worden door justitie.
Telecom begon met een alarm te plaatsen
op “in de smaak vallende” kabels en met succes. Het alarm ging herhaaldelijk
af, hun beveiligers er op af en jawel de heren waren nog aan hun klusje! Twee
mannen kregen 18 en 24 maanden gevang opgelegd! Want de schade is soms meer dan
wat materiaal en uren: het kan gevaar opleveren én maatschappelijke schade
doordat zaken langdurig uitvallen… Wij in het zuid-oosten hebben relatief veel
kabeldiefstallen. SNCF gaf dus 10 miljoen uit recent om de trajecten samen 1250
km lang te beveiligen. Ook worden nu de administraties van de metaalhandel
uitgekamd: hun voorraden worden nauwkeurig gecheckt. En ook werden er
personeelsleden van de stortplaatsen, die metalen stiekem verkochten, ontslagen
en gestraft. Men is nu dus actief geworden en hoopt ook op preventieve werking…
En wie weet, gaan we ook nog wat doen aan de diefstallen van de gietijzeren
putdeksels.. het aantal levensgevaarlijke gaten in de trottoirs van Marseille
is legio en erg gevaarlijk ook!
KRITIEK OP DE NIEUWE FRANSE
REGERINGSPLOEG
In een democratie is de oppositie er om
het regeringsbeleid heel scherp te fileren en om alternatieve voorstellen te
doen. Niet zo moeilijk omdat de oppositie uitgaat van een meestal fundamenteel
ander mensbeeld en maatschappelijke visie…Dus wees kritisch op de regering,
maar let ook op wat de oppositie zegt. En wacht u voor “ideologische
Principiënreiter” zoals de duitsers dat zeggen. De nieuwe regering is nog
“jong” natuurlijk. Maar ziehier toch wat Pierre-Antoine Delhommais, Nicolas
Bavarez (beide rechts-liberalen) en Claude Allegre (links-pragmatische
wetenschapper) nu over de ploeg Hollande-Ayrault ons te zeggen hebben. Het
stond in Le Point van begin augustus.. Ik vat het samen:
-Delhommais schrijft onder de kop: “De
regering vaart op zicht”. En hij bedoeld dat ze eigenlijk geen echte koers
hebben en nogal paniekerig improviseren… Maar wijst er op dat ook Sarkozy niet
uitblonk door grote samenhang in zijn beleid…
Ook zegt hij dat Moscovici en zijn socialistische vrienden in het
verleden weinig lazen in de “Financial Times” en “Les Echos” rechts-liberale
financiële businessbladen van naam uit Engeland en Frankrijk. Hollande wordt
een ouderwetse keynesiaan genoemd die het niet klaar krijgt om de
financieel-economische realiteit echt onder ogen te zien. Hij vergat Ricardo te
herlezen om de afkalvende positie van Frankrijk in de wereld beter te
snappen… Ayrault is een premier die het
woord bezuiniging (“rigeur”) niet wil horen maar die dat (noodgedwongen) wel op
grote schaal doet nu… En hij wijst
spijtig naar Duitsland waar de stuurlieden Merkel en Schaübele het roer ferm op
een koers hielden en houden…
-Bavarez zet boven zijn tekst: “De
moord-zomer”. En legt uit dat hij doelt op de snelle afkalving in Zuid-Europa
die nu in de zomerhitte plaats heeft daar… Met grote gevaren voor de euro. De
europese aanpak noemt hij: “Te bescheiden, te laat en te onsamenhangend” . Het
te kleine potje van 500 miljard, het toenemende verschil noord-zuid en het
gedrag van de markten die een grote geldstroom oproept van zuid naar noord… Het
overleven is op korte termijn in handen van Draghi en zijn ECB maar op lange
termijn zal, vanwege afwezigheid van een gezamenlijke Europese politiek, de
euro uit elkaar vallen en daarna ook de EU. En de Franse regering blijft op de
koers van het financieren van groei met krediet en uitstellen van alle grote
hervormingen… Als Frankrijk aan de beurt
komt, in de rij Griekenland, Spanje, Italië en Frankrijk… zal de snelle val
beginnen, voorspelt hij…. En pas op: hij was steeds een goed profeet!
-Allègre dan onder het hoofd: “De angst
voor morgen kwam in de plaats van de ondernemingsgeest”. En zegt dan: “Helaas
is de angst voor de vooruitgang een Europese specialiteit”. Ook ergert het hem
dat de Franse staat en zijn bobo’s steeds opnieuw de beschermende, almachtige
vader speelt en daarmee veel wat moet worden geprobeerd, blokkeert. Zoals het
exploiteren van het schistegas en dito olie in Frankrijk.. Hij weidt uit over
de grenzeloze experimenteerdrift in China, Japan, Korea, Brazilië en ook de
VS waar dat niet gebeurt en waardoor ze
daar met een noodgang wegsnellen van ons, bange mensjes. Hij spreekt vooral
tegen de militante “groenen” die vergeten zijn dat ene Harold Wilson (socialist!)
ooit zei: “ De vooruitgang in de wetenschap moet ten dienste komen aan de
sociale vooruitgang”. De regering van China bestaat voornamelijk uit
wetenschappers en ingenieurs van hoog niveau en ook om Obama heen vindt je die.
En Merkel is ook een natuurkundige van huis uit… Hij zegt cynisch: “Als ik de Franse politici over innovatie hoor praten moet ik altijd denken aan kardinaal
Ottaviani die het over de pil had”. Hij pinkt een traantje weg als hij opsomt
hoe het nu gaat me dé innovaties van moreg: de kernenergie, de genetische
veranderingen, de biotechnologie, de nanotechno, de nieuwe duurzame energie
(schistegas, waterstof, geothermie,..) en dat is zeker een der redenen van het
achterblijven en het wegkwijnen van de Franse industrie… Dus roept hij op tot:
moed, risico nemen, innovaties en meer ambitie… Maar betwijfelt of hij zal
worden verhoord…
Insiders weten echter ook dat Hollande
zeer ongerust is over de situatie en achter de schermen zeer veel probeert te
doen… Hij is (nog) niet zoals Fillon bang voor een uiteenspatten van de eurozone
in een noordelijk en een zuidelijk deel, maar praat met iedereen met Monti,
Draghi en Merkel om een ramp te voorkomen. Hij heeft zich ook omringd met echte
specialisten van de financiële markten… en benoemde ook ene Aquino Morelle, als
“stille woordvoerder”. Hij schrijft voor Hollande en is er op elke buitenlandse
trip bij. Dus lijkt Hollande toch wakkerder dan vele denken? Laten we het in
elk geval hopen…. Het is van eminent belang nu.
PSA MISTE DE BOOT
De crisis kwam, de nieuwe president
kwam en toen bleek hoe droevig PSA de grootste franse fabrikant van auto’s er
bij stond. En de nieuwe minister Montebourg moest in de bres springen toen het
grote arbeidsplaatsen verlies het Franse land diep schokte. Sluiting van haar
grootste Franse fabriek en 8000 plaatsen weg.. direct dus, in de indirecte
sfeer zijn het er nog veel meer. De Franse auto-industrie is 9% van de
werkgelegenheid, 2,3 miljoen werknemers, 14 assemblagefabrieken, 255
onderdelenfabrikanten, 2 internationaal opererende fabrikanten , ruim 2 miljoen
auto’s geproduceerd in 2011 en een omzet van bijna 60 miljard en een resultaat
van 1,3 miljard inclusief zijn eigen autotransporteur en financieringsclub. En
PSA is ook “veroorzaker” van een tekort op de handelsbalans van 3,4 miljard…
PSA produceert nu 44% van de Franse
auto’s (Citroen en Peugeot) terwijl Renault in Frankrijk nog maar 22% doet. PSA
kent ook geen staatsdeelneming zoals Renault wat voor 15% eigendom is van de Franse overheid. PSA is bijna niet in China te vinden, kent geen grote internationale alliantie (zoals Renault en Nissan) en zijn samenwerking met GM is niet ver
gekomen mede door de zwakke positie van Opel in Europa. Nu krijgt de PSA-baas
Varin er fors van langs alsook de familie Peugeot, groot-aandeelhouders. Zij
die “made in France” hoog hielden met kwaliteit voor de interne markt en die
niet mondialiseerden… zoals Renault deed.
Nu zakken de Franse verkopen enorm en die zijn nog 60% (!) van de omzet
van PSA… bijgevolg draaien de PSA-fabrieken op maar 75% van hun capaciteit. PSA
maakte in 2007 nog 262.000 auto’s en in 2011 nog maar 150.000 terwijl het in
Duitsland niet op lijkt te kunnen!
Jazeker, PSA maakte
strategische blunders en heeft nu nauwelijks verweer tegen de hoge
arbeidskosten (mede vanwege hoge sociale lasten)… Louis Gallois werd aangesteld
door de regering om de competitiviteit te bevorderen en denkt nu aan een pot van
30 à 50 miljard om een aantal sectoren er bovenop te krijgen door middel van
een strategische heroriëntatie). Hij is er van overtuigd dat de arbeidskosten te
hoog zijn en een essentieel element zijn in de malaise… Naast de strategische
inertie van PSA… Dat nu forse verwijten incasseert van Montebourg en zolfs van
Hollande persoonlijk. Hij sprak van “leugens ook door de familie Peugeot” wat
van die kant een ferme reactie opleverde. De malaise lijkt nu compleet,
iedereen verwijt iedereen van alles en nu moet Montebourg’s plan, gebaseerd op
een inventarisatie van het PSA-geheel, op korte termijn tot een oplossing
leiden… Het zit werkelijk niets mee in Frankrijk waar de werkelijkheid nu
keihard boven komt… Heel erg laat dat lijkt nu wel zeker. Het land ziet in
verbijstering haar grootste industrie nu ook nog kopje onder gaan…Een
nachtmerrie is gaande en de rapportage over PSA werd uitgesteld tot na de
vakanties… Niks overtuigend dus...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten