Totaal aantal pageviews

woensdag 22 augustus 2012

ALLEDAAGS UIT MARSEILLE EN DE MIDI



MARSEILLE  4 UUR VERSTOPT DOOR BULGAARSE TOMATENSAUS
De chauffeur was nuchter en had genoeg geslapen toen hij de tunnel onder de Vieux Port in reed… zijn vrachtauto met aanhanger was echter te hoog voor deze tunnel… Ook hij had het bord niet gezien of gesnapt net als 16 andere collega’s de laatste drie maanden. Het hele spul kwam dus muurvast te zitten en heel Marseille liep muurvast… Tot alle tomatensaus uit de tunnel was en de zaak was gerepareerd. Gelukkig viel dat laatste nu mee: een paar keer eerder werd de hele bekabeling eruit gerukt over wel 50 meter en dat kostte 24 uur werk en 200.000 euro. Nu is er natuurlijk grote herrie tussen de stadsboys en die van MPM (de agglomeratie-organisatie van Marseille omgeving)  want samen hadden ze last maar de tunnelbebording is zaak van MPM… MPM beweert dat er alles aan gedaan is, maar dat gelooft nu niemand meer… Een excuusje is dat het nu tijdelijk stikt van de borden in verband met de wisselingen in het verkeer hier door de vele herstelwerkzaamheden, nieuwbouw in verband met 2013…  Nu moeten we weer afwachten tot de volgende hoge vierwieler in een tunnel duikt en de hele stad, die toch al muurvast zit, nog de laatste klap toedient… De schade loopt al in de miljoenen, de directe schade dan wel. De indirecte valt te splitsen in de imagoschade en de economische… tenzij U denkt dat er in deze stad na 18.00 uur niet gewerkt wordt. En dat gaan we fel ontkennen: de meeste mensen die vast zaten kwamen namelijk echt wel van hun boulot!  Nog even een tip als vriend: mijdt die tunnels als het kan, programmeer uw tom-tom op het afwijzen van tunnels in Marseille.      

SINDS DE RADARS: 4000 VERBALEN PER DAG ERBIJ!
De radars bij de stoplichten en die voor snelheidscontrole zijn een succes! Ze deden in de regio Paca het aantal verbalen fors omhoog vliegen in bijna twee jaren. De laatste maanden is er weer sprake van zo’n 10% terug gang in de dichtstbevolkte departementen… In de dunner bevolkte kwam er nog zo’n 20% bij. Er wordt nu zo’n 800 miljoen opgehaald maar zegt de prefectuur: die verkeersongelukken kosten landelijk wel 23 miljard per jaar als alles wordt meegeteld. Dus het kan nog wel wat meer hebben voor de verzadiging is bereikt. En nu worden er dagelijks ook een dozijntje parkeercamera’s geïnstalleerd in Marseille: bij bushaltes, taxiplekken en notoire verstoppingsplaatsen… Dat wordt dus nog lachen: deze camera’s maken volautomatisch uw PV-tje… Pas als u niet betaalt komt er een mens aan te pas!

OCHTENDTOILET OP DE BOULEVARD DU LITTORAL
Ik fiets vroeg over deze Nieuwe boulevard in aanbouw die loopt van de Vieux Port tot voorbij de toren van CMA-CMG en er zijn nu nog nauwelijks mensen hier. Het is echt vroeg en de boulevard is niet echt open nog. Maar jawel hij is er al een jonge Afrikaan die zijn toilet maakt met de achterklep van zijn Clio open. Onder het genot van een zeer vitaal Afrikaans muziekje dat luid wordt verspreid. Hij zwaait op me met de vrije hand: de andere bedient de tandenborstel… Zijn toiletspullen zijn in de open auto zichtbaar: de douche ontbreekt nog helaas. Zijn humeur is zeer goed, hij swingt bij het poetsen en zijn ogen blinken. Zijn Clio was vannacht zijn bedje denk ik. Hij behoort tot de nieuwste generatie clochards… de mobicloch’s. Tot de middenklasse in deze subgroep die gewoon ergens werkt, bij een vriendje een adres hebben maar die liever hun freedom nog niet helemaal opgeven. Ik zag er al enkele, die zo een hoge huur vermijden en bedenk dat dit eigenlijk de onderklasse is van de in de SRV’s wonende Amerikanen. Bonjour Youssef et au revoir. Een opwekkende ontmoeting aan het begin van een zeer warme dag…
  
ZUID-SPANJE SCHAFTE DE SIËSTA  AF
Het berichtje stond in een hoekje van La Provence van een dag in einde Juli 2012… De winkels in Zuid-Spanje mochten weer open zijn tussen 14.00 en 16.00 uur… Moge ook per week nu 90 uur open en de grens van 72 uur wordt afgeschaft. Een eeuwenoude traditie die recht deed aan het klimaat en de noden van de mens, wordt verlaten vanwege een economische crisis van formaat… Het gaat om de toeristenmassa’s die nu ook hun geld tijdens de siësta-uren kunnen laten rollen. En men hoopt dat de 54 miljard euro die ze binnen brengen wat zullen worden opgekrikt door deze maatregel… Het gaat per slot van rekening ook om ruim 10% van het Spaanse BNP! En nu de recessie fors toeslaat in het trotse Spaanse land vol leeg onroerend goed, bedenken politici van alles om het tij te keren… Het klimaat verandert niet van een crisis van dit soort, dus mag je hopen dat ooit weer de siësta in ere wordt hersteld. Marseille kent geen merkbare siësta zoals Mormoiron waar ik 10 jaar woonde. Daar leerde ik het grote nut en het grote genoegen van het wegdoezelen in de middagwarmte… Niet alle veranderingen zijn toe te juichen, maar nu breekt nood, dus ook wet. Maar niet in Marseille: ondenkbaar, daar beginnen we echt niet aan!

HET ANKER VAN DE PESTBOOT
Het werd door amateur-duikers gevonden voor het strand van de Pointe Rouge. Daar lag het anker van 3,80 m. lang en 2.50 m. breed… en het is zeker van de Grand Antoine , een in Nederland gebouwd fluitschip, dat de pest naar Marseille bracht in 1720 op een reis vanuit Libanon. En de resten van de boot, die op zee in de fik werd gestoken, want men was doodsbang voor besmetting, lagen er naast. Die werden opgemeten en dus weet men zeker dat het de Grand Antoine was… De kapitein van deze boot vol zieke mensen die dus in quarantaine moest, liet zich omkopen door een handelaar. Diens lakenstoffen waren aan boord en die moesten snel naar de Foire van Beaucaire voor de verkoop… Dat kostte 48.000 Marseillanen (=50%!) het leven… En de kapitein ene Chataud moest twee jaar brommen in Chateau D’If op het eiland voor de kust; hij kreeg wonderlijk genoeg, niet de pest… Zijn pogingen tot eerherstel tot bij de koning toe mislukten overigens: nu noemt men hem wel “responsable” maar niet “coupable”! Het anker moet nu en jaar (!) in een speciaal bad in Arles en wordt daarna in het Musée de L’Histoire de Marseille tentoon gesteld. Restauratie kost 11.000 euro dat de industrie graag betaalde. Zo krijgt deze afgrijselijke gebeurtenis, de laatste pestplaag hier overigens, na veel eerdere epidemieën een fraai aandenken. Bij het omhoog takelen waren vele autoriteiten aanwezig: noblesse oblige. Dus komt dat straks zien na de heropening van dit prachtige museum nu in restauratie…

ZWARTE MAN MET KORAN
Hij staat op de Boulevard de Paris, blote voeten en bloot bovenlijf. Driekwart broek en hij houdt met de linkerhand de geopende koran tegen zijn borst, je kunt dus een passage lezen als je tegenover hem staat. Daar staat een frisse, modern geklede negerdame die zijn grote palaver geduldig aanhoort. Hij gesticuleert ferm met de rechterhand en wijst op haar, dan weer omhoog en dan weer naar het oosten. Naar Mekka misschien… Ik blijf op eerbiedige afstand kijken naar deze ongeschoeide Koran-carmeliet met zijn sportieve blote torso. Zijn missionering verloopt niet naar wens, de dame begint wat geagiteerd te reageren en hij neemt afstand.  Het is ook pas 7.30 uur veel te vroeg voor Koran-uitleg. De dame vertrekt en passeert me met een wat trieste glimlach. Meer medelijden dan boosheid dus. De zwarte Koranist vervolgt zijn weg over het trottoir van de Boulevard de Paris op zoek naar nieuwe gelovigen. Het zal toch niet ook hier over het ontbrekende hoofddoekje van de black lady gaan, hoop ik. Graag zou ik hebben gezien dat hij Geert onder zijn woordenvuur zou gaan nemen, want die heeft nog best wat koranlessen nodig.   

DE TIJDEN VERANDEREN  OOK VOOR DE VISSERS
Ons departement 13 heeft nog 485 vissers de hele regio PACA heeft er nog 966. Samen ruim 600 bootjes waarvan 92% minder dan 12 m. lang is. En 81% is ouder dan 20 jaren; en 44% is zelfs ouder dan 35 jaar. Het zijn chalutiers, palanggriers, anguillers, oursiniers, telliniers… Vraagt u me niet waaraan je dat kunt zien! Het vissen gaat op diverse manieren afhankelijk wat u naar de Quai des Belges wilt brengen voor verkoop… Soms ligt het net een hele nacht op de bodem of drijft het… dan weer wordt het gesleept. En de gaten zijn van 4,5 tot 12 mm. toegestaan in een net afhankelijk waarop u vist natuurlijk. Een palangre-net is wel 2 tot 50km lang en een chalutnet wordt gesleept (achter een chalutier natuurlijk). En een thonnier-net sluit de vis van onderen en rondom in, zo vang je dus wel wat… Recent is de vakorganisatie gewijzigd bij wet en is dit oude vak een beetje genormaliseerd. Dus gevoegd bij andere vakorganisaties en instituties… Want de betekenis van de visserij is sterk afgenomen omdat er steeds minder vis is om te vangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten