MARSEILLE 4 UUR VERSTOPT DOOR BULGAARSE TOMATENSAUS
De chauffeur was nuchter en
had genoeg geslapen toen hij de tunnel onder de Vieux Port in reed… zijn
vrachtauto met aanhanger was echter te hoog voor deze tunnel… Ook hij had het
bord niet gezien of gesnapt net als 16 andere collega’s de laatste drie maanden.
Het hele spul kwam dus muurvast te zitten en heel Marseille liep muurvast… Tot
alle tomatensaus uit de tunnel was en de zaak was gerepareerd. Gelukkig viel
dat laatste nu mee: een paar keer eerder werd de hele bekabeling eruit gerukt
over wel 50 meter
en dat kostte 24 uur werk en 200.000 euro. Nu is er natuurlijk grote herrie
tussen de stadsboys en die van MPM (de agglomeratie-organisatie van Marseille
omgeving) want samen hadden ze last maar
de tunnelbebording is zaak van MPM… MPM beweert dat er alles aan gedaan is,
maar dat gelooft nu niemand meer… Een excuusje is dat het nu tijdelijk stikt
van de borden in verband met de wisselingen in het verkeer hier door de vele
herstelwerkzaamheden, nieuwbouw in verband met 2013… Nu moeten we weer afwachten tot de volgende
hoge vierwieler in een tunnel duikt en de hele stad, die toch al muurvast zit,
nog de laatste klap toedient… De schade loopt al in de miljoenen, de directe
schade dan wel. De indirecte valt te splitsen in de imagoschade en de
economische… tenzij U denkt dat er in deze stad na 18.00 uur niet gewerkt
wordt. En dat gaan we fel ontkennen: de meeste mensen die vast zaten kwamen
namelijk echt wel van hun boulot! Nog
even een tip als vriend: mijdt die tunnels als het kan, programmeer uw tom-tom
op het afwijzen van tunnels in Marseille.
SINDS DE RADARS: 4000
VERBALEN PER DAG ERBIJ!
De radars bij de stoplichten
en die voor snelheidscontrole zijn een succes! Ze deden in de regio Paca het
aantal verbalen fors omhoog vliegen in bijna twee jaren. De laatste maanden is
er weer sprake van zo’n 10% terug gang in de dichtstbevolkte departementen… In
de dunner bevolkte kwam er nog zo’n 20% bij. Er wordt nu zo’n 800 miljoen
opgehaald maar zegt de prefectuur: die verkeersongelukken kosten landelijk wel
23 miljard per jaar als alles wordt meegeteld. Dus het kan nog wel wat meer
hebben voor de verzadiging is bereikt. En nu worden er dagelijks ook een
dozijntje parkeercamera’s geïnstalleerd in Marseille: bij bushaltes,
taxiplekken en notoire verstoppingsplaatsen… Dat wordt dus nog lachen: deze
camera’s maken volautomatisch uw PV-tje… Pas als u niet betaalt komt er een
mens aan te pas!
OCHTENDTOILET OP DE
BOULEVARD DU LITTORAL
Ik fiets vroeg over deze
Nieuwe boulevard in aanbouw die loopt van de Vieux Port tot voorbij de toren
van CMA-CMG en er zijn nu nog nauwelijks mensen hier. Het is echt vroeg en de
boulevard is niet echt open nog. Maar jawel hij is er al een jonge Afrikaan die
zijn toilet maakt met de achterklep van zijn Clio open. Onder het genot van een
zeer vitaal Afrikaans muziekje dat luid wordt verspreid. Hij zwaait op me met
de vrije hand: de andere bedient de tandenborstel… Zijn toiletspullen zijn in
de open auto zichtbaar: de douche ontbreekt nog helaas. Zijn humeur is zeer
goed, hij swingt bij het poetsen en zijn ogen blinken. Zijn Clio was vannacht
zijn bedje denk ik. Hij behoort tot de nieuwste generatie clochards… de
mobicloch’s. Tot de middenklasse in deze subgroep die gewoon ergens werkt, bij
een vriendje een adres hebben maar die liever hun freedom nog niet helemaal
opgeven. Ik zag er al enkele, die zo een hoge huur vermijden en bedenk dat dit
eigenlijk de onderklasse is van de in de SRV’s wonende Amerikanen. Bonjour
Youssef et au revoir. Een opwekkende ontmoeting aan het begin van een zeer
warme dag…
ZUID-SPANJE SCHAFTE DE
SIËSTA AF
Het berichtje stond in een
hoekje van La Provence van een dag in einde Juli 2012… De winkels in
Zuid-Spanje mochten weer open zijn tussen 14.00 en 16.00 uur… Moge ook per week
nu 90 uur open en de grens van 72 uur wordt afgeschaft. Een eeuwenoude traditie
die recht deed aan het klimaat en de noden van de mens, wordt verlaten vanwege
een economische crisis van formaat… Het gaat om de toeristenmassa’s die nu ook
hun geld tijdens de siësta-uren kunnen laten rollen. En men hoopt dat de 54
miljard euro die ze binnen brengen wat zullen worden opgekrikt door deze
maatregel… Het gaat per slot van rekening ook om ruim 10% van het Spaanse BNP!
En nu de recessie fors toeslaat in het trotse Spaanse land vol leeg onroerend
goed, bedenken politici van alles om het tij te keren… Het klimaat verandert
niet van een crisis van dit soort, dus mag je hopen dat ooit weer de siësta in
ere wordt hersteld. Marseille kent geen merkbare siësta zoals Mormoiron waar ik
10 jaar woonde. Daar leerde ik het grote nut en het grote genoegen van het
wegdoezelen in de middagwarmte… Niet alle veranderingen zijn toe te juichen,
maar nu breekt nood, dus ook wet. Maar niet in Marseille: ondenkbaar, daar
beginnen we echt niet aan!
HET ANKER VAN DE PESTBOOT
Het werd door amateur-duikers
gevonden voor het strand van de Pointe Rouge. Daar lag het anker van 3,80 m. lang en 2.50 m. breed… en het is
zeker van de Grand Antoine , een in Nederland gebouwd fluitschip, dat de pest
naar Marseille bracht in 1720 op een reis vanuit Libanon. En de resten van de
boot, die op zee in de fik werd gestoken, want men was doodsbang voor
besmetting, lagen er naast. Die werden opgemeten en dus weet men zeker dat het
de Grand Antoine was… De kapitein van deze boot vol zieke mensen die dus in
quarantaine moest, liet zich omkopen door een handelaar. Diens lakenstoffen
waren aan boord en die moesten snel naar de Foire van Beaucaire voor de
verkoop… Dat kostte 48.000 Marseillanen (=50%!) het leven… En de kapitein ene
Chataud moest twee jaar brommen in Chateau D’If op het eiland voor de kust; hij
kreeg wonderlijk genoeg, niet de pest… Zijn pogingen tot eerherstel tot bij de
koning toe mislukten overigens: nu noemt men hem wel “responsable” maar niet
“coupable”! Het anker moet nu en jaar (!) in een speciaal bad in Arles en wordt
daarna in het Musée de L’Histoire de Marseille tentoon gesteld. Restauratie
kost 11.000 euro dat de industrie graag betaalde. Zo krijgt deze afgrijselijke
gebeurtenis, de laatste pestplaag hier overigens, na veel eerdere epidemieën
een fraai aandenken. Bij het omhoog takelen waren vele autoriteiten aanwezig:
noblesse oblige. Dus komt dat straks zien na de heropening van dit prachtige
museum nu in restauratie…
ZWARTE MAN MET KORAN
Hij staat op de Boulevard de
Paris, blote voeten en bloot bovenlijf. Driekwart broek en hij houdt met de
linkerhand de geopende koran tegen zijn borst, je kunt dus een passage lezen
als je tegenover hem staat. Daar staat een frisse, modern geklede negerdame die
zijn grote palaver geduldig aanhoort. Hij gesticuleert ferm met de rechterhand
en wijst op haar, dan weer omhoog en dan weer naar het oosten. Naar Mekka
misschien… Ik blijf op eerbiedige afstand kijken naar deze ongeschoeide
Koran-carmeliet met zijn sportieve blote torso. Zijn missionering verloopt niet
naar wens, de dame begint wat geagiteerd te reageren en hij neemt afstand. Het is ook pas 7.30 uur veel te vroeg voor
Koran-uitleg. De dame vertrekt en passeert me met een wat trieste glimlach. Meer
medelijden dan boosheid dus. De zwarte Koranist vervolgt zijn weg over het
trottoir van de Boulevard de Paris op zoek naar nieuwe gelovigen. Het zal toch
niet ook hier over het ontbrekende hoofddoekje van de black lady gaan, hoop ik.
Graag zou ik hebben gezien dat hij Geert onder zijn woordenvuur zou gaan nemen,
want die heeft nog best wat koranlessen nodig.
DE TIJDEN VERANDEREN OOK VOOR DE VISSERS
Ons departement 13 heeft nog 485 vissers de hele regio PACA heeft er nog
966. Samen ruim 600 bootjes waarvan 92% minder dan 12 m. lang is. En 81% is ouder
dan 20 jaren; en 44% is zelfs ouder dan 35 jaar. Het zijn chalutiers,
palanggriers, anguillers, oursiniers, telliniers… Vraagt u me niet waaraan je
dat kunt zien! Het vissen gaat op diverse manieren afhankelijk wat u naar de
Quai des Belges wilt brengen voor verkoop… Soms ligt het net een hele nacht op
de bodem of drijft het… dan weer wordt het gesleept. En de gaten zijn van 4,5
tot 12 mm.
toegestaan in een net afhankelijk waarop u vist natuurlijk. Een palangre-net is
wel 2 tot 50km lang en een chalutnet wordt gesleept (achter een chalutier
natuurlijk). En een thonnier-net sluit de vis van onderen en
rondom in, zo vang je dus wel wat… Recent is de vakorganisatie gewijzigd bij
wet en is dit oude vak een beetje genormaliseerd. Dus gevoegd bij andere
vakorganisaties en instituties… Want de betekenis van de visserij is sterk
afgenomen omdat er steeds minder vis is om te vangen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten