BESTAAT “WAARDE-VAST” NOG WEL?
-De
door Balkenende (ned. ex-premier) gewenste “waardediscussie” kwam nooit van de
grond; de werkelijkheid had ook hem al ingehaald. Intussen bleef er bijna geen waarde meer
overeind. Alles lijkt te stromen, niets lijkt
te blijven….
-Elk
mens heeft waarde, al was het enkel zijn “eigen-waarde”. Maar heeft ook een
“maatschappelijke waarde”; de waarde die andere mensen aan hem hechten. En soms,-helaas-,
blijkt een mens “waardeloos” te zijn (geworden).
-Als
zij die onze waarden zeggen te hoeden, die zelf diep en langdurig verraden,
veroorzaakt dat een diepe crisis en wordt de continuïteit van hun organisaties
bedreigd. Zie nu het diepe morele verval van de Kerk van Rome.
(
L.S. Marseille, aug. 2012)
Een waarde, zieke vriend.
Een vriend stierf, na een jarenlang
gevecht tegen kanker. Hij wilde, jong als hij was, echt niet dood en liet zich
zonder reserve behandelen. Met operaties, dure medicamenten en zelfs experimentele
medicaties. Hij was van origine journalist en volgde zijn ziektekosten op de
voet, zeer precies en op analytische wijze.… Hij discussieerde ook met zijn
behandelende artsen over “kosten en nut” van zijn behandeling en dus impliciet
over zijn “restwaarde”. Hij wist dat er tijdens de laatste maanden van zijn behandeling
tienduizenden euro’s per week aan “wat langer leven” werden gespendeerd. Hij twijfelde
zelf aan de rechtvaardiging daarvan.
Hij stierf op een dag zonder medische
hulp, omdat de al langer georganiseerde euthanasieregeling op het fatale
moment, door een klein toeval, niet kon worden uitgevoerd. Hij had “de
verzekeraars” (dus ook ons), intussen enkele tonnen gekost, maar zijn gevecht
tegen de dood was voor velen heroïsch. We leerden enorm veel van hem; wij de
mensen om hem heen. Zijn laatste jaren hadden voor velen een grote betekenis en zijn
leven en sterven hadden voor velen een aanzienlijke waarde.
Dat hij ruste in vrede.
De “tweede-rangs”-mensen
-In de VS was er ooit die burgeroorlog ,
de zuidelijken tegen de noordelijken. Het ging over politieke onenigheid: de
afschaffing van de slavernij. De zuidelijken wilden die niet stoppen. Dat
“vangen” van zwarten in Afrika (vaak door arabieren) en het transport en de
verhandeling (vaak door de Nederlanders) moest, wat hen betrof, gewoon doorgaan.
Een bloedige burgeroorlog was nodig om de zuidelijken te dwingen om hun
standpunt, (er zijn minderwaardige mensen), op te geven… Het busincident in
Alabama, zo’n ruim 50 jaar geleden, was nodig om de laatste raciale ongelijkheid
te stoppen. Deze strijd kostte ook ene
Luther King… (Who had a dream) zijn leven..
Nu is er voor het eerst (!) een
gekleurde president in de VS, wat een deel van de bevolking nog steeds niet
pikt! Ook hij moet vrezen voor zijn leven nu hij herverkiezing zoekt. Stijgt
hierdoor de waarde van de zwarte mens?
-In Zuid-Afrika kenden we de politiek
van de “apartheid”, het scheiden van blank en gekleurd. Er was een complete split-up van het openbare leven. Zichtbaar
op de duizenden bordjes met: “niet voor
zwarten” en “enkel voor blanken”. De Afrikaner, christelijke boeren, (van
Nederlandse komaf, leider ene Paul Krüger), waren fanate voorstanders van
rassenongelijkheid. Het koninklijk huis van Nederland steunde Krüger in zijn opvattingen
en in de strijd tegen de Engelsen. Een waarde-onderscheid tussen zwarte en
blanke mensen was voor hen bijbels gefundeerd.
Over “Untermenschen” sprak men daar toen
niet, maar men onderscheidde heel precies naar huidskleur. Van lichtbruin tot
pikzwart liep een precieze waardeschaal. Dit systeem verdween pas goed 50 jaar
geleden… Nu is in dit land, officieel, de waarde van elk mens gelijk… Maar echt
voor Eugène Terreblanche, de grijze zwartenhater (R.I.P.) en zijn kornuiten.
-De nazi’s bedachten rassenwetten en
definieerden “Untermenschen”. Ze vonden dat je deze 2e rangsmensen,
als industriële slaven, mocht laten werken tot ze er dood aan gingen. Als ze
hun verzorging zelf niet meer terug verdienden, was het wat hen betrof voorbij.
Zo stierven er miljoenen omdat hun in leven houden “maatschappelijk niet nuttig
meer was”. De waardelozen waren vooral homo’s, zigeuners, Slavische mensen,
minder validen en natuurlijk de joden… Om de raszuiverheid te bevorderen en
“elitemensen te kweken”, waren er speciale bordelen waar blauwogige SS-ers hun
pretjes konden beleven met echte raszuivere “Mädel”.
Mensen en hun levens werden
maatschappelijk, economisch, politiek en zelfs op raciale waarde “ingedeeld” en
de overheid maakte officiële wetten om de ongewenste “aus zu radieren”. Een industriële
machine van enorme omvang werd georganiseerd om Europa-breed, snel en goedkoop,
alle “tuig” op te ruimen. Na deze schokkende periode, die ruim tien jaar duurde,
zeiden we allemaal: dit nooit weer!
Voor het eerst na de Verlichting “waardeerde”
de staat officieel en bij wet, een deel van haar onderdanen fors af… Een unicum:
de staat zelf definieerde per wet waardeloze mensen..!
-De progroms tegen joden, -toen de
enige afwijkende monotheïsten in Europa-,
bestonden eeuwen lang. Deze regelmatige uitbarstingen van woede waren er men omdat
men de joden de schuld gaf van bijna alle maatschappelijk kwaad en onheil. In
Carpentras (Fr.) mocht je op Goede Vrijdag (=de dag dat de jood, Jezus Christus
andere door joden werd gekruisigd), een zich buiten het ghetto wagende jood
straffeloos vermoorden. De overheid in Carpentras was de Paus van Rome. Deze
had het Comtat Venaissin cadeau gekregen, nadat hij samen met de franse koning
de catharen (ketters in hun ogen) had uitgeroeid. En dat met de inzet van alle
martelmethoden van de Inquisitie.
De joden in deze regio, kregen pas
normale burgerrechten bij de Franse revolutie, nu ruim 200 jaar geleden. Het
bleek dat de paus de eerste bestuurder was die joden “afwaardeerde”. Hij
richtte namelijk ook het ghetto van Ancona op, bij Rome. Dat andere geloof en
zijn aanhangers waren voor die pausen jarenlang vijandig, dus “waardeloos”.
De hoog-ontwikkelde aap wil(de) vóór
alles overleven.
De mens had/heeft kennelijk “ongelijkwaardigheid”
en dus ook “meerwaardigheid”, nodig. Een Franse revolutie moest daar, op
bloedige wijze, een einde aan maken… Egalité, Fraternité en Liberté… heette het
na de bestorming van de Bastille.
De behoefte aan een “vijand of zondebok”
is kennelijk menselijk. Je samen afzetten tegen iets bindt en geeft een
veiliger gevoel en het schept ook een gevoel van solidariteit. Deze zeer
elementaire drift om te overleven, stamt uit onze jungle periode. Toen was die
was functioneel vanwege al die roofdieren.
Om te overleven is het dus van belang
om “hoger te staan”, om macht uit te kunnen oefenen over anderen en je vijanden te kunnen onderdrukken.
Ook roepen mensen om ons heen, die “nogal
anders zijn”, vaak angst op. Ze brengen de regels en de heersende orde in
gevaar, die nodig zijn om waarden te behouden en ongestoord en veilig te kunnen
leven. Anders zijn van kleur of van gedrag, anders zijn in overtuiging/geloof
of politiek en anders zijn op seksueel gebied; dat maakt veel mensen onzeker en
vervolgens ook agressief. Want afwijkende waarden zijn verontrustend…
De westerse economische waarden moesten
worden “herverdeeld”.
Het westen wist veel prima voor elkaar
te krijgen. Het ontwikkelde een moderne industriële wereld, waarin door uiterst
slim te werken de welvaart steeds verder kon stijgen. Dat ging ook zo lekker, omdat we technologisch
voorop liepen en ook omdat we de grondstoffen en de energie die essentieel
waren, voor lage prijzen konden
bemachtigen met name in onze koloniën. Zo konden wij veel “waarde” scheppen en zeer
welvarend worden.
Nu steeds meer volken en naties dat ook
lukt, merken we dat de prijzen opzwiepen door de toenemende schaarste. Er ontstaat
een andere verdeling van het beschikbare. Er kwamen snel “economische/technologische
klonen”, die het spel van ons afkeken en het prima wisten te spelen. Daardoor konden wij weliswaar van goedkope importen profiteren,
maar veel van onze industrie raakten we
ook aan hen kwijt. Nu worden we steeds sterker beconcurreerd op terreinen die ooit
“exclusief van ons waren”. En nu moet er
dus weer echt voor “waarde” (en waarden) worden “gevochten”!
Het rusten op onze lauweren verkeerde
in een mum van tijd in een slijtageslag om de macht en de welvaartsverdeling. Wij
dachten te zijn aangekomen in ons welvaartsparadijs. Maar er bleken miljarden anderen
te zijn. die dat ook wilden. En die, dat net als wij eerder deden, dat ook best
wilden bevechten. De “economische waarde” moest flink worden herverdeeld over
veel meer “gerechtigden”..
Intussen zien we dat zelfs onze glorieuze
euromunt naar “waardeloos” af gaat zakken… De vroegere “zekere waarde” van
beleggen in de eurozone is nu verdwenen.
Geld aan Europa uitlenen betekent nu hoog risico en dus is de rente hoog…. Een
vicieuze cirkel is het resultaat.
De wereld werd een grote, complexe “waardenstrijd”.
De kritiek op onze verdorven
levenswijze, nam ook steeds meer toe. De islam, vanouds een concurrerend geloof
(want naast het christendom ook ontstaan uit het joodse geloof) was bij toeval
ook dé godsdienst in het olierijke
Midden-Oosten. Dat verschil werd mede als “voertuig” gebruikt om onze cultuur
te gaan bestrijden. En dat te vuur en te zwaard. Het liep uit op de
Twintower-destructie gevolgd door de oorlogen tegen het “terrorisme”, dat onze
westerse waarden bestreed. Die zag men als zondig en als bedreiging voor de
eigen waarden/culturen. Die wij, de verlichten, vaak nogal achterlijk vonden.
Maar eigenlijk waren we vooral bezorgd
om “stabiliteitsverlies” bij onze olie- en gasboeren: dus over duurdere olie
etc. . Onze leveranciers van energie en grondstoffen werden wakker en zagen
onze fraaie manier van leven, die in hun landen best populair werd. En dus tot
een bedreiging.
Zo raakten we ook verknoopt in de een strijd
om economische waarden maar ook religieus-culturele waarden. Dat noemden de goeroe’s
“clashses”.
De nieuwe Aziatische economische
machten hielden het tot nu toe bij een strijd om “niet-religieuze of culturele
waarden”. Hun manier van zakendoen en geopolitiek bedrijven bleek, ethisch gezien,
nogal anders dan de onze. Zo ontstond er een strijd om vele waarden; steeds
navranter in een groot deel van de ontwaakte
wereld.
De wereld: een doolhof van “waarde-verschillen”.
We kwamen bijvoorbeeld, terecht in de
merkwaardige situatie, dat Saoudi-Arabië, -dat officieel onze grote vriend en
olieboer is-, ook zeer achterlijk is op het gebied van vrouwenemancipatie,
religieuze vrijheid en democratische verhoudingen. Tijdens de Arabische
revoluties ontstond er een spagaat van formaat: zie waarin wij én vooral de VS
nu is beland, met dat schaamlapje Bahrein. De Amerikanen zijn vóór democratie
en vrijheid, maar willen vooral een stabiele energievoorziening en blijven dus
bevriend met deze “reactionaire” saoudi’s. En steunen daarom ook Israël, dat
zich steeds controversiëler gedraagt.
Zo raakten we gemoeid in de
religieus-politieke tegenstelling van sjiieten en soennieten, die vooral een pure
machtsstrijd is in die regio. Deze is dus echt niet “intra-Arabisch”, maar primair
politiek-economisch van karakter, en wordt gevoed vanuit de oude religieuze
“ketterse” (en ook etnisch-historische) veten binnen de islam (bv de perzen
tegen Arabieren; zie Iran).
De Chinezen en hun Aziatische buren met
hun aparte leefwijze en politiek en de Latijns-Amerikanen en de russen (de
laatste mogen cultureel best westers genoemd worden) vochten ook ferm om positie- en welvaartsverbetering. Allen verliezen
nu in hoog tempo hun waardering voor ons en onze waarden…
De wereld ontdekte, verbijsterd, onze
leefstijl “op krediet”.
We bleken ook nog lemen reuzen te zijn
geworden… Machteloze praatjesmakers die niet eens een muntunie overeind konden
houden en die verzopen in de schulden na tientallen jaren potverteren. Oud, failliet en versleten én met een “te
grote” mond… Men hield niet meer van ons; het oude, krakende Europa bleek nog veel
zwakker dan men had gedacht. Zeker ook die EU, ook in politiek opzicht.
“Ons” model bleef in veel opzichten wel
aantrekkelijk, maar onze mentaliteit werd steeds meer verfoeid. Europa: ja dus,
maar Europeanen en “op zijn Europees denken”: nee, dank U wel! Onze plek op de wereldwijde “waardeschaal”
daalde fors.. en in rap tempo.
Ook nog die té grote fricties in de bevolkingsopbouw.
We zijn in Europa op demografisch
gebied zwaar uit evenwicht geraakt: oud–jong kwam in forse onbalans. En dat op het moment dat we ook nog
in een zware crisis raakten : geen conjuncturele (die effe duurt) maar vooral
een structurele. Die vereist dat we ons “maatschappelijke model van de
verzorgingsmaatschappij”, dat nu veel te log en te duur is geworden, snel
aanpassen aan een totaal nieuwe wereld. Ziehier de toestand, in a nutshell:
We kregen jarenlang veel te weinig kids
(geboortecijfer daalde met 30%!) en tegelijk zorgde de dokters en de
technologie er voor dat we veel ouder werden. Twintig jaar en meer pensioen werd
regel: honderd jaar geleden was 5 à 10 jaar normaal. De medische mogelijkheden namen
toe, maar waren ook duur. Onze pillen, rollators/rolstoelen, hoorapparaten en
brillen etc. én al die dure medische apparaten in ziekenhuizen, zijn met grote hoeveelheden nodig. Dat alles
is een erg dure sport gebleken… Het slokt economisch veel waarde op en de
verzorgingsfaktuur van, vooral, de zieke oudjes wordt torenhoog…
Er werken nu al bijna 100.000
hoog-opgeleide (ex-werkeloze) jongeren uit Zuid-Europa; (vooral) in Duitsland. Berlijn
spreekt nu al openlijk over een noodzákelijke immigratie van 200.000 per jaar
tot minstens 2030 (!). Maar enkele jaren na al die wrijvingen over “mislukte
integratie van immigranten” moeten de grenzen opnieuw fors open. Maar nu voor
“elite-immigranten” met een hoge waarde!
We onderschatten dus vele jaren, ja zelfs
meer dan een generatie lang, de essentiële waarde van een evenwichtig
opgebouwde bevolking, voor een moderne economie! Nu is de herwaardering van de
immigrant ook weer in volle gang… Het is ook geen wonder: immigranten, vers
bloed, die waren al altijd van grote waarde voor verandering en dynamiek in de
westerse regionen….
Tot zover een greep uit de geschiedenis
rond het begrip “waarde” en zijn derivaten. Nu komen we zelfs terecht in een discussie
over de “waarde” van de oudere, rijpe mens. Met zijn gebreken en dure
voorzieningen om te kunnen voortleven. Daarover moet nu fundamenteel worden
nagedacht…
De schaarste aan financiële middelen
vereist dat er nieuwe politieke prioriteiten werden gesteld. En de medici, de
hoeders van het leven, moeten nu mogelijk ook worden “afgeremd”.
Ik vermeld hieronder nog even de aanloop
tot deze discussie en beloof u hierover een volgende blog. Die zal heten: “
Kunnen mensen te duur worden om door te mogen leven?”
-Enkele jaren geleden kwam er een eerste
advies van een wijze commissie in Nederland. Men adviseerde dat medici met behandelen zouden
moeten te stoppen, als die jaarlijks meer dan 80.000 euro zou gaan kosten. Dan
zou de arts moeten zeggen: “U langer dan één jaar verder laten leven, dat kost
maatschappelijk te veel. U komt boven de norm van 80.000 euro voor een
extra levensjaar.” Dus…
Daarover ontstond toen niet al te veel opwinding.
Het was immers maar een advies en er was ook nog geen economische crisis.
-Maar recent adviseerde het CVZ,
-sommigen noemen het een opzettelijke provocatie-, om de extreem dure
medicijnen voor de “zeldzame” ziekte van Fabry (en nog een andere), niet meer
te vergoeden. Een der 600 getroffenen met die ziekte twitterde meteen: “Ik wil
gratis de Drionpil (= pil om zelfmoord te plegen), want ik voel me ongewenst…”
Maar of de behandelende artsen haar, na enkele maanden zonder medicamenten
(dus als zij in haar slijm zou gaan stikken), niet toch verder zouden
behandelen is natuurlijk nog de vraag. Velen zien dat nu nog als ondenkbaar….
Maar daarmee is het probleem niet
opgelost.
Epiloog: de te leren lessen.
Zo kwam de westerse mens in de knoop met
zijn eigen verworvenheden. De bomen groeiden in het westen ooit tot aan de
hemel… Maar nu zijn er sterke twijfels over de houdbaarheid van die westerse
hemels ontstaan. Er blijken ook vele anderen te zijn die zo’n hemel ook nastreven.
Dus ontstaat er nu wrijving over de verdeling van de bouwmaterialen voor al die
hemels.
Onze hemel op aarde lijkt onbetaalbaar
te zijn geworden: er zijn te weinig jonge en draagkrachtige schouders om die in
stand te houden en teveel ouderen die teveel hulp en zorg nodig hebben.
Zo kwam de moderne westerse mens voor
de fundamentele vraag te staan wanneer het een mensenleven als volbracht moest
worden beschouwd. Er moest dus echt worden nagedacht over “de waarde van het
leven”. En “wat levensinstandhouding of –verlenging maatschappelijk gezien
mocht kosten”…..
En zo’n discussie voeren in een tijd
van tuimelende waarden, dat wordt natuurlijk écht link…
Maar,
de zon leeft al miljoenen jaren en niemand betwiste ooit haar
levenswaarde. In tegendeel: ze is voor ons mensen zelfs van “onschatbare
waarde”, want dé energiebron bij uitstek en hartstikke duurzaam. De zon heeft
ook met niemand een conflict over de verdeling van haar producten: ze deelt ze
dagelijks gratis aan ons allen uit…. En er is nog voor (bijna) eeuwig, genoeg
voor alle.
Alleen 's nachts, dan is ze er (plaatselijk)
even op uit. Mede daarom willen we haar toch maar namaken, zie in Caderache met
zijn kernfusiereactoren of moeten we leren om haar energie massaal kunnen
opslaan.
Onze zon heeft ook geen kinderen, voor
zover ik dat weet. En ook geen pensioen,
waar kinderen mede in moeten voorzien, voor haar oude dag. De zon heeft zelfs
geen dokter en houdt zichzelf gezond…
Die zon heeft het dus gewoon veel beter bekeken!
Dit alles geeft ons best te denken,
zelfs als we een weldoend zonnebad nemen. Het erkennen en goed omgaan met “de
eindigheid” van “onze schepping” gaat nu veel wijsheid van ons vragen.
Daarover verder dus in een volgende
blog. Consumeer intussen de nodige zonnebadjes en nu ook in het besef dat we
daarover gelukkig geen “schaarste discussie” hoeven te gaan voeren. Die zon blijkt
al weer een keertje een echte meevaller te zijn!
Ik wens u weer veel genoegen toe in die
zon, met zijn oneindige waarde.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten