Totaal aantal pageviews

woensdag 12 juni 2019

EVEN EEN "RONDJE BUURT" DOEN

   Oude botten moeten regelmatig, rustig bewegen, anders loopt het mechaniek vast. Daarom én om "wat mensjes te kijken", loop ik dagelijks wat rondjes en ik mijd de toeristenterrasjes. Bij de fraaie Porte d'Aix zijn "echte buurterrasjes voor buurtgenoten", waar de voertaal Arabisch is, maar frans kan ook. 
   Hier is de koffie 1,50 en iedereen wil wel praten: een stad als Marseille zit vol met mensen zonder werk. Dat is al bijna een eeuw zo én... in heel Frankrijk. Zo raak ik aangesloten bij "het leven zonder betaald werk", wat ik zelf ook al 20 jaar als pensionado doe.
    Men hoort snel dat je geen Franse wortels heb en dus vraagt men, waar je vandaan komt. Les Pays-Bas zijn vaak onbekend, dus zeg ik dat ik dichtbij Brussel werd geboren (Beek is immers een uurtje rijden van deze fraaie stad). Maastricht is bekend door de euro, maar dat is hier ook geen groot gespreksonderwerp. Als dat wel lukt, hoor je steevast dat "alles duurder werd door die euro", wat natuurlijk na tientallen jaren inflatie nonsens is.
     De meeste denken dat Nederland weinig immigranten kent, tenzij men uit Marokko komt. Dan weet men van de "integratieproblemen" van deze groep in Nederland. Dat Nederland al bijna 10%  met "immigranten is gevuld" verbaast hier iedereen. De wereld blijft dus "klein" en we
weten best veel van elkaar.
   Tegenwoordig is 1/3 van de mensheid "onderweg", waarbij de reisrichting vooral "Zuid-Noord" is. Want Europa wordt grijs en krimpt en moet het hebben van "jongere immigranten" want het aantal onvervulbare vacatures stijgt snel in Europa. Zij moeten onze oude dag mee betalen en onze zorg bevolken! Ook al wil "blondy Geert uit Venlo" , met een Indische moeder en een Hongaarse ega, ons anders doen geloven.
   Straks is Europa nog 400 miljoen groot en staat in Noord-Afrika de teller op enkele miljarden. Dus, "hoezo stop met die immigratie", wat ook de cultuur-romanticus Baudet uit Leiden ons aanraadt. Hij ziet onze cultuur ten onder gaan en schijnt niet te (willen) weten "dat blank al jaren wordt aangevuld" met vele kleuren. Als jezelf Baudet heet moet je beter weten: hij is uiteraard van Franse, vluchtende ouders, die ooit als protestanten het tolerante Nederland moesten opzoeken. En dus zelf , nota bene, het bewijs van een "geslaagde integratie", al lijkt hij soms wereldvreemd.
    Een grappige conclusie valt te trekken: Wilders en Baudet zijn minstens halve buitenlanders net als ik dat hier ben. Als je in Limburg geboren bent en de historie van dit woelige stukje Nederland kent, dan weet je dat die regio ook een grote omelet is. "Speetjens" zal wel van "zoon van Speet" komen, (een "speet" (= spade) was vroeger een moerassig stuk land) en mij ega heet Hahn heet naar een Duitse haan. Het plaatsje Hahn ligt net over de Duitse grens.
     Kijk ook even mee in "mijn directe familie": zoon Daniël is geboren in Eindhoven en verhuisde bijna even vaak als zijn vader (+25 keer). Dochter Su Yun werd vanuit Zuid Korea geadopteerd en had daar een amerikaanse vader. De beide kleinkinderen hebben Nederlandse en Indische grootouders en hun omi en opa zijn al jaren in Frankrijk..
    Dus praat mij niet over "het gevaarlijke van immigratie en het bijbehorende cultuurverlies"! Ik voelde me altijd al een soort van "multi-culti" . TH-studenten uit Limburg werden in de zestiger jaren spottend "limbo's" genoemd: wij waren toen al "geen echte Hollanders"!

    Conclusie: als je 77 jaar geleden in Limburg bent geboren en 16 jaar daarna "emigreerde", eerst naar  "Holland" en later naar Frankrijk, ben je al 60 jaar "immigrant en emigrant"!
    Dit moet deels de verklaring zijn, waarom ik me vaak "als een soort zigeuner" voelde. Die overal snel thuis was, maar nergens echt thuis hoorde..

   Zo ziet u maar weer: ooit kom je er echt achter wie je bent en wat je wortels echt zijn.
Goed dus dat Europa er is en hopelijk gaat dat opkomende, enge nationalisme dit mooie idee niet verpesten!

Leon de Marsilho, juni 2019

    
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten