Totaal aantal pageviews

vrijdag 14 november 2014

MARSEILLE BELEEFT EEN DRAMATISCHE SCHEEPSRAMP..




                    GAAT GOOD OLD SNCM TOCH ZINKEN?
          LAATSTE OORDEEL OP 21 NOVEMBER 2014
 
 
 
 
 

Zien we straks die wat ouderwetse maar wel sympathieke blauw-witte ferries niet meer varen vanaf ons terras? Ook niet meer vanaf de Place des Armes in Fort Saint Jean? En ook niet meer afgemeerd liggen langs de nieuwe shoppingmal van Les Terasses du Port?





Dat zou voor elke halve of hele marseillaan echt een kleine deuk worden in dat imago van Marseille als grote ferry-stad. Die enkele miljoenen passagiers brengt en haalt van Corsica, de Magrheb en Sardinië? Maar zo ver is het nog niet: want ook al lijkt SNCM te gaan sneven, de klanten blijven toch. En dus komt, hoe dan ook en wie dan ook, er een opvolger… Vooralsnog varen ze nog.. 
Op 14 november was de rechtbankzitting die na "depot du bilan" (vraag voor tussenkomst van de rechter= surseance van betaling) werd gehouden... De rechter vroeg om meer gegevens en besloot op 21 november a.s. een besluit te nemen.... De spanning liep verder op in de stad en zeker bij de 2000 SNCM-ers......

 

LE DEPOT DU BILAN..

Als je oorsprong ergens in 1855 ligt, net voor de grote periode van de zeepost met boten, - en later met die enorme “paqueboats”-, dan is zo’n “ depot du bilan” (surseance van betaling)  dubbel pijnlijk.
 
 
 
 
Zeker ook omdat er het werk van meer dan 2000 werknemers mee gemoeid is. Plus nog eens dat van 1800 andere toeleveranciers in Marseille en op Corsica..  Deze actie die echter niet meer uit kon blijven werd aangezet door de aandeelhouder Transdev (66%, Veolia). Die zijn ook geleende geld, 130 miljoen euro, terug wilde…
 
 
 

 
 En daarom staat het ooit zo koppige en ook trotse SNCM er nu, anno einde 2014, compleet in duigen bij

 

EEN BLIK OP DE SNCM-ROOTS.

Op de hoek van de Boulevard des Dames en de Boulevard du Littoral staat dat fraaie art-deco gebouw  van de Compagnie generale Atlantique  dat recent door SNCM moest worden verkocht aan een particulier. Het toont het rijke gezicht van dit bedrijf begin 20e eeuw, nu 100 jaar geleden… Tijdens de Gouden Eeuw van deze stad..
 
Op het gebouw lees je nog: Compagnie Generale Transatlantique ( CGT) die uit 1855 stamt. Bij de geboorte had ze zelfs banden met de “Terraneuvienne”, een scheeps- en visbedrijf dat ver weg op morue viste met grote zeilschepen.



Daarvan werden de broers Perreire eigenaren en in 1961 gingen ze verder op basis van een postlijn naar de overkant… Hun opgedragen door de franse staat voor de post van en naar Noord-Amerika. En zo kwamen die ook uit bij de grote “paqueboots” die onder keizer Louis Napoleon gingen varen, net als die beroemde Amerikaanse Cunardline. Ook op Noord-Amerika maar al snel ook op centraal Amerika de Caraïben (Guadeloupe) en Mexico en  Cayenne). Ook de Magrheb was van de partij. En heel veel later gaat men ook nog even in de luchtvaart… Deze moeder is ook gelieerd geweest met CMA-CMG, Die grote marseillaanse zeetransporeteur. Die nr. 2 op de wereld is en eigendom van de libanees Saadé. Zie hun prachtige blauw-zwarte en 120 meter hoge toren in Marseille.
 
 

Het was ook de tijd van de grote werven in Seyne sur Mer en ook van die Chantiers et Ateliers de Saint Nazaire waar deze waterreuzen werden gebouwd. Zoals Le Washington, L’Imperatrice Eugenie en ook La France. Lijnen als Le Havre-New York en  Saint Nazaire-Istme de Panama werden er mee onderhouden. Er kwamen dozijnen paqueboots tussen 1910 en 1930 vele paqueboots. Nog meer namen:  Paris,  Ile de France,  Normandie  etc. . Bij WO II zakt alles in en in 1962 komt er nog een opleving met de “France”,  die in 1974 tgv vliegconcurrentie moet stoppen.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
In 1906 hielden de rijke families Vanderbilt en Rockefeller zelfs een race met paqueboots! En La Provence won toen van de Deutschland! Le Chicago en La France riskeren in 1914 bij het begin van WO I, nog een laatste overtocht Europa-Amerika. Voor rijke amerikanen die uit Europa weg wilden. Deze reis kende de grootste recette ooit… maar het was dan ook  best zeer link..

Deze “Paqueboots” waren eigenlijk kunstwerken van hun tijd. Met rijke klanten die ook veel wijn dronken… Wat zeker populair werd in de tijden van de Amerikaanse drooglegging: de z.g. Prohibition.. (Verbod op alcoholnuttiging).

 








 
 
 
 
 
DE VOOR-LAATSTE ACTE VAN HET DRAMA

De voorlaatste acte was een meeting op maandagmorgen 3 november, aangevraagd door de vakbonden en de aandeelhouder: “personeel” (9%). Zij hadden geen zin meer in nog eens wachten op een meeting met de (staats)mediateur op 19 november…  

Want de directie zei: “Elke dag dat we nu nog wachten maakt de toekomst nog moeilijker”..  En voegde toe: “We moeten nu heel snel iemand vinden die SNCM wil overnemen”…  

Want zei kreeg een brief van aandeelhouder Transdev die het saldo op zijn rekening-courant (een voorschot) wilde terug hebben. Ook omdat  SNCM 22,5 miljoen had gebruikt van de verzekeringsuitkering van het ongeluk met de Napoleon Bonaparte..  Die nu al is verkocht.
 
 
 
 
En , ze men vervolgens: “Het simpelweg verdwijnen van SNCM moet echt worden voorkomen”.. En men sprak ook over:  “Het vinden van een oplossing voor die loodzware hypotheek uit 2013 van …425 miljoen (! : 205 miljoen al zeker en nog 220 miljoen erbij, zeer waarschijnlijk), die om de nek van SNCM hangen”.  Want de EU eiste namelijk om dit giga-bedrag terug te betalen door SNCM en partner La Meriodionale… aan de gulle gever de franse staat. Daarmee pleegden beide concurrentievervalsing… Waarvan de concurrent Corsica Ferries het slachtoffer werd..  Met zoiets zwaars om je nek vindt je geen koper zomaar verder.. Ook al kun je er die licentie van de corsicaanse overheid mee binnen slepen.
 
 
 
 

In deze laatste meeting wilden vooral de CGT en de bond CFE-CGC meer duidelijk verkrijgen..  ook over “een sociaal plan”. Waar in zal staan… dat ruim de helft van de 2000 werknemers weg zal moeten…
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
Zo’n “depot du bilan” betekent dat er een bewindvoerder door de rechter wordt benoemd die met het bestuur samen werkt..  Om uit twee wegen te kunnen kiezen:  óf een doorstart na vele nodige ingrepen óf een overnemer zoeken… Dus overal offertes vragen..  

Transdev sprak over mogelijk 5 à 6 geïnteresseerden voor een overname. Waarbij zelfs een terugval denkbaar zou zijn naar 400 vaste reguliere werkers..   plus 350-500 hoogseizoenwerkers. Dus weg met de baan weg voor ruim 1500 mensen intern SCNM..

De salarissen van einde 2014 moeten dus uit overheidsgaranties komen (via AGS)..   en die zg DSP  (Delegation Service Public voor 10 jaar) is eigenlijk het meest belangrijke van alle activa.. Maar ook hier hangt nog een bui boven vanuit de EU in Brussel..  

  

EEN MEGA-KLAP VOOR MARSEILLE

Deze tweede grootste klant van de GPMM (= de Haven van Marseille) met zijn aandeel van 25% van de SNCM-passagiers en een opbrengst van 8 miljoen per jaar  maakt nu heel Marseille ongerust.  Zeker ook de nog 90 bedrijven die toeleveren en die goed zijn voor ca 1100 arbeidsplaatsen en nog 800 op Corsica. 

Een failliet van SNCM is een ware ramp voor de haven en dus moet koste wat het kost een rechtstreeks failliet worden voorkomen.

 
 
 
 
 

DE NOGAL WILDE TRAMPVAART EERDER

In 1969 is er een fusie van de Societé Generale Transatlantique en een Compagnie Mixte. Dat wordt SNCM met 75% Companie generale maritieme als aandeelhouder en 25% is SNCF. Deze laatste stapte er vrij snel ook weer uit. In 1975 krijgt men het transportcontract op Corsica voor 25 jaar ( bij conventie) en dus ook subsidie van de regio Corsica.
 
 
 
 
In 1996 komt de private concurrent Corsica Ferries  en gaat de trotse Napoleon Bonaparte ook varen voor SNCM en op Bastia.

In 2004 wordt eerst een schip verkocht en begint er een staking van 2 weken met veel ruzie ook onder de vakbonden zelf…Daar komt een forse salarisverhoging uit..

In 2005 moet er geprivatiseerd worden (zegt Brussel!) en komt het investeringsfonds Butler om de hoek kijken. De CGT organiseert dan weer een grote staking van 43 dagen … Tijdens deze wordt de Pascal Paoli gekaapt en men vaart er mee de haven uit… Maar de veiligheidsdienst (GINC) gekaapt het schip terug: er wordt vanuit helicopters op het schip geland door zwaar bewapende eliteboys…  Die dwingen om naar Toulon terug te varen. De minister is dan .. ene Nicolas Sarkozy!
 
 

 


 

 

In october wordt de staking beëindigd en gaat de boel bijna failliet .

Ook blijkt er een flinke fraude met de bars aan boord van de ferries te bestaan. Die bars worden de facto zwart gerund door het personeel.

De franse belastingbetaler moet de zaak dan weer wat op poten zetten met 112 miljoen aan steun + 7 miljoen herkapitalisatie

Privatisering in 2005: Transdev (van Veolia) neemt  66%, de franse staat 25% en het personeel krijgt  9%. Wat Brussel OK vindt in 2006. En Butler wordt in 2008 geheel uitgekocht door Veolia..

Nog wat restfeiten:

-In 2008 doet men nog maar 33% van de markt op Corsica

-In 2011 is er weer 47 dagen staking…

-En in 2014 zegt Transdev zijn 66% aandelen te willen verkopen en er onstaan veel problemen. En  ook nog vaarschades… Én,  de EU eist dat SNCM 440 miljoen terug betaalt aan franse staat. Dat was die foute subsidie en dus valse concurrentie..

 Ver weg zijn dan de tijden (1976-1984) met 7 nieuwe boten. Ook  2007 met in totaal 11 boten (7 cruise en 4 gemixt vracht+passagiers) Men vaart dan op Corsica, Sardinië en magrheb ( Algiers en Tunis).
 
 
 

Een zeer bewogen leven met veel gedonder. Dat dus eindigt in 2014 met een “depot du bilan”. De Societé  National Corse Mediterranée staat flink onder water…

 

HET ECHEC VAN EEN STEL ARCHAÏSCHE VAKBONDEN

Wie SNCM zegt, zegt ook CGT en er zijn ook nog 6 collega-vakbonden actief hier. De rij is: CGT, SAMM, FO, CFE-CGC, CFDT, CTC en STC: wat al aangeeft hoe dat werkt… Zij zorgden ook voor dat enorme personeelsbestand: veel te hoog (zeggen kenners) en de salarissen zijn ook echt riant. Evenals de arbeidstijden en ook.. de bijverdiensten die op hoge zee niet veel belastingschade oplopen. Het is in Frankrijk niet het eerste bedrijf dat door de krachten van én crises en vakbonds-egoïsme langzaam maar zeker op de fles ging. Want vakbonden zijn niet primair een deel van de onderneming, maar eerder een soort van profiteurs. Maximale arbeidsvoorwaarden worden wel eens verward met haalbare… En als de werkgever dan ook nog de overheid is of erdoor wordt gesubsidieerd, dan betaalt de burger de schade… Tot die overheid echt ho roept. Omdat de veranderde tijden ook een veranderde vakbond vragen… Zie in dit verband ook SNCF dat het niet goed gaat en ook Air France in moeilijk vaarwater.

De crisistijd dwingt nu een werkelijkheid af, die lang over het hoofd werd gezien.
 

Niet alle maar wel vele fransen zagen nu ook dat er grenzen werden overschreden. Nu betalen vele honderden een forse rekening, want waar is er nu werk voor iemand die bij SNCM werd ontslagen?

 
Bij Corsica-ferries natuurlijk: maar dat is een soort van aartsvijand vooralsnog… Een andere die de SNCM-business overneemt zou beter uitkomen… En dat wordt nu afwachten, maar niet voor alle. Omdat er vele al lang overcompleet waren.. en dat zullen blijven bij de opvolger die geen kunstjes kan maken als echte privé-ondernemer.. We gaan het allremaal zien.. Andere tijden na zoiets van 65 jaar… Dus het is eigenlijk mét pensioen gaan..

Maar, vooralsnog kreeg de secretaris van het CE (Comité d’Entreprise) mandaat om eventueel de directie en de aandeelhouders nog even juridisch te lijf te gaan..  Daarmee blijft men van die kant natuurlijk helemaal in stijl…Die van de vuist en de confrontatie en het wantrouwen.

 

Leon de Marseille, 15 november 2014.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten