DE TROTSE HOUTEN MARSEILLOIS: NOG NET GEEN 100 |
LES VRAIS MARSEILLOIS.. |
NA EEN
ZEEMANSGRAF, NU TOCH DE SLOOP!
Velen van hen
die hun leven grotendeels op zee doorbrachten stierven daar ook. En werden dan
op zee begraven, in die blauwe aarde, door hun resten te laten wegglijden vanaf
een plank of een baar aan de rand over de reling van hun boot. De boten zelf
kregen ook vaak een zeemansgraf als ze zonken door storm, piraten, brand of
U-boten.. Maar vele werden ook gesloopt en gerecycled…. Zo verlopen de dood en
de laatste momenten in het ze-leven.. Er
zijn ook gelukkige boten die nog net van een wisse ondergang worden gered uit
respect voor hun schoonheid of leeftijd of uit eerbied voor hun historische
levensweg. Dat overkwam de oude boot waarop in de Vieux Port tot voor een jaar
een restaurant was gevestigd. Tegenover de oude Mairie in de Vieux Port lag ze
en haar kaart was niet echt fameus maar haar “wijn-ruim” dus wel.. Maar haar
mooie lampjes, haar muziek en dat zachte wiegen en klotsen maakte het
onvergetelijk om er te dineren…
IN VOLLE GLORIE IN DE VIEUX PORT |
Helaas: op
een vroege ochtend in 2013 kwam een personeelslid er voor een vroege klus en
constateerde dat en er… een wateroverloop open stond…
HIJ BLEEF ALLEEN ACHTER... |
Een half uurtje later was
Le Marseillois gezongen en landde op 5 meter diep op de havenbodem.. De drie hoge masten staken enkel uit boven de
golfjes van de Mare Nostrum van Marseille..
En toen brak
er een waarlijk spannende tijd aan…
CURRICULUM
VITAE: LE MARSEILLOIS, ALIAS DE CALA VIRGILE..
Deze houten
boot zag het daglicht in 1920 en werd gebouwd met de tekening van de militaire
boten van de 18e eeuw.
DE CALA VIRGILE VAN PORTOCALOM |
De echte eerste Marseillois kreeg van de Chambre
des Commerce de Marseille in 1766 haar 74 kanonnen mee, om daarmee de koning
Louis XVI goed te kunnen dienen. Deze boot voer 30 jaar lang rond de Balea-ren,
Valentia en Barcelona en werd daarna afgedankt… Een lid van ASCANTE (
Association pour la sauvegarde et le commerce des anciens navires français et
étrangers.. pffff) kreeg haar te pakken en zo kwam ze in de Vieux Port (in
1977) onder nieuwe naam en werd er gerestaureerd gedurende 11 jaar. En daarna
werd ze een restaurant waarop de burgervader kon uitzien vanuit zijn
bureau.. Zo’n levensverhaal heeft niet
elke boot en er leek haar ook een liefdevol en lang leven beschoren te zijn.
ONVERGETELIJK MOOI |
Maar daar was
ook nog “die wrede zee” of moet je eerder spreken van “een peu de nonchalance”?
Want ze zonk razendsnel naar de bodem omdat er iets wat gaan “openstaan”
NOG MÉT DE MASTEN.. |
MARINS POMPIERS SOUS L'EAU |
TE LAAT: GEZONKEN! |
Tot op
de huidige dag is er hier een raadsel over… De aangeraasde Marin Pompiers
konden haar niet redden en beweerden ook dat er een pomp niet had gewerkt. Al
met al een tragisch roemloos einde op 11 september (!) 2013.. (dus9/13+ kan geen toeval zijn). Maar alles
eindigde wel op een fraaie plek!
De MPM
sommeerde de eigenaar, die zei geen schuld te hebben, want de boot was nog pas
“gechekt”, om actie te ondernemen. Of
haar verwijderen en restaureren of haar anderszins behandelen… Maar er was
natuurlijk geen sou voor zulke dure dingen! Dus werden in december 2013 eerst
de drie hoge masten die prijkten boven water, er af gezaagd.
ENTREE VAN HET RESTAURANT |
ROMANTIEK TE OVER.. |
LE SOIR OP HET DEK... |
Daardoor zag je er
niets meer van, tenzij je met de juiste zonnestand diep in het water keek.
Waar ze aan haar trossen nog netjes rustte tussen de vissen.. Vele kwamen
regelmatig daar naar haar kijken: haar vage silhouet was iets van 8 bij 40
meter..
ONDER DE OGEN VAN LE MAIRE |
En daarna was het weer stil, tot
de prefect in actie kwam. Het gevolg: er werden offertes gevraagd om haar “daar
weg te halen”. Al gauw bleek dat enkel sloop TER PLEKKE betaalbaar was… Het
contract werd op 22 september 2013 getekend met ECTM die daar in was gespecialiseerd.
En even later verschenen er twee drijvende kranen en een boot en het benodigde
duikmateriaal. Want het gezonken oudje most 5 meter onder water in stukken
worden gezaagd en daarna worden afgevoerd naar het stort..
DIE ONGELUKSDAG IN 2013.. |
EEN COMPLEXE
OPRUIMING
Er moet goed
op milieuschade worden gelet bij het drie keer daags omhooghalen van
brokstukken door 8 duikers die op 5 meter diep opereren. Ze staan in constante
verbinding met de buitenwacht en ze mogen maar drie uur per dag onder water
werken..
BEZOEK VOOR SOUVENIRS |
DE ECHTE SLOOP |
Dan worden er stukken van 6
meter lang “losgezaagd” met behulp van een hoge druk water”zaag” (3000 bar!)
wat zowat 30 keer de gewone hoge-drukspuit is. Zo’n twee à drie brokken van ca
6 ton komen zo naar boven en gaan op de boot die ze naar het afvalstort in de
haven brengt.
LE MARSEILLOIS BY NIGHT |
Zo kregen ze deze oude boot einde november opgeruimd waarna de
bodem nog werd nagereinigd. En al meteen bleek dat er veel was “gestolen”
tussen de dag dat ie zonk en de dag dat het opruimwerk begon… Het betreft
veelal stukken schip zonder echte waarde dus zijn het souvenirjagers die hier
bezig waren. Want wie wil er nou geen stuk Marseillois ergens neerleggen of hangen? Want het was een
der symbolen van een periode van de Vieux Port..
NOG SLECHTS EEN HERINNERING..
Er komt op
deze plek geen opvolger: de burgemeester wil deze kade reserveren als “ereplek"
voor hoog maritiem bezoek”. Dus moeten we het doen met een foto als we in de
Vieux Port een vorkje prikken in de buurt van de Quai du Port..
LE MARSEILLOIS TOUTE BLEU, DONNE LES BLUES |
TOEN WAS ER NOG EVEN HOOP.. |
NOTRE DAME ...VERGAT SA GARDE.. |
TOEN LAG HIJ NOG: SOUS L'EAU... |
ADIEU BEL BATEAU
Leon de
Marseille, 22 november 2014.
HIJ VERGING NIET ALS DEZE HELD |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten