Ze bouwden in hun gloriejaren een fraai
hoofdkantoor aan de Boulevard du Littoral,
het werd daar in 1928 ingewijd. Een
echt fraai gebouw in Art Nouveau stijl. Ze gaan nu naar een kleiner moderner
gebouw: na bijna een eeuw… Want het gaat niks goed met dit ferry-bedrijf dat
transport doet met giga-ferries op Corsica, Sardinië en Algerije. Het verslond
vele miljoenen, stikte in de stakingen en er was ook nog de nodige
fraude. Men
verloor geld, personeel ging met ontslag en de grote ferry Napoleon Bonaparte ging
ooit los van de kade in een hevige Mistral-nacht. Hij werd gered maar liep veel
schade op en ligt nu in laatste reparaties… en wacht ook op de verkoop…
De grote vakbonden hier, CGT en FO,
weten
daar meer van. En bewenen nu luid het gedwongen vertrek, want het gebouw
werd verkocht aan een Vereniging van bouwbedrijven die het willen bewaren als
“speciaal gebouw”. De eindbestemming is nu nog onduidelijk: er zijn enige
geruchten over een casino…
De directie die nu in grote problemen
zit, mede omdat Brussel 450 miljoen euro steun van de regering afkeurde als
oneerlijke concurrentie én omdat de kas echt leeg is.
Acuut dus! Na een flinke
staking en veel politieke druk (we zijn dichtbij verkiezingen hier), kwam de
regering met een lening over de brug… Belastinggeld dat mogelijk ook verdwijnt
in de luchten? Niet direct want er worden nieuwe boten van gekocht die
onderpand zullen zijn… De directie verklaard dat “er zo veel mogelijk inboedel zal worden meegenomen”. Uit piëteit en vanwege besparingen. De 300 bewoners gingen droef met de verhuizers mee… Tragisch natuurlijk maar iedereen weet een beetje waar het door kwam. En de grote Italiaanse concurrent Corsica Ferries, die vanuit Toulon dezelfde bestemmingen bedient, lacht nu in haar vuistje. Ze pikten al 2/3 van de markt in en draaien prima. Natuurlijk durven ze niet ook uit Marseille te varen en te binnen te gaan: want het is tussen die twee echt oorlog… Verhalen uit andere tijden, maar o zo keihard en hier nog echt te beleven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten